• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GADA tips i olika prisklasser

peppelito

Omega
Med risk för att svära i kyrkan. Roamer Searock är tilltalande och säljs i nuläget för ca 3,5k hos svensk AD. ETA verk och enligt vad jag läst lite snabbt på nätet, hög detaljfinish. Flera olika färger på tavlan finns också. Den verkar dock vara polerad till största del så kan säkert uppfattas som ganska bling. Med svart tavla borde det dock kännas mindre bling... :)
x_DSC1482.JPG.pagespeed.ic.x_rjQu8P9J.jpg
 
Senast ändrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
Med risk för att svära i kyrkan. Roamer Searock är tilltalande och säljs i nuläget för ca 3k hos svensk AD. ETA verk och enligt vad jag läst lite snabbt på nätet, hög detaljfinish. Flera olika färger på tavlan finns också. Den verkar dock vara polerad till största del så kan säkert uppfattas som ganska bling. Med svart tavla borde det dock kännas mindre bling... :)
x_DSC1482.JPG.pagespeed.ic.x_rjQu8P9J.jpg

Fin, dock synd de var 42mm och inte 39-40!
Men trevlig på många sätt :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En klocka jag personligen tänkt skaffa, den nya Certina Caimano med precidrive.
c035.410.11.057.00.jpg

Den finns i flera tavelfärger, stål boett, två ton eller guld. Länk eller läder. Och kostar strax under 3K!
39mm, 8mm tjock och wr 100m med safirglas. Datum, sekundvisare och lite lysmassa. Om jag förut skulle tänkt Tissot PR100 så tycker jag denna är ett riktigt fynd för pengen :)
En sån kan man ju ta på semestern utan oro för varken saltvatten eller rånrisk. Att den sedan håller tiden bättre än vanlig kvarts lär ju inte heller svida ;)
 

lladron

Cartier
2-Faktor
En klocka jag personligen tänkt skaffa, den nya Certina Caimano med precidrive.
c035.410.11.057.00.jpg

Den finns i flera tavelfärger, stål boett, två ton eller guld. Länk eller läder. Och kostar strax under 3K!
39mm, 8mm tjock och wr 100m med safirglas. Datum, sekundvisare och lite lysmassa. Om jag förut skulle tänkt Tissot PR100 så tycker jag denna är ett riktigt fynd för pengen :)
En sån kan man ju ta på semestern utan oro för varken saltvatten eller rånrisk. Att den sedan håller tiden bättre än vanlig kvarts lär ju inte heller svida ;)
Väldigt bra tips! :)
 
Angående Roamer så klämde jag lite halvsnabbt på en Searock för nåt år sen. Tyckte den kändes väldigt billig och blev inte alls imponerad. Och då är jag VERKLIGEN ingen klocksnobb...

Men ni får gärna komma med ett eget utlåtande och överbevisa mig. Det är ju bildsnygga klockor för en bra peng så jag har gärna fel..
 

Camo00

Patek
En klocka jag personligen tänkt skaffa, den nya Certina Caimano med precidrive.
c035.410.11.057.00.jpg

Den finns i flera tavelfärger, stål boett, två ton eller guld. Länk eller läder. Och kostar strax under 3K!
39mm, 8mm tjock och wr 100m med safirglas. Datum, sekundvisare och lite lysmassa. Om jag förut skulle tänkt Tissot PR100 så tycker jag denna är ett riktigt fynd för pengen :)
En sån kan man ju ta på semestern utan oro för varken saltvatten eller rånrisk. Att den sedan håller tiden bättre än vanlig kvarts lär ju inte heller svida ;)
Certina är bra bang for buck, även om priserna gått upp rejält.
En stark kandidat till min GADA är DS-1, provat flera ggr men de är liiite för stora, och så bara 10 atm... :)
Särskilt denna med rakt datum och transocean-vibbar var nära att klara testet!
c029.407.11.051.00.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Risken är väl större, tänker jag? Sämre packningar som försämras fortare, tål salt och klor sämre. Sämre gängor i backlock, risk för läckage. Risk för att pilla ut kronan osv...
Tänk tryck istället för ”täthet” så blir det mer logiskt. De flesta klockor inom ett märke har samma boettkonstruktion och packningar, det som hindrar högre WR är oftast tunn bakboett och tunnt glas i förhållande till de modeller som klarar högre WR.
 

Camo00

Patek
Tänk tryck istället för ”täthet” så blir det mer logiskt. De flesta klockor inom ett märke har samma boettkonstruktion och packningar, det som hindrar högre WR är oftast tunn bakboett och tunnt glas i förhållande till de modeller som klarar högre WR.
Menar mer att säljaren ser en risk med att ok:a bad med en dressare... ;)
 

peppelito

Omega
Certina är bra bang for buck, även om priserna gått upp rejält.
En stark kandidat till min GADA är DS-1, provat flera ggr men de är liiite för stora, och så bara 10 atm... :)
Särskilt denna med rakt datum och transocean-vibbar var nära att klara testet!
c029.407.11.051.00.jpg
Certina har flera modeller som skulle vara kandidater för mig, bla DS-1, men tyvärr är de 40mm eller mindre och jag vill ha 41 eller 42mm.
 

peppelito

Omega
Oris Classic Date. 42mm som går att hitta på länk i EU för under 10k. Enda nackdelen är WR på 5atm. Men det kan jag eventuellt leva med. Har haft en Oris dykare (min första mekaniska klocka) och gillar märket skarpt. En klar kandidat...
23594_0173375944034-0782010_verticale.png
 
Topp