• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grilltråden v2.0

feffe79

Cartier
Provsmak. Succé. Tack för kaffet.
20190602_002752.jpg
Ingefärsglaze/sås på det = muums!
 

Veratio

Cartier
Någon som har koll på vilka rättigheter man har när man bor i bostadsrätt. I våra regler står "grillning är förbjuden på balkonger". Men läser man på nätet verkar åtminstone en del tolka det som att grilla = kolgrill eller gasolgrill.

En elgrill modell bättre?

Vi har en raclette som vi använder då och då på balkongen, är ju i stort sett samma sak egentligen....

Har nyligen varit ihop med ordföranden om garageplatser, så jag tror att svaret kommer att vara nej oavsett vad jag frågar nu, därför jag börjar mina funderingar här.... :)
 

feffe79

Cartier
Prövade på att röka beefjerky häromdagen. Marinera över natten och sen in i röken på ca 8c i ca 4h. Blev faktiskt bra för att va första gången. Nu ska jag bara få till ett bra marinadrecept.
 

Bilagor

  • IMG_5884.JPG
    IMG_5884.JPG
    153 KB · Visningar: 2

Veratio

Cartier
Prövade på att röka beefjerky häromdagen. Marinera över natten och sen in i röken på ca 8c i ca 4h. Blev faktiskt bra för att va första gången. Nu ska jag bara få till ett bra marinadrecept.

Spännande!

Jerky i USA är alltför söt i normalfallet, du kanske kan få en mer salt svensk tvist!
 

feffe79

Cartier
Spännande!

Jerky i USA är alltför söt i normalfallet, du kanske kan få en mer salt svensk tvist!
Tja mer torr och neutral skulle jag säga denna gång. Jag hade inget nitritsalt etc i sen trodde jag jag hade teriyakisås hemma men det va oyster så det fick bli det för tillfället men det blev faktiskt väldigt likt om än lite torrt ( vilket kanske är bra ) men jag ska pröva igen med ändrat recept. Gjorde på vanlig strimlad lövbiff. Vore iofs kul med en svensk twist på jerky.
 

daniel_se

Omega
Öppet brev till grilltokiga.

Jag har flyttat till ny lägenhet med balkong där gasolgrill är tillåten. Utrymme är mycket begränsat. Det blir primärt kött och grönsaker för 2-4 personer, inget avancerat, men är samtidigt intresserad av matlagning och kommer åka upp en del finare bitar som badat till sig i sour viden innan. Kan ni snälla dela erfarenheter och tipsa om en grill att köpa? Jag har läst lite om Spirit II S-210 och Q2200, men har ingen erfarenhet av någon av dem.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Någon med tips på göttigs vegetariska alternativ att grilla. Halloumi och amamas biffar börjar bli tråkigt.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Det är det jag gillar med dom : )

Men, dela på hälften, salta och grilla tills de blir mjuka, gröp ur och blanda med valfria ingredienser du gillar och lägg tillbaks i "skalet", gratinera med en god cheddar? ... tänk dig bakad potatis men med aubergine


Skall, prova, gillar zucchini också :D samt stora marinerade champinjoner
 

frere

Audemars
2-Faktor
Någon med tips på göttigs vegetariska alternativ att grilla. Halloumi och amamas biffar börjar bli tråkigt.
Nästan alla grönsaker blir bra indirekt grillade eller långbakade: tomater, squash, potatis, sötpotatis, lök, vitlök, rödbetor m chèvre. Rotselleri är ett kul projekt (hel, invid glöden, servera med brynt smör). Över direkt värme svamp, paprika, pimentos de padron. Frukt är också kul. Rosta nötter el rök mandel. Morot är förresten också bra att röka. Brukar göra det till en sport att inte använda spis el ugn, allt ska på grillen när den ändå är varm:)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Nästan alla grönsaker blir bra indirekt grillade eller långbakade: tomater, squash, potatis, sötpotatis, lök, vitlök, rödbetor m chèvre. Rotselleri är ett kul projekt (hel, invid glöden, servera med brynt smör). Över direkt värme svamp, paprika, pimentos de padron. Frukt är också kul. Rosta nötter el rök mandel. Morot är förresten också bra att röka. Brukar göra det till en sport att inte använda spis el ugn, allt ska på grillen när den ändå är varm:)
Mkt bra.

Men tänker framförallt på protein :D
 

Reverso

Panerai
Till efterrätt grillar du en enkel äppelpaj

Ta ett ark smördeg
Lägg på väldigt tunt skivade äpplen av den sorten du gillar bäst (mandolintunna)
Lägg varsamt på skivorna på smördegen på ett fint relativt konstnärligt sätt
Strö på valfritt socker du gillar och klicka på några bitar smör (även kanel går bra men det kan man lägga på i efterhand)
Grilla tills den är klar

Ät med Lejonet & Björnens vaniljglass
 

Reverso

Panerai
Vill du inte stå där och skiva äpplen för glatta livet så köp persikohalvor på burk av den högsta klass du hittar eller ännu bättre Luxardos maraschino körsbär, lägg dessa på smördegen och grilla tills färdigt

Det blir inte enklare
 

frere

Audemars
2-Faktor
Mkt bra.

Men tänker framförallt på protein :D
Aha! Då är jag fel person att ge råd, på grillen föredrar jag bra kött och fisk framför veg halvfabrikat och ost. Kan nog inte på rak arm säga någon vegetarisk proteinkälla som vinner på att grillas? Tempeh kanske? Grönt och proteinfattigt är dock grymt, gör en hummus till och servera lite nötter till grillölen bara:)
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Har sedan ca 5 år tillbaka lagat i princip all mat, året runt, på grillen. Enklare än någonsin sedan jag skaffade min primo (kamado) Favoriterna är, tråkigt nog, pulled pork, smashed burgers, spatchcock chicken och givetvis lite finare nöt. Som tilltugg sommartid är pork shots och halloumi-breezers klara favoriter.
Dock kan man sakna själva hantverket med en kamado så ska framöver bygga en reverse offset smoker. Har en rejäl gammal rostfri varmvattenberedare att utgå från.
816034D9-4B70-4994-8678-FC40047C207D.jpeg
4646CBEC-0113-47D7-B47A-8EA38456AFAA.jpeg


Har även lovat polarn att grilla på hans 40-års galej nästa månad. Runt 40-50 pers som ska käka så då kör jag helgrillad nasse för enkelhetens skull. Kommer då bygga en pit enligt nedan och köra grisen low’n’slow för bäst resultat.
34421B1D-5CBF-436E-B8C9-18F48142936D.jpeg
 
Topp