• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Nyanländ

2D1747FC-5089-4465-81AD-A279301DA61E.jpeg
Mycket bra. Grattis!

Vilka modeller är det, och vilken föredrog du?
Det är en 000-15m och en 110e.
Martin har funnits i min ägo i typ 12 år och Taylorn bara i en månad, så än så länge måste jag säga att jag föredrar Martin utan någon större konkurrens, men det är nog mycket vana också. Martin är mer lättspelad, varmare i tonen och mer balanserad är min upplevelse. Taylorn har ett betydligt större och skarpare ljud med tydligare bas, så jag ser absolut tillfällen då den kommer passa bättre, när jag blivit bra vän med den :)
IMG20230101165746.jpg

Har en Taylor 110ce och är sjukt nöjd med den för pengarna. Provade ett stort antal Taylor och Martin gitarrer i butiken och det blev denna som fick åka hem med mig. Tycker Taylors budgetgitarrer är väldigt prisvärda överlag. Var lite väl "basig" med originalsträngarna men bytte efter ett tag och tycker den är mer balanserad nu.

Har en Taylor 110ce och är sjukt nöjd med den för pengarna. Provade ett stort antal Taylor och Martin gitarrer i butiken och det blev denna som fick åka hem med mig. Tycker Taylors budgetgitarrer är väldigt prisvärda överlag. Var lite väl "basig" med originalsträngarna men bytte efter ett tag och tycker den är mer balanserad nu.
Vad bytte du till för strängar? :)

Lite sugen på en strata eller liknande gitarr med single-coils fast utan svajarm. Någon som har tips? Vet att Robert Cray har sin signaturmodell som verkar rätt najs. Men vad finns det för andra alternativ? Montera ihop en en egen?

Någon som testat en Harmony-gitarr? Verkar vara feta grejer till ett vettigt pris. Harmony Comet exempelvis kostar cirka 18-19k, USA-made. Verkar vara fina grejer.
Finns en röd på TGT11 för 14-15k på rea nu.
1673100735069.png

Någon som har en bra lösning på problemet: vill spela rörförstärkare utan att spränga studentlägenheten, kanske till och med genom hörlurar?

Köp en Rivera RockCrusher så är alla problem lösta. Kopplas in mellan slutsteg och högtalare. Fullt rörhäng även på slutstegsrören, på sovrumsnivå.
Det enda du kommer att sakna är när högtalarna går på fullvarv, men det går ju inte att lösa annat än i en väldigt stor replokal.
Jag har haft en RockCrusher i flera år och är riktigt nöjd. Jag kör alltid min Marshall rörhäck på fullt järn och styr ned ljudnivån med attenuatorn.

[EDIT] Ser nu att Thomann har tokhöjt priset, för ett par år sedan kostade den under 5.000:-

Senast ändrad:
Helt sjukt. Jag ägde en D-42 en gång och sålde den för att finansiera en Volvo V70 :facepalm: Den skulle man haft kvar nu, till skillnad från Volvon som topplockspackningen gick på..
Verkligen. 91000 ligger den på idag. D-45:an på 139000 och en J-40 på 63000.
Helt galna priser.

Nu älskar jag Martin men det är svårt att motivera de priserna när det är vad du får betala för liknande modeller från Collings, Huss & Dalton, Santa Cruz, Froggy Bottom mfl.

Hallo gitarrister!
Jag tränger in mig lite här...
Bakgrund:
Jag fick en enkel nylonsträngad Yamaha skolgitarr (typ en femhundring gissar jag) i present för 17 år sen. Jag plinkade ackord hemma i soffan till en gammal Vispopbok tills jag tröttnade. Jag höll nog ut nåt halvår-år kanske, men det tog sig aldrig på förekommen anledning. Sen har den hängt därhemma.
Spola framåt till för nån vecka sen så plockade jag fram guran igen efter att ha fått ett plötsligt stort sug efter att lära mig spela lite bättre.
Sen dess har jag ägnat nån halvtimma-timma om dagen och spelat lite skalor samt enkla låtar efter tabulatur (tänk Du gamla du fria, Härlig är jorden och liknande väldigt enkelt) för att få igång lite fingerfärdighet. Jag tycker det är svinkul och tänker absolut fortsätta!
Det som händer i min hjärna är lite jobbigt bara, för helt plötsligt vill jag ha en ny gitarr. Jag vet inte om det hjälper, men jag vill ändå ha en ny gitarr!
Vad ska man titta på som nybörjare, men som ändå kan hänga med i många år framöver? Prismässigt är jag inte känslig om det blir rätt, men jag ser ju helst att jag klarar mig under 10k.
Jag tänker stålsträngad akustisk, med eller utan mick. Det verkar som om de flesta stålsträngade guror har mick?
Jag ska till Gbg på lördag så jag får väl försöka ge mig ut och kolla lite på stan. Musikbörsen ligger nära svärmors lägenhet där vi bor när vi är i Gbg så det ligger ju nära till hands.
Om nån råkar ha en begagnad gitarr som stämmer överens med beskrivningen ovan så hör av er - även om det såklart är ett långskott.

Over!

Under 10k? Jag skulle kolla på Taylor 110e, Taylor Academy 12/12e, begagnad Yamaha AC3 eller liknande.

Kör du förbi Borås på väg till Gbg så har Musiklagret en hel del bra akustiska och är värda ett besök.

Hallo gitarrister!
Bakgrund:
Jag fick en enkel nylonsträngad Yamaha skolgitarr (typ en femhundring gissar jag) i present för 17 år sen. Jag plinkade ackord hemma i soffan till en gammal Vispopbok tills jag tröttnade. Jag höll nog ut nåt halvår-år kanske, men det tog sig aldrig på förekommen anledning. Sen har den hängt därhemma.
Spola framåt till för nån vecka sen så plockade jag fram guran igen efter att ha fått ett plötsligt stort sug efter att lära mig spela lite bättre.
Sen dess har jag ägnat nån halvtimma-timma om dagen och spelat lite skalor samt enkla låtar efter tabulatur (tänk Du gamla du fria, Härlig är jorden och liknande väldigt enkelt) för att få igång lite fingerfärdighet. Jag tycker det är svinkul och tänker absolut fortsätta!
Det som händer i min hjärna är lite jobbigt bara, för helt plötsligt vill jag ha en ny gitarr. Jag vet inte om det hjälper, men jag vill ändå ha en ny gitarr!
Vad ska man titta på som nybörjare, men som ändå kan hänga med i många år framöver? Prismässigt är jag inte känslig om det blir rätt, men jag ser ju helst att jag klarar mig under 10k.
Jag tänker stålsträngad akustisk, med eller utan mick. Det verkar som om de flesta stålsträngade guror har mick?
Jag ska till Gbg på lördag så jag får väl försöka ge mig ut och kolla lite på stan. Musikbörsen ligger nära svärmors lägenhet där vi bor när vi är i Gbg så det ligger ju nära till hands.
Om nån råkar ha en begagnad gitarr som stämmer överens med beskrivningen ovan så hör av er - även om det såklart är ett långskott.

Over!
Snackar vi fortsatt nylonsträngat eller vill du gå över till stål?

Om det senare så hade jag hållt mig borta från de stora amerikanska tillverkarnas ingångsmodeller. Bra gitarrer men du betalar galet mycket för deras namn. Detta hade jag aldrig sagt för 10-15 år sedan men Asien är i kapp i många avseenden.

Hade jag haft 10’ att bränna hade jag lagt det på en begagnad Eastman, Recording king, Sigma (modeller från 2010 och framåt) etc.
Var noga med att kolla efter torrsprickor.

Kroppsform är en fråga om tycke och smak. Dread är ju en klassiker och det är ljudmässigt inte utan anledning. Men det är också en stor gitarr så soffspelandet kanske inte blir superbekvämt. 000 är betydligt mindre och bekväma men du gör också avkall på det lägre registret (samtidigt som annat kanske framhävs visserligen) och skallängd.
OM och GA är en kompromiss däremellan.

Halsprofil, struktur på ribbor och träslag kan man prata om i evigheter. Inga rätt eller fel - kör på det du tycker låter och känns bra.

Hallo gitarrister!
Bakgrund:

Over!

Under 10k? Jag skulle kolla på Taylor 110e, Taylor Academy 12/12e, begagnad Yamaha AC3 eller liknande.

Kör du förbi Borås på väg till Gbg så har Musiklagret en hel del bra akustiska och är värda ett besök.

Snackar vi fortsatt nylonsträngat eller vill du gå över till stål?

Om det senare så hade jag hållt mig borta från de stora amerikanska tillverkarnas ingångsmodeller. Bra gitarrer men du betalar galet mycket för deras namn. Detta hade jag aldrig sagt för 10-15 år sedan men Asien är i kapp i många avseenden.

Hade jag haft 10’ att bränna hade jag lagt det på en begagnad Eastman, Recording king, Sigma (modeller från 2010 och framåt) etc.
Var noga med att kolla efter torrsprickor.

Kroppsform är en fråga om tycke och smak. Dread är ju en klassiker och det är ljudmässigt inte utan anledning. Men det är också en stor gitarr så soffspelandet kanske inte blir superbekvämt. 000 är betydligt mindre och bekväma men du gör också avkall på det lägre registret (samtidigt som annat kanske framhävs visserligen) och skallängd.
OM och GA är en kompromiss däremellan.

Halsprofil, struktur på ribbor och träslag kan man prata om i evigheter. Inga rätt eller fel - kör på det du tycker låter och känns bra.
Tack!
Jag klippte en Taylor Academy 10/e igår.
Återkommer med lite intryck senare även om jag är helt grön, så det blir väl svårt att lämna en vettig utvärdering.

Tillbaka
Topp