• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Golfare på KS

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Spelat golf sedan jag föddes mer eller mindre. Fick mina första plastklubbor på BB. Så var nog tänkt att jag skulle spela. Ligger på 4.5 i hcp (sedan 6-7 år tillbaka pga jag inte spelar några tävlingar och får inte sänka mig under sällskapsspel). Spelar nere i Skåne på Bokskogen GK.
1. Tänk om man fått börja som barn! :)
2. Gillar du inte att tävla?
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Måste bara fråga eftersom det ändå är ett klockforum.. sportar ni golf(GPS)klocka eller nyttjar ni vattenlock/banguide för avståndsbedömning?
 

Brunleif

Panerai
Jag köpte en Garmin S2 för något år sedan. Den är alltid med och fyller väl sitt syfte.
Men däremot skulle jag så här i efterhand hellre satsa på en laserkikare istället för klocka.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur kommer det sig att du hellre skulle köpa laserkikare? Är det utifall du vill ha avstånd till något annat än flaggan, för antar att klockan inte ger avstånd till vattenhinder m.m.?
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
1. Tänk om man fått börja som barn! :)
2. Gillar du inte att tävla?

Det är inte helt fel!
Inte direkt, lag/partävlingar är skoj men individuella är inte lika skoj. Har tävlat en del när jag var yngre men höll på med
för många sporter så hade aldrig riktigt tid. Idag är det annat som tar tid och då prioriterar jag hellre en sällskapsrunda med
kompisar än tävling.
 

chgeorg

Omega
Funderar på att köpa en Apple Watch och egentligen endast köra Golf GPS app på den, typ Hole 19. Någon som har testat detta upplägg?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hur kommer det sig att du hellre skulle köpa laserkikare? Är det utifall du vill ha avstånd till något annat än flaggan, för antar att klockan inte ger avstånd till vattenhinder m.m.?
Både klockor och appar till mobilen kan ge avstånd till alla hinder på banan. Kör själv med kikare eftersom det ibland är svårt att veta vart flaggan står på green och är det stora greener kan det lätt skilja 10-20 meter.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Både klockor och appar till mobilen kan ge avstånd till alla hinder på banan. Kör själv med kikare eftersom det ibland är svårt att veta vart flaggan står på green och är det stora greener kan det lätt skilja 10-20 meter.
Okej, det var mer än jag trodde om klockan. Jag spelar aldrig med klocka på armen så ser inte att den skulle vara smidigare som hjälpmedel än vad en kikare då skulle vara. Tack för info, kanske slår till på en i sommar om ingen vill gå caddie åt mig ;)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Okej, det var mer än jag trodde om klockan. Jag spelar aldrig med klocka på armen så ser inte att den skulle vara smidigare som hjälpmedel än vad en kikare då skulle vara. Tack för info, kanske slår till på en i sommar om ingen vill gå caddie åt mig ;)
Använder som sagt inte själv någon golfklocka men i den här videon kan du se exempel på vilken info du får:
https://www.youtube.com/embed/TMISkAmKwAM?autoplay=1&rel=0&wmode=opaque&showinfo=0
 

Brunleif

Panerai
Hur kommer det sig att du hellre skulle köpa laserkikare? Är det utifall du vill ha avstånd till något annat än flaggan, för antar att klockan inte ger avstånd till vattenhinder m.m.?
Nej det är snarare för att jag är mer intresserad av exakta avstånd.
Min klocka ger bara front mitt och bakkant green. Om det nu var så att mitt ögonmått var så bra att jag inte var så noga med att veta exakt så kunde jag ju lika bra ha skippat att köpa klockan från första början. Tror mig kunna gissa om det är 100 eller 120 kvar utan klockan också :)
 

Frodda

Omega
Trevlig tråd
Tog kort sent 14, spelade 10 rundor i fjor och försökte bli stabilare i mitt spel
Inledde säsongen 16 med sänka mitt hcp till 33,5 .
Målet för året är 25 i hcp vilket är fullt rimligt!
Hemmabana är Sjöbo GK

Har kanske en udda strategi, spelar utan driver för den ställer bara till det för mig för stunden.
Sätter 4/10 så den gör mer skada.
Där emot så slår jag ut med en peggad järn 3-4, landar 200> så det räcker länge åtminstone när jag har mitt handikapp som jag har nu.

Är ni i närheten? Hojta till! En runda skadar ingen...
 

chgeorg

Omega
Trevlig tråd
Tog kort sent 14, spelade 10 rundor i fjor och försökte bli stabilare i mitt spel
Inledde säsongen 16 med sänka mitt hcp till 33,5 .
Målet för året är 25 i hcp vilket är fullt rimligt!
Hemmabana är Sjöbo GK

Har kanske en udda strategi, spelar utan driver för den ställer bara till det för mig för stunden.
Sätter 4/10 så den gör mer skada.
Där emot så slår jag ut med en peggad järn 3-4, landar 200> så det räcker länge åtminstone när jag har mitt handikapp som jag har nu.

Är ni i närheten? Hojta till! En runda skadar ingen...
Jag kör samma taktik, ingen driver utan min Järn 4a får jobba arslet av sig

Men nu är man nere på 28,5 efter helgens bravader, får se vad man kan stoltsera med efter kommande helgens runda också!
 

Frodda

Omega
Jag kör samma taktik, ingen driver utan min Järn 4a får jobba arslet av sig

Men nu är man nere på 28,5 efter helgens bravader, får se vad man kan stoltsera med efter kommande helgens runda också!
Gick en runda i fredags men landade på 35 poäng med 4 strukna hål, så trots eländet är jag nöjd!
 

chgeorg

Omega
Vi hade strålande solsken i söder alla 18 hålen, 12-14 grader varmt. Dock lite blåsigt.
Det är grymt ! Vad har du för hemmabana?
Vi hade strålande sol första 9, slog ut 9:40, sen vid 13 så valde gudarna att inte vara med längre och levererade typ 5 grader kallt..

Ingarö GK utanför Stockholm agerar hemma bana! Nu ska deras ängsbana öppna på Torsdag så blir premiär i Helgen! Deras skogsbana är i grymt bra skick för så tidigt på säsongen!
 

M.U

Rolex
Överväger att köpa en golf-klocka då jag brukar spela med klocka på handleden (dont shoot me.) och av vad jag har förstått så kan man ha TYP samma funktioner som med en laser? Självklart vet inte klockan avstånd till varje träd direkt, men alla doglegs samt hinder har de eller?
 

Jooiie

Omega
Golf är en trevlig sport! Spelar själv på Isaberg GK, mycket trevlig anläggning med två stycken 18-hålsbanor i skogskaraktär. Brukar hålla riktigt hög klass och greenerna brukar vara riktigt snabba och släta. Var nere på 13 som lägst i HCP men har höjt upp mig till 18 för att kompensera för 0 rundor under 2015.

Någon annan som spelar på Isaberg? :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Överväger att köpa en golf-klocka då jag brukar spela med klocka på handleden (dont shoot me.) och av vad jag har förstått så kan man ha TYP samma funktioner som med en laser? Självklart vet inte klockan avstånd till varje träd direkt, men alla doglegs samt hinder har de eller?
Se mitt inlägg lite högre upp med länk till en video om en GPS-klocka.
 
  • Like
Reactions: M.U

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Schysst! precis en sådan jag kollat på ;)
Vad bra! :)

Det finns appar till mobilen också som är ännu bättre men då är man beroende av mobiltäckning som jag förstått men om det inte är något problem så är de riktigt bra. Där kan man få en fly-over av hålet, se exakt var man står, peka på skärmen och få mått osv.
 
  • Like
Reactions: M.U

WHU

Panerai
2-Faktor
Tjuvtränar lite i Torreveija!
received_10154172751399600.jpeg
 

Jooiie

Omega
Idag blev det premiär på banan. Träning+9 hål och riktigt bra skick på banan för att vara första maj. På något mystiskt sätt så lyckades jag skrapa ihop 22 poäng och sänka mig. Det verkar som att det finns hopp den här säsongen! :)
 
Topp