• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garmintråden ∆

tjenare!
Någon som har har bra tips på aktivitet för fotboll? Skapade egen men tycker att den registrerade fel.

Eller är det pulsband som gäller?

Fenix 7X

Bilagor

• 20230402_111249.jpg
    20230402_111249.jpg
    512.7 KB · Visningar: 31
  • 20230402_111203.jpg
    20230402_111203.jpg
    698.4 KB · Visningar: 30
Lite sugen på en sån här om nån har en liggande i lådorna (röd/vit) bilden är stulen på nätet

Bilagor

• 6DAE7C99-351C-4290-82F0-027192C23328.png
    6DAE7C99-351C-4290-82F0-027192C23328.png
    262.3 KB · Visningar: 18
Har en fenix 7 i stål men sugen på en Fenix 7/7x Sapphire Solar i svart om nån vill byta (+pengar från mitt håll såklart)

Senast ändrad:
Ni med en garminklocka och en pulsmätare, upplever ni stor förbättring med pulsmätare till eller tycker ni klockan funkar tillräckligt bra vid löpträning?
När det gäller lättare träning av typen "nu gör vi något kul tillsammans!", typ badminton på jobbet, kör jag med klockan (Forerunner 245). Men vid lite mer seriös träning, såsom roddmaskinen eller cykel, då kör jag pulsbandet. HRM-Pro. Jag skulle vilja använda det till simning, men trots att det SKA funka så gör det inte det. Jag har provat det mesta men om någon har något smart trix lyssnar jag gärna.

En fråga till expertpanelen:
Fenix 7s eller Epix 2? Enbart prestanda och inte storleken.

Här ser du alla skillnader.

TLDR; Solar, skärm, batteritid och fysisk storlek är de stora skillnaderna. På Fenix 7X har du ficklampa. På Saphire-varianterna av Fenix/Epix har du multiband GPS.

Inte riktigt prestanda men tycker att mip dispalyen på fenix 7 är bättre än amoled, den är alltid på plus syns väldigt bra utomhus. Amoled har oxå always on men då drar den mycket mer batteri. Utomhus med always on syns knappt , Då måste man lyfta handen för att se och då är det onödigt att ha always on på. Sänker livslängden på klockan mer eftersom den laddas oftare

Kommer ju EVENTUELLT något nytt snart om ryktena stämmer. Men det blir amoled isf.

Fortfarande ruskigt nöjd med min 6X (utan solpanelsring)...

Funderar på att köpa en Garmin 945 Bundle som jag hittat ny för 3000. Användning mest löpning. Är det ett bra köp?

Eller ska man betala 5k för 955? Bra färger, fler uppdateringar jadajada :)

Just nu har jag en Forerunner 235 (knapparna har blivit tröga) med många år på nacken som gjort jobbet

Senast ändrad:
Funderar på att köpa en Garmin 945 Bundle som jag hittat ny för 3000. Användning mest löpning. Är det ett bra köp?

Eller ska man betala 5k för 955? Bra färger, fler uppdateringar jadajada :)

Just nu har jag en Forerunner 235 (knapparna har blivit tröga som satan) med många år på nacken som gjort jobbet
Bättre att knipa en 255 då, den är ju kapabel till i princip allt och lär få uppdateringar längre.

Det här med träningsklocka är uppenbarligen en djungel. Har precis börjat försöka sätta mig in i vad ”man ska ha” och har väl kommit ungefär så långt att det i a f ska vara en Garmin av något slag. Behöver lite hjälp av er med mer kunskap.

Jag har tänkt att återuppta löpning efter att de senaste 10+ åren endast sprungit ganska korta 5-10km) rundor när andan fallit på (vilket har varit allt från 2ggr i veckan till 1ggn/månad). Jag har under den här perioden cyklat en hel del så grundflåset är ok.
Hade nu som sagt tänkt bli lite mer strukturerad och löpträna 3-4ggr/vecka under 1år för att se hur mkt det ger på 10km. Drömmen vore att komma ner under 40min (vilket jag klarat tidigare).
På den tiden jag sprang som mest låg jag på 50-60km/vecka. Jag hade jävligt dålig struktur på upplägget men blev ju hyfsad tack vare kvantiteten. Nu vill jag istället satsa på kvalité och se vad det kan ge. Jag är långt ifrån ordentligt påläst om träningsupplägg men har baskunskaper. Jag letar efter en klocka som kan hjälpa mig med upplägget helt enkelt.
Vad ska jag köpa och varför?

Det här med träningsklocka är uppenbarligen en djungel. Har precis börjat försöka sätta mig in i vad ”man ska ha” och har väl kommit ungefär så långt att det i a f ska vara en Garmin av något slag. Behöver lite hjälp av er med mer kunskap.

Jag har tänkt att återuppta löpning efter att de senaste 10+ åren endast sprungit ganska korta 5-10km) rundor när andan fallit på (vilket har varit allt från 2ggr i veckan till 1ggn/månad). Jag har under den här perioden cyklat en hel del så grundflåset är ok.
Hade nu som sagt tänkt bli lite mer strukturerad och löpträna 3-4ggr/vecka under 1år för att se hur mkt det ger på 10km. Drömmen vore att komma ner under 40min (vilket jag klarat tidigare).
På den tiden jag sprang som mest låg jag på 50-60km/vecka. Jag hade jävligt dålig struktur på upplägget men blev ju hyfsad tack vare kvantiteten. Nu vill jag istället satsa på kvalité och se vad det kan ge. Jag är långt ifrån ordentligt påläst om träningsupplägg men har baskunskaper. Jag letar efter en klocka som kan hjälpa mig med upplägget helt enkelt.
Vad ska jag köpa och varför?
Jag hade utan tvekan satsat på en FR255. De ligger på 3K nu och har all funktionalitet du någonsin kommer att behöva i en träningsklocka. Den klarar alla former av träning som löpning, simning (inkl open water) cykling, styrka, yoga osv och den kan även hantera multisport så att du kan köra triatlon om andan faller på. När det kommer till träningsdata så är den också i princip komplett och mäter allt du kan tänka dig. 255 (till skillnad från 245) har också stöd för power meter om du har det på din cykel. Ska du även ha den som hälsoklocka så mäter den också allt som sömn, steg, kalorier, HRV, stress osv.

Vill du ha en mer ruggad klocka så kan du titta på Instinct 2/2s, den har i princip samma funktionalitet som 255 men den tål lite tuffare tag. Nackdelen är att du får en något mindre skärm som dessutom inte är i färg.

Jag hade utan tvekan satsat på en FR255. De ligger på 3K nu och har all funktionalitet du någonsin kommer att behöva i en träningsklocka. Den klarar alla former av träning som löpning, simning (inkl open water) cykling, styrka, yoga osv och den kan även hantera multisport så att du kan köra triatlon om andan faller på. När det kommer till träningsdata så är den också i princip komplett och mäter allt du kan tänka dig. 255 (till skillnad från 245) har också stöd för power meter om du har det på din cykel. Ska du även ha den som hälsoklocka så mäter den också allt som sömn, steg, kalorier, HRV, stress osv.

Vill du ha en mer ruggad klocka så kan du titta på Instinct 2/2s, den har i princip samma funktionalitet som 255 men den tål lite tuffare tag. Nackdelen är att du får en något mindre skärm som dessutom inte är i färg.
Tack! Har kollat två videos och läst en recension nu. Det här är nog exakt vad jag söker 😁

Tillbaka
Topp