• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fukt i Omega Planet Ocean

Så det som avgör är hur luftfuktigheten ser ut den dag klockan skruvas ihop? Kan bli stora variationer på batcharna av samma märke då.

Så det som avgör är hur luftfuktigheten ser ut den dag klockan skruvas ihop? Kan bli stora variationer på batcharna av samma märke då.
Seriösa urmakare jobbar i en kontrollerad miljö, så det ska vara lite av ett icke-problem om vi pratar om riktigt täta ur. Äldre ur eller ur med mindre täta packningar kommer ju anpassa sin inre luftfuktighet med omgivningens.

@Pete11 Det var en del spekulerande som jag tyvärr inte kan hjälpa dig reda ut. Men om du har en hygrometer och kollar luftfuktigheten där du befinner dig nu, så kanske den visar 65-70% en vanlig molnig dag. Beroende på hur mycket luft som är i klockan så blir förstås mängden fukt på glaset därefter. Hur det är i dessa fall har jag ingen aning om. Omständigheterna är inte heller speciellt tydligt framhållna i tråden. Men om du VET hur det ligger till kan du dr PM direkt till de som haft problem. Jag delade bara mina personliga erfarenheter.

@Pete11 Det var en del spekulerande som jag tyvärr inte kan hjälpa dig reda ut. Men om du har en hygrometer och kollar luftfuktigheten där du befinner dig nu, så kanske den visar 65-70% en vanlig molnig dag. Beroende på hur mycket luft som är i klockan så blir förstås mängden fukt på glaset därefter. Hur det är i dessa fall har jag ingen aning om. Omständigheterna är inte heller speciellt tydligt framhållna i tråden. Men om du VET hur det ligger till kan du dr PM direkt till de som haft problem. Jag delade bara mina personliga erfarenheter.
Ah, ja. Det var spekulation från min sida. Menade inte att låta så tvärsäker :)

Kanske orelevant i detta fall. Men läste nånstans om en uris som byggde en låda med torkanläggning för att ventilera ut fukten i luften när han satte ihop klockorna. Tror han bodde i Australien eller nåt sånt. Han hade haft stora problem med fukt inne i klockorna. Ska se om jag hittar tråden.
https://www.watchrepairtalk.com/topic/3446-reducing-humidity-inside-the-watch/#comment-34155
Singapore har en luftfuktighet på 87-89% vilket är rätt högt.

Senast ändrad:
Hej!
Faktiskt en skrämmande tråd och läsa. Men jag har "hört" av flera "lite halv kända" inom klockvärlden som säger att det ibland kan vara fel på gängorna när man skruvar in kronan. Att om man tex skruvar in kronan liiiite snett så kan vatten läcka in. (Då spelar ju det inge roll hur många meter klockan är vattensäker). Men vet inte om detta stämmer..
Spekulationer, som vanligt.

Pratade med en urmakare på Swatchgroup i ett annat ärende. Passade på att fråga om de har några återkommande fel på PO och då specifikt detta med fukt. Inget som någon där känner till, annat än att de får in flera klockor där man inte dragit åt kronan och det gäller alla modeller. PO tvärtom ett ur som dyker upp sällan som reperationsärende... Man får tolka svaret som man vill men lät ärlig i att han inte kände igen något återkommande fel kring detta.

Singapore har en luftfuktighet på 87-89% vilket är rätt högt.
Från Wikipedia:
Singapore har ett ekvatorialt tropiskt klimat och saknar distinkta årstider. Dess klimat karaktäriseras av hög värme och luftfuktighet, samt riklig nederbörd. Temperaturen ligger vanligtvis mellan 29 och 34 grader Celsius på dagen och 23 till 27 på natten. Luftfuktigheten är normalt sett dryga 90 % på morgonen och cirka 60 % på eftermiddagen. De lägsta och högsta temperaturerna som någonsin rapporterats är 18,4 °C respektive 37,8 °C.

Men man kan ju anta att en urmakare sitter i en lokal med iaf en AC och har därmed helt andra värden.

Från Wikipedia:
Singapore har ett ekvatorialt tropiskt klimat och saknar distinkta årstider. Dess klimat karaktäriseras av hög värme och luftfuktighet, samt riklig nederbörd. Temperaturen ligger vanligtvis mellan 29 och 34 grader Celsius på dagen och 23 till 27 på natten. Luftfuktigheten är normalt sett dryga 90 % på morgonen och cirka 60 % på eftermiddagen. De lägsta och högsta temperaturerna som någonsin rapporterats är 18,4 °C respektive 37,8 °C.

Men man kan ju anta att en urmakare sitter i en lokal med iaf en AC och har därmed helt andra värden.
Verkstaden på takterrassen?
#arbetsmiljö

Blev lite nojig efter denna trådstart så jag testade min PO som inte genomgått något packningsbyte på några år. Har badat och bastat med den frekvent och det har inte varit några problem, nu visade helgens test att den var vattentät :pompus: Så nu kör jag på ett år och gör en helservice på den nästa år.

Tänkte bara följa upp ifall det är någon som är intresserad. Efter ha fått klockan undersökt på Rob Engström så landade notan på 1800kr (stod specat på kostnadsförslaget som HSA Packningsbyte). Snart är vi up and running igen :)

Skönt att höra att det finns ett gäng som kunnat bada smärtfritt med sina PO's. Det hoppas även jag kunna göra framöver!

Tänkte bara följa upp ifall det är någon som är intresserad. Efter ha fått klockan undersökt på Rob Engström så landade notan på 1800kr (stod specat på kostnadsförslaget som HSA Packningsbyte). Snart är vi up and running igen :)

Skönt att höra att det finns ett gäng som kunnat bada smärtfritt med sina PO's. Det hoppas även jag kunna göra framöver!
Visst är det nya 8900? Borde det inte gå på garantin? Vsd är förklaringen till att packning behöver bytas?

+1
Har dom gett någon förklaring till läckaget (jag antar att man undviker dålig kvalitetskontroll...)?

Samma fråga då - vad är förklaringen? Fel på packningarna från början eller vad?

Ja det känns ju som att det måste vara något annat än dåliga packningar..

Fick inge mer svar än att det va garantiärende. Ska fråga mer när jag hämtar it den sen.

Vafan, jag hade en Certina med 20ATM (kronograf) förra sommaren som jag badade med i både saltvatten och i pooler. Dessutom använde jag kronografen under vattnet även om man inte ska göra det, som jag sedan fick reda på. Hände absolut ingenting! Badade tillochmed bastu med den för att sedan dyka ner i havet.

Vafan, jag hade en Certina med 20ATM (kronograf) förra sommaren som jag badade med i både saltvatten och i pooler. Dessutom använde jag kronografen under vattnet även om man inte ska göra det, som jag sedan fick reda på. Hände absolut ingenting! Badade tillochmed bastu med den för att sedan dyka ner i havet.

Har också en Certina DS Podium som jag badat med i saltvatten, bastat med, duschat med etc. i ca 8 år. Till det hör också att jag inte varit noga med trycktest eller packningsbyten. Den har också alltid hållit tätt.

Hade inte riktigt förväntat mig att den skulle överglänsa min Omega.

Har också en Certina DS Podium som jag badat med i saltvatten, bastat med, duschat med etc. i ca 8 år. Till det hör också att jag inte varit noga med trycktest eller packningsbyten. Den har också alltid hållit tätt.

Hade inte riktigt förväntat mig att den skulle överglänsa min Omega.
Jaha? De flesta vattentäta ur är täta.

Tillbaka
Topp