• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fukt i Omega Planet Ocean

Hur funkar HEventilen egentligen? Kan det utbytas luft åt båda hållen genom den?
Ren gissning:
Den bygger väll på att övertrycker i klockan har någon stans att ta vägen istället för att ploppa glaset?
I min värld är det dom en dumpventil med en fjäder som håller emot. Fast det kanske iofs är rolex patenterade lösning?

Edit:
Hittade denna efter en snabb googling
1B4E41A9-F94F-4B5A-B0CD-1CD2391D46D4.png

Nån som förstår den mer än mig?

Är det vanligt med fukt i 100m-klockor eller är det generellt när komponenter är slitna?

Duschar osv med min Casio F91 med trasiga gängor på vissa av skruvarna. Tar inte in vatten alls. Det är ju pinsamt att en dedikerad dykklocka tar in vatten när en 150 kronors klocka som köptes för typ tio år sedan klarar vatten utan problem.

Ren gissning:
Den bygger väll på att övertrycker i klockan har någon stans att ta vägen istället för att ploppa glaset?
I min värld är det dom en dumpventil med en fjäder som håller emot. Fast det kanske iofs är rolex patenterade lösning?

Edit:
Hittade denna efter en snabb googling
1B4E41A9-F94F-4B5A-B0CD-1CD2391D46D4.png

Nån som förstår den mer än mig?
Jag har läst att HE-ventilen är byggd för yrkesdykare som jobbar på större djup och ofta spenderar lång tid tryckkammare där mixade gaser används som andningsgas. Helium har extremt små gaspartiklar som kan leta sig in i klockan. Detta kan bli ett problem vid uppstigning då trycket ändas och gasen expanderar.
Rolex och Doxa använder backventiler som sköter sig själva.
Omegas ventil är däremot ren idioti då dykaren själv måste komma ihåg att släppa på trycket. Jag skulle tro att en djuphavsdykare har lite annat att tänka på vid tryckförändringar.
Dessutom galenskap att ha en extra krona med alla risker det innebär på en dykarklocka.

Jag har läst att HE-ventilen är byggd för yrkesdykare som jobbar på större djup och ofta spenderar lång tid tryckkammare där mixade gaser används som andningsgas. Helium har extremt små gaspartiklar som kan leta sig in i klockan. Detta kan bli ett problem vid uppstigning då trycket ändas och gasen expanderar.
Omegas ventil är däremot ren idioti då dykaren själv måste komma ihåg att släppa på trycket. Jag skulle tro att en djuphavsdykare har lite annat att tänka på vid tryckförändringar.
Dessutom galenskap att ha en extra krona med alla risker det innebär på en dykarklocka.

Och om man ändå måste komma ihåg att öppna HE ventilen räcker det inte med att skruva ut den vanliga kronan?

Och om man ändå måste komma ihåg att öppna HE ventilen räcker det inte med att skruva ut den vanliga kronan?
Ja det kan man ju tycka och skulle säkert gå att lösa, men det bästa vore ju förstås att ha en backventil. Omega verkar ju dock tycka att sin lösning är fantastisk så någon ändring lär väl inte ske.
Saknar @Undersköterskan i trådar som denna :)

Ja det kan man ju tycka och skulle säkert gå att lösa, men det bästa vore ju förstås att ha en backventil. Omega verkar ju dock tycka att sin lösning är fantastisk så någon ändring lär väl inte ske.
Saknar @Undersköterskan i trådar som denna :)

Tror de innerst inne förstår att lösningen är B. Men de kan ju inte liksom bara ta bort den. Det är ju deras Signum.

Vad AP säger:

10.3. The following are not covered by the product or service warranty: normal wear and tear, anomalies relating to a shock, abnormal use, incorrect handling, work carried out on the watch by someone other than an AP Authorized Repair Center, failure to observe the recommended water-resistant service (as set forth in Article 11).
Det där tror jag AP får svårt med i Europa. Bilindustrin försökte något liknande för att folk skulle sluta serva på Mekonomen etc men det sket sig.

Det där tror jag AP får svårt med i Europa. Bilindustrin försökte något liknande för att folk skulle sluta serva på Mekonomen etc men det sket sig.
Fast de kan ju knappast ge garanti på jobb andra gjort? Om det nu är det de menar. Förstår dock hur du menar och håller helt med där. Är osäker på vad de menar här.

Fast de kan ju knappast ge garanti på jobb andra gjort? Om det nu är det de menar. Förstår dock hur du menar och håller helt med där. Är osäker på vad de menar här.
Det är kravet på att allt arbete med klockan måste göras hos ett AP ARC jag menar. Grundgarantin som de lämnar vid köp borde gälla oavsett vilken fackman som gör servicen. Garanti på själva servicen är en annan femma och den förstår jag att inte AP vill stå för.

Det är kravet på att allt arbete med klockan måste göras hos ett AP ARC jag menar. Grundgarantin som de lämnar vid köp borde gälla oavsett vilken fackman som gör servicen. Garanti på själva servicen är en annan femma och den förstår jag att inte AP vill stå för.
Står inget om att grundgarantin upphör om icke-AD rör klockan? Kan mycket väl vara en helt korrekt skriven garanti.

Står inget om att grundgarantin upphör om icke-AD rör klockan? Kan mycket väl vara en helt korrekt skriven garanti.
10.3. The following are not covered by the product or service warranty: normal wear and tear, anomalies relating to a shock, abnormal use, incorrect handling, work carried out on the watch by someone other than an AP Authorized Repair Center, failure to observe the recommended water-resistant service (as set forth in Article 11).

Jag tolkar det som att produktgarantin, det du kallar grundgarantin, inte gäller om någon annan är AP ARC jobbat med klockan.

Jag tolkar det som att produktgarantin, det du kallar grundgarantin, inte gäller om någon annan är AP ARC jobbat med klockan.
Inte första gången i historien folk tolkar text olika. Märker man när man ringer kundtjänser om inget annat.

Det står ju inte att garantin upphör, bara att arbete utförd av någon annan inte omfattas av garantin.

https://klocksnack.se/threads/syftet-med-manuell-heliumventil.69093/#post-1768431

https://klocksnack.se/threads/heliumventil-i-form-av-extra-krona.61833/page-2#post-1591327

Men seriöst, tre moderna PO som läcker kan inte vara en tillfället, dom måste ju ha någon konstruktions eller produktionsfel. Lyssnar man runt är det än fler med nya PO som fått in fukt. En modern 600m dykarklocka skall ju lätt hålla tätt i minst 15-20 år innan den tar in fukt vid bara bad.
Jag var ute och vindsurfade med min Seamaster 300 på armen i förra veckan och den är aldrig servad eller öppnad sedan ny, från ca år 2000. OK, kanske lite dumdristigt, men jag litar på den. Har dykt med den med. Likaså min PO2500 från 2007.
106545CF-9BB6-426B-B073-A4847722812E.jpeg
73750CCA-BD22-4CF6-965D-EF1514EF8BE0.jpeg
EF91F019-05AB-451F-B6A4-6D72708329E8.jpeg

Senast ändrad:
Vad man än gör så skall man aldrig röra den manuella helium-ventilen, den skall aldrig "motioneras" eller liknande, anledningen fick jag lära mig var att själva konstruktionen och kanske framförallt packningarna inte riktigt är byggd för det och har svårt att hålla tätt efter att ha varit åtskruvad nått år för att sedan öppnas.
Rätt eller fel har jag ingen aning om men då jag ändå inte hade nått behov av att öppna den så löd jag rådet, ingen av mina två varav en PO har läkt.

https://klocksnack.se/threads/syftet-med-manuell-heliumventil.69093/#post-1768431

https://klocksnack.se/threads/heliumventil-i-form-av-extra-krona.61833/page-2#post-1591327

Men seriöst, tre moderna PO som läcker kan inte vara en tillfället, dom måste ju ha någon konstruktions eller produktionsfel. Lyssnar man runt är det än fler med nya PO som fått in fukt. En modern 600m dykarklocka skall ju lätt hålla tätt i minst 15-20 år innan den tar in fukt vid bad.
Jag var ute och vindsurfade med min Seamaster 300 på armen i förra veckan och den är aldrig servad eller öppnad sedan ny, från ca år 2000. OK, kanske lite dumdristigt, men jag litar på den. Har dykt med den med. Likaså min PO2500 från 2007.
106545CF-9BB6-426B-B073-A4847722812E.jpeg
73750CCA-BD22-4CF6-965D-EF1514EF8BE0.jpeg
EF91F019-05AB-451F-B6A4-6D72708329E8.jpeg
Ja något generalknas måste det ju vara, Återstår att se vad Omega vidtar för åtgärder.
Snygga bilder btw

Vad man än gör så skall man aldrig röra den manuella helium-ventilen, den skall aldrig "motioneras" eller liknande, anledningen fick jag lära mig var att själva konstruktionen och kanske framförallt packningarna inte riktigt är byggd för det och har svårt att hålla tätt efter att ha varit åtskruvad nått år för att sedan öppnas.
Rätt eller fel har jag ingen aning om men då jag ändå inte hade nått behov av att öppna den så löd jag rådet, ingen av mina två varav en PO har läkt.
Så otroligt dumt om det nu är så. Om det finns något att skruva på så gör ju folk det. Jag skruvade i alla fall garanterat på ventilen när jag hade min smp.

Kan bli dyrt för Omega om det visar sig vara ett produktionsfel.

Kanske blir en Omega-Gate ;-)

Jag har för mig att jag sett på lite olika ställen att garantin inte täcker fukt eftersom hur ska det gå att bevisa att kronan var åtskruvad? Och att bad alltid sker på egen risk eftersom hemförsäkringen (iallafall min) inte täcker det.
Skulle vara grymt skönt å höra om omegas egna garanti täcker så slipper man oroa sig :D
Garanti => bevisbörda säljaren
Reklamationsrätt (3 år enl köp. konsumenträttlag.) => bevisbörda köparen efter mer än 6 månader

Rätta mig om jag har fel

Tillbaka
Topp