• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Kan verkligen rekommendera squier mustang bullet, fick i julklapp. Låter riktigt bra, lätt, smidig och mycket lättspelad. Ganska otroligt att de säljs för det priset de gör. Känns som att endast timpriset för strängningen skulle överstiga det😄
A3B8724B-ED35-4709-A8AE-D502663885E9.jpeg

Det är inte någon som sitter inne på en kul akustisk?
Typ Collings, Martin, Santa Cruz, Bourgeois, Froggy Bottom, Preston Thompson etc?
Både OM och vanlig Dread hade varit av intresse.

Kul tråd med mycket fint att drägla över!

Själv ”spelar” jag i princip enbart hemma på soffan och gitarrerna jag äger är inget direkt speciellt, men för ordningens skull ska jag försöka få upp bilder vid tillfälle.

En fråga till er som är bevandrade på pedalfronten: jag har i flera år varit sugen på det ganska speciella gitarrsoundet i Onkel Kånkels ”helan och halvan” - är det någon här som haft det dåliga omdömet att lyssna på den och vill dela med sig av något tips om var man ska börja leta? Jag har en känsla av att det kanske inte är något direkt standard men mitt tekniska intresse - och därmed även kunskap är ganska klent 😕

Har hört det beskrivas som ”räserdist” vid något tillfälle.. men vad 17 innebär det egentligen? 😂

Någon som har en bra lösning på problemet: vill spela rörförstärkare utan att spränga studentlägenheten, kanske till och med genom hörlurar?

Hört om att man kan koppla in en så kallad load-box i högtalaruttaget istället för kabinetthögtalaren som belastar rören med den belastning som högtalaren skulle, och att man sedan via den loadboxen kan koppla in hörlurar direkt eller line-out till ljudkort på en dator där man kan spela upp typ backingtracks och liknande samtidigt som man spelar.

Någon som har erfarenhet av ovanstående?

I sådana fall skulle man ju kunna köpa enbart en rörförstärkare utan inbyggd högtalare.

Någon som har en bra lösning på problemet: vill spela rörförstärkare utan att spränga studentlägenheten, kanske till och med genom hörlurar?

Hört om att man kan koppla in en så kallad load-box i högtalaruttaget istället för kabinetthögtalaren som belastar rören med den belastning som högtalaren skulle, och att man sedan via den loadboxen kan koppla in hörlurar direkt eller line-out till ljudkort på en dator där man kan spela upp typ backingtracks och liknande samtidigt som man spelar.

I sådana fall skulle man ju kunna köpa enbart en rörförstärkare utan inbyggd högtalare.
I mitt tycke blir det blir onödigt mycket prylar(och onödigt dyrt) om du enbart ska lyssna i lurar, direkt in i datorn med lämpligt plugin fungerar faktiskt riktigt bra idag.

Jag skulle köpa mig ett par BOSS Waza Air om jag var i samma situation. De ska tydligen vara riktigt bra, men har inte testat själv. Som @jlind skriver blir förslaget du nämner onödigt dyrt och komplicerat.

Å andra sidan… en rörstärkare är alltid en rörstärkare.
Jag kör en Revv D20 med inbyggd loadbox och cab sim från Two Notes.
Med en enkel knapptryckning byter jag mellan 1x12” och headphone out.
Line out rakt in i interface/dator.
Perfekt när man inte kan/vill spela högt!

Som billigare alternativ tycker jag HX Stomp är svårslagen.

08500D24-0F68-4A1D-A3F2-19594DE2C5A2.jpeg

Jag hade tidigare en Hughes & Kettner Tubemeister som har inbyggd Redbox. Den var omställbar mellan 18, 5, 1 och 0 watt. Vid 0 watt så drog man ut vanlig line-signal till ljudkort, stereo eller PA. Den stärkaren lät väldigt bra. Nu för tiden har jag gått över helt till plugins och trivs som fisken i vattnet. Testa Neural DSP om du inte redan gjort det. De har 14 dagar fri trial på alla plugins. En liten notis ifall du testar och du tycker det väsnas, justera input både på ditt interface och i pluginen. :)

Tillbaka
Topp