• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

ConElPueblo

Panerai
Jeg mener at kunne huske, at nogle franske boetter er større end de vanlige, schweiziske referencer, hvilket passer godt med sælgers beskrivelse.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det er ikke et Constellation-boett. Ser helt forkert ud. Kan muligvis være fransk eller noget andet, men når sælger kun sender billeder af bakboett på opfordring, så ved han udmærket godt, at den ikke er i orden.
Utsidan visas som sagt inte och insidan av det ser märkligt ut.
Jag har haft funderingar tidigare på auktion från samme säljare och ställt frågor till denne som inte besvarats.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Drar mig till minnes att klockor med kromboett flera gånger beskrivits som stålboett i denne boettmakares auktioner. Rättelser har inte beaktats.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
upload_2019-12-4_14-56-3.png


https://www.tradera.com/item/190619/376265308/cartier-paris-925

Vet inte hur många gånger jag anmält denna nu. Lite olika säljare och prissättning bara.
Feel free att dra ett strå till stacken, för av någon anledning verkar de inte bry sig om att plocka ner den, denna gången.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Fejk som fan. Det vet säkert säljaren inte om dock. Någon djärv och snäll själ kan ju gärna skriva till säljaren och förklara hur det tyvärr ligger till.. (Cortébert gick i konkurs i quartzkrisen och hann aldrig tillverka ett enda quartzur. Nu försöker kineser från typ Wish och liknande ta över varumärket)

https://www.tradera.com/item/341996/377105997/cortebert-swiss-made

fejk.jpg

Fast har de inte de facto köpt varumärket?
Inbillar mig att jag läst det nånstans.
Då blir det ju lite magstarkt att kontakta säljare eller Tradera om detta. Att däremot skriva och varna här, är så klart inte fel.

Oavsett lär den väl inte säljas iom utropspris och spricka i glas.
 

Audacion

Omega
Fast har de inte de facto köpt varumärket?
Inbillar mig att jag läst det nånstans.
Då blir det ju lite magstarkt att kontakta säljare eller Tradera om detta. Att däremot skriva och varna här, är så klart inte fel.

Oavsett lär den väl inte säljas iom utropspris och spricka i glas.
Må så vara, jag har inte riktigt koll på det men det riktiga Cortebert gick i konkurs 72-73 nån gång? Att någon förmodat mycket yngre släkting som stod som arvtagare valde att sälja varumärket för en snabb slant till några kinesiska massproducenter en sisådär 4-5 decennier senare tycker jag knappast räknas. Finns ingen heder i det när det inte finns någonting kvar av produktionen, och de dessutom ägnar sig åt wish-klockor mer eller mindre.

EDIT: Man kan ju önska att de köpt varumärket, men även allting NOS som fanns att tillgå och utvecklat ett nygammalt kvalitetsmärke istället.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Må så vara, jag har inte riktigt koll på det men det riktiga Cortebert gick i konkurs 72-73 nån gång? Att någon förmodat mycket yngre släkting som stod som arvtagare valde att sälja varumärket för en snabb slant till några kinesiska massproducenter en sisådär 4-5 decennier senare tycker jag knappast räknas. Finns ingen heder i det när det inte finns någonting kvar av produktionen, och de dessutom ägnar sig åt wish-klockor mer eller mindre.

EDIT: Man kan ju önska att de köpt varumärket, men även allting NOS som fanns att tillgå och utvecklat ett nygammalt kvalitetsmärke istället.

Inte så att jag inte håller med om vad du skriver egentligen, men "Fejk som fan" är ju lite väl hårt om det nu visar sig att de faktiskt har rättigheter att använda varumärket.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Inte så att jag inte håller med om vad du skriver egentligen, men "Fejk som fan" är ju lite väl hårt om det nu visar sig att de faktiskt har rättigheter att använda varumärket.
Jag lyckas inte hitta några tecken på att något kinesiskt företag äger märket. Det tycks vara italienska Perseo som äger det, men de använder inte namnet.
 

Audacion

Omega
Jag lyckas inte hitta några tecken på att något kinesiskt företag äger märket. Det tycks vara italienska Perseo som äger det, men de använder inte namnet.
Hmm, jag har hört samma rykte förut. Kanske inte stämmer dårå. Men ja, för att summera så produceras det en hel del moderna ur i Kina under namnet Cortébert som inte har ett skvatt att göra med det forna Cortébert. Speciellt inte vad gäller kvalité.
 

Audacion

Omega
Finns massa märken som gått samma öde till mötes, köpts upp av större företag och flyttat produktion till Asien. Inget konstigt.
Att det går nästan 50 år emellan och ifrån ett Cortébert som tillverkade välrespekterade egna urverk till ett Cortébert som köper in det absolut billigaste skitquartzverket som går att hitta.. jo, det tycker jag är ganska konstigt.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fejk som fan. Det vet säkert säljaren inte om dock. Någon djärv och snäll själ kan ju gärna skriva till säljaren och förklara hur det tyvärr ligger till.. (Cortébert gick i konkurs i quartzkrisen och hann aldrig tillverka ett enda quartzur. Nu försöker kineser från typ Wish och liknande ta över varumärket)

https://www.tradera.com/item/341996/377105997/cortebert-swiss-made

fejk.jpg
https://klocksnack.se/threads/identifieringstråden.102033/page-26#post-3081620

Så säljaren finns här på KS (@a.i ) och han är upplyst om historien. Men klockan är inte falsk för det, precis som @Anders Forsberg menar.
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
E9B3A62B-1FCA-4838-9B72-955D1411FDBA.jpeg


Sålde ju även denna för några dagar sedan.
Inget jag betalat 3.4k plus avgifter för...

Det stod dock tydligt ”Ommålad urtavla”, så jag har inga problem med det i sak. To each his own.

EDIT
Däremot inte så mycket om visarna - vilka väl också är knasiga(?)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
E9B3A62B-1FCA-4838-9B72-955D1411FDBA.jpeg


Sålde ju även denna för några dagar sedan.
Inget jag betalat 3.4k plus avgifter för...

Det stod dock tydligt ”Ommålad urtavla”, så jag har inga problem med det i sak. To each his own.

EDIT
Däremot inte så mycket om visarna - vilka väl också är knasiga(?)
Även den på Auktionsverket? Visarna är definitivt fel också. På de ovan stod inget om renoverade tavlor
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Kan en sån här vara äkta?
Ogillar Wish, men ville kolla om det fanns några äkta klockor. Detta var den enda som jag kunde hitta som var äkta och som jag gillar. Blir dock osäker med tanke på pris..
Screenshot_20191213-212147_Wish.jpg


Är det riskfritt att testa?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Kan en sån här vara äkta?
Ogillar Wish, men ville kolla om det fanns några äkta klockor. Detta var den enda som jag kunde hitta som var äkta och som jag gillar. Blir dock osäker med tanke på pris..
Screenshot_20191213-212147_Wish.jpg


Är det riskfritt att testa?

Den verkar ju ligga på ca $150 på Jomashop, så heeeelt otänkbart är det väl inte.
Däremot är jag inte säker om jag tycker att skillnaden i pris är värt risken. Finns helt klart mycket skit på Wish.
 
Topp