Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kallas ”cardiac drift”.Jo har märkt det tidigare när jag gått på löpband. Efter 1 timme brukar pulsen vara lite högre än efter 20-30min.
Verkar vara rimliga data rakt igenom.Rapport från gårdagens spinningpass med aktivitet inställd på cykling.
Efter några minuter löst trampande för att fixa bilder så började jag med 10min på 160w. Pulsen gick snabbt upp till 130 för att i slutet nå 145.
Sen 5min på 100w då pulsen gick ned till drygt 120.
Sen 300w i 1 minut. Pulsen var vid 1min 154 för att sen fortsätta upp till 158 innan den gick ned igen.
Återigen 5min på 100w med ordentlig pulsnedgång, dock lite högre än första gången på 100w.
Därefter 500w i 30s. Orkade dock inte hålla den effekten hela tiden utan den gick ned en aning. Pulsen vid 30s visade 150 för att därefter nå 160 innan nedgång.
Sedan några minuter på 100w igen.
Den slutgiltiga testen var 200w i 3 minuter. Vid 2min var pulsen 160 för att vid 3min ligga på 166. Då började den samlade mjölksyran i benen (mycket pga 300 och 500w rusherna) göra sig ordentligt märkbar, annars hade jag kört en minut till.
Spinningen avslutades med nedvärmning på 100w och lägre.
En notering jag gjorde är att när jag blir utmattad efter ett tag så blir pulsen högre vid ett givet arbete även vid låg effekt. Förstår att detta är normalt.
Resultatet av gårdagens test är att pulsklockan verkar fungera som den ska med aktivitet startad. Kanske pulsband är bäst men mätning på handleden funkar också. Ja annars hade jag blivit besviken eftersom det funkar för löpning.
Det blir intressant att följa min utveckling framöver. Detta år har jag bara gjort 3 träningsturer på cykel och kanske lika många löppass, vilka var på 2-3km. Och det var ett par månader sen sist.
Alltså är det länge sedan jag var så otränad konditionsmässigt som jag är i år.
Det är första gången jag jämfört förhållandet mellan effekt och puls på cykel, så detta blir en referens jag kan jämföra med senare!
Bra pris på 2X Solar Tactical också.
Jag kör en 165 music, för att jag inte pallar ha mobilen med. Det har blivit så till slut att jag bär den konstant på högern och fanatiskt och frenetiskt kollar data. Den är lite stökig att para lurar med och att höja/sänka volym vid aktivitet men annars är den so far toppen. Jag får helt enkelt köpa nya lurar med volymkontrollEn fundering till Garmin proffs-panelen.
Jag springer en del och är sugen på att uppgradera min befintliga (Garmin 305) till nåt nytt. Har sneglat på Forerunner 165 alt 265. Är jag rätt ute eller bör jag kika på nåt annat? Jag har den enbart när jag springer, vill kunna se tid/fart/distans/kunna lägga upp intervallpass osv. Sen får man ju massor av andra fineser på köpet...
Är inte beredd att lägga massor av pengar men om man "bör" siktar högre kanske jag får omvärdera...
Tack för bra input!Jag kör en 165 music, för att jag inte pallar ha mobilen med. Det har blivit så till slut att jag bär den konstant på högern och fanatiskt och frenetiskt kollar data. Den är lite stökig att para lurar med och att höja/sänka volym vid aktivitet men annars är den so far toppen. Jag får helt enkelt köpa nya lurar med volymkontroll
Extern pulsband är nog enda lösningenUtegymmet tidigare ikväll, pulsmätningen funkar bra när jag promenerar dit men när jag gör övningar typ axelpress och pull upps visar den typ hälften av vad den borde visa. Kör aktivitet "vandring" även på gymmet.
Nån som har nåt tips på hur jag får bättre pullsmätning även när jag styrketränar?
Rekommendation är Shn txd II-E, Datalover samt Stone stealth 2, finns mycket för olika smaker och inriktningar.Hej i tråden!
Har ju en gammal fenix 5 som jag slitit på i några år när jag tränat, men kände efter att ha kikat in här att det är dags för en uppgradering. Så när en 7X PRO dök upp på radarn slog jag till!
Kan den inte än, men jag får väl lära mig så sakteliga.
Tänkte att det är väl en 51:a man ska ha, men insåg när den hamnade på armen att fenix 5:an är mindre.
Men jag lär väl vänja mig...
Vad tipsar ni om för urtavla som är bäst?
Luggarna går åtminstone inte utanför handleden.
Hej i tråden!
Har ju en gammal fenix 5 som jag slitit på i några år när jag tränat, men kände efter att ha kikat in här att det är dags för en uppgradering. Så när en 7X PRO dök upp på radarn slog jag till!
Kan den inte än, men jag får väl lära mig så sakteliga.
Tänkte att det är väl en 51:a man ska ha, men insåg när den hamnade på armen att fenix 5:an är mindre.
Men jag lär väl vänja mig...
Vad tipsar ni om för urtavla som är bäst?
Luggarna går åtminstone inte utanför handleden.
Kör med "styrka" på Garmin klockan men inte brytt mig så mkt om reps och vikter. Kör lite blandat crossfit stuk. Så kollar lite puls och kalorier, ger inte exakta värden men lite fingervisning tänker jagHur gör ni som styrketränar med era Garmin? Jag hade på styrketräningsläget i morse, och registrerade antalet repetitioner. Men jag noterade inga vikter. Så utkomsten av det passet blev knappast särskilt representativt. Men det blir ett väldigt knappade om det ska göras hela tiden.
Så hur gör ni?
Kör också med "styrka" och har lagt till ett datafält så att jag hela tiden ser antal set. Även setvila som räknar mellan seten.Hur gör ni som styrketränar med era Garmin? Jag hade på styrketräningsläget i morse, och registrerade antalet repetitioner. Men jag noterade inga vikter. Så utkomsten av det passet blev knappast särskilt representativt. Men det blir ett väldigt knappade om det ska göras hela tiden.
Så hur gör ni?
Jag har bara startat ett pass som heter Kondition. Det registrerar puls och räknar kcal med mera. Resten registrerar jag i en annan app som heter StrengthLog.Hur gör ni som styrketränar med era Garmin? Jag hade på styrketräningsläget i morse, och registrerade antalet repetitioner. Men jag noterade inga vikter. Så utkomsten av det passet blev knappast särskilt representativt. Men det blir ett väldigt knappade om det ska göras hela tiden.
Så hur gör ni?
Får jag fråga vad du har för mått på handleden? 51 ser ut att funka bra. Kanske främst pga typen av klocka.Trivs allt mer med den här. Riktigt trevligt att den är så användarvänlig i det motto att man kan bestämma så mycket själv hur den ska bete sig och se ut.
Frågan är vad man ska göra med alla andra klockor man samlat på sig under åren
Det är det jobbiga med Garmin. Plus,för att ha rätt data och info hälsan så ska man ha på sig den hela tidenTrivs allt mer med den här. Riktigt trevligt att den är så användarvänlig i det motto att man kan bestämma så mycket själv hur den ska bete sig och se ut.
Frågan är vad man ska göra med alla andra klockor man samlat på sig under åren