• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GADA tips i olika prisklasser

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Carrera Cal. 5!
20170315_201115.jpg


Funkar på länk, läder, nato, allt!
Kommer i vitt, svart eller blått utförande, samt med tillval roséguldsindex. 41 mm, 12 mm hög, 10 ATM, datum (OCH dagvisning för senildementa). Listar typ 24-25', men går att hitta billigare via gråhandlare.

Som om inte det vore nog så finns den även i en lite billigare 39 mm-version, och då utan dagvisning.

Men vi stannar inte där! Hör och häpna! Det finns även en Twin time GMT med Calibre 7.

GADA! :rolleyes:

EDIT:

Den fungerar inte som GADA för mig dock, jag har lite för lite stålars för att känna mig bekväm med den i lervällingen.

Hade jag letat GADA (det gör jag inte), så hade jag nog snarare satsat på Seiko SARB, Longines Conquest Quartz eller Hammy Khaki, kanske nån fin Certina DS Auto - men de har väl allihop redan nämnts i tråden.
 
Senast ändrad:

Camo00

Patek
Njae, det där skulle jag kalla en field watch.
Nära, men inte tillräckligt elegant för kostym-festen.... :rolleyes:
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Det känns som att så fort en klocka har skruvad krona borde det vara safe att simma med den
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Pete11

Vacheron
2-Faktor

Richie

Audemars
2-Faktor
Det påverkar inte vattentätheten. Motverkar att man kan slå eller dra ut kronan av misstag.
Det som sades i podden var inte helt korrekt :) visst finns det tillverkare som skarvar, men 50 atm går i regel att bada med.
Alright då har jag lärt mig något nytt! tog ju för givet att grabbarna i podden hade stenkoll ;)

Har alltid tagit för givet att man ska ha minst 10ATM/100m för att bada med klockan, men sen är man ju lite extra nojig om man har ett dyrare ur :)
 

Camo00

Patek
När jag köpte en klocka på Nymans så var säljaren väldigt tydlig med att 50m WR INTE dög för att simma med. Så den osanningen sprids friskt fortfarande.
Risken är väl större, tänker jag? Sämre packningar som försämras fortare, tål salt och klor sämre. Sämre gängor i backlock, risk för läckage. Risk för att pilla ut kronan osv...
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Risken är väl större, tänker jag? Sämre packningar som försämras fortare, tål salt och klor sämre. Sämre gängor i backlock, risk för läckage. Risk för att pilla ut kronan osv...
Nu blev det OT här :) men en sådan kvalitetsbrist i konstruktionen bör väl återspegla sig i priset, anger man WR 50 m eller 5 atm och inte klarar 3 m så kostar uret inte mer än en tusing eller?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Alright då har jag lärt mig något nytt! tog ju för givet att grabbarna i podden hade stenkoll ;)

Har alltid tagit för givet att man ska ha minst 10ATM/100m för att bada med klockan, men sen är man ju lite extra nojig om man har ett dyrare ur :)
Nu skrev jag 50atm av misstag, men även 5atm skall funka bra att bada med. 50m wr handlar ju om att klockan klarar allt ner till 50m djup medan 5 atm innebär att trycket klockan utsätts för ej får överskrida det värdet.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Risken är väl större, tänker jag? Sämre packningar som försämras fortare, tål salt och klor sämre. Sämre gängor i backlock, risk för läckage. Risk för att pilla ut kronan osv...
Diskussionen jag hade gällde nya Rolex Cellini. Det var dock inte klockan jag köpte.
Tror knappast att den har dåliga packningar eller gängor. Dessutom har den just 50m WR, du borde alltså kunna dyka med den :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Back on topic:

Frederique Constant moontimer
Lite stor med sina 43mm, men bara 10mm tjock, 100m WRW datum och månfas :)
10-20K
frederique-constant-moontimer-black-dial-stainless-steel-men_s-watch-fc-330b6b6.jpg
 
Topp