• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Franska märket Yema

Viva la France! Saknade min förra Superman så jag köpte en igen. Slängde på ett läderband direkt. Fantastiskt fin i rätt storlek. Rätt skönt m Quartz också.

PXL_20220202_162019990~2.jpg

PXL_20220202_175001424~2.jpg
Snyggt!

Hur gillar du Quarts-modellen, är det samma byggkvalité som de automatiska?
Jag gillar den med mörkblå tavla, men kan inte med att köpa fler nu.

Snyggt!

Hur gillar du Quarts-modellen, är det samma byggkvalité som de automatiska?
Jag gillar den med mörkblå tavla, men kan inte med att köpa fler nu.

Har hunnit äga 2 Quartzare men aldrig känt på en automatisk så det är svårt för mig att jämföra byggkvaliten. Dock så har bezeln inte linjerat till 100% på någon av mina, och sekundvisaren träffar inte index till 100% heller. Hade jag betalat betydligt mer för en automat hade jag stört mig på att bezeln inte linjerat helt, men den jag har nu är nära nog så det är helt klart acceptabelt. Uppskattar att Quartzen är bortstad istället för polerad, men det är ju en smaksak. Köpte bägge mina begagnade här på KS och inom den prisbilden tycker jag man får fantastiskt mkt för pengarna. Men för ordinarie nypris hade jag gärna haft en linjerande bezel iallafall 🙂 Gissar väl ändå på att det i stort är samma grejer i boett och vridring som på automatarna. Känslan i vridring och krona är inget att klaga på.

Senast ändrad:
Har hunnit äga 2 Quartzare men aldrig känt på en automatisk så det är svårt för mig att jämföra byggkvaliten. Dock så har bezeln inte linjerat till 100% på någon av mina, och sekundvisaren träffar inte index till 100% heller. Hade jag betalat betydligt mer för en automat hade jag stört mig på att bezeln inte linjerat helt, men den jag har nu är nära nog så det är helt klart acceptabelt. Uppskattar att Quartzen är bortstad istället för polerad, men det är ju en smaksak. Köpte bägge mina begagnade här på KS och inom den prisbilden tycker jag man får fantastiskt mkt för pengarna. Men för ordinarie nypris hade jag gärna haft en linjerande bezel iallafall 🙂 Gissar väl ändå på att det i stort är samma grejer i boett och vridring som på automatarna. Känslan i vridring och krona är inget att klaga på.
Fint att höra. Jag frågar då jag tyckte Yema sänkte kvalitet på finish på låset och kanske även linjeringen efter att de var klara med ”heritage”-släppen. Jag köpte t ex den gröna GMTn som kom och den var bedrövlig avseende finish.

Fint att höra. Jag frågar då jag tyckte Yema sänkte kvalitet på finish på låset och kanske även linjeringen efter att de var klara med ”heritage”-släppen. Jag köpte t ex den gröna GMTn som kom och den var bedrövlig avseende finish.
Ok, upplever att finishen på låset är bra, men har som sagt inget att jämföra med 🙂 En sak till är väl också att Quartzarna saknar safirglas. Men överlag gillar jag den ändå skarpt.

Förtydligande: -15 sek per dag och +20sek per dag. Den har alltså ändrat tempo, elev det nu heter. Först gick den för långsamt och nu går den för fort
De anger väl +/- 25 eller 30 sekunder per dag som maximal avvikelse.. Jag skulle inte bry mig. Det lär jämna ut sig om några dagar. Lyssna inte så mycket på COSC-maffian. vill du ha en klocka som håller tiden perfekt så köp ett quartz och radiokontrollerat ur.

Förtydligande: -15 sek per dag och +20sek per dag. Den har alltså ändrat tempo, elev det nu heter. Först gick den för långsamt och nu går den för fort
Det är nog ganska normalt. Men, jag misstänker att om du skickar den på service av någon anledning i framtiden så kommer Yema justera gången på den. Det verkar de ha gjort på mina. De går ca +2 spd nu för tiden.

Har de höjt sina priser rejält? Har för mig de kostade mycket mindre förut. Typ min meangraf kostar 370$ på rea men har för mig jag köpte den för 300$ utan rea.

Har de höjt sina priser rejält? Har för mig de kostade mycket mindre förut. Typ min meangraf kostar 370$ på rea men har för mig jag köpte den för 300$ utan rea.
Var en prishöjning på vissa modeller nyligen. Tycker dock inte att det ser ut att vara så mycket högre priser. Tror Navygraf MN och Zero G kostar lika mycket som när jag köpte mina i somras.
Edit: Glöm det, det är visst vår-rea. Reapriserna är vad jag betalade för dom modellerna sist. Verkar som många modeller har ökats med 500-1000 kr.

Jag har länge funderat på en Yema Navygraf, men sedan jag läste denna recension blir jag tveksam. Deras så kallade In-house verk ser inte alls ut att vara det Yema stoltserar med och om man får tro recensenten är det till och med ett äldre urverk monterat i dessa - MBP1000,- och inte YEMA2000 som specificerat.
Dessutom är klockan "slarvigt" monterad, vilket ger intrycket att den kanske inte bara är tillverkad i Kina, utan också ihopsatt där - vilket såklart inte behöver vara någon nackdel, men om Yema säger sig utföra monteringen i Frankrike, så ljuger dom.

Själv tycker jag att det verkar som bra klockor, och bortsett från diverse problem med kundservicen, känns det som ett stabilt märke. Men vad är er uppfattning om Yema som helhet och Navygraf i synnerhet? Är det en klocka värd sin peng eller bara "hälften" som recensenten påstår?

Jag har länge funderat på en Yema Navygraf, men sedan jag läste denna recension blir jag tveksam. Deras så kallade In-house verk ser inte alls ut att vara det Yema stoltserar med och om man får tro recensenten är det till och med ett äldre urverk monterat i dessa - MBP1000,- och inte YEMA2000 som specificerat.
Dessutom är klockan "slarvigt" monterad, vilket ger intrycket att den kanske inte bara är tillverkad i Kina, utan också ihopsatt där - vilket såklart inte behöver vara någon nackdel, men om Yema säger sig utföra monteringen i Frankrike, så ljuger dom.

Själv tycker jag att det verkar som bra klockor, och bortsett från diverse problem med kundservicen, känns det som ett stabilt märke. Men vad är er uppfattning om Yema som helhet och Navygraf i synnerhet? Är det en klocka värd sin peng eller bara "hälften" som recensenten påstår?
Min gissning är att det är som alla andra märken i prisklassen: Boetter från Kina, urverk från wherever (Schweiz, Japan osv). Hur pass in house YEMA2000 är är svårt att säga, men kan inte tänka mig att ett så pass litet företag som dom är har egen tillverkning av alla delarna. Jag har en Navygraf Marine Nationale som jag har haft sen den släpptes i somras och har inte upplevt några problem med den. Har inte heller upplevt några problem med den Spacegraf Zero G som jag köpte strax innan.
Kan tänka mig att Yema kör som ett annat klassiskt franskt klockmärke, LIP (som jag har spanat en del på och nog tänkte klicka hem en klocka eller två från):

"Where are the components of a LIP watch made?​

• Our watch cases, all in 316L steel, as well as mineral glasses, are manufactured in China, in the factories of partner subcontractors and according to our specifications.
  • All other components are European, and French, in priority.
  • The sapphire glasses come from Switzerland.
  • Our dials and our hands are made in Switzerland.
  • The bracelets come from a French company, based in Besançon, and are fashioned from Italian leather.

What movements in a LIP watches?​

• Quartz movements come for the vast majority of Swiss, the two major manufacturers of Swiss Made Quartz movement: ISA SWISS SA and RONDA SA. We use Japanese MIYOTA Quartz movement (Citizen group) on highly technical models that we do not find at our Swiss suppliers: chronographs.
  • Automatic movements are assembled and adjusted in Besançon, with MIYOTA (Citizen group) drafts from Japan. We receive the blanks in spare parts, and carry out all the steps of assembly and adjustment of the spiral ourselves on WITCHI machines of Swiss manufacture.
  • So we have the most French Japanese movements: the entire editing and tuning part being done on Besançon."
Väldigt bra transparens från LIP, måste jag säga.

Bara jag som tröttnat på Yema pga. deras marknadsföring? De marknadsför sig lite som att de vore ett ganska nytt modemärke men de är ett etablerat gammalt märke som skapar Kickstarter-kampanjer!? Sen går man in på sidan och blir bombarderad om rea och gratis armband osv. Sen är det smågrejer man stör sig på, som ghost date, tjat om Frankrike trots att de inte är tillverkade där och annat.

Personligen får det mig att backa undan faktiskt. Vilket är synd då jag gillar min meangraf och är sugen på andra modeller. Missförstå mig rätt, de har en hel del schyssta modeller men sättet de marknadsför sig på känns... Sådär.

@Kessler

Jag är van, de släpper lite olika modeller och sedan blir det REA i slutet på säsongen och sen kommer nytt, som exemplet ovan. Just nu är det utförsäljning…

Både bra för det kommer ofta nya varianter och ”dåligt” om man inte gillar att de REAr lagret på utgående serier som köpare.

Kickstarter kan de skippa nu då det blir problem med kvitton mm från KS.

Men jag hänger kvar då jag gillar designen och kvaliten på de Superman jag har köpt. Stort plus för billig och bra service. Snabba är de också.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp