• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

74192314-167C-478B-9200-A0182E8C62EA.jpeg
Spelar primärt bas men ibland även gitarr. Får man vara med i tråden då? ;)
Aah, en fellow Rickenbacker lover :)

@Alarik Vad vill du veta? Här är i alla fall lite historia :

Spelat sedan gymnasiet då vi hade ett band. 36 idag. Haft en Les Paul innan som agerade prydnad under många år och såldes för det kändes lite ovärt att ha så mkt stålar på väggen. Köpte istället en Epiphone Dot för att ha något att spela på. Det blev den nya prydnaden eftersom jag knappt pillade på den heller. Tänk vad som kan hända när man flyttar in i ny lägenhet, då varken internet eller TV funkar på flera veckor. Man sätter sig och dricker White Russians och plinkar på gitarren efter många år. Gitarren som grannen frågade om den var min, efter att ha hittat den ståendes mot husväggen i gränden. Jag hade inte hunnit sakna den ens och den kunde lätt gått förlorad i flytten.

Efter att ha blivit kär i spelandet igen så pratade jag med en polare som jobbar i en musikaffär. Jag frågade om priset på en Gibson Les Paul Tobacco Burst som jag hittat på nätet. Får till svar att han har en sån(!), från 2011, som han kan sälja. Köpte den genast. Så det kan gå... :)

Nu har jag precis köpt och tankat hem Superior Drummer 3 som jag lattjar med. Känns som ett mäktigt program. Någon med erfarenhet ?

Lite vapenvård i form av nya strängar på två av favoritgitarrerna.

67B4B1C5-BECB-498E-B1A2-1A78DDE17CDA.jpeg

(Eller nya å nya; lyckades plocka ihop ett par kompletta set ur ett helt gäng öppnade stängset som säkert är 4-6 år gamla, men allt är ju en förbättring från de gamla stängarna som satt på efter 3-4 år i sina case i källaren...)

God eftermiddag! :)

Har inte hängt i den här trevliga tråden innan men jag tänkte att jag skulle smyga mig in så smått nu. Har haft mina elgitarrer nerpackade ett tag men kände att det var dags att plocka fram dem då saknaden är stor. Brukar mest sitta och plinka på frugans akustiska Fender nu för tiden då den har fått agera beater. När man har en 1,5-åring som gärna vill vara med och spela så får man ha något som man inte är så rädd om.

Med tanke på publiken så blir det mest barnlåtar nu men hinner jag spela själv så blir det mest rock och en del cheesy sing and song writer-låtar. :rolleyes:

Min favorit är min Gibson ES335 Dave Grohl first edition i Pelham blue. Kom över det sista exemplaret 2008 på Guitar Center i LA och kunde inte varit lyckligare. :happyhappy:
PSX_20190201_152911.jpg

PSX_20190201_153140.jpg

PSX_20190201_152944.jpg

Dave+Grohl+Grammy+Nominations+Concert+Live+NPm17zDcvcXl.jpg

Den andra är min Epiphone Les Paul '96 med single coil pickuper som jag bara älskar ljudet av. Skön att spela på och nog faktiskt den som används mest.
PSX_20190201_152750.jpg

PSX_20190201_152830.jpg

PSX_20190201_152811.jpg

Sist men inte minst fruns Fender. Ska jag vara ärlig så köpte hon den mest för att den var mintgrön men den är riktigt trevlig att spela på. :)
PSX_20190201_153737.jpg

PSX_20190201_153700.jpg

Har även en Martin DM som jag inte spelar så mycket på för vi kommer inte riktigt överens. :sorry:

Ha en riktigt härlig fredag allihop och tack för mig!

God eftermiddag! :)

Har inte hängt i den här trevliga tråden innan men jag tänkte att jag skulle smyga mig in så smått nu. Har haft mina elgitarrer nerpackade ett tag men kände att det var dags att plocka fram dem då saknaden är stor. Brukar mest sitta och plinka på frugans akustiska Fender nu för tiden då den har fått agera beater. När man har en 1,5-åring som gärna vill vara med och spela så får man ha något som man inte är så rädd om.

Med tanke på publiken så blir det mest barnlåtar nu men hinner jag spela själv så blir det mest rock och en del cheesy sing and song writer-låtar. :rolleyes:

Min favorit är min Gibson ES335 Dave Grohl first edition i Pelham blue. Kom över det sista exemplaret 2008 på Guitar Center i LA och kunde inte varit lyckligare. :happyhappy:
PSX_20190201_152911.jpg

PSX_20190201_153140.jpg

PSX_20190201_152944.jpg

Dave+Grohl+Grammy+Nominations+Concert+Live+NPm17zDcvcXl.jpg

Den andra är min Epiphone Les Paul '96 med single coil pickuper som jag bara älskar ljudet av. Skön att spela på och nog faktiskt den som används mest.
PSX_20190201_152750.jpg

PSX_20190201_152830.jpg

PSX_20190201_152811.jpg

Sist men inte minst fruns Fender. Ska jag vara ärlig så köpte hon den mest för att den var mintgrön men den är riktigt trevlig att spela på. :)
PSX_20190201_153737.jpg

PSX_20190201_153700.jpg

Har även en Martin DM som jag inte spelar så mycket på för vi kommer inte riktigt överens. :sorry:

Ha en riktigt härlig fredag allihop och tack för mig!
Vilka sköna färger! :) Coola

Är på jakt efter en Gibson Les Paul Standard med 60-tals hals i någon form av gul/orange-burst typ Honey burst, Light burst, eller liknande. Nån som har en liggandes som ni vill bli av med?
Helst utan plektrumskydd men kan ha överseende med det. :)

Är på jakt efter en Gibson Les Paul Standard med 60-tals hals i någon form av gul/orange-burst typ Honey burst, Light burst, eller liknande. Nån som har en liggandes som ni vill bli av med?
Helst utan plektrumskydd men kan ha överseende med det. :)

Har en värsting Classic från -96(?) i en iofs. mörk röd burst som kan vara till salu om intresse finns. Guldhardware och utbytta mickar (till -57 Classic - avsevärd skillnad!

Strippad från p-skydd, men det ligger med.
Ang p-skydd på en Les Paul så är det ju bara ta bort eller sätta dit efter eget tycke och smak. På på solida färger, av på burst är det ”rätta”! :cool:

DB0F1C10-2427-489E-B8AD-984C93397390.jpeg

(Stratan på bilden kan också vara till salu... Bättre/fler bilder kan jag förstås lösa snabbt, detta var den enda jag snabbt hittade i telefonen)

Har en värsting Classic från -96(?) i en iofs. mörk röd burst som kan vara till salu om intresse finns. Guldhardware och utbytta mickar (till -57 Classic - avsevärd skillnad!

Strippad från p-skydd, men det ligger med.
Ang p-skydd på en Les Paul så är det ju bara ta bort eller sätta dit efter eget tycke och smak. På på solida färger, av på burst är det ”rätta”! :cool:

DB0F1C10-2427-489E-B8AD-984C93397390.jpeg

(Stratan på bilden kan också vara till salu... Bättre/fler bilder kan jag förstås lösa snabbt, detta var den enda jag snabbt hittade i telefonen)
Tack för erbjudandet! Är tyvärr rätt inställd på en gul/brun LP, men jag hör av mig om det skulle ändras :)
Nackdelen med att plocka bort är att man får skruvhålen synliga. Ingen big deal men om det kan undvikas så är det ju trevligt.

Tjena alla kunniga! Nu när man flyttat till hus passar föräldrarna på att dumpa saker man lämnat i barndomshemmet, till exempel denna gitarren. Så nu har suget för att börja spela igen kommit tillbaka. Men nu till min fråga, jag söker en förstärkare för hemmabruk, inget exceptionellt utan bara något litet roligt att ha hemma. Har ni några förslag?

D9477F23-01A5-4207-A65D-C9BDCED8A1DF.jpeg

Tjena alla kunniga! Nu när man flyttat till hus passar föräldrarna på att dumpa saker man lämnat i barndomshemmet, till exempel denna gitarren. Så nu har suget för att börja spela igen kommit tillbaka. Men nu till min fråga, jag söker en förstärkare för hemmabruk, inget exceptionellt utan bara något litet roligt att ha hemma. Har ni några förslag?

För enkelhetensskull. Line6 eller Peavey Spider....eller vad dom nu heter idag.
Annars så iRig, till dator och ut via vanliga högtalare.

Kanske smidigare med vanlig förstärkare än via datorn. Möjligheterna är dock större via dator och mjukvara.

Plocka upp en POD HD på blocket, brukar ligga ute för 1000-1500 kr. Kör med hörlurar, koppla till stereo och den kan även agera ljudkort till dator så du kan kör den vägen, och då även spela in och ha roligt. :)

En Yamaha thr räcker gott där hemma.

Gitarrtråd?? Va?? :greedy:
Jag vill också bidra :D

Spelat sedan jag var 11 (23 nu) men tyvärr det blir mindre spel nu då jag går läkarlinjen i polen :banghead:
Så här är min rig här i polen (från vänster)
- Green B&B Pearl
- Epiphone EJ-200SCE
- Höfner Beatles bas

0B1673F7-D628-4041-AC22-2255EFC41827.jpeg

Lirar då i min lilla hemmastudio direkt i ljudkort:
F21B17C7-DB15-4581-A9DA-06C69A4EA14D.jpeg

Åh! Väntar på att Custom 24 i Ziricote ska komma in i lager, ser så galet mycket fram emot den. Vilken förstärkare passar du den med?

Roland Micro Cube. Typ det jag har plats med i min lilla lägenhet. :) Funkar kanonbra.

12050866_800.jpg

Håller med. Ziricote är en fantastisk färg. Strator (player) och 24an är onekligen bäst i den här prisklassen:)

Tillbaka
Topp