• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garmintråden ∆

Carez

Cartier
2-Faktor
Snart 1 månad konstant på armen, fortfarande lika nöjd.
80333A3D-A1EB-4BEB-BED2-CF451EED1EFC.jpeg
 

Zissou

Breitling
2-Faktor
Hej, min Fenix 5 har börjat tackla av map batteritid, trots senaste uppdateringen och ”mjuk” omstart… Kollade en instruktion på youtube om att byta batteri, där största bekymmer verkade vara att lossa batteriet från häftmassan på kortet. Lät risky att behöva värma batteriet på spisen:) Finns det ngn här med erfarenhet av att byta batteri, alternativt kontaktuppgifter till ngn som kanske skulle kunna lösa det?
 

Agnby⌚

Rolex
Hej, min Fenix 5 har börjat tackla av map batteritid, trots senaste uppdateringen och ”mjuk” omstart… Kollade en instruktion på youtube om att byta batteri, där största bekymmer verkade vara att lossa batteriet från häftmassan på kortet. Lät risky att behöva värma batteriet på spisen:) Finns det ngn här med erfarenhet av att byta batteri, alternativt kontaktuppgifter till ngn som kanske skulle kunna lösa det?
Hej.

Har du frågat Garmin hur mycket dom vill ha för besväret?
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Hej, min Fenix 5 har börjat tackla av map batteritid, trots senaste uppdateringen och ”mjuk” omstart… Kollade en instruktion på youtube om att byta batteri, där största bekymmer verkade vara att lossa batteriet från häftmassan på kortet. Lät risky att behöva värma batteriet på spisen:) Finns det ngn här med erfarenhet av att byta batteri, alternativt kontaktuppgifter till ngn som kanske skulle kunna lösa det?
Hur gammal är klockan? hur länge håller den i smartwatch läget och gps läge?
lite nyfiken bara hur länge garmins batterier håller
 

Zissou

Breitling
2-Faktor
Hej.

Har du frågat Garmin hur mycket dom vill ha för besväret?
Nej, dit har har jag inte kommit ännu. På deras sida står det att batterierna inte är utbytbara, och om ny mjukvara och omstart inte löser problemet, ska man kontakta supporten… Kanske bjuder dom på en rabattkod till en Fenix 8!:)
 

Zissou

Breitling
2-Faktor
Hur gammal är klockan? hur länge håller den i smartwatch läget och gps läge?
lite nyfiken bara hur länge garmins batterier håller
Klockan är från 2018, och batteritiden som smartwatch är väl nere i 3-4 dagar. Försämringen har dock inte gått stegvis, utan från en dag till en annan halverades batteritiden!
 

Stenholm13

Cartier
Va tror ni att man kan ta för en fenix 3 med safirglas, gummi armband och även stållänk? Jag ska sälja min och uppdatera mig lite tänkte jag.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag har tömt den på innehåll utan effekt! Har inte GPSat på länge, men får kanske tvinga mig ut i spåret till helgen och se vad som får soppatorsk först
Ibland kan det vara en korrupt .fit-fil som dränerar batteriet. Koppla upp mot en PC via sladden och rensa filer via utforskaren. Min Fenix 5 från 2017 håller fortfarande specifikationerna. För somliga är också BT-kopplingen mot mobil en batteritjuv. Prova att stänga av BT på klockan (jo, jag inser att den smarta delen försvinner då…).
 

Agnby⌚

Rolex
Vilken urtavla är det? Snyggt.

Bara analogt med visare och datum från start men vill gärna ha lite mer data men egentligen snyggare utan....

 

MrJohn

Omega
Jag har tyvärr blivit mer och mer sugen på en Epix eller Marq.
Det är mestadels långdistanslöpning jag sysslar med och jag tänker att det vore trevligt att sluta byta mellan träningsklocka och vardagsklocka.

Är det någon här som vet om det är något jag går miste om ifall jag väljer en Adventurer mot en Athlete? Jag gillar utseendet bättre på Adventurer.
Det läder/gummiband man får på Adventurer, är det ett band som tål simning, dusch mm?

Tack på förhand!
 

Carez

Cartier
2-Faktor
Jag har tyvärr blivit mer och mer sugen på en Epix eller Marq.
Det är mestadels långdistanslöpning jag sysslar med och jag tänker att det vore trevligt att sluta byta mellan träningsklocka och vardagsklocka.

Är det någon här som vet om det är något jag går miste om ifall jag väljer en Adventurer mot en Athlete? Jag gillar utseendet bättre på Adventurer.
Det läder/gummiband man får på Adventurer, är det ett band som tål simning, dusch mm?

Tack på förhand!
Jag kör Adventure, lädret får en skön patina direkt, och är gummerat på undersidan så att du skall kunna träna med det.
Dock så mår aldrig läder bra utan för mycket vatten.
Det går så snabbt att byta band så jag slänger på silikon om jag ska träna och sen duscha direkt efter.
Har det kommit nya Marq? Annars är väl Epix 2 att rekommendera.
Yes, gen 2 med amoled.
Marq 2 VS Epix 2
394E4ACA-81C7-46AD-8CCD-AC172558C8CF.jpeg
 

MrJohn

Omega
Jag kör Adventure, lädret får en skön patina direkt, och är gummerat på undersidan så att du skall kunna träna med det.
Dock så mår aldrig läder bra utan för mycket vatten.
Det går så snabbt att byta band så jag slänger på silikon om jag ska träna och sen duscha direkt efter.

Yes, gen 2 med amoled.
Marq 2 VS Epix 2
394E4ACA-81C7-46AD-8CCD-AC172558C8CF.jpeg
Tack! Det blev en beställning på en Marq idag men det fick bli en Athlete. Känns som helt galna pengar för en digital klocka men ibland får man bara unna sig och se den som avskriven direkt :)
 

Carez

Cartier
2-Faktor
Tack! Det blev en beställning på en Marq idag men det fick bli en Athlete. Känns som helt galna pengar för en digital klocka men ibland får man bara unna sig och se den som avskriven direkt :)
Min beställning var först på en Athlete, men var två saker som fick mig att ändra beställningen.

1, gillar bezeln mer på Adventure
2, man betalar lite extra men får med läderband, Garmin ska ha sjuka pengar för ett sådant i efterhand.

Jag tycker också att det är sjuka pengar men,
Jag hade en klocka för cirka 12 000kr liggandes, som jag aldrig använde.
Den är tekniskt sett dyrare då den aldrig används, kontra min Garmin som jag använder varje dag .

Köper du mitt resonemang?
 

Agnby⌚

Rolex
Min beställning var först på en Athlete, men var två saker som fick mig att ändra beställningen.

1, gillar bezeln mer på Adventure
2, man betalar lite extra men får med läderband, Garmin ska ha sjuka pengar för ett sådant i efterhand.

Jag tycker också att det är sjuka pengar men,
Jag hade en klocka för cirka 12 000kr liggandes, som jag aldrig använde.
Den är tekniskt sett dyrare då den aldrig används, kontra min Garmin som jag använder varje dag .

Köper du mitt resonemang?
Grattis till era klockor!
Kul för oss andra att det inte bara postas massa Fenix i tråden 😀
Ös på med lite bilder också om ni har lust 👍

Jag funderar också lite ang Marq.
Marq är ju klart snyggare än övriga Garmin-klockor men med ungefär samma innehåll och batteri va?

Använder man klockan 24/7 kanske batteriet inte är så jätteroligt efter 3-4 år. En gammal Fenix kanske man slänger ut på Blocket för ett par tusen men hur gör man med en Marq med nypris över 20k?
 

Carez

Cartier
2-Faktor
Grattis till era klockor!
Kul för oss andra att det inte bara postas massa Fenix i tråden 😀
Ös på med lite bilder också om ni har lust 👍

Jag funderar också lite ang Marq.
Marq är ju klart snyggare än övriga Garmin-klockor men med ungefär samma innehåll och batteri va?

Använder man klockan 24/7 kanske batteriet inte är så jätteroligt efter 3-4 år. En gammal Fenix kanske man slänger ut på Blocket för ett par tusen men hur gör man med en Marq med nypris över 20k?
En klocka som jag inte planerat att sälja, samtidigt så är det ett redskap så den kommer ju slitas.
Räknar inte med att få tillbaka några pengar på den efter 5 år.

9F131D06-B98B-4670-B988-126E9B50C091.jpeg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Grattis till era klockor!
Kul för oss andra att det inte bara postas massa Fenix i tråden 😀
Ös på med lite bilder också om ni har lust 👍

Jag funderar också lite ang Marq.
Marq är ju klart snyggare än övriga Garmin-klockor men med ungefär samma innehåll och batteri va?

Använder man klockan 24/7 kanske batteriet inte är så jätteroligt efter 3-4 år. En gammal Fenix kanske man slänger ut på Blocket för ett par tusen men hur gör man med en Marq med nypris över 20k?
Har haft min Marq av första generationen i 3,5 år nu. Använder den varje dag med en hel del GPS, men skippar notifieringar (dvs skippar BT annat än för att synka). Har inte märkt någon skillnad på batteriet så här långt. Laddar en gång per vecka i snitt (och då inte med tomt batteri) och loggar i ca 11 timmar träning per vecka. Under åren har jag nog sett ett att ungefär 10% av batteriet går åt per dag (väldigt beroende av GPS).

Rent tekniskt ska ett batteri hålla för flera hundra laddcykler (från 0-100%) så om man bara ser på det, så bör man kunna få tio år innan det märks allt för mycket.

Att kapaciteten upplevs sämre handlar nog om mjukvaror, versioner, att uppkoppling mot mobil via BT kan dra ur batteriet fortare. Eller olika urtavlor som man laddar ner. Eller korrupta datafiler. En del sådant kan man ju hålla undan för.

Garmins klockor, till skillnad mot t ex Apple och Android-klockor laddas ju så mer sällan. Och laddning åldrar batteriet. På två år laddar jag min Marq kanske 100 gånger, men en Apple laddas kanske 700 gånger. Allt annat lika, bör jag då få sju gånger längre livslängd på min Garmin.

Nu spelar annat in också förstås. Vi får väl se. Tänkte behålla den ett tag till, så jag kan ju återrapportera allt eftersom.
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Tycker det är lite synd att de gått till oled på nya marq, skärmen ser fin ut men mycket sämre batteri med always on. livslängden på en så dyr klocka blir kortare pga man laddar oftare som @acce1999 förklarade .Hade gen 2 varit mip skärm så hade jag tagit den istället för Fenix 7x SS.
 

MrJohn

Omega
Min beställning var först på en Athlete, men var två saker som fick mig att ändra beställningen.

1, gillar bezeln mer på Adventure
2, man betalar lite extra men får med läderband, Garmin ska ha sjuka pengar för ett sådant i efterhand.

Jag tycker också att det är sjuka pengar men,
Jag hade en klocka för cirka 12 000kr liggandes, som jag aldrig använde.
Den är tekniskt sett dyrare då den aldrig används, kontra min Garmin som jag använder varje dag .

Köper du mitt resonemang?
Jag var också sugen på en Adventure då den var spontant snyggare på bild men sen när jag jämför dem på filmer (youtube) så är det nog just att den har läderbandet som gör den snyggare på bilderna, för mig. Och med den stora diffen i pengar kombinerat med att jag har ett brunt 22mm läderband från tidigare Fenix så fick det blir en Athlete. Känns som rätt val för mig. :)

Micke på klockeriet i Uddevalla fick iväg klockan igår trots att deras postgång redan hade gått, snygg service!


Foto 2023-01-26 12 42 53.jpg

Foto 2023-01-26 12 43 11.jpg

Foto 2023-01-26 12 43 35.jpg

Foto 2023-01-26 12 44 06.jpg

Foto 2023-01-26 12 45 58.jpg

Foto 2023-01-26 14 33 23.jpg

Foto 2023-01-27 09 57 42 (1).jpg
 
Senast ändrad:
Topp