• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Golfare på KS

Gnomon

Cartier
Någon som har bra tips på ett järnset för en hyfsad nybörjare?
Ping Zing 2
zing.JPG

Designklassiker, (finns säkert bättre)
Köp mina J3-SW för 1500:- (finns säkert billigare)
 

Gnomon

Cartier
1500kr för ping zing2. De är värda max 500kr.

Skulle dessutom leta upp något som inte är tillverkat för 25 år sedan. Mycket har hänt.

Helt klart..
Tyvärr gillar jag inte att spela med mina pga offset och mjuka skaft.
De är så sjukt snygga (tänk Tool), Pings sista modell innan de började med designtjafs...
På driversidan har det hänt en del vilket jag märkte när jag var tvungen att spela med min gamla Titleist 983k (typ 18år) när min sprack.
Nu är mina klubbor mellan 10 och 15år förutom bladsettet som är 34...
Hickoryklubborna är snart 100...
 

Alarik

Audemars
2-Faktor


Generellt funkar det utmärkt att köra med förlåtande klubbor hur länge som helst. Tyvärr är det snarare så att man blir helt knäpp (jämför med klocksamlande) ganska snabbt och börjar leta nytt konstant eftersom det inte sällan är roligare att se bra ut än att vara det.

Snart kommer du börja snegla på smidda klubbor istället för gjutna. Sedan kommer du titta på bladklubbor istället för dina ”vanligt” smidda. Du kommer börja prata om femlagersbollar, hur golfklockans gps var två meter fel och att softapikes under skorna ger mindre känsla än klassiska spikar.
Vips så har du ett järnset från Vega eller Miura för 50 000 och sitter på klubbhusets uteterass med 39 i hcp och ger nybörjare swingtips.
Jag hade hållit mig undan grafit men i övrigt kommer så kommer det vara stört omöjligt att skylla dåligt spel på utrustningen.
Nu när jag tänker på det...skit i golfen och köp en ny Royal Oak istället. Det kommer bli billigare, du ljuger mindre och mår mentalt mycket bättre.


Edit: glömde ju frågan. Wilson gör väldigt prisvärda klubbor.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Har ingen koll på de där seten. Men tror det är ganska hugget som stucket. Hade kört på Wilson då de är lite mer erkända.
 
  • Like
Reactions: WHU

WHU

Panerai
2-Faktor
Håll dig borta från nybörjarseten, tror att du tröttnar rätt snabbt på dessa.
Mitt tips är helt klart att leta efter ett begagnat järnset med förlåtande klubbor, finns på t.ex. blocket/ Köp & sälj golf på Fb.
Kanske finns det det några här på Klocksnack som har lite klubbor över.
Släng ut en annons här i Lifestyle.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Nya järn, knte slagit ett enda slag och på söndag ska jag spela tävling för första gången på länge... fyfan... någon som kan Bokskogen som kan ge lite heta tips? :D
B8B2B3D1-9AE1-46D6-B60D-9540816A0833.jpeg

Läckra!
Det var många år sedan jag spelade Bokskogen men jag håller den fortfarande för att vara den mysigaste banan jag någonsin provat.
Det lär ju knappast hjälpa dig men se det som en tröst.
 

Norda

Panerai
Läckra!
Det var många år sedan jag spelade Bokskogen men jag håller den fortfarande för att vara den mysigaste banan jag någonsin provat.
Det lär ju knappast hjälpa dig men se det som en tröst.
Ja dom är fina, lite mer lättspelade än de gamla. Känns vuxet på något sätt att inse att man inte kommer bli proffs och då köpa mer lättspelade klubbor! :wtf:
Jag har hört mycket gott om Bokskogen, ska bli kul att spela! - en fördel med att inte kunna banan är ju att man inte riktigt har koll på vart man INTE får missa och då kanske fokuserar mer på fairway/pinnen! :D
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Ja dom är fina, lite mer lättspelade än de gamla. Känns vuxet på något sätt att inse att man inte kommer bli proffs och då köpa mer lättspelade klubbor! :wtf:
Jag har hört mycket gott om Bokskogen, ska bli kul att spela! - en fördel med att inte kunna banan är ju att man inte riktigt har koll på vart man INTE får missa och då kanske fokuserar mer på fairway/pinnen! :D
Använd myggspray, du får ett ointagbart mentalt försprång på sjätte green och sjunde tee. :)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Det där är ett hett tips! Tack! :D
Jag är inte kvalificerad att ge spelstrategiska tips med mitt handicap men man får ju bidra med något. Min känsla är att både klippning och ruff och semi- är ganska förlåtande just nu så det är sällan några större katastrofer om man chansar lite och kommer lite off. Skicket är dessutom riktigt fint just nu (eller så känns det kanske bara så i jämförelse med fjolårets ökenlandskap).
 

Norda

Panerai
Jag är inte kvalificerad att ge spelstrategiska tips med mitt handicap men man får ju bidra med något. Min känsla är att både klippning och ruff och semi- är ganska förlåtande just nu så det är sällan några större katastrofer om man chansar lite och kommer lite off. Skicket är dessutom riktigt fint just nu (eller så känns det kanske bara så i jämförelse med fjolårets ökenlandskap).
Härligt!
Kul att banan är fin. Ska bli kul att spela oavsett! :)
 

MartinGFX

Cartier
Fy satan vad jag hatar golf, gick min första 18 hålsrunda för i år gick av efter 9 hål Hur är det möjligt att missa så mycket!?
Relaterar. Från i helgen: Slog två hinkar på rangen, allt gick bra och jag tänkte att det här blir mitt livs runda. Kommer till första tee och dammar ut två bollar rätt ut i skogen. Spelade 9 hål och fick 8 poäng...

Nåväl, jag hade åtminstone tur med vädret.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fy satan vad jag hatar golf, gick min första 18 hålsrunda för i år gick av efter 9 hål Hur är det möjligt att missa så mycket!?
Hur många timmar har du tränat sen förra årets sista runda?

Jag har spelat mycket i år, runt 35 rundor, men nästan inte tränat något alls.
Det märks så tydligt och mitt spel blir i princip bara sämre och sämre.
Har man inte den medfödda talangen, eller började tidigt i levet med golf, finns det bara en sak att göra: Träna! :)
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Gjorde ett gästspel på Västkusten i helgen.
Spelade Fjällbacka, Torreby och Lyckorna.
Helt ok banor, som var i bra skick!
 

Carlton

Cartier
Någon i 08 trakterna som vill stråla samman för en runda och klocksnack mellan slagen någon dag? Jag är flexibel med bana.
 
Topp