• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fukt i Omega Planet Ocean

Men ja tänker om en klocka som ska vara säker ner till 600M blir fuktskadad efter 4år när man badar på stranden så kanske det finns någon slags goodwill-garanti?
Det gör den väl om det inte handlar om handhavandefel.
Jag har för mig att jag sett på lite olika ställen att garantin inte täcker fukt eftersom hur ska det gå att bevisa att kronan var åtskruvad? Och att bad alltid sker på egen risk eftersom hemförsäkringen (iallafall min) inte täcker det.
Skulle vara grymt skönt å höra om omegas egna garanti täcker så slipper man oroa sig :D

Jag har för mig att jag sett på lite olika ställen att garantin inte täcker fukt eftersom hur ska det gå att bevisa att kronan var åtskruvad? Och att bad alltid sker på egen risk eftersom hemförsäkringen (iallafall min) inte täcker det.
Skulle vara grymt skönt å höra om omegas egna garanti täcker så slipper man oroa sig :D

Men dom är väl täta även fast kronan är utdragen?

Återkommer med besked i veckan!

Tre klockor med samma problem på en vecka... mycket märkligt sammanträffande!
86F54F43-1ACD-4A2A-838A-40F46C07D95F.jpeg

En garanti kan ju ha vilka knasiga vilkor som helst men om klockan är nyare än tre år omfattas den av konsumentköpslagen. Det är ju helt absurt om man inte ska våga bada med en dykarklocka.

En garanti kan ju ha vilka knasiga vilkor som helst men om klockan är nyare än tre år omfattas den av konsumentköpslagen. Det är ju helt absurt om man inte ska våga bada med en dykarklocka.
Ja absolut, men jag tror iallafall att de har friskrivit sig på något vänster och att bad alltid sker på egen risk. Men detta borde ju vara väldigt enkelt att ta reda på?

Men garantin täcker väl inte fuktskador?
Vad AP säger:

10.3. The following are not covered by the product or service warranty: normal wear and tear, anomalies relating to a shock, abnormal use, incorrect handling, work carried out on the watch by someone other than an AP Authorized Repair Center, failure to observe the recommended water-resistant service (as set forth in Article 11).

Detta tyckte jag var lite kul, gratis trycktest? Äkta garanti mot vattenläckage?

11.2. AP recommends to its Customer to check the water resistance of their watch at least every 2 (two) years and every year if the watch is frequently exposed to water and damp environments. To do so, such a test is offered by AP to its Customers outside any other Service. This Service is free of charge but no warranty is granted.

11.3. A paying water resistance service (the watch is dismantled and seals are replaced) is required every 2 (two) to 3 (three) years depending on how often the watch is worn or immediately in the event of an incident or if the water resistance check has detected an issue. The water resistance will then be guaranteed for 2 (two) years without guaranteeing the correct functioning of the watch.

Vad AP säger:

10.3. The following are not covered by the product or service warranty: normal wear and tear, anomalies relating to a shock, abnormal use, incorrect handling, work carried out on the watch by someone other than an AP Authorized Repair Center, failure to observe the recommended water-resistant service (as set forth in Article 11).

Detta tyckte jag var lite kul, gratis trycktest? Äkta garanti mot vattenläckage?

11.2. AP recommends to its Customer to check the water resistance of their watch at least every 2 (two) years and every year if the watch is frequently exposed to water and damp environments. To do so, such a test is offered by AP to its Customers outside any other Service. This Service is free of charge but no warranty is granted.

11.3. A paying water resistance service (the watch is dismantled and seals are replaced) is required every 2 (two) to 3 (three) years depending on how often the watch is worn or immediately in the event of an incident or if the water resistance check has detected an issue. The water resistance will then be guaranteed for 2 (two) years without guaranteeing the correct functioning of the watch.
Ja det verkar ju bra! Känns dock som att man kan förvänta sig lite mer när man köper än AP :D så alla med nya APs kan ju bada säkert i sommar :cool:

Borde ju täckas av garantin, kan man tycka, eftersom den marknadsförs som en supertät dykare, enkelt tänkt.

Tre klockor med samma fel, på så kort tid. Vad är oddsen?
Speedmaster förblir nog min enda Omega.

Det verkar ju onekligen inte vara någon slump. Mycket tråkigt att se.

Tack för alla svar återigen. Ska ta klockan till Rob Engström idag tänkte jag och hoppas på det bästa. Ska även kolla med försäkringsbolaget.

Bra påminnelse att trycktesta sina klockor inför sommaren det här...
Ironiskt nog så är den enda klockan jag har trycktestats nyligen min turnograph, medans mina dykare inte blivit testade på typ två år...

Skrämmande läsning. Hur kassa är dagens packningsmaterial egentligen? Dåliga batchar? Jag har en gammal dyklampa från mitten på 90-talet där o-ringen är fortfarande hel och fin, mjuk och följsam.

Tillbaka
Topp