• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garmintråden ∆

Riki87

Cartier
2-Faktor
Det här med träningsklocka är uppenbarligen en djungel. Har precis börjat försöka sätta mig in i vad ”man ska ha” och har väl kommit ungefär så långt att det i a f ska vara en Garmin av något slag. Behöver lite hjälp av er med mer kunskap.

Jag har tänkt att återuppta löpning efter att de senaste 10+ åren endast sprungit ganska korta 5-10km) rundor när andan fallit på (vilket har varit allt från 2ggr i veckan till 1ggn/månad). Jag har under den här perioden cyklat en hel del så grundflåset är ok.
Hade nu som sagt tänkt bli lite mer strukturerad och löpträna 3-4ggr/vecka under 1år för att se hur mkt det ger på 10km. Drömmen vore att komma ner under 40min (vilket jag klarat tidigare).
På den tiden jag sprang som mest låg jag på 50-60km/vecka. Jag hade jävligt dålig struktur på upplägget men blev ju hyfsad tack vare kvantiteten. Nu vill jag istället satsa på kvalité och se vad det kan ge. Jag är långt ifrån ordentligt påläst om träningsupplägg men har baskunskaper. Jag letar efter en klocka som kan hjälpa mig med upplägget helt enkelt.
Vad ska jag köpa och varför?
Instinct 2 utan eller med solar är inte dåligt val heller om man vill ha längre batteri tid
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,

Pratade med Garmin nyss gällande deras Marq-modeller. Frågan är ungefär så här. Köper man en Garmin för 4K är det kanske ok om den inte går att reparera om 5 år. Om man köper en Marq kan det vara trevligt att veta att det finns någon form av beredskap att byta ett batteri eller ett glas då den 3-åriga garantitiden gått ut. Men, det kan de inte som det ser ut nu. Kanske finns det delar, men högst osäkert och ingen strategi bakom. Om man ar sönder glaset tex hänvisas till försäkringen och att man sen kan köpa den då aktuella modellen.

Detta kanske inte är ett problem då elektronik ändå blir inaktuell efter ett gäng år. Dock signalerar detta inte det premium som Garmin vill uppnå med sina hi end-modeller. Att serviceverkstan rent ut säger att man köper klockan med ett treårsperspektiv, därefter finns inga åtaganden eller möjligheter som man vill gå ut med.

Här har de en bit kvar tycker jag.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Pratade med Garmin nyss gällande deras Marq-modeller. Frågan är ungefär så här. Köper man en Garmin för 4K är det kanske ok om den inte går att reparera om 5 år. Om man köper en Marq kan det vara trevligt att veta att det finns någon form av beredskap att byta ett batteri eller ett glas då den 3-åriga garantitiden gått ut. Men, det kan de inte som det ser ut nu. Kanske finns det delar, men högst osäkert och ingen strategi bakom. Om man ar sönder glaset tex hänvisas till försäkringen och att man sen kan köpa den då aktuella modellen.

Detta kanske inte är ett problem då elektronik ändå blir inaktuell efter ett gäng år. Dock signalerar detta inte det premium som Garmin vill uppnå med sina hi end-modeller. Att serviceverkstan rent ut säger att man köper klockan med ett treårsperspektiv, därefter finns inga åtaganden eller möjligheter som man vill gå ut med.

Här har de en bit kvar tycker jag.
Marq-serien har samma garanti och förväntad livslängd som alla deras wearables. Jag köpte främst min Marq 2 för att slippa gå bära en plastklocka när jag är aktiv.
 

Agnby⌚

Rolex
Hej,

Pratade med Garmin nyss gällande deras Marq-modeller. Frågan är ungefär så här. Köper man en Garmin för 4K är det kanske ok om den inte går att reparera om 5 år. Om man köper en Marq kan det vara trevligt att veta att det finns någon form av beredskap att byta ett batteri eller ett glas då den 3-åriga garantitiden gått ut. Men, det kan de inte som det ser ut nu. Kanske finns det delar, men högst osäkert och ingen strategi bakom. Om man ar sönder glaset tex hänvisas till försäkringen och att man sen kan köpa den då aktuella modellen.

Detta kanske inte är ett problem då elektronik ändå blir inaktuell efter ett gäng år. Dock signalerar detta inte det premium som Garmin vill uppnå med sina hi end-modeller. Att serviceverkstan rent ut säger att man köper klockan med ett treårsperspektiv, därefter finns inga åtaganden eller möjligheter som man vill gå ut med.

Här har de en bit kvar tycker jag.
Hej.

Har också haft dialog med supporten gällande batteri och fick ungefär samma svar.
Men men, man brukar ju ändå byta efter 2-3 år 🤷
Kör man med Marq blir det kostsamt men med Fenix/Epix lite mer överkomligt.

När jag körde med G-Shock skulle klockan klara ett tredje världskrig, hålla tiden via signal/gps, safirglas, stöttålig osv. Men det slutade alltid med att klockan såldes efter 6 mån när man hade spanat in en annan modell 😆
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej.

Har också haft dialog med supporten gällande batteri och fick ungefär samma svar.
Men men, man brukar ju ändå byta efter 2-3 år 🤷
Kör man med Marq blir det kostsamt men med Fenix/Epix lite mer överkomligt.

När jag körde med G-Shock skulle klockan klara ett tredje världskrig, hålla tiden via signal/gps, safirglas, stöttålig osv. Men det slutade alltid med att klockan såldes efter 6 mån när man hade spanat in en annan modell 😆
Håller med. Kanske inte ett problem i praktiken, men märkligt att de signalerar att den ska slitas till den inte fungerar av någon anledning och sen kasseras. Inte så premium direkt.

Till och med den första Apple watchen kan man byta batteri, glas och det mesta på.
 

Agnby⌚

Rolex
Håller med. Kanske inte ett problem i praktiken, men märkligt att de signalerar att den ska slitas till den inte fungerar av någon anledning och sen kasseras. Inte så premium direkt.

Till och med den första Apple watchen kan man byta batteri, glas och det mesta på.
När det gäller mobiltelefoner finns det ju företag som gärna byter glas, batteri osv men behovet är nog inte i närheten så stort när det gäller smarta klockor.
Däremot verkar Garmin väldigt generösa när det gäller garantifel efter vad jag snappat upp från folk på nätet 👍
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hej,

Pratade med Garmin nyss gällande deras Marq-modeller. Frågan är ungefär så här. Köper man en Garmin för 4K är det kanske ok om den inte går att reparera om 5 år. Om man köper en Marq kan det vara trevligt att veta att det finns någon form av beredskap att byta ett batteri eller ett glas då den 3-åriga garantitiden gått ut. Men, det kan de inte som det ser ut nu. Kanske finns det delar, men högst osäkert och ingen strategi bakom. Om man ar sönder glaset tex hänvisas till försäkringen och att man sen kan köpa den då aktuella modellen.

Detta kanske inte är ett problem då elektronik ändå blir inaktuell efter ett gäng år. Dock signalerar detta inte det premium som Garmin vill uppnå med sina hi end-modeller. Att serviceverkstan rent ut säger att man köper klockan med ett treårsperspektiv, därefter finns inga åtaganden eller möjligheter som man vill gå ut med.

Här har de en bit kvar tycker jag.
Det där är ju en besvikelse. Min Marq fyller strax fyra år och när jag köpte den var löftet till konsumenterna att den skulle kunna servas, inklusive att batteriet skulle kunna bytas.

Men jag kollade just historiken i den. Har tydligen loggat 2262 timmar. Så timkostnaden är lägre än vad kostnaden för ett par löparskor är. För att inte tala om timkostnaden (eller km-kostnaden) för cyklarna. Men det ändrar ju inte det faktum att Garmin sålde klockan med ett löfte de inte lever upp till.

Hur som helst så hoppas jag få ut fem år med den i varje fall. Gillar fortfarande upplägget med att boetten inte är i komposit. (Så sett ser Suuntos nya Vertical attraktiv ut, med stora delar av boetten i stål eller titan).
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
En fundering. Om man väljer Garmins egna urtavlor ser de likadana ut när de dimmas i ljusstyrka. Om man kör en tredjeparts verkar de ändras till vanliga vita enkla siffror och själva urtavlan försvinner. Varför är det så?
 

Syer

Omega
Härligt väder ☀️☀️
 

Bilagor

  • 20230527_113610.jpg
    20230527_113610.jpg
    607.2 KB · Visningar: 30
  • 20230527_113339.jpg
    20230527_113339.jpg
    1.3 MB · Visningar: 27
  • 20230527_113323.jpg
    20230527_113323.jpg
    1.1 MB · Visningar: 23

Riki87

Cartier
2-Faktor
Det blev inga livliga diskussioner om de nya modellerna här inte 😀
Ev har jag tryckt på knappen och beställt en av de nya.
Ev skulle en 6X sapphire kunna bli till salu för 3k utan band (full set för övrigt och felfri) eller 3,5k med ett helt nytt band som kommer på fredag 😉

1000003346.jpg
Känns inte som någon stor uppdatering 7-7pro. Från 6 är det större kliv
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Det blev inga livliga diskussioner om de nya modellerna här inte 😀
Ev har jag tryckt på knappen och beställt en av de nya.
Ev skulle en 6X sapphire kunna bli till salu för 3k utan band (full set för övrigt och felfri) eller 3,5k med ett helt nytt band som kommer på fredag 😉

1000003346.jpg
Vilken urtavla är detta?
 

CJwatch

Breitling
Har ni några bra tips på andra band? Jag kör bara orginal silikon-bandet, vilket är skönt och praktiskt, men lite tråkigt.
Sugen på garmins egna nylonband, men de är så knäppt dyra.
Finns ju lite Amazon, men är rädd att de släpper..

1687421979139.jpeg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Har ni några bra tips på andra band? Jag kör bara orginal silikon-bandet, vilket är skönt och praktiskt, men lite tråkigt.
Sugen på garmins egna nylonband, men de är så knäppt dyra.
Finns ju lite Amazon, men är rädd att de släpper..

1687421979139.jpeg
Tar den inte vanliga bandstift som t.ex. Instinct och Descent gör? I så fall kan man ju trycka dit precis vilket band som helst.
 

Agnby⌚

Rolex
Har ni några bra tips på andra band? Jag kör bara orginal silikon-bandet, vilket är skönt och praktiskt, men lite tråkigt.
Sugen på garmins egna nylonband, men de är så knäppt dyra.
Finns ju lite Amazon, men är rädd att de släpper..

1687421979139.jpeg
Jag har provat diverse band. Original och kopior. Det enda jag fastnat för är Garmins egna titanarmband. Dyrt som fan men perfekt.
Med silikon blev det alltid svettigt och märken men sånt blir det aldrig med titan.
När jag fick min nya Epix 2 PRO sålde jag direkt iväg silikonbandet och flyttade över titanarmbandet 🙂

1000003544.jpg
1000003543.jpg
 

CJwatch

Breitling
Jag har provat diverse band. Original och kopior. Det enda jag fastnat för är Garmins egna titanarmband. Dyrt som fan men perfekt.
Med silikon blev det alltid svettigt och märken men sånt blir det aldrig med titan.
När jag fick min nya Epix 2 PRO sålde jag direkt iväg silikonbandet och flyttade över titanarmbandet 🙂

1000003544.jpg
1000003543.jpg
Snyggt! Gissar att caset är titan också.
Störs inte nämnvärt av silikonet, men letar efter något som funkar i alla aktiviteter. Löpning, cykling, simning, träning.
Titan är ju grymt!
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Jag har provat diverse band. Original och kopior. Det enda jag fastnat för är Garmins egna titanarmband. Dyrt som fan men perfekt.
Med silikon blev det alltid svettigt och märken men sånt blir det aldrig med titan.
När jag fick min nya Epix 2 PRO sålde jag direkt iväg silikonbandet och flyttade över titanarmbandet 🙂

1000003544.jpg
1000003543.jpg
Är de det bandet som ligger på ca 3,5k?
 
Topp