• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grilltråden v2.0

johpe

Panerai
2-Faktor
Ni som provat olika, Vad ska man köpa för gasolgrill? Har 20% på k rauta så lutar åt weber/Napoleon. Jag har förstått att det inte är någon idé att va dumsnål utan att 3 brännare är ett minimum. budget 10' ish. Har ordentlig uteplats så storleken är inte det viktigaste. Men fokus på kvalité och känsla.


Skulle oxå utan tvekan rekommendera Weber, har själv en Genesis från förra generationen som jag är helnöjd med, den är väl typ 5-7 år gammal nu och används flitigt.
Den jag har motsvarar väl typ denna i dagens modellprogram:
https://www.k-rauta.se/produkt/gasolgrill-weber-genesis-ii-e-415-gbs-svart/77924085697

Skulle jag rekommendera ngn av de som finns med här i denna post (440, 415 eller 410) så skulle det nog bli 440 om man tittar på prisskillnaden mellan 440 och 415 (typ bara 500 kr i dagsläget på k-rauta länkarna).

Men med det sagt så är sideboard-brännaren helt meningslös i min värld (jag har använt den 1 gång på 5-6 år och det var för att prova om det funkade o koka vatten på den). Så om man kan få ett betydligt bättre pris på 415 som oxå har 4 brännare och ett skåp med luckor (som 440) så skulle jag köra på den.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Skulle oxå utan tvekan rekommendera Weber, har själv en Genesis från förra generationen som jag är helnöjd med, den är väl typ 5-7 år gammal nu och används flitigt.
Den jag har motsvarar väl typ denna i dagens modellprogram:
https://www.k-rauta.se/produkt/gasolgrill-weber-genesis-ii-e-415-gbs-svart/77924085697

Skulle jag rekommendera ngn av de som finns med här i denna post (440, 415 eller 410) så skulle det nog bli 440 om man tittar på prisskillnaden mellan 440 och 415 (typ bara 500 kr i dagsläget på k-rauta länkarna).

Men med det sagt så är sideboard-brännaren helt meningslös i min värld (jag har använt den 1 gång på 5-6 år och det var för att prova om det funkade o koka vatten på den). Så om man kan få ett betydligt bättre pris på 415 som oxå har 4 brännare och ett skåp med luckor (som 440) så skulle jag köra på den.
Sidobrännaren på min 330 använder jag rätt ofta till att fritera. Inte kul att fritera i ett hemmakök.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
Oooh, en grilltråd. Jag gillart!
Dammade av min efter vinterdvalan i lördags, ett säkert vårtecken hemma hos oss! :D
IMG_20190323_181706.jpg
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Har varit inne och köpt en weber Genesis II. I’ll keep you posted när den är hemkörd (hämtar imorn då jag inte fick plats samtidigt som hundburen var i bilen).
 
Senast ändrad:

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Idag blev det en T-bone på kolgrillen. Hängmörad lokal & allt det där.
20190328_150100.jpg

Fick lite rubb på sig sen indirekt grillad till 50°C. Vila i 5 min medans jag rörde om glöden lite sen 1 min per sida och ytterligare vila i 15 min.
20190329_165703(0).jpg

Blev riktigt bra måste jag säga :)
20190329_170312.jpg
 

Sjobedan

Rolex
Måste ju ha en grill till nya huset.

Velar fram och tillbaka.
Kol eller gasol?
Weber eller ??(annat märke)

Om man går för kol, är en kamado något att hänga i granen? Är de verkligen 8-9k bättre än en vanligt klotgrill?

Argh!!
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
Måste ju ha en grill till nya huset.

Velar fram och tillbaka.
Kol eller gasol?
Weber eller ??(annat märke)

Om man går för kol, är en kamado något att hänga i granen? Är de verkligen 8-9k bättre än en vanligt klotgrill?

Argh!!
Kamado är vettigt för långa bbq-projekt och som ugn, vanligt klot är enklare för mycket av vardagsgrillningen. Kol tycker jag är helt rätt väg - enklast och mest flexibelt att börja med en vanlig weber!
 
Måste ju ha en grill till nya huset.

Velar fram och tillbaka.
Kol eller gasol?
Weber eller ??(annat märke)

Om man går för kol, är en kamado något att hänga i granen? Är de verkligen 8-9k bättre än en vanligt klotgrill?

Argh!!

Båda!
Ibland vill man elda. Ibland praktiskt med gas.
Blivit många grillar genom åren men sedan jag köpte första webern har der blivit tre till plus en rök. Grymt nöjd med alla.
 

aneki

Omega
Nu börjar grillarna vakna ur sin dvala. Tänkte plocka fram min klassiska Weber klotgrill i helgen. Alltid kört briketter men tänkte testa kol i form av Kamado Joe's Big Block XL. Större är ju bättre säger dem...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tips på var man kan köpa universell kablage till de förbannade stektermometerna som finns på marknaden?

Mina termometrar flippar ut efter kanske 20-30 grillz temperatur går upp ner minus plus grader.

Använder det stort sett bara till grilleri
51899B62-9F1E-4BE2-974D-CA37A978AC51.jpeg
894B63BE-31AA-4729-8A82-56528E595255.jpeg
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Vet inte om Thermapen är samma som Thermoworks, men som syns på min bild ovan har monterat en probe som alltid sitter i grillen med Type-K thermocouple och så har jag ett gäng spetsiga probar med samma anslutning att koppla in på själva termometer-enheten oxå för att mäta kött-temp, fungerar riktigt bra och man får rätt temp-läsning på <1 sekund.
https://www.thermoworks.com/Handheld-Probes/Handhelds/Standard
Som sagt, riktigt, riktigt bra och helt klart värt investeringen, se bara till att köp in dig i samma anslutningssystem mellan prob och termometer.
 

Txistorra

Omega
Vet inte om Thermapen är samma som Thermoworks, men som syns på min bild ovan har monterat en probe som alltid sitter i grillen med Type-K thermocouple och så har jag ett gäng spetsiga probar med samma anslutning att koppla in på själva termometer-enheten oxå för att mäta kött-temp, fungerar riktigt bra och man får rätt temp-läsning på <1 sekund.
https://www.thermoworks.com/Handheld-Probes/Handhelds/Standard
Som sagt, riktigt, riktigt bra och helt klart värt investeringen, se bara till att köp in dig i samma anslutningssystem mellan prob och termometer.
Tror det är samma företag fast för den amerikanska marknaden (?). ETI heter moderbolaget om jag inte är ute och cyklar.
Jag handlar härifrån: https://thermometer.co.uk/ :)
Edit: ibland har dom termometrar till väldigt bra pris de fått i retur och sedan reparerat. Full garanti osv men ibland till halva priset på ebay
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tror det är samma företag fast för den amerikanska marknaden (?). ETI heter moderbolaget om jag inte är ute och cyklar.
Jag handlar härifrån: https://thermometer.co.uk/ :)
Edit: ibland har dom termometrar till väldigt bra pris de fått i retur och sedan reparerat. Full garanti osv men ibland till halva priset på ebay
Yes så verkar det vara, jag skulle verkligen rekommendera att köpa de termometrar med lösa prober (thermocouple), grymt smidigt att kunna ha samma enhet för att mäta både grilltemp och innertemperatur o.s.v. Sen är de dessutom riktigt snabba på avläsningen så man slipper bränna av sig håret på armarna när man mäter kött-temp.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Brisket för första gången. 6.5 kilo, men putsade bort en hel del. Tvungen att dela biten, då den ska få plats i min Bbq maskin. Kör tills det är nannadags, så får den gå klart i ugnen i natt. Spännande. Bara salt o svartpeppar.
20190601_134742.jpg
20190601_141522.jpg
20190601_143925.jpg
20190601_143916.jpg
20190601_150543.jpg
 

daniel_se

Omega
För oss som har olyckan att bara ha en balkong, men lyckan att man iaf får ha gasolgrill, vad ska man ha? Balkongen är inte jättestor, och helst har jag grillen på ett bra blombord jag redan har framför en ranglig grillvagn. Weber Q3200?
 
Topp