• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Var i liknande situation för några år sedan med ungefär samma budget och då föll valet på en begagnad Taylor 110e. Behövdes lite justering av hals osv men efter det har jag varit relativt nöjd med den, men har aldrig riktigt fått en wow-känsla varken ljud- eller kvalitetsmässigt. Hade jag varit på jakt idag så hade jag nog snarare kikat på tex någon av dessa (sannolikt svårare att hitta begagnat dock).

Tillägg: Yamaha LL6 som nämns ovan är en väldigt trevlig gitarr för pengarna också.
+1 på den. Epiphone och Guild är också kanonval om man kan hitta beggat,

Mycket bra spelat. Vad spelar du på din nya singel Evergreen? En nylonsträngad av något slag gissar jag?
Skall erkännas att jag inte alltid tycker det är helt enkelt att blint identifiera stål v/s nylon. Trixigare än man kan tro.
Tack! Ja precis det stämmer, det är en Anders Ahlborg nylonsträngad, han bygger fina gitarrer. Det blir svårare ju mer effekter man använder och om man spelar med naglar eller fingertoppar. Det man lättast hör skillnad på är att stål är mer bright och har mycket längre efterklang medan nylon har lite mer kärna i tonen.

Tack! Ja precis det stämmer, det är en Anders Ahlborg nylonsträngad, han bygger fina gitarrer. Det blir svårare ju mer effekter man använder och om man spelar med naglar eller fingertoppar. Det man lättast hör skillnad på är att stål är mer bright och har mycket längre efterklang medan nylon har lite mer kärna i tonen.
Personligen föredrar jag nylon att spela på.
Stål låter rent generellt större och distinkt och bright, även om en nylon också kan göra det beroende på tension och om man kör mycket nagel.

Tillbaka
Topp