• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frös ned min Sinn

hollow123

Rolex
Ball tråd! Inatt slänger jag in SKX007an i frysen!
Pallar den trycket ällä?

Skx009 pallade trycket

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Förra veckan frös john b ned sin Sea Dweller. Coolt.
Men i helvetet att min döds beater från Sinn ska vara sämre! Den är ju trycktät till ytterligare 560m!

Bilder!

Förre. Ett glas vatten, måste ju fixa biffen.
Förre.jpg


Du vet väl att varmt vatten fryser snabbare än kallt? Varmt vatten ger också finare is än kallt.
Din aktivitet är för mig oförståelig men om det gör dig lycklig.... :happyhappy:

Ut ur frysen. Nyvaken och omtöcknad, hade nästan glömt bort att jag stoppad in den igår kväll.
i glas 2.jpg


Isblock. Fick smälta lite av isen med varmvatten för att få ut blocket ur glaset...
Isblock.jpg


Smält, smält!
Smält 1.jpg


Smält 3.jpg


Färdig! Kom och torka mig!
Färdigt.jpg



Sinn Spezialuhren hävdar...
Sinn.de.png



Men ni som har varit uppmärksamma ser att klockan var 22:10 när den åkte in i frysen. När jag plockade ut den och lät den tina upp så var klockan 01:40. Efter ett par timmar i frysen stannade alltså klockan. Nu ska det testas lite mer här hemma för att se om min stackars lilla U2 mår riktigt dåligt. Men, det tror jag inte. Jag tror att Sinn räknar med att den fungerar utmärkt när det är -45 i luften och klockan sitter på din arm, -20 i en frys är nog en helt annan historia. Jag noterade när jag tittade på den genom isblocket att klockan hade mycket riktigt stannat, men så fort jag började tina den så började den ticka på som aldrig förr igen. Givetvis såg jag till att klockan var fullt uppdragen innan jag stoppade in den i frysen.
 

Cyklisten

Cartier
Angående kondens i klockan:

Om vi antar att vi kyler ner klockan till -15 grader så kan luften i den bära 1,18 gram vatten/ kilogram luft. Om vi tänker oss att urmakaren jobbar i ett rum där vi har +20 grader och även försluter klockan, då ska rummet ha en relativ fuktighet på knappt 9 procent för att man ska kunna frysa ner klockan utan risk för kondens i den. På vintern då det är kallt ute och luften inte kan bära så mycket fukt så är det väl antagligen möjligt att skapa dessa förhållandena i urverkstan med avancerad luftbehandling, men på sommaren ser jag det väldigt svårt att göra.
Finns det ingen urmakare på forumet som kan svara på om man gör någonting åt detta?

Har klockan förslutits i en helt normal fuktmiljö så har det utan tvivel kondenserat (om än små mängder) vatten i klockan under frysningen. När klockan blir varm igen borde luften i den ta upp det kondenserade vattnet igen dock.
 

Rivalen

Rolex
Angående kondens i klockan:

Om vi antar att vi kyler ner klockan till -15 grader så kan luften i den bära 1,18 gram vatten/ kilogram luft. Om vi tänker oss att urmakaren jobbar i ett rum där vi har +20 grader och även försluter klockan, då ska rummet ha en relativ fuktighet på knappt 9 procent för att man ska kunna frysa ner klockan utan risk för kondens i den. På vintern då det är kallt ute och luften inte kan bära så mycket fukt så är det väl antagligen möjligt att skapa dessa förhållandena i urverkstan med avancerad luftbehandling, men på sommaren ser jag det väldigt svårt att göra.
Finns det ingen urmakare på forumet som kan svara på om man gör någonting åt detta?

Har klockan förslutits i en helt normal fuktmiljö så har det utan tvivel kondenserat (om än små mängder) vatten i klockan under frysningen. När klockan blir varm igen borde luften i den ta upp det kondenserade vattnet igen dock.


Tack för den. Kan du beräkna hur mycket luft det är i en klocka hur mycket vatten den luften isf bär och hur mycket ev det som skulle kunna kondenseras. Bara för att det är härligt nördigt och borde bli många nollor först.
 

Rivalen

Rolex
Jag gjorde det igår men ska göra om det då den var dåligt uppdragen. Menar du att jag ska skruva av boettocket och kolla graden av fukt eller missförstod jag dig? Har tyvärr inte sånna verktyg :)

Tänkte så, men om Cyklisten räknar rätt så borde mängden vatten som finns inuti luften i en liten klocka vara så barnsligt liten så går nog knappast att upptäcka även om den delvis kondenseras?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
ETA 2824 är 25,6 mm i diameter och 4,6 mm tjockt. Låt säga att klockan invändigt är 30 mm i diameter, och 10 mm hög. Och så tar vi ingen som helst hänsyn till volymen som tas upp av verket. Då har vi en volym av 0,015^2*0,01*3,14 = 0,000007 m^3 luft i klockan. Med 100% luftfuktighet och 20 grader är det ungefär 18g vatten/m^3, vilket ger drygt 0,1 mg vatten i klockan. Vatten har en desitet avganska precis 1000 kg/m^3. 0,1 mg innebär en volym av 1*10^-10 m^3. Omräknat till en enda sfärisk droppe, så kommer den ha radien 300 µm, eller ungefär samma diameter som ett vanligt blyertsstift.
Kom dock ihåg att volymen och den ursprungliga luftfuktigheten är väldigt högt uppskattade. Den vätska som eventuellt kondenseras är mao inget som märkbart kommer att väta en bit papper. Tydligast brukar det ju synas om man lägger en droppe kallt vatten på glaset på en annars varm klocka. Så fort klockan blir varm igen så kommer vattnet återigen att lösas i luften.
Jag tror kondens är ett symptom på vätska i klockan (vilket är skadligt), men inte ett problem i sig.
 

Cyklisten

Cartier
ETA 2824 är 25,6 mm i diameter och 4,6 mm tjockt. Låt säga att klockan invändigt är 30 mm i diameter, och 10 mm hög. Och så tar vi ingen som helst hänsyn till volymen som tas upp av verket. Då har vi en volym av 0,015^2*0,01*3,14 = 0,000007 m^3 luft i klockan. Med 100% luftfuktighet och 20 grader är det ungefär 18g vatten/m^3, vilket ger drygt 0,1 mg vatten i klockan. Vatten har en desitet avganska precis 1000 kg/m^3. 0,1 mg innebär en volym av 1*10^-10 m^3. Omräknat till en enda sfärisk droppe, så kommer den ha radien 300 µm, eller ungefär samma diameter som ett vanligt blyertsstift.
Kom dock ihåg att volymen och den ursprungliga luftfuktigheten är väldigt högt uppskattade. Den vätska som eventuellt kondenseras är mao inget som märkbart kommer att väta en bit papper. Tydligast brukar det ju synas om man lägger en droppe kallt vatten på glaset på en annars varm klocka. Så fort klockan blir varm igen så kommer vattnet återigen att lösas i luften.
Jag tror kondens är ett symptom på vätska i klockan (vilket är skadligt), men inte ett problem i sig.
Jaha jag som hade tänkt att ha något att göra på tåget hem. :)

Men ungefär som jag tänkte mig, det blir ju extremt små mängder vatten
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Förlåt, jag kunde inte hålla mig. Jag hade redan gjort uträkningen, så jag tänkte jag kunde kasta upp den.


Hade du den sedan tidigare eller sedan typ nyss? Annars är det så jäkla klockrent;
Jag ser det framför mig. Du sitter och räknar på nåt. Frugan frågar: -Vad gör du? -Räknar ut hur mycket vatten det ryms inne i en klocka om luften har 27% luftfuktighet. Och det sitter ett 2824 - verk i den.

Den minen skulle jag vilja se.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Fast mängden vatten inne i klockan är ju irrelevant. Att det finns vatten som kondenserar och fryser är problemet.

Vattnet i gasform är inga större problem, när det kondenserar bytter det aggregationstillstånd först en gång till vätska för att sedan byta aggregationstillstånd en gång till till is. Samma sak händer sedan vid upptining men åt andra hållet. Problemet är just vätskefasen som vidhäftar vid ytor och sugs in i spalter via kapilärkrafter. När vätskan väl finns i en tunn spalt och sedan övergår till is kan man om man ha otur få en fryssprängning inne i klockan (risken är minimal men finns). Det större problemet är att när vattnet väl sugits upp i en spalt så kommer det vara i vätskeform en längre tid när klocka tinar dels för att vattnet är skyddat och dels för att konvektionen inne i klockan troligen är obefintlig. Ju längre tid vattnet håller vätskeform desto fler möjligheter för rostbildning då vattnet kommer ta upp syre från luften i klockan.

Med det sagt så har jag utsatt min mako för negativa temperaturer utan att se kondens på glaset, men vid tillfälle åker den in i frysen och jag förväntar mig nästan kondens eftersom klockan troligen är monterad i södra kina eller thailand :)

EDIT:// språk

EDIT2://jag kommer dock skita i isblocket och bara lägga klockan i frysen :p
 
Topp