StrawberryFields
Sir Notalot
Eventuellt, står på en sån där förhatlig reservplats.Jag tänkte att din smuts är likt gammastrålning och går igenom allt och lite till... blir det en gtg i holland i år igen förresten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Eventuellt, står på en sån där förhatlig reservplats.Jag tänkte att din smuts är likt gammastrålning och går igenom allt och lite till... blir det en gtg i holland i år igen förresten?
Kondens orsakas av fukt i klockan. Ingen fukt, ingen kondens. Finns fukt, byt urmakare. (Att öppna klockan själv hemma för att titta efter kondens är som kolla om din airbag funkar genom att köra in bilen i en klippvägg.)Hur stor är skillnaden i risk för kondens?
Kondens orsakas av fukt i klockan. Ingen fukt, ingen kondens. Finns fukt, byt urmakare. (Att öppna klockan själv hemma för att kolla efter kondens är som kolla om din airbag funkar genom att köra in bilen i en klippvägg.)
Läs min länk om Sinns avfuktningsteknik så förstår du varför det inte är fukt i min klockaAll luft innehåller fukt. Förklara gärna hur en urmakare gör för att undvika luft i klockan? Och vilken skada uppstår när man öppnar en klocka själv?
Läs min länk om Sinns avfuktningsteknik så förstår du varför det inte är fukt i min klocka
För att du hemma kanske inte håller rumsluften lika torr som en urmakare gör i sin verkstad?Jo, jag är läskunnig - Sinns avfuktningsteknik gör att luften är nästan fuktfri. Men nu var frågan hur en urmakare skulle kunna undvika luft/fukt i klockan och varför det skulle vara skadligt att öppna klockan själv?
För att du hemma kanske inte håller rumsluften lika torr som en urmakare gör i sin verkstad?
Vilken plats? Jag kanske kan hustla med digEventuellt, står på en sån där förhatlig reservplats.
Spontant känns det som att man i så fall skulle behöva placera uret i en vacuumklocka, och sätta ihop den i den miljön. Men det skulle säkert påverka negativt på andra sätt inbillar jag mig.
Det borde räcka med att lägga klockan tätt tillsammans med lite silica för att torka ut. Är man sedan någorlunda flink så hinner det inte komma in nämnvärt mycket fukt.
För att du hemma kanske inte håller rumsluften lika torr som en urmakare gör i sin verkstad?
All luft innehåller fukt.
Jag tror att om man gör allt som står i sin makt för att montera klockan i en miljö med så låg luftfuktighet som möjligt gör skillnad. Monteringen hos Sinn kanske sker i en vakumklocka, vad vet jag. Din lokala urmakare har säkert i litet gulligt husmorsknepp också.Kom igen, tror du verkligen att den eventuella (lilla) skillnaden i luftfuktighet skulle kunna påverka risken att fukten i luften kondenseras?
For science!Ice Bucket Challange för klockor.
Med inomhustemperatur på ca 15 grader och inga aktiviteter som ökar den relativa luftfuktigheten (matlagning, dusch, spolning med varmvatten, etc) de senaste 48 timmarna ligger den ändå på ca 27%. Mer än jag skulle vilja ha i klockan i alla fall.
Med inomhustemperatur på ca 15 grader och inga aktiviteter som ökar den relativa luftfuktigheten (matlagning, dusch, spolning med varmvatten, etc) de senaste 48 timmarna ligger den ändå på ca 27%.
Mer än jag skulle vilja ha i klockan i alla fall.
Inte om man köper en bra klocka från börjanOch du tror att urmakerier har så pass mycket torrare luft att det minskar risken för kondensation vid hastiga temperaturskillnader?
Vågar påstå att riskerna är mindre med att öppna ett boettlock hemma än att frysa ned eller fota en klocka i snön...
Med inomhustemperatur på ca 15 grader och inga aktiviteter som ökar den relativa luftfuktigheten (matlagning, dusch, spolning med varmvatten, etc) de senaste 48 timmarna ligger den ändå på ca 27%.
Mer än jag skulle vilja ha i klockan i alla fall.
Klart den gör det!Ball tråd! Inatt slänger jag in SKX007an i frysen!
Pallar den trycket ällä?
Klart den gör det!
Borde inte vara några problem. For science!Vi får la se ! Hur klarar en Quartz kyla?
Mina "beaters" får väldigt sällan stryk på kontoret och annars är det väl nått enstaka finlir på bilen som är det allra mest riskfyllda dom får va med om. Tänker ju att nått skit borde dom få ta.
Lol rock'n'roljorTjocka till sig, helt säkert. Men det är ju också därför som Sinn har sina egna rock'n roll-oljor. När andra har geggat ihop sig totalt ska Sinns fortfarande inte ha blivit fett.