• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

MBx

Cartier
Tjena alla kunniga! Nu när man flyttat till hus passar föräldrarna på att dumpa saker man lämnat i barndomshemmet, till exempel denna gitarren. Så nu har suget för att börja spela igen kommit tillbaka. Men nu till min fråga, jag söker en förstärkare för hemmabruk, inget exceptionellt utan bara något litet roligt att ha hemma. Har ni några förslag?

Villa, Les Paul... Hur svårt kan det vara?;)

dac3ip.jpg


Skämt åsido, beroende på vad du vill spela kolla en liten förstärkare på 5-10 W. Rör är roligare än transistor.:) Högtalaren är viktigare än effekten.

/ M
 
  • Like
Reactions: :-)

ante_77

Cartier
2-Faktor
Villa, Les Paul... Hur svårt kan det vara?;)

dac3ip.jpg


Skämt åsido, beroende på vad du vill spela kolla en liten förstärkare på 5-10 W. Rör är roligare än transistor.:) Högtalaren är viktigare än effekten.

/ M

Ska man ha roligt med rör så är effekten viktig som bara den. Så liten effekt som möjligt så att man inte behöver spela 140dB för att få gött ljud
 
  • Like
Reactions: MBx

Sledger

Cartier
Blivit klar (vad det känns som nu iaf :D) med mitt pedalbord, galet nöjd! Hur ser era ut?
Mooer Yellow Comp -> Phase 90 -> Fuzz Face -> Big Muff Triangle Reissue -> Electronic Orange Bananaboost -> BD-2 -> TS9 Mini -> Mooer E-lady -> Flashback 2 -> Laney L5T
IMG_20190420_142446.jpg
Stiligt!
Själv så använder jag bara 3 pedaler så ett pedalbord känns overkill. :)
Reverb, delay och en wah så är jag hemma! :D
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
NKT275, red dot, high gain:) Var fjärde NKT jag haft... Gillar Solar Mythen bättre just nu iaf. Det är ju en silikon-Fuzzface med tonkontroll och biasratt.
 

Psykel

Patek
Vad är alla dessa pedaler?
Sist jag använde mig av pedal så räckte det med en Metal Zone
Det handlar ju helt och hållet om smak: föredrar du att köra utan pedaler, kör utan pedaler. Gillar du pedaler, kör med. Jag gillar pedaler, så jag har ett blygsamt pedalboard.
Sen handlar det såklart om vilken slags musik man spelar också. Spelar man musik där det räcker med en Metal Zone så behöver man nog inte mer. Spelar man exempelvis Pink Floyd-inspirerad musik så blir det kanske lite "platt" och trist om man inte har minst lite delay och modulation. Lyssna på David Gilmour - han har ett ganska massivt pedalboard, byggt på 70-talet. Fuzz, delay och modulation har han alltid på sina solon.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Det handlar ju helt och hållet om smak: föredrar du att köra utan pedaler, kör utan pedaler. Gillar du pedaler, kör med. Jag gillar pedaler, så jag har ett blygsamt pedalboard.
Sen handlar det såklart om vilken slags musik man spelar också. Spelar man musik där det räcker med en Metal Zone så behöver man nog inte mer. Spelar man exempelvis Pink Floyd-inspirerad musik så blir det kanske lite "platt" och trist om man inte har minst lite delay och modulation. Lyssna på David Gilmour - han har ett ganska massivt pedalboard, byggt på 70-talet. Fuzz, delay och modulation har han alltid på sina solon.

Äh!
Metal Zone funkar till allt
 
Det handlar ju helt och hållet om smak: föredrar du att köra utan pedaler, kör utan pedaler. Gillar du pedaler, kör med. Jag gillar pedaler, så jag har ett blygsamt pedalboard.
Sen handlar det såklart om vilken slags musik man spelar också. Spelar man musik där det räcker med en Metal Zone så behöver man nog inte mer. Spelar man exempelvis Pink Floyd-inspirerad musik så blir det kanske lite "platt" och trist om man inte har minst lite delay och modulation. Lyssna på David Gilmour - han har ett ganska massivt pedalboard, byggt på 70-talet. Fuzz, delay och modulation har han alltid på sina solon.

Jag kör gilmourish all the way, nästan alla köpta för att nå hans ton på Live at Pompeii och 1977-turnen :p. Men man ska ju inte heller glömma av att det är jävligt kul med pedaler. Alltid ny inspiration!
 

Psykel

Patek
Jag kör gilmourish all the way, nästan alla köpta för att nå hans ton på Live at Pompeii och 1977-turnen :p. Men man ska ju inte heller glömma av att det är jävligt kul med pedaler. Alltid ny inspiration!
Jo, håller helt med om att det är skoj med pedaler. Spelar inte jättemycket, men känner att jag har ett helt okej pedalboard. Har tyvärr inga foton, men kör Black Arts Pharaoh fuzz, EQD Palisades tvåkanals overdrive/boost, EHX Small Clone chrous och Seymour Duncan Vaportrail analog delay + spring reverb och rörtremolo från förstärkaren (AC30). Det täcker mina behov, vilket är nånstans mellan Gilmour och Johnny Marr.
 

Psykel

Patek
Det enda som en basist ”ska” ha är en bra overdrive! Älskar lite od på basen. Allt annat är överkurs. :cool:

Och aldrig mer än 4 strängar!

Å gärna en Rick... Bra där!
Än en gång: hänger helt på vad man spelar för musik och vad man har för smak. För funk så tycker jag att det är trevligt med en femma och ett par effekter till, typ envelope filter och kanske en phaser.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Än en gång: hänger helt på vad man spelar för musik och vad man har för smak. För funk så tycker jag att det är trevligt med en femma och ett par effekter till, typ envelope filter och kanske en phaser.
Klart det gör. Vill ju bara raljera lite!

För övrigt så ”ska” trummisar ha max två hängpukor. Helst inga... Ett par på golvet räcker gott.

Sa jag föresten att jag gillar 3-ackordsrock, å inte fusion...
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det enda som en basist ”ska” ha är en bra overdrive! Älskar lite od på basen. Allt annat är överkurs. :cool:
Och aldrig mer än 4 strängar!

Å gärna en Rick... Bra där!
Självklart kör man gammal rörhäck så behöver ingen od. Däremot kör jag en del oktavpedal samt wah och phaser ibland när jag vill skoja till det. :)
 

supersu

Omega
Lirat sen jag var 9 men just nu hänger guran mest på väggen tyvärr. Denna pärla har varit med mig i över 10 år nu.
Fender Stratocaster '62 reissue MIJ -88 med bytta mickar, elektronik och stämskruvar.

20160904_173814.jpg
What do you think of the head? I've been thinking about the 20W version since it has a 0W mode for headphone use (bedroom rockstar here).
 

supersu

Omega
Late to the show, but I've been playing since I was 6, which makes it 16 years now. These are what I have these days. I used to have many more, but they had to be left behind when I moved away from the US. The white ibanez is an RG350DX with the EMG Hetset (still my favorite pickups in existence). I've had it since I was 14, and is the only guitar I came to Sweden with. The black one is a Jackson JS227. Original plans were to rip out the shit stock pickups and put in EMGs but I got bored of 7 strings and never went through with it. It mostly sits on the wall. The newest addition is a Fender Strat player series, and might be my favorite to play right now. It's a lovely guitar and super smooth to play.

For amplification, I have a 50W boss katana. Not a big fan of solid state, but my watch spending makes tubes out of the budget right now. I have a Zakk Wylde MXR overdrive, TC electronics Petruci chorus/phaser/flanger, and a crybaby wah for fun. I use the amp as a head, and run the output to a Moore can simulator and run headphones out of that. I live in 30sqm, so that's the most I can really do right now. I like it though, but the distortion channels leave a little to be desired.
20190428_171234.jpg
 

supersu

Omega
Really good stuff! I sold it and got my dream amp instead since I wanted a more vintage sound instead but if you like a little bit more modern sound I can recommend it.
Well I ended up getting a Hughes and Kettner Vortex Black series (it was broken in a guitar shop, I got to take it for free if I could fix it. Turns out someone had put 500mA fuses in it where it should have had 2A fuses). The issue is that I want to play into headphones, and this has no 0W line out, so I'm wondering what the best (cheapest) way to attenuate or powersoak it is. I plan on going from the amp to some sort of attenuation device, and then into my Mooer Radar IR pedal which has a headphones out. Any recommendations? I live in 30sqm, and micing a cab is out of the question regardless of the volume. Is a passive attenuator good enough, or do I need to get one of those more expensive reactive load boxes? The amp is solid state, and 100W output.
 

Psykel

Patek
Well I ended up getting a Hughes and Kettner Vortex Black series (it was broken in a guitar shop, I got to take it for free if I could fix it. Turns out someone had put 500mA fuses in it where it should have had 2A fuses). The issue is that I want to play into headphones, and this has no 0W line out, so I'm wondering what the best (cheapest) way to attenuate or powersoak it is. I plan on going from the amp to some sort of attenuation device, and then into my Mooer Radar IR pedal which has a headphones out. Any recommendations? I live in 30sqm, and micing a cab is out of the question regardless of the volume. Is a passive attenuator good enough, or do I need to get one of those more expensive reactive load boxes? The amp is solid state, and 100W output.
Something like this should probably do the trick: https://www.thomann.de/se/bugera_power_soak_ps1.htm
Edit: Wait a min... Your amp should have a headphones output. Doesn't that work for you, or do you have some issue with it?
 
Senast ändrad:

supersu

Omega
Something like this should probably do the trick: https://www.thomann.de/se/bugera_power_soak_ps1.htm
Edit: Wait a min... Your amp should have a headphones output. Doesn't that work for you, or do you have some issue with it?
It does have a headphone out. There was something wrong with it, but to be honest, I can't for the life of me remember why that wasn't an option. I'll give it a second try tonight, and if that doesn't work, I guess I'll have to shoot for that power soak. I've heard that getting a reactive load is much better than passive, but I'm also not to particularly picky. Does it really matter too much?
 

Psykel

Patek
It does have a headphone out. There was something wrong with it, but to be honest, I can't for the life of me remember why that wasn't an option. I'll give it a second try tonight, and if that doesn't work, I guess I'll have to shoot for that power soak. I've heard that getting a reactive load is much better than passive, but I'm also not to particularly picky. Does it really matter too much?
I have no idea! Never used a powersoak myself. I got a Vox AC30 that hasn't been used in ages. Mostly just plugging in through an iRig into my iPad and using Amplitube. Surprisingly good sounds!
Good luck!
 
Topp