• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fukt i Omega Planet Ocean

Usch vad tråkigt med fukt i klockan. Trycktestade min 2254 innan sommaren. Håller tummarna för att den klarar sommarens strapatser! :nailbiting:

0BE1EC1C-86DC-4B78-A2A8-3D5D44BED600.jpeg

Kan bara instämma, till urmakaren omedelbart, körde en icke vattentät dressare i tvättmaskinen kvarglömd i byxfickan, ilfart till urmakaren som torkade verket och olja in det igen.

Hur kändes det ögonblick du insåg att klockan legat i tvättmaskinen?

Vad AP säger:

10.3. The following are not covered by the product or service warranty: normal wear and tear, anomalies relating to a shock, abnormal use, incorrect handling, work carried out on the watch by someone other than an AP Authorized Repair Center, failure to observe the recommended water-resistant service (as set forth in Article 11).

Första meningen säger att produkten inte täcker normalt användande? Om du bär klockan som en normal människa upphör garantin?

Jag har ingen erfarenhet av just PO, men detta har hänt även mig med ett par klockor. En Citizen dykare (20atm) och en Tissot (10atm). I båda fallen var klockorna trycktestade med godkänt resultat kort innan, och i båda fallen hände det efter dyk i medelhavet. Då hade klockorna varit "kalla" under ett par timmar i vattnet för att sedan bli extremt varma i solen i omgångar under ett par dagar. Min "gissning" är att den luft som fanns i klockorna kondenserades av de plötsliga temperaturväxlingarna. Vistas man i solen när det är 38+ i skuggan är det ju säkert över 60+ i solen, sedan ner i vattnet där det är 20-25+. Jag har aldrig hört att hopsättning av klockor sker i vakuum, så beroende på luftfuktigheten när klockan skruvades ihop så bör det logiskt finnas luft som kan bilda kondens...

Jag har ingen erfarenhet av just PO, men detta har hänt även mig med ett par klockor. En Citizen dykare (20atm) och en Tissot (10atm). I båda fallen var klockorna trycktestade med godkänt resultat kort innan, och i båda fallen hände det efter dyk i medelhavet. Då hade klockorna varit "kalla" under ett par timmar i vattnet för att sedan bli extremt varma i solen i omgångar under ett par dagar. Min "gissning" är att den luft som fanns i klockorna kondenserades av de plötsliga temperaturväxlingarna. Vistas man i solen när det är 38+ i skuggan är det ju säkert över 60+ i solen, sedan ner i vattnet där det är 20-25+. Jag har aldrig hört att hopsättning av klockor sker i vakuum, så beroende på luftfuktigheten när klockan skruvades ihop så bör det logiskt finnas luft som kan bilda kondens...

Tror inte att det ska ha någon betydelse. Jag tränar fridykning i pool 1 gång vecka, med bastu direkt efteråt för att få upp kroppstempen, så mina temperaturväxlingar är vatten 25 grader i 2 timmar, sedan bastu 90 grader, sedan tillbaka till lufttemp, och på vintern kan detta innebära - 15 till -20 ute, och jag har aldrig lyckats få till imma på insidan.

Skumt. Det där ska inte hända på dykarur och jag aldrig varit med med om det efter ett 20 tal dykresor till mestadels tropikerna.

Hej!
Faktiskt en skrämmande tråd och läsa. Men jag har "hört" av flera "lite halv kända" inom klockvärlden som säger att det ibland kan vara fel på gängorna när man skruvar in kronan. Att om man tex skruvar in kronan liiiite snett så kan vatten läcka in. (Då spelar ju det inge roll hur många meter klockan är vattensäker). Men vet inte om detta stämmer..

Absolut! Det är ju för att du redan har fukt i klockan.
När klockan är varm syns det inte men när den blir kall kondenseras vattnet och syns på insidan av glaset. Syntes väldigt tydligt på min 6159 när det var kallt ute trots att den klarare trycktest.

Garanti => bevisbörda säljaren
Reklamationsrätt (3 år enl köp. konsumenträttlag.) => bevisbörda köparen efter mer än 6 månader

Rätta mig om jag har fel
Garanti är en "frivillig"grej att ha på sina produkter. Typ som att säga "Jag litar på min produkt. Du kan använda den i minst ett år utan några problem".
Reklamationsrätten är stadgad i eu-lag,och är tre år. Man brukar säga att om felet uppvisas inom 6 månader så ät det tillverkaren som skall påvisa att det inte är fel på produkten,medans efter ett år är det du som skall påvisa att det är fel. I realiteten blir ju tillvägagångssätt likt på båda delarna. Du lämnar in skiten hos en auktoriserad reparatör. De undersöker varan och kollar om felet uppfyller kraven gör reklamation/garanti. Gör det inte det kan det tillkomma kostnader. Oavsett vad du tycker är det rep/verkstad/urmakare som har final säsong om det blir kostnad eller inte. Och även om det finns garantifel på t.ex. sin telefon så kanske det finns andra fel som måste åtgärdas innan man kan åtgärda garantifelet. Och då tillkommer kostnad.

Garanti är en jävla djungel och något alla borde läsa på om. Det är ett helvete att behöva förklara för griskarlsson att fuktskador inte går under garanti gör mobiltelefoner 10 gånger om dagen...

Ren gissning:
Den bygger väll på att övertrycker i klockan har någon stans att ta vägen istället för att ploppa glaset?
I min värld är det dom en dumpventil med en fjäder som håller emot. Fast det kanske iofs är rolex patenterade lösning?

Edit:
Hittade denna efter en snabb googling
1B4E41A9-F94F-4B5A-B0CD-1CD2391D46D4.png

Nån som förstår den mer än mig?
Det jag ser på bilden säger mig följande:
Den där är öppen i två riktningar, dvs den släpper in om trycket är högre på utsidan och ut om trycket är högre på insidan.
Det är 3 st o-ringar som tätar på olika ställen, men för att täta måste de komprimeras vilket först sker när kronan vrids åt. Övriga delar, fjäder och styrbrickorna finns där för att hjälpa till att öppna ordentligt.

Edit: hade inte tänkt klart än. Mera tankar nedan :oops:

Senast ändrad:
Det jag ser på bilden säger mig följande:
Den där är öppen i två riktningar, dvs den släpper in om trycket är högre på utsidan och ut om trycket är högre på insidan.
Det är 3 st o-ringar som tätar på olika ställen, men för att täta måste de komprimeras vilket först sker när kronan vrids åt. Övriga delar, fjäder och styrbrickorna finns där för att hjälpa till att öppna ordentligt.
Alltså: öppen krona = vatten in.
Fast det borde ligga någon typ av belastning på den inre o-ringen&brickan (5&6) från fjädern även när kronan är ute?
Kanske inte räcker iofs.

Fast det borde ligga någon typ av belastning på den inre o-ringen&brickan (5&6) från fjädern även när kronan är ute?
Kanske inte räcker iofs.
Jo, det stämmer nog. Får korrigera mig själv.
Jag tror att det är så att o-ring #6 tätar mot #9. Det görs främst när o-ringen pressas ned i sätet i #7. Det sker mha fjädern. Lättar man på kronan kommer ett övertryck inne i klockan att kunna komma ut. Men fjädern håller ändå hyggligt emot att vatten kommer in i klockan efter att ev övertryck inifrån kommit ut.
Så ja, den lär ha en backventilsförmåga i sig. Garanterat tät är den dock först när kronan dragits åt med fräsch o-ring under.

Hej!
Faktiskt en skrämmande tråd och läsa. Men jag har "hört" av flera "lite halv kända" inom klockvärlden som säger att det ibland kan vara fel på gängorna när man skruvar in kronan. Att om man tex skruvar in kronan liiiite snett så kan vatten läcka in. (Då spelar ju det inge roll hur många meter klockan är vattensäker). Men vet inte om detta stämmer..
Har svårt att se hur kronan skulle hamna så snett att packningarna inte skulle fungera. Och att man inte ser att kronan är så sne då.

Tror inte att det ska ha någon betydelse. Jag tränar fridykning i pool 1 gång vecka, med bastu direkt efteråt för att få upp kroppstempen, så mina temperaturväxlingar är vatten 25 grader i 2 timmar, sedan bastu 90 grader, sedan tillbaka till lufttemp, och på vintern kan detta innebära - 15 till -20 ute, och jag har aldrig lyckats få till imma på insidan.
Det har endast hänt på dessa två, inte på några andra klockor, men jag tror nog att det finns en viss logik i att det kan hända.

06D1C7E2-0C7F-4534-BB12-6ED29F5FCD74.jpeg

Polarens PO tog in fukt/salt vatten förra veckan. Urmakaren kunde inte heller finna något fel och antog att kronan inte varit åtdragen. Fick tvätta tavlan/insidan av glaset och tvätta urverket. Han fick beskedet att spara kvitto på trycktest om det skulle bli ett garanti ärende i framtiden då hans klocka är 4.5 år. Urmakaren sa att packningarna skulle hålla iaf 8 år. Han fick betala 600 spänn för jobbet hos AD.
Var det fukt eller var det saltvatten? Om det var saltvatten, hur kollades det?

Absolut, men det är ganska stor skillnad på om det blivit kondens av den luft som fanns i klockan eller om den tagit in saltvatten.
Blir inte kondens under normala omständigheter. Kör du isbitstricket kan det komma en svag kondensantydan men får du den annars är klockan öppnad i extrem fuktighet men mest troligt har den tagit in vatten.

Tillbaka
Topp