• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garmintråden ∆

God Jul 🎄
IMG_0289.jpeg

Dagens löppass avklarat sedan några timmar. Första riktiga turen med Fenix7/Epix-serien. Rätt stor skillnad i funktionalitet i jmf med den några år äldre Fenix5:an kan jag konstatera.
20241226_143651.jpg
Har du märkt någon inbränning på din Epix? En anledning till varför jag lämnade tillbaka Tactixen var att det var inbränningar i skärmen. Märkte inte det först tills jag byte clock face då såg jag ikoner från den förra clock face var kvar i bakgrunden.

Har du märkt någon inbränning på din Epix? En anledning till varför jag lämnade tillbaka Tactixen var att det var inbränningar i skärmen. Märkte inte det först tills jag byte clock face då såg jag ikoner från den förra clock face var kvar i bakgrunden.
😬😬😬
Inte vad jag vet. Har på lägsta ljus man kan ha ihop med svart skärm så mycket som möjligt. Så jag hoppas jag kommer undan.
Sonen som är påläst konstaterade att det är ett ändligt antal timmar man har i sin skärm. Förvalta dem väl. Ljusstyrka × tid = grad av slitage.
Så låg styrka och så lite displaytid som möjligt ger längsta möjliga livslängd. Så har jag fattat i a f.

Nu laddade jag ner den vitaste gratistavlan jag kunde hitta. Inga inbränningar som jag kan se.
20241227_133639.jpg

Av de jag läst på FB så tar det ett par år typ innan de "helt plötsligt" blir varse. Gissningsvis har de då haft inbränningar ett tag, men inte känt till det.

😬😬😬
Inte vad jag vet. Har på lägsta ljus man kan ha ihop med svart skärm så mycket som möjligt. Så jag hoppas jag kommer undan.
Sonen som är påläst konstaterade att det är ett ändligt antal timmar man har i sin skärm. Förvalta dem väl. Ljusstyrka × tid = grad av slitage.
Så låg styrka och så lite displaytid som möjligt ger längsta möjliga livslängd. Så har jag fattat i a f.

Nu laddade jag ner den vitaste gratistavlan jag kunde hitta. Inga inbränningar som jag kan se.
20241227_133639.jpg

Av de jag läst på FB så tar det ett par år typ innan de "helt plötsligt" blir varse. Gissningsvis har de då haft inbränningar ett tag, men inte känt till det.
Ja det är en tidsfråga. Jag hade otur med Tactixen som hade det redan från start. Hade lägsta ljusstyrka på den och ingen AOD. Den skärmen skiftade till grön även när jag inte hade Green shift aktiverat. Dålig QC av Garmin.
Det ryktas om att Garmin kommer att släppa en 8 pro med microled. Hoppas att den är mindre känslig för inbränningar.
1000021912.jpg

Ja det är en tidsfråga. Jag hade otur med Tactixen som hade det redan från start. Hade lägsta ljusstyrka på den och ingen AOD. Den skärmen skiftade till grön även när jag inte hade Green shift aktiverat. Dålig QC av Garmin.
Det ryktas om att Garmin kommer att släppa en 8 pro med microled. Hoppas att den är mindre känslig för inbränningar.
1000021912.jpg
Ja det där var ju inget vidare alls. Det syns ju t o m vad det stod på den tidigare tavlan. Trist.
Jag tänker att det inte kan vara hur dåligt som helst mot bakgrund av att det är samma display som i Fenix8, och den är ju allt annat än billig.
Samtidigt skriver Garmin själva att det händer, och jag har också uppfattat att de är relativt generösa med att byta ut klockorna om det ser illa ut.

• Like
Reactions: L&W
Denna har nu suttit på ett bra tag, gillar den skarpt och att alla funktioner finns till hands. Saknar lite G-Shock i mellanåt men jag har den skönheterna kvar, så lite lugn känner ja :p snart kommer några band i brevlådan ✌️

Ska väl försöka mig på att göra en watchface något tillfälle men behöver rlära mig Monkey-C först 😋

1000006348.jpg

Denna har nu suttit på ett bra tag, gillar den skarpt och att alla funktioner finns till hands. Saknar lite G-Shock i mellanåt men jag har den skönheterna kvar, så lite lugn känner ja :p snart kommer några band i brevlådan ✌️

Ska väl försöka mig på att göra en watchface något tillfälle men behöver rlära mig Monkey-C först 😋

1000006348.jpg
Ja det är verkligen svårt att ta av den. 🙂
1000021944.jpg
1000021945.jpg

Ser att en del kör Hemsut band.
Hur upplevs de att träna med när man blir svettig, torkar de snabbt?

Blev sugen på att testa, är det Amazon ni beställt ifrån?

Ser att en del kör Hemsut band.
Hur upplevs de att träna med när man blir svettig, torkar de snabbt?

Blev sugen på att testa, är det Amazon ni beställt ifrån?
Det funkat riktigt bra att träna med dem. Jag tvättar av bandet efter träningen och det torkar rätt snabbt. Jag köpte mina på Amazon och via deras hemsida.

Ja det är verkligen svårt att ta av den. 🙂
1000021944.jpg
1000021945.jpg
Ja verkligen 🫣 flera gånger man satt på sig en G-Shock, sen strax där efter så kaaaanske man kan behöva Garmin pay, eller lampan senare, då bytar man tillbaka 🫣 dock blev de inte Hemsut band, vet att den är en given vinnare, men tänkte försöka komma billigt undan men lite flera, sen om de inte passar (eller inte gillar dem) blir det ett Hemsut!

IMG_2421.jpeg

Jag sov ju med en Epix Pro 2, AW10 och Oura ring 4 en vecka.
Om det är någon som är intresserad av hur det gick så skapade jag en tråd om det.
Tänker att det vore kul att samla insikter om wearables på ett ställe, oavsett märke ;)

Vore kul om ni kunniga Garmin-användare kunde fylla på med er kunskap som ni samlat på er.

IMG_2421.jpeg

Jag sov ju med en Epix Pro 2, AW10 och Oura ring 4 en vecka.
Om det är någon som är intresserad av hur det gick så skapade jag en tråd om det.
Tänker att det vore kul att samla insikter om wearables på ett ställe, oavsett märke ;)

Vore kul om ni kunniga Garmin-användare kunde fylla på med er kunskap som ni samlat på er.
Intressant.
Sömn och puls är huvudanledningen till att jag bär min Garmin dygnet runt. Älskar att optimera saker, inklusive min hälsa och träning.
Ett exempel, fasta sovtider (undantag av sista dagarna med en mancold)
IMG_0342.png

Jag har dåligt tålamod och vill ge Amoled en chans till så det blev en F8. Hoppas att den funkar bättre än Tactixen. 🙂
1000021969.jpg
Kul! Jag tycker den Epix jag har gör som förväntat, så hoppas att din gör det med. Antar att du kommer att köra så lite ljus som möjligt ihop med inte längre än nödvändig displaytid.
Då bör ju displayen hålla så länge som du tycker klockan är intressant, kan man både tycka och hoppas.

• Like
Reactions: L&W
Kul! Jag tycker den Epix jag har gör som förväntat, så hoppas att din gör det med. Antar att du kommer att köra så lite ljus som möjligt ihop med inte längre än nödvändig displaytid.
Då bör ju displayen hålla så länge som du tycker klockan är intressant, kan man både tycka och hoppas.
Japp, kör på lägsta ljusstyrka och 4s skärmtid. Så far så good! 😊

Japp, kör på lägsta ljusstyrka och 4s skärmtid. Så far så good! 😊
Jag började också så, och tycker att ljusstyrkan är nog (åtminstone så här års), men insåg att jag ofta ville se lite längre än 4 sek, så kör på 8 istället. Men å andra sidan, eftersom den ju aktiveras av handledsrörelsen, och också avaktiveras av handleden, så blir det oftast mycket kortare än 8 sekunder i praktiken.

Vi får väl se hur det blir till sommaren. Med tanke på att mobilen i regel är på max ljusstyrka en ljus sommardag, lär väl även Garmin behöva fläska på för att man ska se nåt. Men vi får väl se, som sagt.

Jag började också så, och tycker att ljusstyrkan är nog (åtminstone så här års), men insåg att jag ofta ville se lite längre än 4 sek, så kör på 8 istället. Men å andra sidan, eftersom den ju aktiveras av handledsrörelsen, och också avaktiveras av handleden, så blir det oftast mycket kortare än 8 sekunder i praktiken.

Vi får väl se hur det blir till sommaren. Med tanke på att mobilen i regel är på max ljusstyrka en ljus sommardag, lär väl även Garmin behöva fläska på för att man ska se nåt. Men vi får väl se, som sagt.
Funkar helt OK tycker jag. Men vi får se hur det funkar på sommaren. ☀️
1000021982.jpg

Tillbaka
Topp