• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GADA tips i olika prisklasser

TTTomas

Omega
2-Faktor
Tycker Krobaby lyckats komma rätt nära med sin variant av GADA-klocka: Sekel 38mm.
A1000-2749-01-E-P.jpg

38mm, 100m wr, safirglas, svart eller ljus urtavla, lume, läder eller stållänk, datumfunktion. Lite tjock? 3990kr.
Kanske inte platsar i de finare sammanhangen med sina pushers och elektroniska funktioner, men tydligt designad som en klocka man ska kunna ha på sig varje dag utan att behöva fundera så mycket. Går alltid rätt tycker jag är en bonus.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Ultimata GADA klockan enligt mig.
Vacheron Constatin Overseas, 4500V/110A-B128
Pris ca 210 tkr
Finns med blå,vit och brun tavla.
Diameter: 41mm
Tjocklek: 11mm
Vattentät: 150m
Skyddad mot magnetism.
Kommer med länk,gummi och läder, inga verktyg behövs.
(Ej mina bilder)
4e29259cbfbbf8502af4c363a3010466.jpg
Vacheron-Constantin-Overseas-time-and-date-4500V-Vacheron-Constantin-Overseas-history-2.jpg
IMG_1387.JPG
VC6.jpg
 

GRONK

Cartier
Känner själv att en GADA ska vara prisvärd ;)
Sinn 104 är definitivt en perfekt GADA klocka i min bok. Prisvärd, passar till nästan alla band, 200m osv. Enda negativa är kanske glaset på baksidan. Är dock safir så håller rätt bra :D
1500655176781624825460.jpg

15072051854911242498170.jpg
 

Bilagor

  • 1496237516680576550372.jpg
    1496237516680576550372.jpg
    78.2 KB · Visningar: 4

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
6A0DF1D7-2B06-49A8-9946-6C41FDB0206C.jpeg
F4D8CEDA-5358-4ACE-B2C3-AA9999BF29DA.jpeg

GS gör bara GADA-klockor. :confused:

Med en klocka i titan behöver man inte bry sig om 40mm. SBGE015 är 44mm i titan, har GMT, springdrive och 200m WR. Jag tycker även den är bling nog att klara mer uppklädda sammanhang. Så visst fixar den allt, håller tiden perfekt gör den också.
Dessutom en av få modeller från GS med mikrojustering i spännet.

Listpris på nuvarande modell SBGE215 är 73’.
 

Timer

Panerai
IMG_20180511_085214.jpg

Min Oris Aquis i 36 mm är min de facto GADA. Vet jag inte riktigt vad jag ska ha eller göra sätter jag på mig denna. Mina andra klockor är för en viss occasion eller känsla, min GADA är för any and all occasions.

Som fler har sagt så bör ju en GADA vara vattentät och tålig, men mycket handlar också om estetik. Den ska funka överallt, och i mitt tycke inte heller sända ett för starkt budskap åt något håll.

Visst, du kanske är en person som inte bryr dig om vad andra tycker, men faktum kvarstår att vissa människor kommer bilda sig förutfattade meningar av vissa klockor och märken (ex Rolex, Omega). Detta kan givetvis vara både bra och dåligt, men för mig ingår det i GADA att kunna passera under radarn. Även stöldrisk tycker jag också måste vägas in i en GADA. Om du inte vågar ta med dig klockan på utlandssemestern där du ska lämna charterbunkern åtm några ggr, hur bra GADA är den då?

EDIT: Med stöldrisk menar jag kanske snarare rånrisk. Självklart inser jag att man försäkrar dyra klockor som VC, Patek, AP och de flesta Rolex. Men att få tillbaka pengarna för en klocka man rånats på är ju inte riktigt samma sak som att inte bli rånad alls. Jag tror att det är en obehaglig upplevelse för de flesta som kan förta glädjen i att bära fina klockor för lång tid. Så för mig handlar GADA även om att inte behöva oroa sig så mycket för rånbete, t ex en kväll på stan i en storstad (gäller numer både Sverige och utlandet)./EDIT

Samtidigt bör en GADA inte vara så nedtonad att den passerar för precis vem som helst. Idealt är väl en klocka som känns igen av WISar (märke och/eller modell), samt att ickeWISar noterar att det verkar vara en fin kvalitetsklocka som de inte kan placera närmare.

Storleken hör till estetiken och anpassningsbarheten också förstås. För mig är en Oris Aquis 43mm inte en GADA, det är en utpräglad tool/dykare. Men i 36mm, även nya 39.5mm gissar jag, är den något annat, mer versatil om inte annat.

Jag är mkt nöjd med min Oris Aquis 36mm som GADA. Men självklart ser jag andra som jag skulle bära lika gärna, t ex Rolex OP 36 och DJ 36 (dock som sagt nackdel rolex fördomar samt stöldrisk), Omega AT 38.5, Tudor BB36, IWC Ingenieur, Sinn 556 m fl. Ev JLC Master Control eller Geophysic threehanders.
 
Senast ändrad:
Topp