• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grilltråden v2.0

frere

Audemars
2-Faktor
IMG_3216.JPG

Första försöket på brisket. En riktig heldagsövning. Nästa gång ska jag hitta en bit med ordentlig fettkappa, men ändå ett kul projekt!
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
IMG_3216.JPG

Första försöket på brisket. En riktig heldagsövning. Nästa gång ska jag hitta en bit med ordentlig fettkappa, men ändå ett kul projekt!
Visst är det ett skoj projekt . Perfekt en dag man har tid. Gå runt och pula med grillen och dricka bärs.. Måste nog göra ett försök till i år. Och som du säger, en bit med rejäl fettkappa är viktigt. Tog bort för mycket av min senast.
 

Johanw

Cartier
Som att svära i kyrkan men i mitt utekök skulle det vara sjukt smidigt med en elgrill. Innan har jag inte ens tänkt tanke men efter läst folks recensioner kanske jag tänker om. Någon input? Nedan är för Weber Q 140

Jag ersatte kolgrillen med den här elgrillen. Något jag aldrig ångrat.
En elgrill med BBQ-känsla. Svårslaget...

Som inbiten kolgrillare var jag sjukt skeptisk till denna grill, man har ju läst så mkt negativt om andra elgrillar så varför skulle denna vara bättre. Efter några dagars velande så bestämde jag mej för att ge den ett försök.
hehe. nu har jag käkat grillat 4 dagar i rad och det känns som man inte kan misslyckas med denna grill, oavsett vad man slänger på så blir det ett perfekt resultat, den reglerbara värmen är ovärderlig.
 

baen

Omega
Kan dra en sammanfattning om mina erfarenheter från märken. Landmann är inte vad dom varit. . Jag har provat exv Rösle som är ett väl injobbat märke i Tyskland och kostar mer än weber i Sverige men det är inte jämförbart.
Nej - inget slår weber i kvalitet. Klämt på napoleon och broil king men nixpix. Jag har en weber performer kolgrill med gaständning, q1200 gasol till snabba skivor och jumbo joe för picknick.
Kolgrillarna går utmärkt att röka på med eller utan smokenator.
Skulle inte köpa något annat idag.
 

zeke_varg

Omega
Kan dra en sammanfattning om mina erfarenheter från märken. Landmann är inte vad dom varit. . Jag har provat exv Rösle som är ett väl injobbat märke i Tyskland och kostar mer än weber i Sverige men det är inte jämförbart.
Nej - inget slår weber i kvalitet. Klämt på napoleon och broil king men nixpix. Jag har en weber performer kolgrill med gaständning, q1200 gasol till snabba skivor och jumbo joe för picknick.
Kolgrillarna går utmärkt att röka på med eller utan smokenator.
Skulle inte köpa något annat idag.

Är det en sån här du har? Skulle precis in i tråden för att kolla om någon kollat in en sån med gasoltändning. Jag har hittat en som ska sälja sin 1år gamla o knappt använd.

Har man en gasoltub under? Något att tänka på? Den hade skydd över o de ville ha 3000 för den.
BFAAC3EA-63A6-4013-8FA4-9F565F640273.png
 

baen

Omega
Är det en sån här du har? Skulle precis in i tråden för att kolla om någon kollat in en sån med gasoltändning. Jag har hittat en som ska sälja sin 1år gamla o knappt använd.

Har man en gasoltub under? Något att tänka på? Den hade skydd över o de ville ha 3000 för den.
BFAAC3EA-63A6-4013-8FA4-9F565F640273.png

Man köper engångsburkar på biltema/jula för 59kr. Dom är på knappt ett halvkilo gasol och räcker ganska länge. Jag brukar ha på lågan runt 5 minuter.
Dom kostar typ 5000 nya och weber premiumöverdrag om det är ett sånt nästan en tusenlapp till. Bedöm själv om du tycker 3000 är bra :) Det är en riktigt bra grill!
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Man köper engångsburkar på biltema/jula för 59kr. Dom är på knappt ett halvkilo gasol och räcker ganska länge. Jag brukar ha på lågan runt 5 minuter.
Dom kostar typ 5000 nya och weber premiumöverdrag om det är ett sånt nästan en tusenlapp till. Bedöm själv om du tycker 3000 är bra :) Det är en riktigt bra grill!
Finns att köpa en konverter så att man kan köra en större gasoltub, dessutom får man bättre tryck i lågan än med en liten tub.
5f649bd0-1852-40db-976e-df0b1731708c_large.jpg
 

baen

Omega
Finns att köpa en konverter så att man kan köra en större gasoltub, dessutom får man bättre tryck i lågan än med en liten tub.
5f649bd0-1852-40db-976e-df0b1731708c_large.jpg

Yes jag har en sån till min weber q1200 som också kommer med regulator för "engångsflaskor". I mitt fall är det bättre med dom små flaskorna på performern av utrymmesskäl.
 

zeke_varg

Omega
Man köper engångsburkar på biltema/jula för 59kr. Dom är på knappt ett halvkilo gasol och räcker ganska länge. Jag brukar ha på lågan runt 5 minuter.
Dom kostar typ 5000 nya och weber premiumöverdrag om det är ett sånt nästan en tusenlapp till. Bedöm själv om du tycker 3000 är bra :) Det är en riktigt bra grill!
Såld när jag skulle hämta. Aja, bra läge att hitta grillar nu i höst till bra pris.
 

karloscar

Cartier
2-Faktor
Som alternativ till svenska köttfärstacos kan det ibland vara trevligt att närma sig ursprungslandet lite mer smakmässigt.
Idag blev det grillad lövbiff som sedan strimlas. Fräscha tillbehör, mango, lök, koriander och gräddfil som sedan toppas med en bra mango/habanero-sås.
Snabblagat, 30 min inkl tändning av grillen, och riktigt gott!

IMG_6114.JPG
 

thomastheswede

Audemars
Gav efter att avverkat 3 st upp på Landmann och slog till på en Broil King. Leverans igår, VIDRIG att montera (korkade konstruktioner, dåliga skruvar, risig passform osv) men SATAN vad den var skön att grilla med sedan. Extremt bra effekt och väldigt exakt temperaturreglering.

Broil King har ju ett antal olika serier, Baron-serien är den lägsta nivån som har de riktigt långa garantierna och använder de bästa materialen. Den lilla 320-modellen jag köpte är dessutom en av få kompakta grillarna på marknaden i "premiumklass".

Rekommenderas! (köp en färdigmonterad om du hittar det!)

IMG_4408.JPG
IMG_4407.JPG
IMG_4409.JPG
 
Senast ändrad:

HerrR

Omega
Någon som har erfarenhet av pellets? Har noterat att det är populärt på andra sidan pölen. Frågar för att jag har en pelletsbrännare som jag funderar på att använda till att bygga en varmrök. Med temperaturgivaren kan man ställa röktemoen mer eller mindre exakt. Väldigt smidigt om man ska röka något under längre tid.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Ni som provat olika, Vad ska man köpa för gasolgrill? Har 20% på k rauta så lutar åt weber/Napoleon. Jag har förstått att det inte är någon idé att va dumsnål utan att 3 brännare är ett minimum. budget 10' ish. Har ordentlig uteplats så storleken är inte det viktigaste. Men fokus på kvalité och känsla.
 

thomastheswede

Audemars
Ni som provat olika, Vad ska man köpa för gasolgrill? Har 20% på k rauta så lutar åt weber/Napoleon. Jag har förstått att det inte är någon idé att va dumsnål utan att 3 brännare är ett minimum. budget 10' ish. Har ordentlig uteplats så storleken är inte det viktigaste. Men fokus på kvalité och känsla.
Efter att ha testat Landmann och Weber har jga nu en BroilKing. Självklart mycket vassare än Landmann men även lite bättre feeling än Weber. Känns som en gammal amerkansk bil (in a good way) och SJUK effekt på brännarna. Med den budgeten får du något riktigt bra. Vet inte om Krauta kör BroilKing inser jag nu... Hört bra om Napoleon också.
 

BOTL

Panerai
Ni som provat olika, Vad ska man köpa för gasolgrill? Har 20% på k rauta så lutar åt weber/Napoleon. Jag har förstått att det inte är någon idé att va dumsnål utan att 3 brännare är ett minimum. budget 10' ish. Har ordentlig uteplats så storleken är inte det viktigaste. Men fokus på kvalité och känsla.
Bara gasol som är aktuell?
 

Rearden

Cartier
Ni som provat olika, Vad ska man köpa för gasolgrill? Har 20% på k rauta så lutar åt weber/Napoleon. Jag har förstått att det inte är någon idé att va dumsnål utan att 3 brännare är ett minimum. budget 10' ish. Har ordentlig uteplats så storleken är inte det viktigaste. Men fokus på kvalité och känsla.
Samma fråga men behöver vara en liten jävel som får plats på min balkong, vad kör ni andra med platsbrist? (gasol ok så det som gäller)
 

BOTL

Panerai
Nja, tänker att jag kommer komplettera med en vanlig klotgrill. men att det är mer "nice to have". Jag gillar snabbheten och enkelheten med gasol.
Då ska jag inte ta diskussionen om vad man kompromissar bort med gasol eftersom det inte var frågan. En Weber Genesis...

https://www.k-rauta.se/produkt/gasolgrill-weber-genesis-ii-lxs-440gbs-152kw/77924046711

https://www.k-rauta.se/produkt/gasolgrill-weber-genesis-ii-e-410-gbs-svart/77924085512
 

BOTL

Panerai
Våren närmar sig och letar någon grill att bygga in i uteköket, så måste vara lite mindre. Har även en vägg bakom så locket måste kunna ha plats att öppnas.
Någon som har en keramikgrill i mini och kan utala sig om det bara blir för lite yta? Funderar på denna:
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...m_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign=

IMG_2278.jpg
Jag hade Primos lilla.....ångrar mig så bittert att jag snålade och köpte en för liten. Utöver det så är det överlägsen precis allt på alla sätt. Herregud att en grill kan vara så jävla bra. Drömmen Primo XXL.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Ni som provat olika, Vad ska man köpa för gasolgrill? Har 20% på k rauta så lutar åt weber/Napoleon. Jag har förstått att det inte är någon idé att va dumsnål utan att 3 brännare är ett minimum. budget 10' ish. Har ordentlig uteplats så storleken är inte det viktigaste. Men fokus på kvalité och känsla.
Lusläste alla tester jag kunde hitta inför köpet förra året. Valet stod sedan mellan Broil King och Napoleon som båda verkar leverera nivåmässigt en klass högre för samma peng än Weber.
Blev Napoleon från K-rauta tillslut då de fanns på lager till nedsatt pris.
(Sidoborden går dessutom att fälla ned vilket sparar plats)
CA7FB482-2FBD-447E-AB67-9F9E54322945.jpeg
 
Senast ändrad:

thomastheswede

Audemars
Nja, tänker att jag kommer komplettera med en vanlig klotgrill. men att det är mer "nice to have". Jag gillar snabbheten och enkelheten med gasol.
Hur liten balkong har du? Det här är den mest kompakta premiumgrill jag hittat, dessutom på kampanj:

https://www.grillkung.se/produkter/...MI__2xwcif4QIVSOWaCh0ONwLxEAQYASABEgKXlvD_BwE

Samma men med sidobrännare:
https://www.grillkung.se/produkter/visa/gasolgrillar/broil-king/broilking/broil-king-baron-320
 
Topp