Agnby⌚
Silver
Är nog om man har oled. Såg det ocksåDet ser man i Garmin Connect hur såg du det på klockan?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är nog om man har oled. Såg det ocksåDet ser man i Garmin Connect hur såg du det på klockan?![]()
Aha såg aldrig den på min F8.Är nog om man har oled. Såg det också
Istället för den vanliga morgonrapportsbilden som jag brukar mötas av sisådär 04:30 dök det upp en orm på den. WTF tänkte jagDet ser man i Garmin Connect hur såg du det på klockan?![]()
Tycker det är (för) dåligt med pizzabilder i den här tråden. Något för pizzan kanske?Chiliodlingen
![]()
Ajaj du skulle gått på EPIX iställetAha såg aldrig den på min F8.
Edit: Ser aldrig achievement direkt på klockan utan bara i Garmin Connect.
Tar tag i det på lördag!Tycker det är (för) dåligt med pizzabilder i den här tråden. Något för pizzan kanske?
Ah ok, trodde den dök upp efter träningen.Istället för den vanliga morgonrapportsbilden som jag brukar mötas av sisådär 04:30 dök det upp en orm på den. WTF tänkte jag![]()
Fenix 8 är ju den nya EpixAjaj du skulle gått på EPIX istället![]()
Nu ska jag säga att jag har inte doktorerat på batterier, men min uppfattning är det är olika saker.
Dessa klockor laddas ju inte så ofta men mobiler däremot, som vi tidigare nämnde, där gör det nog en viss skillnad på livslängden. Där snackar vi minst en hel laddning per dygn. Vissa kanske dessutom stoppar i laddaren flera gånger för att fylla på batteriet extra.Nu ska jag säga att jag har inte doktorerat på batterier, men min uppfattning är det är olika saker.
De sista procenten av en laddcykel för ett lion batteri är inte bra för batteriets livslängd. Så är det.
Men om man dessutom överladdar batteriet, då blir det ännu värre. Så man måste sluta ladda när det är fullt. Jag tolkar Garmins text som det senare, dvs att de avbryter laddning när batteriet är fullt. Det är ju bra. Men det är fortfarande fulladdat, och då faller vi tillbaka på påstående ett igen.
Så jag laddar till dryga 80%, eller knappa 90%, enligt min tidigare utsago. Kanske tramsigt, men skadligt ser jag i alla fall inte att det kan vara.
Jag skrev vad Garmin säger just om "överladdning". Minns att det var diskussioner om den fortsätter ladda efter 100% eller inte. Själv Laddar jag min till 100% för att jag vill ha lång batteritid. Det är också anledning till varför jag köpte just 51mm. Kunde har valt 47mm annars då skärmstorlek är samma. Jag byter nog ändå så fort 8 Pro microled/Tactix 8 släpps.Nu ska jag säga att jag har inte doktorerat på batterier, men min uppfattning är det är olika saker.
De sista procenten av en laddcykel för ett lion batteri är inte bra för batteriets livslängd. Så är det.
Men om man dessutom överladdar batteriet, då blir det ännu värre. Så man måste sluta ladda när det är fullt. Jag tolkar Garmins text som det senare, dvs att de avbryter laddning när batteriet är fullt. Det är ju bra. Men det är fortfarande fulladdat, och då faller vi tillbaka på påstående ett igen.
Så jag laddar till dryga 80%, eller knappa 90%, enligt min tidigare utsago. Kanske tramsigt, men skadligt ser jag i alla fall inte att det kan vara.
Jag har en Fenix 8 amoled. Har inte haft någon Epix innan men hade en Tactix 7 amoled en kort stund. Skillnaden är att Fenix 8 är lite snabbare på att processa data och har uppdaterat menusystem. Fenix 8 har också inbyggd dykdator och mikrofon/högtalare.Någon som bytat upp sig till fenix 8 amoled som kan ge lite insikter kring bytet?
Har en Epix gen 2 och saknar väl egentligen ingen funktionalitet utan de hade mer varit kul med något nytt.
Batteriet på min börjar ta lite stryk och den har dragit på sig en del repor.
Så fördelarna med att byta är väl egentligen bara bättre batteri och något bättre display eller där är något jag missat?
Jaså, det hade jag inte noterat. Men att den skulle ladda bortom 100% låter mer än märkligt, så jag är inte förvånad över texten.Jag skrev vad Garmin säger just om "överladdning". Minns att det var diskussioner om den fortsätter ladda efter 100% eller inte. Själv Laddar jag min till 100% för att jag vill ha lång batteritid. Det är också anledning till varför jag köpte just 51mm. Kunde har valt 47mm annars då skärmstorlek är samma. Jag byter nog ändå så fort 8 Pro microled/Tactix 8 släpps.![]()
Hade batteritiden varit nästan samma mellan 47mm och 51mm så hade jag valt 47mm då den både sitter bättre på handleden och väger mindre än 51mm och har samma skärmyta. Vikten och storleken märks när man tränar och sover med klockan. Min Instinct är mycket skönare att använda då den väger ingenting.Jaså, det hade jag inte noterat. Men att den skulle ladda bortom 100% låter mer än märkligt, så jag är inte förvånad över texten.
Avseende det sista du skriver så kan jag inte mer än hålla med. Om dessutom batteriet börjar bli trött så förstärks ju egentligen bara argumenten för att ta klivet över till den nya.
Jag tycker att det är en vanesak, som så mycket annat. 51 mm är ju stort, det är inget att diskutera. Och på min 17,5 cm, förvisso förhållandevis platta, handled så är det väl gränsfall för vad jag kan bära upp egentligen. Men jag tycker ändå om storleken p g a vad klockans syfte faktiskt är.Hade batteritiden varit nästan samma mellan 47mm och 51mm så hade jag valt 47mm då den både sitter bättre på handleden och väger mindre än 51mm och har samma skärmyta. Vikten och storleken märks när man tränar och sover med klockan. Min Instinct är mycket skönare att använda då den väger ingenting.
Har en hel del stora klockor så jag har inget emot det, gillar stora klockor. Har 19cm handled och har inga problem med 51mm egentligen. Men som träningsklocka så känns 47mm mer optimalt än 51mm. Lägre vik gör att klockan sitter bättre när man tränar och sensor fungerar också bättre då. Som jag skrev innan det enda fördelen med 51mm är batteritiden.Jag tycker att det är en vanesak, som så mycket annat. 51 mm är ju stort, det är inget att diskutera. Och på min 17,5 cm, förvisso förhållandevis platta, handled så är det väl gränsfall för vad jag kan bära upp egentligen. Men jag tycker ändå om storleken p g a vad klockans syfte faktiskt är.
Och sen jag köpte titanlänken till den har jag levt med den på. Även vid träning, förvisso dock inte under löpning. Men vikten stör mig inte alls, känns bara som en medeltung klocka tycker jag. Men som sagt, allt är en vanesak.
Tack, ja dykdator och mic/högtalare har jag läst om men ingen av funktionerna som jag tror kommer att komma till användning för min del.Jag har en Fenix 8 amoled. Har inte haft någon Epix innan men hade en Tactix 7 amoled en kort stund. Skillnaden är att Fenix 8 är lite snabbare på att processa data och har uppdaterat menusystem. Fenix 8 har också inbyggd dykdator och mikrofon/högtalare.
Så här skrev jag innan.Tack, ja dykdator och mic/högtalare har jag läst om men ingen av funktionerna som jag tror kommer att komma till användning för min del.
Hur länge håller batteriet vid normal användning med ett par träningspass i veckan?
45% batteri kvar efter 2 veckor med sensorerna på, sömnmätning och 1h träning varje dag. Bra batteritid.![]()
![]()
Har läst om att 0% är inte riktigt 0% och 100% är inte heller riktigt 100% på moderna batterier. Kör OnePlus med 100w snabbladdning och laddar allt tid till 100% utan att batteriet tar stryk. Själv Laddar jag mina klockor till 100% hela tiden. Ska se hur de håller. Men jag tror säkert att de håller bra tills jag tröttnar och byter.Tror det värsta för batterierna är att ligga på 100%. Därför tror jag Garmins klockor tar mycket stryk för att de kan ligga några dagar över 90%. Dessa nya batterier gillar att laddas men inte till 100%. Som att ha mobilen på laddning en hel dag. Den kommer inte ta stryk av laddningen utan att den ligger på full batteri hela tiden. Bättre att ladda 20-80 tre gånger än 0-100 en gång
Ja så brukar det vara. Man byter oftast när man tröttnat. Ja det kan vara så att tillverkarna gjort att 100 inte är 100. Men det vi vet om tillverkarna är att de vill att vi ska köpa ofta. Största anledningen varför man byter telefon är för att batteriet börjar bli dåligt. Fast det går att byta för inte så mycket pengarHar läst om att 0% är inte riktigt 0% och 100% är inte heller riktigt 100% på moderna batterier. Kör OnePlus med 100w snabbladdning och laddar allt tid till 100% utan att batteriet tar stryk. Själv Laddar jag mina klockor till 100% hela tiden. Ska se hur de håller. Men jag tror säkert att de håller bra tills jag tröttnar och byter.![]()
@speffy Det är 51mm jag pratar om. 47mm har halva batteritid som 51mm.Så här skrev jag innan.![]()
Tack för förtydligandet, lät grymt bra och blev ännu mer sugen på en beställning men större än 47 kommer inte bli aktuellt för mig.@speffy Det är 51mm jag pratar om. 47mm har halva batteritid som 51mm.
Snygg leverans! Och ser ut att vara en mäktigt smaskig pizza!Pizzatajm
![]()
![]()
![]()
![]()