• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Spelat Ibanez hela livet men sitter just nu med bara en gitarr kvar och det är inte ens en Ibanez!? Förstår inte riktigt hur detta gick till men har endast denna att spela på.

gura_02-jpg.1757402

Har alltid haft darrpinne på mina guror tidigare och saknar verkligen det så MÅSTE skaffa en gura till.
Spanat in denna och gillar verkligen utseendet, men har aldrig spelat på en Charvel så vet inte hur de känns.
2969431558_gtr_frtangleright_001_rr.jpg

Eller ska jag inte chansa och gå på beprövade grejer. Någon av dessa passar min smak.
Ibanez-RG-565-Genesis-Collection.jpg

Lite tankar och input kring dessa? Klart det bästa skulle vara om jag kunde provspela dem först men det blir svårt.
Darrpinne kan bara betyda en sak - du hängde på Diskantforumet 😂

Skrämmande fult huvud, men magisk gitarr i övrigt! Ser riktigt välbyggd ut! Och välbevarad!
Huvudet är ju underbart!
Hockeyklubba!

Välbyggd håller jag med om.
Halsen går hela vägen genom kroppen, stall osv i mässing och även markeringarna på halsen är i mässing.
Tydligen handgjorda av den infon jag fått men ja sådan information kan ju variera.
Men det är mycket olika profiler på V halsen på denna A20 från 83 och min A15 från 81.

Plockade upp en begagnad Charvel San Dimas Tobacco Burst från 2016. Seymour Duncan pickups och Floyd Rose. Inte mycket spår av användning men lite justeringar krävs. Fick ge 4500 kr vilket jag är väldigt nöjd med. :)

(Det är inte dings på kanterna utan små blänk)
San_Dimas_01.jpg

Nu blir det ett litet roligt helgprojekt med min billiga headless gura. :) Är otroligt nöjd rent spelmässigt. Spelar som en dröm men har lite att önska gällande mickarna samt interna grejer. Mickarna låter inte dåligt men är ganska tråkiga. Pottarna känns skumma i kurvan. Det glappar en del i input jacket, vilket iofs är enkelt fixat men själva jacket känns ganska billigt.

Hade några gamla DiMarzio/ibz mickar liggandes, från en Ibanez Prestige RG jag hade tidigare, och jag tänker de kan passa bra i denna. Hittade även en DiMarzio 500k pot, grön volymratt, gul switchknopp och svart inputjack i gömmorna. :) Har även en 5-vägs switch som inte kom med på bild. Fick hem koppartejp, treble bleed, momentan strömbrytare (den lilla gröna metallic pluppen längst upp på sista bilden) och lite annat med posten idag.

Så planen blir att isolera alla håligheter med koppartejp, byta ut all elektronik där jag skippar ton-kontrollen och istället sätter momentan strömbrytaren som killswitch. Mickarna kommer kopplas till en 5-vägs switch med någon rolig variant på serie/split/parallell.
Kan uppdatera med bilder i helgen om någon är intresserad. :)
Guitarproj_01.jpg

Guitarproj_02.jpg

Guitarproj_03.jpg

Satte mig idag och fixade med guran. Här kommer lite bilder. :)

Allting framme
Guitarproj_04.jpg

Mickar borta
Guitarproj_05.jpg

Elektronik borta
Guitarproj_06.jpg

Koppartejp på plats
Guitarproj_07.jpg

Mickar på plats
Guitarproj_08.jpg

Mickar, volympot, switch och jack på plats
Guitarproj_09.jpg

Lödning klart
Guitarproj_10.jpg

Helbild
Guitarproj_12.jpg

Killswitch
Guitarproj_13.jpg

Blev som förväntat och ett bra lyft för gitarren. Har knappt kunnat spela dock för visst skar jag upp höger pekfinger på koppartejpen så jag kan knappt hålla i ett plektrum. :rolleyes:

Hej på er,
Jag har den senaste tiden blivit sugen på att prova att spela lite luta. Är det någon i tråden som spelar och har lite tips att komma med? Typ vad som kan vara en bra luta för en nybörjare, var man kan hitta bra tabulatur osv. Alla tips mottages tacksamt!

Hej på er,
Jag har den senaste tiden blivit sugen på att prova att spela lite luta. Är det någon i tråden som spelar och har lite tips att komma med? Typ vad som kan vara en bra luta för en nybörjare, var man kan hitta bra tabulatur osv. Alla tips mottages tacksamt!
Köp en och prova dig fram.
Det finns olika typer av lutor och jag ser personligen ingen skillnad på att spela luta eller gitarr om man kör samma stämning.
Det betyder således att du kan spela Smoke On The Water om du så vill. Behöver du tabulatur så finns det på var och varannan sida på nätet.

Köp en och prova dig fram.
Det finns olika typer av lutor och jag ser personligen ingen skillnad på att spela luta eller gitarr om man kör samma stämning.
Det betyder således att du kan spela Smoke On The Water om du så vill. Behöver du tabulatur så finns det på var och varannan sida på nätet.
Ok, tack. Jag kanske skulle varit mer precis i inlägget ovan. Det jag är sugen på att prova är renässansluta i klassisk stämning (G-C-F-A-D-G) och spela lite Bellan och samtida musik.

Till att börja med har jag stämt om min akustiska gitarr och satt på ett capo. Allt eftersom jag läser på verkar det som att man får köpa böcker för att komma över bra tabulatur till luta (med ovan nämnd stämning och musik).

Att köpa sig en luta verkar inte behöva kosta så mycket om man väljer begagnat.

Ok, tack. Jag kanske skulle varit mer precis i inlägget ovan. Det jag är sugen på att prova är renässansluta i klassisk stämning (G-C-F-A-D-G) och spela lite Bellan och samtida musik.

Till att börja med har jag stämt om min akustiska gitarr och satt på ett capo. Allt eftersom jag läser på verkar det som att man får köpa böcker för att komma över bra tabulatur till luta (med ovan nämnd stämning och musik).

Att köpa sig en luta verkar inte behöva kosta så mycket om man väljer begagnat.

Jag tror nog att det ska gå bra att spela på gehör. Det gäller bara att träna om hjärnan och koppla bort muskelminnet.
För egen del ser jag ingen mening att köra med klassisk stämning om det inte ger några direkta fördelar.
Kan man spela Bellman på vanlig stämning så känns det enklast att köra så.

Jag tror nog att det ska gå bra att spela på gehör. Det gäller bara att träna om hjärnan och koppla bort muskelminnet.
För egen del ser jag ingen mening att köra med klassisk stämning om det inte ger några direkta fördelar.
Kan man spela Bellman på vanlig stämning så känns det enklast att köra så.
Ja, så är det ju. För egen del gillar jag utmaningen med att byta stämning emellanåt. Jag skiftar mycket mellan standard och öppet C på gitarren. Det går ju att få till lite andra ackord på det viset.

Med klassisk stämning på luta skulle jag slippa att transkribera mycket av musiken. Just Bellman finns ju massvis redan transkriberat till eBGDAE, men annan samtida musik skulle det bli lite mer jobb med tänker jag.

Fick hem en ny förstärkare i helgen. Saknat min gamla Marshall (minns ej modellen, hade den när jag var 16-17; antingen en plexi eller 2203) så letade efter något för att få det goa ljudet igen. Hittade en custombyggd 5W från en liten polsk firma som var specialbeställd av en här i stan; ska vara baserad på plexi men med lite lägre output.

Låter SJUKT bra. Har det där goa dynamiska varma Marshall-ljudet. Betalade 3500 vilket var aningen billigare än en vintage Marshall i gott skick med. Ska bara hitta en vettig boost/OD nu. Har lyssnat en hel del och tycker att den gamla klassiska Boss SD-1 låter för jäkla bra med gamla Marshallstärkare så kanske blir en sån till att börja med.

image0 (6).jpeg

Fick hem en ny förstärkare i helgen. Saknat min gamla Marshall (minns ej modellen, hade den när jag var 16-17; antingen en plexi eller 2203) så letade efter något för att få det goa ljudet igen. Hittade en custombyggd 5W från en liten polsk firma som var specialbeställd av en här i stan; ska vara baserad på plexi men med lite lägre output.

Låter SJUKT bra. Har det där goa dynamiska varma Marshall-ljudet. Betalade 3500 vilket var aningen billigare än en vintage Marshall i gott skick med. Ska bara hitta en vettig boost/OD nu. Har lyssnat en hel del och tycker att den gamla klassiska Boss SD-1 låter för jäkla bra med gamla Marshallstärkare så kanske blir en sån till att börja med.

image0 (6).jpeg
Kan inte bli fel med en Sd-1 👌🏻Underbar pedal som blivit lite bortglömd numera.

Kan inte bli fel med en Sd-1 👌🏻Underbar pedal som blivit lite bortglömd numera.
Fick tag på en idag så har redan testat. Ställde in gain på förstärkaren tills man fick lite ”crunch” i power chords och sen kopplade in SD-1an. Blev precis lagom, det där goa 80-tals ljudet.

(edit: med lite hetare mickar och mer drive på pedalen så blir det även ett grymt thrash metal sound ala Megadeth)

Senast ändrad:

image0 (6).jpeg
En sån där hade jag gått igång på big time för 10-15 år sedan när jag var som djupast nere i gitarrträsket! Älskade min Orange Tiny Terror och liknande stärkare.
Men gillade att spela stark så det blev 30w för hela slanten till slut.
(Orange AD-30 och Vox AC30)

Hur många av er spelar vid datorn med amp sim plugins? Bor i lägenhet sedan några år tillbaka och har ingen replokal så har gjort mig av med allt vad förstärkare heter, förutom en Gallien Krueger preamp. :) Då jag har hela Komplete-paketet från Native Instruments så har det varit naturligt att använda Guitar Rig, inte för att den är bäst utan för att den funnits tillgänglig. Använder även brainworx bx_rockrack v3 en del.
Provat lite Neural DSP plugins och de är ju riktigt sköna, och nu har de 50% på alla plugins så tänkte köpa ett par stycken. Någon här som använder någon plugin från Neural? Kommer köpa Rabea och en till men har inte bestämt än vilken. Vilken skulle ni välja?

Ska beställa en axelrem till min gitarr.
Vilken bredd kör ni?
Vad blir bra för en hyggligt tung gura? 2,5” eller 3,5”? Det jag tänker köpa finns inte i 3” och jag är inte så värst gammal så funderar på om inte 2,5” räcker.
Tankar? Funderingar?

Tyvärr så får jag köpa utan att prova. Försökt ta mig till musikaffären i människobyn nu i 2 månader men det är alltid något som saboterar det och när jag faktiskt tog mig dig kom jag 3 minuter efter stängning…

Hur många av er spelar vid datorn med amp sim plugins? Bor i lägenhet sedan några år tillbaka och har ingen replokal så har gjort mig av med allt vad förstärkare heter, förutom en Gallien Krueger preamp. :) Då jag har hela Komplete-paketet från Native Instruments så har det varit naturligt att använda Guitar Rig, inte för att den är bäst utan för att den funnits tillgänglig. Använder även brainworx bx_rockrack v3 en del.
Provat lite Neural DSP plugins och de är ju riktigt sköna, och nu har de 50% på alla plugins så tänkte köpa ett par stycken. Någon här som använder någon plugin från Neural? Kommer köpa Rabea och en till men har inte bestämt än vilken. Vilken skulle ni välja?
Kanske lite OT men vill slå ett slag för boss waza air, låter riktigt okej och sjukt smidiga om man bara vill krypa undan i ett hörn. Annars kör jag pedalbordet in i en strymon iridium i lurar eller FRFR, funkar fint det med. Känns liiiiite mer analogt om man nu gillar sånt 😊

Har provat Pod, pod xt, hx stomp, guitar rig, overloud th-1, amplitube och allt möjligt genom åren. Nu kör jag en Revv D20 och är sjukt nöjd!

Jag kör NUX MG-30, genom en RC-30, och sen både till Audient EVO 4, samt till min Mesa F100. Perfekt för hemma-liret 👍🏻

NUX’s mjukvara är klockren för att både ladda ner, men även skapa egna sound.

Tillbaka
Topp