• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

supersu

Omega
I have no idea! Never used a powersoak myself. I got a Vox AC30 that hasn't been used in ages. Mostly just plugging in through an iRig into my iPad and using Amplitube. Surprisingly good sounds!
Good luck!
So I did some reading, and it doesn't seem to matter if I use the FX send as an output or the headphone jack, the power stage still needs a load on it. Bummer., almost thought I was going to be able to get away with using the FX send as an output without needing to buy anything extra. I think I might just sell that head and get a Tubemeister 20, which has a 0W output mode.

Anyone interested? ;)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
I have no idea! Never used a powersoak myself. I got a Vox AC30 that hasn't been used in ages. Mostly just plugging in through an iRig into my iPad and using Amplitube. Surprisingly good sounds!
Good luck!

Själv körde jag amplitube och Mac, men det fungerar inte längre, så det blir Garage Band.
Det duger, men inte så mycket mer.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej. Jag funderar på att sälja av stora delar av min rig och downsiza i och med att jag bara spela hemma i vardagsrummet nu mera. Jag lägger upp lite bilder här som förvarning till er gitarrister på KS innan det hammar på K&S, Blocket, Vend m.m. Skicka ett PM om något ser intressant ut så tar vi det därifrån.

/Niklas
 

Bilagor

  • FFEFC212-A2F7-431C-A8AB-99897DB40385.jpeg
    FFEFC212-A2F7-431C-A8AB-99897DB40385.jpeg
    266 KB · Visningar: 2
  • 4AB55666-AB18-4F23-8890-C3885CE9AC97.jpeg
    4AB55666-AB18-4F23-8890-C3885CE9AC97.jpeg
    284 KB · Visningar: 2
  • 5476C736-6F4B-46D2-A95D-2D34393C8D21.jpeg
    5476C736-6F4B-46D2-A95D-2D34393C8D21.jpeg
    318.8 KB · Visningar: 1
  • F497BD03-1B34-4566-A87C-5FAC14E21162.jpeg
    F497BD03-1B34-4566-A87C-5FAC14E21162.jpeg
    337 KB · Visningar: 2
  • 4E6E644C-6875-491A-872F-8A4E3C4AAD90.jpeg
    4E6E644C-6875-491A-872F-8A4E3C4AAD90.jpeg
    133.7 KB · Visningar: 2
  • 186CE2CA-93E6-49AE-8E96-4051F595B98E.jpeg
    186CE2CA-93E6-49AE-8E96-4051F595B98E.jpeg
    128.9 KB · Visningar: 3
  • F564759B-95F6-44F7-86CA-CA78128CEEA8.jpeg
    F564759B-95F6-44F7-86CA-CA78128CEEA8.jpeg
    206.9 KB · Visningar: 3
  • D4D5F445-09FD-4BA4-BBD6-7552EE0AC529.jpeg
    D4D5F445-09FD-4BA4-BBD6-7552EE0AC529.jpeg
    128.5 KB · Visningar: 2
  • F4B87DAE-28A3-4F47-B1CA-6B1BD34DA81F.jpeg
    F4B87DAE-28A3-4F47-B1CA-6B1BD34DA81F.jpeg
    256.3 KB · Visningar: 3
  • 1030EDB8-BDFC-4152-A539-864AB7DAC1FD.jpeg
    1030EDB8-BDFC-4152-A539-864AB7DAC1FD.jpeg
    73.3 KB · Visningar: 2
  • BB35058E-D85B-4483-A6BF-3F16399F21E3.jpeg
    BB35058E-D85B-4483-A6BF-3F16399F21E3.jpeg
    194.5 KB · Visningar: 2

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som kan rekommendera en bra elgitarr för en nybörjare som vill lära sig? Har spelat akustisk gitarr något år när jag var yngre men nu vill sätta igång igen.
Gärna en gitarr som håller hög kvalité i förhållande till pris. Ingen skitgitarr alltså.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Någon som kan rekommendera en bra elgitarr för en nybörjare som vill lära sig? Har spelat akustisk gitarr något år när jag var yngre men nu vill sätta igång igen.
Gärna en gitarr som håller hög kvalité i förhållande till pris. Ingen skitgitarr alltså.
Vad slags musik spelar du?

Finns riktigt bra grejer som kanske inte är så kända.
Reverend t.ex
 
Någon som kan rekommendera en bra elgitarr för en nybörjare som vill lära sig? Har spelat akustisk gitarr något år när jag var yngre men nu vill sätta igång igen.
Gärna en gitarr som håller hög kvalité i förhållande till pris. Ingen skitgitarr alltså.

Bästa pris/kvalité har jag haft hos mexikanska Fender alternativt Squiers dyrare segment, G&L är också riktigt bra. PRS SE har jag hört bra saker ifrån också, dock inget jag riktigt dragit till. Beror mycket på vad du vill spela... Om du finns i Malmö-trakten har jag en Fender American Special och en Epiphone Les Paul Pro till salu :rolleyes:
 
Senast ändrad:

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Någon som kan rekommendera en bra elgitarr för en nybörjare som vill lära sig? Har spelat akustisk gitarr något år när jag var yngre men nu vill sätta igång igen.
Gärna en gitarr som håller hög kvalité i förhållande till pris. Ingen skitgitarr alltså.
Jag skulle köra på en strata eller tele fån Mexico eller Japan. Köp begagnat är mitt bästa tips om du vill ha valuta för pengarna.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag skulle köra på en strata eller tele fån Mexico eller Japan. Köp begagnat är mitt bästa tips om du vill ha valuta för pengarna.

Jag skulle inte köpa en strata, mest för att dom känns felbyggda för mig rent ergonomiskt.
En tele skulle jag inte heller köpa då det är för mycket ”twang” och fungerar bäst om man gillar ointonerade gitarrer.

Hals, placering av volym och kontroller över lag är viktigt. Ljud kommer in som nummer två. Det sista lilla kan man fixa med mickar.
 
Jag skulle inte köpa en strata, mest för att dom känns felbyggda för mig rent ergonomiskt.
En tele skulle jag inte heller köpa då det är för mycket ”twang” och fungerar bäst om man gillar ointonerade gitarrer.

Hals, placering av volym och kontroller över lag är viktigt. Ljud kommer in som nummer två. Det sista lilla kan man fixa med mickar.

Du är nog den första som tycker strator inte är sköna :D Och vafan, du köper ju en tele för twanget. Hade inte heller några problem med intonering på min gamla.
Du ska ju köpa en gitarr på känsla, inte placering av volym eller något annat. Om gitarren låter bra, känns bra och talar till dig har man hittat rätt.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Du är nog den första som tycker strator inte är sköna :D Och vafan, du köper ju en tele för twanget. Hade inte heller några problem med intonering på min gamla.
Du ska ju köpa en gitarr på känsla, inte placering av volym eller något annat. Om gitarren låter bra, känns bra och talar till dig har man hittat rätt.
Du svarade i princip ordagrant vad jag tänkte skriva :D så jag förstärker det med att citera dig!
 

supersu

Omega
Någon som kan rekommendera en bra elgitarr för en nybörjare som vill lära sig? Har spelat akustisk gitarr något år när jag var yngre men nu vill sätta igång igen.
Gärna en gitarr som håller hög kvalité i förhållande till pris. Ingen skitgitarr alltså.
Maybe an Epiphone Les Paul? They're pretty ok "all arounder" guitars.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vad slags musik spelar du?

Finns riktigt bra grejer som kanske inte är så kända.
Reverend t.ex
Tja, är ett stort fan av John Mayer så något åt det blues:iga hållet.
Men även annat är givetvis intressant!

Bästa pris/kvalité har jag haft hos mexikanska Fender alternativt Squiers dyrare segment, G&L är också riktigt bra. PRS SE har jag hört bra saker ifrån också, dock inget jag riktigt dragit till. Beror mycket på vad du vill spela... Om du finns i Malmö-trakten har jag en Fender American Special och en Epiphone Les Paul Pro till salu :rolleyes:
Ska kika på dessa, tack :)

Jag skulle köra på en strata eller tele fån Mexico eller Japan. Köp begagnat är mitt bästa tips om du vill ha valuta för pengarna.
Tack för tipsen, ska titta på dem.

Maybe an Epiphone Les Paul? They're pretty ok "all arounder" guitars.
Definitely! I've looked at those and they look and sound great! So that's definitely an option.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Du är nog den första som tycker strator inte är sköna :D Och vafan, du köper ju en tele för twanget. Hade inte heller några problem med intonering på min gamla.
Du ska ju köpa en gitarr på känsla, inte placering av volym eller något annat. Om gitarren låter bra, känns bra och talar till dig har man hittat rätt.

Volymkontrollen på stratorna gnager på mitt lillfinger.
Här ska inte twangas någonting, fast måste medge att telen har någon slags punch i tonen som de flesta andra gitarrer saknar.
Visst kanske intonerat en stämmer om du checkar 12:e bandet, men då sitter inte intoneringen i övrigt. De flesta gitarrer har det problemet, men inte i lika stor omfattning.

Veckans tips.
Köp en Gibson Flying V. När du kommit underfund med hur du ska spela med den sittandes så blir det inte annat än ”V’n” i fortsättningen.
Jackson RR, Dean och faktiskt även Reverend har något V.
Lägger du dig på runt 10k så har du en riktigt bra gura....om du kan få lös en Gibson eller en beggad RR1:a för de pengarna.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jo, men måste säga att jag inte är ett fan av designen på dem. Om det finns någon gitarr som gör det lika bra eller bättre fast i en mer "normal" form tar jag hellre en sådan.... hehe.
Jag förstår precis vad du menar. Flying V är en svårsmält design, hur bra dom än må vara. Det finns mycket att välja på som är med mångsidigt enligt mig. Det är inte mycket du inte kan göra med en strata med humbucker i stallposition ;)
 
Tja, är ett stort fan av John Mayer så något åt det blues:iga hållet.
Men även annat är givetvis intressant!


Ska kika på dessa, tack :)


Tack för tipsen, ska titta på dem.


Definitely! I've looked at those and they look and sound great! So that's definitely an option.

Åh allas vår kära John Mayer. Då passar en mexikansk strata perfekt. Nästan alla hans idoler körde ju strator. Alternativt PRS om du gillar hans ljud med Dead&Company :angel:
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag förstår precis vad du menar. Flying V är en svårsmält design, hur bra dom än må vara. Det finns mycket att välja på som är med mångsidigt enligt mig. Det är inte mycket du inte kan göra med en strata med humbucker i stallposition ;)
Ja, de ser bra ut! Har funderat på Strata och Les Paul men jag vet inte om den är lämpad för sådant, den verkar man kunna ha till allt egentligen, även stratan?
Åh allas vår kära John Mayer. Då passar en mexikansk strata perfekt. Nästan alla hans idoler körde ju strator. Alternativt PRS om du gillar hans ljud med Dead&Company :angel:
Ja han körde strata på många av hans live-shower under hans kanske mest explosiva period. PRS har jag kikat på, riktigt snygga och verkar ju vara bra de med.
Kanske bäst egentligen att gå till en butik och känna vad som är mest komfortabelt vad gäller vikt, tjocklek och bredd på "neck:en" osv. Kanske ingen bra idé att beställa online haha.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja, de ser bra ut! Har funderat på Strata och Les Paul men jag vet inte om den är lämpad för sådant, den verkar man kunna ha till allt egentligen, även stratan?
Jag vet inte om jag förstår frågan, men en strata kan du göra vad du vill med. Har du dessutom en humbucker med i leken så blir det ännu lättare.
 
Ja, de ser bra ut! Har funderat på Strata och Les Paul men jag vet inte om den är lämpad för sådant, den verkar man kunna ha till allt egentligen, även stratan?

Ja han körde strata på många av hans live-shower under hans kanske mest explosiva period. PRS har jag kikat på, riktigt snygga och verkar ju vara bra de med.
Kanske bäst egentligen att gå till en butik och känna vad som är mest komfortabelt vad gäller vikt, tjocklek och bredd på "neck:en" osv. Kanske ingen bra idé att beställa online haha.

Gå och kläm lite i någon butik, alltid bäst. När du vet vad du är ute efter så kolla runt lite på blocket/vend, blir alltid mycket billigare.
Glöm inte att förstärkare är nästan lika viktigt, Laney Cub eller Fender Bassbreaker är riktigt prisvärda på den fronten. Alt begagnad Vox/Fender Blues Junior.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Gå och kläm lite i någon butik, alltid bäst. När du vet vad du är ute efter så kolla runt lite på blocket/vend, blir alltid mycket billigare.
Glöm inte att förstärkare är nästan lika viktigt, Laney Cub eller Fender Bassbreaker är riktigt prisvärda på den fronten. Alt begagnad Vox/Fender Blues Junior.
Jag gör så :) Ja visst ja. Gärna någon med hörlursuttag så man slipper hålla familjen uppe. Ska kika på dem du nämnde!
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Skulle lägga större delen av kostnaden på förstärkaren. Det är lättare att få blues soundet med en vettig förstärkare och en kass gitarr än tvärtom.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Skulle lägga större delen av kostnaden på förstärkaren. Det är lättare att få blues soundet med en vettig förstärkare och en kass gitarr än tvärtom.
Det är sant, men det är samtidigt svårt att hitta spelglädjen med en kass gitarr och en bra förstärkare. Något värt att tänka på. I dag får man otroligt bra gitarrer för vettiga pengar, om man vet varm man ska leta.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det är sant, men det är samtidigt svårt att hitta spelglädjen med en kass gitarr och en bra förstärkare. Något värt att tänka på. I dag får man otroligt bra gitarrer för vettiga pengar, om man vet varm man ska leta.
+1 på denna. Det skall kännas bra att spela och gitarren måste hålla stämningen bra. Det kan vara värt att lämna in fyndet för justering får det där lilla extra. Jag borde gjort det för länge sen med min Epi LP custom. Tycker annars som många andra här att en mexikansk strata är svårslagen som första gitarr - väldigt mycket klassisk pop och rock är ju spelad på strator.
 
Topp