• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garmintråden ∆

Jag har aldrig ägt någon AMOLED-klocka tidigare, men har nu en Epix2 på väg hit.
Men så dök detta upp i flödet, och det var ju inte så kul att ta del av.
Screenshot_20241203_175909_Samsung Internet.jpg

Texten är från Garmins hemsida.
Vilka erfarenheter har vi här i tråden?

Känns som att en sovande display är enda vägen framåt. Men ska man snåla med tiden som displayen är tänd känns det rätt trist måste jag säga.
Har provat de flesta smartklockor, och kan tyvärr vara säga att MIP skärmen är bäst. LCD eller AMOLED får bränningar eventuellt och äter batteri. Visst kan man stänga av skärmen när den inte används men då tycker ja de förstör lite av att ha en klocka om man ska väcka den varje gång.

Så för mig så rekomenderar ja enbart klockor med MIP, dels håller den batteri längre, men samtidigt så är det otroligt lättläst i solljus. Men klart, AMOLED har ju finare skärm och oftast fler smarta funktioner :)

Har provat de flesta smartklockor, och kan tyvärr vara säga att MIP skärmen är bäst. LCD eller AMOLED får bränningar eventuellt och äter batteri. Visst kan man stänga av skärmen när den inte används men då tycker ja de förstör lite av att ha en klocka om man ska väcka den varje gång.

Så för mig så rekomenderar ja enbart klockor med MIP, dels håller den batteri längre, men samtidigt så är det otroligt lättläst i solljus. Men klart, AMOLED har ju finare skärm och oftast fler smarta funktioner :)
Då känns det bra att jag köpte det sista(?) flaggskeppet i serien med MIP isf i form Fenix 7X PRO. Har egentligen ingenting att klaga förutom att färgerna upplevs lite fadda och kontrasten är låg när bakgrundsljuset inte är aktiverat.
I övrigt är den grym!

Håller med. Tycker att Instincts monokrom MIP är bäst av de jag har testat.

Håller med. Garmins klockor har längre livslängd pga mip skärmen eftersom man inte behöver ladda ofta plus att den inte skapar inga inbränningar. Apple watch och samsung watch har mer användning av amoled än vad garmin har. Som t.ex bilder,spegla kamera från mobilen etc.
Sen så laddar man apple/ samsung varje dag ändå

Instinct är verkligen den bästa modellen från Garmin tycker jag. Gillar min Instinct Tactical så pass mycket att Tactixen fick åka tillbaka. Har allt jag vill ha från min Instinct och behöver inte mer.
Bra input och hört liknande i andra reviews. Vi får se hör Instinct 3 och Tactix 8 blir annars får det bli en en Instinct 2.

Senast ändrad:
Då känns det bra att jag köpte det sista(?) flaggskeppet i serien med MIP isf i form Fenix 7X PRO. Har egentligen ingenting att klaga förutom att färgerna upplevs lite fadda och kontrasten är låg när bakgrundsljuset inte är aktiverat.
I övrigt är den grym!
Hade Fenix 3 en gång i tiden och den var verkligen grym, inte bästa färgerna på skärmen men klart ett plus att de finns färger ;) dock så föredrar ja svart och vitt men ändå smarta funktioner. Simpelt enkelt och hållbart!

Ta kontakt med dem direkt, lite dåligt av dem.

Har haft problem med de tidigare just om en garmin. Väntade över en vecka, avbeställde ordern till slut. De verkar ha problem med att hålla det de säger på hemsidan
Tack för tipset!

RIngde dem precis eftersom chatten inte v ar den snabbaste. När ja pratade med dem så sa de att de inte hade klockan på lager utan att de skulle kommit en leverans förra veckan, bing har då varit lite dåliga på att skicka ut dem och de skulle ramla in nu denna vecka förhoppningsivs, när jag pratade med dem så blev hon abruten av en kollega som sa att leverans hade precis kommit och förhoppningsvis skickas den idag eller imorgon, annars skulle jag återkomma.

håller tummarna 😍

Burn in till trots kommer jag nog köra på Epixen med amoled - kommer huvudsakligen ha den när jag tränar och är på semester, så tänker att klockan kommer kännas utdaterad innan burn in börjar bli ett reellt problem.

Hur tänker folk här i tråden kring screen protector? Är generellt emot att sätta på plast på klockor, men har det på min mobil och det här känns ju lite som gränslandet någonstans där emellan.

Såg att det fanns för en hundring så ingen investering direkt, mer bara nyfiken på hur ni gör och tänker kring det?

Burn in till trots kommer jag nog köra på Epixen med amoled - kommer huvudsakligen ha den när jag tränar och är på semester, så tänker att klockan kommer kännas utdaterad innan burn in börjar bli ett reellt problem.

Hur tänker folk här i tråden kring screen protector? Är generellt emot att sätta på plast på klockor, men har det på min mobil och det här känns ju lite som gränslandet någonstans där emellan.

Såg att det fanns för en hundring så ingen investering direkt, mer bara nyfiken på hur ni gör och tänker kring det?
jag har alltid lagt skärm skydd på mina garmin som inte är sapphire, gorilla glas har jag alltid lyckas repa utan att jag ens vet hur

Har också kört med skärmskydd på gorilla glas. Har på senare klockor gått över till att alltid välja sapphire och då har jag inget skärmskydd. Sapphire är sjukt tåliga

Jag har aldrig ägt någon AMOLED-klocka tidigare, men har nu en Epix2 på väg hit.
Men så dök detta upp i flödet, och det var ju inte så kul att ta del av.
Screenshot_20241203_175909_Samsung Internet.jpg

Texten är från Garmins hemsida.
Vilka erfarenheter har vi här i tråden?

Känns som att en sovande display är enda vägen framåt. Men ska man snåla med tiden som displayen är tänd känns det rätt trist måste jag säga.
Jag körde i början med always on men bytte efter ett tag till släckt display för att få 20 dagars batteritid extra.
Var väldigt ovant i början men nu är det inga problem. Den vaknar ju till så fort man får en notis eller vrider på handleden. Hellre såhär än mip, enligt mig.

1000003014.jpg

jag har alltid lagt skärm skydd på mina garmin som inte är sapphire, gorilla glas har jag alltid lyckas repa utan att jag ens vet hur
Då ska jag nog inte våga mig på att inte ha ett skärmskydd! Har du något du rekommenderar? Såg annars att teknikmagasinet hade något som såg vettigt och billigt ut!

Det börjar bli dags att köpa nytt band till min Fenix 7 PRO.
Mottager gärna tips på band, quickfit eller tyg funkar bäst. Upplever att många AM band är väldigt styva.
Någon bra leverantör man ska hålla sig till, eller undvika för den delen?
IMG_2077.jpeg

tigt bra för gym. Räknar 99% rätt

Då ska jag nog inte våga mig på att inte ha ett skärmskydd! Har du något du rekommenderar? Såg annars att teknikmagasinet hade något som såg vettigt och billigt ut!

Mjuka skärmskydd är lite svårare att montera,blir oftast bubblor det mycket lättare att lägga på härdat glas. . Jag köper oftast från amazon.se eller https://www.protectionfilms24.com/

Tillbaka
Topp