• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Golfare på KS

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Jag har tagit flera lektion hos Petter på Ågesta. Tycker han är grym.

Han försöker inte ändra dig direkt. Utan mer hjälpa dig att komma till rätta med sving etc. givet dina förutsättningar.
 

Frourez

Omega
Enl. Säljaren på Dormy hade min bollbana såklart mer att göra med min sving än klubborna, mer specifikt ”attack angle” tror jag det var. Jag låg runt 53, man skulle optimalt ligga runt 47 (?).



T200 kändes ungefär samma som T300. Jag blev rekommenderad stiff men tror definitivt att T100S blir för svårt. Min club speed (svinghastighet) ligger endast runt 90-95 mph.

Du har mer än tillräckligt med fart om vi pratar med järn 7. T200 och T300 känns lika då de ger lite mer boost i träffen än de "mindre" klubborna. Ofta får medelgolfaren tips om T200/T300 då de ger höjd och längd med en lägre fart. Framförallt vid sämre träff.

Så det kommer lite till hur dina missar ser ut, hur ditt självförtroende påverkas av hur klubban upplevs när du adresserar.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
IMG_20200517_165508_1.jpg
IMG_20200517_165650_1.jpg
IMG_20200517_165734.jpg
 

ozzyozzy

Cartier
Söker tips på pro/tränare i Stockholm, helst norr om stan. Jag har lirat väldigt lite de senaste åren och skulle behöva få snurr på grejerna.

Jag var tidigare singelhandicappare men har alltid levt på ”bollkänsla”, har en ganska kass (snabb, översving, lite mkt armar) sving som jag skulle vilja transformera till en lite mer ”stabil” sving som funkar även nu när man lirar lite mindre frekvent.

Någon som har tips? (Såg tips om Ågesta tidigare i tråden men lite för långt söderut)

Spelhcp nu runt 15.
 

Ettåttatvåtre

Cartier
2-Faktor
Söker tips på pro/tränare i Stockholm, helst norr om stan. Jag har lirat väldigt lite de senaste åren och skulle behöva få snurr på grejerna.

Jag var tidigare singelhandicappare men har alltid levt på ”bollkänsla”, har en ganska kass (snabb, översving, lite mkt armar) sving som jag skulle vilja transformera till en lite mer ”stabil” sving som funkar även nu när man lirar lite mindre frekvent.

Någon som har tips? (Såg tips om Ågesta tidigare i tråden men lite för långt söderut)

Spelhcp nu runt 15.
https://jarrelgolf.com/ Håller till på Kungsängen. Jag har haft två-tre lektioner med honom när han var på Årsta för något år sedan, rekommenderas!
 

Threeone

Omega
Söker tips på pro/tränare i Stockholm, helst norr om stan. Jag har lirat väldigt lite de senaste åren och skulle behöva få snurr på grejerna.

Jag var tidigare singelhandicappare men har alltid levt på ”bollkänsla”, har en ganska kass (snabb, översving, lite mkt armar) sving som jag skulle vilja transformera till en lite mer ”stabil” sving som funkar även nu när man lirar lite mindre frekvent.

Någon som har tips? (Såg tips om Ågesta tidigare i tråden men lite för långt söderut)

Spelhcp nu runt 15.
Jag tycker killarna på Db Golf på Årsta är grymma och vet många andra som delar den åsikten.
 

Threeone

Omega
Har någon koll på om det går att streama the Match ll någonstans från Sverige? Ingen svensk kanal verkar ju ha hoppat på sändningsrättigheterna.
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Tagit två lektioner med Marcus (assistant pro) på Ågesta GK. Väldigt nöjd och känner att jag fått mycket konkreta och bra tips av honom som förbättrat min sving avsevärt. Stark rek!
 
Senast ändrad:

Lindrothh

Cartier
Hej allihopa!
Gick introduktion idag, påväg till grönt kort. Har inget eget set än, vår tränare idag ansåg att ”Nybörjarset” exempelvis ett spalding för 3000 på dormy var likvärdigt med att bränna upp sina pengar. Han menade att blocket, golfbidder osv gav mest valuta för pengarna. Då undrar jag, som nybörjare, vilka klubbor är essentiella i min bag? Dvs, vad ska jag börja leta efter på dessa plattformar? Och hur stor betydelse har det när exempelvis golfbidder listar en klubba för 0-28 i handicap? Tror han pratade att man inte behöver mer än 6-8 stycken i början.

Tacksam för svar som den nybörjare man är:)
 

Hutti

Cartier
Håll dig till välrenommerade märken, förslagsvis Callaway exempelvis. Köp ej för svåra klubbor vilket man gärna gör som nybörjare. Absolut att man kan köpa klubbor att växa sig in i, men inte klubbor som proffsen använder.

Köp ett fullt järnset, 5-P + SW och en driver och eller Wood 3.

håll koll på FB-marketplace. Där dyker det upp fynd ganska regelbundet.
 

Lindrothh

Cartier
Håll dig till välrenommerade märken, förslagsvis Callaway exempelvis. Köp ej för svåra klubbor vilket man gärna gör som nybörjare. Absolut att man kan köpa klubbor att växa sig in i, men inte klubbor som proffsen använder.

Köp ett fullt järnset, 5-P + SW och en driver och eller Wood 3.

håll koll på FB-marketplace. Där dyker det upp fynd ganska regelbundet.
Tack så mycket för svar!
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Är det standard på alla klubbar att man måste putta med flaggan i?

Jäklar vad jag saknar ljudet av puttar som går i och "skallrar".
Corona-regler väl? Lär väl försvinna så småningom. Tycker faktiskt det är ganska skönt om man lirar med någon okänd, istället för att hålla på och fråga om de vill putta med flagg i eller flagg ur osv.
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Hej allihopa!
Gick introduktion idag, påväg till grönt kort. Har inget eget set än, vår tränare idag ansåg att ”Nybörjarset” exempelvis ett spalding för 3000 på dormy var likvärdigt med att bränna upp sina pengar. Han menade att blocket, golfbidder osv gav mest valuta för pengarna. Då undrar jag, som nybörjare, vilka klubbor är essentiella i min bag? Dvs, vad ska jag börja leta efter på dessa plattformar? Och hur stor betydelse har det när exempelvis golfbidder listar en klubba för 0-28 i handicap? Tror han pratade att man inte behöver mer än 6-8 stycken i början.

Tacksam för svar som den nybörjare man är:)
Jag är nybörjare och kan bara dela med mig av mina erfarenheter. Jag ärvde ett lättspelat järnset av en familjemedlem, sedan köpte jag en putter helt ny på Dormy för att jag ville till 100% gilla känslan av den. Har sedan knyckt två wedgear billigt på blocket och en hybrid. Driver har jag men föredrar mycket hellre att bara satsa på att bli bra med mina järn. Min sambo lirade utan driver tills hon hade 20 i HCP.

Kort och gott, köp på blocket annat än putter tycker jag för det är så mycket preferens. Tung, lätt, blad eller motvikt osv.
 
Topp