• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Var i liknande situation för några år sedan med ungefär samma budget och då föll valet på en begagnad Taylor 110e. Behövdes lite justering av hals osv men efter det har jag varit relativt nöjd med den, men har aldrig riktigt fått en wow-känsla varken ljud- eller kvalitetsmässigt. Hade jag varit på jakt idag så hade jag nog snarare kikat på tex någon av dessa (sannolikt svårare att hitta begagnat dock).

Tillägg: Yamaha LL6 som nämns ovan är en väldigt trevlig gitarr för pengarna också.
+1 på den. Epiphone och Guild är också kanonval om man kan hitta beggat,

Mycket bra spelat. Vad spelar du på din nya singel Evergreen? En nylonsträngad av något slag gissar jag?
Skall erkännas att jag inte alltid tycker det är helt enkelt att blint identifiera stål v/s nylon. Trixigare än man kan tro.
Tack! Ja precis det stämmer, det är en Anders Ahlborg nylonsträngad, han bygger fina gitarrer. Det blir svårare ju mer effekter man använder och om man spelar med naglar eller fingertoppar. Det man lättast hör skillnad på är att stål är mer bright och har mycket längre efterklang medan nylon har lite mer kärna i tonen.

Tack! Ja precis det stämmer, det är en Anders Ahlborg nylonsträngad, han bygger fina gitarrer. Det blir svårare ju mer effekter man använder och om man spelar med naglar eller fingertoppar. Det man lättast hör skillnad på är att stål är mer bright och har mycket längre efterklang medan nylon har lite mer kärna i tonen.
Personligen föredrar jag nylon att spela på.
Stål låter rent generellt större och distinkt och bright, även om en nylon också kan göra det beroende på tension och om man kör mycket nagel.

Personligen föredrar jag nylon att spela på.
Stål låter rent generellt större och distinkt och bright, även om en nylon också kan göra det beroende på tension och om man kör mycket nagel.
Ja jag föredrar också nylon faktiskt. Stephen Wilson Jr är bara ett exempel på att man kan spela annat än klassiska stycken på en nylonare; här med en gammal väspelad Takamine från 70-talet genom en stärk och med plektrum.

Ja jag föredrar också nylon faktiskt. Stephen Wilson Jr är bara ett exempel på att man kan spela annat än klassiska stycken på en nylonare; här med en gammal väspelad Takamine från 70-talet genom en stärk och med plektrum.
Glöm inte Willie Nelson med sin legendariska Trigger:
Willie_UK2K7_2.JPG

Kolla på Furch, Blueridge och Sigma. Finns massor flera märken så klart, men du får mycket för pengarna med dessa märken. Yamaha LL6 är också löjligt bra. (Den har också inbyggd mick och är helsolid).

Här spelar jag på en sån:

Jag hittade och köpte en precis sådan Yamaha LL6 som du länkade, på Ishibashi music i Japan för 45000 yen begagnad. Kändes prisvärt och en rolig souvenir. Tack för tipset :)

Nu är den hemma, japanerna (lite regelryttare kanske ligger i kulturen) i check-in var inte så nöjda med att jag skulle ha den som handbagage, men efter lite övertalning släppte de iväg mig och kabinpersonalen på SAS hittade en plats för den, så det löste sig bra:D Den låter högt och fint - känns kvalitativ!
IMG_3331.jpeg

Nu är den hemma, japanerna (lite regelryttare kanske ligger i kulturen) i check-in var inte så nöjda med att jag skulle ha den som handbagage, men efter lite övertalning släppte de iväg mig och kabinpersonalen på SAS hittade en plats för den, så det löste sig bra:D Den låter högt och fint - känns kvalitativ!
IMG_3331.jpeg

Yamaha gör väldigt prisvärda gitarrer i alla segment och de högre nivåerna är de snudd på fantastiska. Testade en FG9 och den var magisk. Tyvärr inte den ljudbild som jag själv föredrar men hantverket var verkligen i klass med många betydligt dyrare gitarrer.

Det är nog nyttigt med akustisk gitarr även för den mest elfrälsta - är lätt att man bara köttar på med disttäckmantel på elgitarren - akustiskt behöver man en ny nivå av känsla för rytm/volymvariation/angreppstaktik för att få ut den typ av melodi man vill - som även tar elslingan till en mer professionell nivå…

Hej alla gitarrister!
Min käre far har nyligen gått bort och han har en gedigen samling gitarrtidningar som vi behöver ta hand om.
Finns det något intresse här tro? Eller finns det någon bra dedikerad sida för det?
Exempel på tidningar är:
Guitarist
Classic Guitar
Uncut
Mojo(?)
Eventuellt fler, vi har inte börjat gå igenom allt ännu.
Vågar inte säga något om eventuella årgångar eller liknande, detta är bara en första check för att kolla läget. :)

Hej alla gitarrister!
Min käre far har nyligen gått bort och han har en gedigen samling gitarrtidningar som vi behöver ta hand om.
Finns det något intresse här tro? Eller finns det någon bra dedikerad sida för det?
Exempel på tidningar är:
Guitarist
Classic Guitar
Uncut
Mojo(?)
Eventuellt fler, vi har inte börjat gå igenom allt ännu.
Vågar inte säga något om eventuella årgångar eller liknande, detta är bara en första check för att kolla läget. :)

Beklagat omständigheterna.
Kolla om det finns någon på Ljudbojen som bor nära och kan tänka sig att ta över dem.

Beklagat omständigheterna.
Kolla om det finns någon på Ljudbojen som bor nära och kan tänka sig att ta över dem.
Tack, prostatacancer som spred sig så inget att göra till slut. 😔
Ah bra tips, ska inventera lite i helgen för att få en tydligare bild av vad som finns. Ska absolut spana in Ljudbojen.

Den här gitarrdemo:n dök upp i yt flödet häromdan. Ramble on med Led Zeppelin. Grym låt på aukustisk som jag har missat med några decenium.❤️
Är den lätt att lära sig om jag köper en D28? 🤣

Heyhey! Jag ska återuppliva ungdomens synder och håller på och bygger replokal i källaren. Men när jag nu skulle köpa stärkare så får jag höra att det inte är så man gör längre utan snarare att man har pedal (typ headrush) och monitor. Dessutom kommer jag köra digitala trummor (tyvärr) så även där behövs någon slags monitor.

Så hur ska man tänka?
1. Ska man bara kötta in trummor och gitarrer och allting i nåt slags PA?
2. In med allt i en mixer och ett par hörlurar till varje deltagare?
3. Old School med ett en varsin försärkare och högtalare till trummor?

Hade ju bara tänkt köra som förr med en varsin förstärkare men det kanske finns ett värde i att modernisera nu när jag gör allt samtidigt?

Kan försöka göra HLR på tråden genom att börja med en liten perfect trio-serie - vilken är din? Min är:

Yamaha LL16 Are - solid och fint modernt ljud - ca 7000 kronor i Japan. (Kanske skulle ha gått direkt på den istället för att börja med LL6? Äsch - det får bli nästa resa)

Squier Stratocaster JV 1982 - en Stratocaster för ca 15000 kronor som vissa säger är en av de bästa stratorna som byggts - japanskt noggrannhet kombinerat med ryktet om att fender skickade över restlager av 60-talsdelar till Japan för att starta produktionen av squier.

Gibson melody maker single cut 2007 - en rå och lätt planka med ett rättframt ljud för ca 5000 som kan tas med överallt - en riktig punkgitarr.

Kan försöka göra HLR på tråden genom att börja med en liten perfect trio-serie - vilken är din? Min är:

Yamaha LL16 Are - solid och fint modernt ljud - ca 7000 kronor i Japan. (Kanske skulle ha gått direkt på den istället för att börja med LL6? Äsch - det får bli nästa resa)

Squier Stratocaster JV 1982 - en Stratocaster för ca 15000 kronor som vissa säger är en av de bästa stratorna som byggts - japanskt noggrannhet kombinerat med ryktet om att fender skickade över restlager av 60-talsdelar till Japan för att starta produktionen av squier.

Gibson melody maker single cut 2007 - en rå och lätt planka med ett rättframt ljud för ca 5000 som kan tas med överallt - en riktig punkgitarr.
Nu spelar jag ju inte så mycket gitarr utan mer bas och klaviatur.
Men det låter som en utmärkt trio till rimliga pengar!

Heyhey! Jag ska återuppliva ungdomens synder och håller på och bygger replokal i källaren. Men när jag nu skulle köpa stärkare så får jag höra att det inte är så man gör längre utan snarare att man har pedal (typ headrush) och monitor. Dessutom kommer jag köra digitala trummor (tyvärr) så även där behövs någon slags monitor.

Så hur ska man tänka?
1. Ska man bara kötta in trummor och gitarrer och allting i nåt slags PA?
2. In med allt i en mixer och ett par hörlurar till varje deltagare?
3. Old School med ett en varsin försärkare och högtalare till trummor?

Hade ju bara tänkt köra som förr med en varsin förstärkare men det kanske finns ett värde i att modernisera nu när jag gör allt samtidigt?
Sen på bollen så du har säkert redan handlat - men när man kör hemma så kan ju en rörstärkare vara problematisk. Effektpedal och PA (eller snarare mixerbord och ett par sjyssta monitorer) är nog mer gångbart i hemmet och så kan du lättare köra med lurar.
Jag är dock gammaldags och skulle inte vara nöjd bara med det - ibland vill man köra genom en sjysst dedikerad stärker.. eller iaf jag.

Sen på bollen så du har säkert redan handlat - men när man kör hemma så kan ju en rörstärkare vara problematisk. Effektpedal och PA (eller snarare mixerbord och ett par sjyssta monitorer) är nog mer gångbart i hemmet och så kan du lättare köra med lurar.
Jag är dock gammaldags och skulle inte vara nöjd bara med det - ibland vill man köra genom en sjysst dedikerad stärker.. eller iaf jag.

Det blev en varsin pedal till gitarrer och bas, digitala trummor och en stor monitor. Är på jakt efter en till monitor och en mixer för att göra just så. In med allt i mixern och sen köra lurar till alla eller allt ut i monitorerna. Det kommer bli toppen till grabben och hans polare när de ska starta sina första band 😊

Men det är något med känslan. Med tiden får det nog bli en gammal 5150 igen så jag kan dra van halen räkor i otakt och dricka fulgrogg när andan faller på. Man ska inte underskatta känslan

Det blev en varsin pedal till gitarrer och bas, digitala trummor och en stor monitor. Är på jakt efter en till monitor och en mixer för att göra just så. In med allt i mixern och sen köra lurar till alla eller allt ut i monitorerna. Det kommer bli toppen till grabben och hans polare när de ska starta sina första band 😊

Men det är något med känslan. Med tiden får det nog bli en gammal 5150 igen så jag kan dra van halen räkor i otakt och dricka fulgrogg när andan faller på. Man ska inte underskatta känslan

Är det ingen annan än jag som tycker att det är riktigt jobbigt med full-size prylar.
Man måste ju vrida på utav helvete för att få någonting ut av grejerna.
Det kan ju även vara så att jag gör helt fel, men för hemmamiljö och hobby så känns digital fulteknik som ett vettigare alternativ.

Förövrigt så är jag helt utan elgitarr och förstärker sedan någon vecka tillbaka i tiden.

Är det ingen annan än jag som tycker att det är riktigt jobbigt med full-size prylar.
Man måste ju vrida på utav helvete för att få någonting ut av grejerna.
Det kan ju även vara så att jag gör helt fel, men för hemmamiljö och hobby så känns digital fulteknik som ett vettigare alternativ.

Förövrigt så är jag helt utan elgitarr och förstärker sedan någon vecka tillbaka i tiden.

Det är precis det som är grejen. Det ÄR jobbigt och opraktiskt med en 4x12 i hemmamiljö men känslan när man ibland vrider upp till 11. Känslan.

Länge sedan jag postade här, men kan bidra med min trio som jag är väldigt nöjd med.

Yamaha FS5
Fender Nocaster custom shop ’51
Gibson Les Paul Traditional 2013

Acke, single coil och humbucker som klarar av det mesta

Tillbaka
Topp