jhm
Silver
Fast mängden vatten inne i klockan är ju irrelevant. Att det finns vatten som kondenserar och fryser är problemet.
Vattnet i gasform är inga större problem, när det kondenserar bytter det aggregationstillstånd först en gång till vätska för att sedan byta aggregationstillstånd en gång till till is. Samma sak händer sedan vid upptining men åt andra hållet. Problemet är just vätskefasen som vidhäftar vid ytor och sugs in i spalter via kapilärkrafter. När vätskan väl finns i en tunn spalt och sedan övergår till is kan man om man ha otur få en fryssprängning inne i klockan (risken är minimal men finns). Det större problemet är att när vattnet väl sugits upp i en spalt så kommer det vara i vätskeform en längre tid när klocka tinar dels för att vattnet är skyddat och dels för att konvektionen inne i klockan troligen är obefintlig. Ju längre tid vattnet håller vätskeform desto fler möjligheter för rostbildning då vattnet kommer ta upp syre från luften i klockan.
Med det sagt så har jag utsatt min mako för negativa temperaturer utan att se kondens på glaset, men vid tillfälle åker den in i frysen och jag förväntar mig nästan kondens eftersom klockan troligen är monterad i södra kina eller thailand
EDIT:// språk
EDIT2://jag kommer dock skita i isblocket och bara lägga klockan i frysen
Rätta mig om jag har fel, men vad jag kunnat läsa mig till. så ligger all produktion av Orients klockor i antingen Japan eller Korea. Med ledning av det, bedömer jag risken för ovanstående som mycket liten. Frys på bara!