• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Nåt engelskspråkigt grillforum, detta var som sagt ganska länge sen innan de blev vanliga i Sverige. Ska genast kika lite och sen börja vässa argumenten för en tredje grill på altanen!
nej nej, redan där börjar du fel! En Primo är ingen grill! Det är världens mest kompletta system för all typ av varm matlagning! Oavsett om vi pratar pizzaugn, varmluftsugn, rökmaskin, grill, spis you name it! Primon klarar allt lite bättre än allt andra, tillsammans! Och endast för detta låga pris! Funkar inte det gör vi såhär: Köp med dubbletter av alla typer av kött ni tycker om och är sugna på. Sen kommer ni hit med det för en middag. Så tillagar vi allting med identisk kryddsättning osv. Men vi kör parallellt på primon och min 57:a! Då jävlar blir hon övertygad! Med tanke på hur en kamado fungerar blir allting både jämnare tillagat men även smakmässigt bättre då fukten stannar kvar i krukan. Brukar jämföra detta med att laga hel kyckling i en gammal lergryta mot att köra i ugn t.ex.
Lycka till

Glömde posta en helt oviktig bild när jag grillade igår..
Köpte en Napoleon grill för ett par årsen.
Tycker den är överlägsen samtliga Webers grillar på allt faktiskt, chassi är betydligt styvare, grill är både tjockare i gods och i emaljen.
Gallret är defentivt det som sticker ut..toppklass.
Så funderar någon på att köpa en ordinär grill kan jag bara lovorda denna modell.
20200131_161834.jpg

Ny badklocka kom från forumet igår :cool:
20200131_161015.jpg

Glömde posta en helt oviktig bild när jag grillade igår..
Köpte en Napoleon grill för ett par årsen.
Tycker den är överlägsen samtliga Webers grillar på allt faktiskt, chassi är betydligt styvare, grill är både tjockare i gods och i emaljen.
Gallret är defentivt det som sticker ut..toppklass.
Så funderar någon på att köpa en ordinär grill kan jag bara lovorda denna modell.
20200131_161834.jpg

Ny badklocka kom från forumet igår :cool:
20200131_161015.jpg
Så är det. Kan ta fel på årtal, men runt 2010(??) fick weber en ny ägarstruktur som gick ner i kvalitet gällande plåten till sina grillar. Så i ”grillnördskretsar” primeras/värderas grillar högre som är tillverkade före detta byte. En gammal weber håller, generellt, mycket bättre/längre än nytillverkade dito. Så Napoleon som du själv kör med föredras ofta över weber nuförtiden. Fin och bra grill du har:)
De senaste åren har även Rösle slagit sig fram ganska hårt i webers domäner. En tysk kvalitetsgrill som är riktigt bra, både kvalitetsmässigt men även vissa innovativa lösningar som är riktigt bra! Har som sagt en weber 57:a själv från ca 2012/2013. Duger men inte mer än så. Ska det in en ny klotgrill i parken framöver blir det säkert en rösle, eller kanske en napoleon

Står i startgroparna för att införskaffa mig en första grill och skulle gärna ta emot lite rekommendationer ifrån alla ni insatta.
Lite förutsättningar:
Måste vara gasol (regler från BRFen). El är också tillåtet men är det ens nått att ha?
Oftast blir det att grilla för mig och tjejen bara, några enstaka bjudningar där det blir för fler, så behöver inget monster till grill.
Kommer stå ute på balkongen året runt.
Budget - inte satt någon egentligen, tar gärna tips på vad ni hade köpt i min situation så får jag utvärdera.

Tack på förhand!

Står i startgroparna för att införskaffa mig en första grill och skulle gärna ta emot lite rekommendationer ifrån alla ni insatta.
Lite förutsättningar:
Måste vara gasol (regler från BRFen). El är också tillåtet men är det ens nått att ha?
Oftast blir det att grilla för mig och tjejen bara, några enstaka bjudningar där det blir för fler, så behöver inget monster till grill.
Budget - inte satt någon egentligen, tar gärna tips på vad ni hade köpt i min situation så får jag utvärdera.

Tack på förhand!

En Weber har bra brännare....tycker du ska ge dig själv schysta förutsättningar att grilla vilket en bra grill gör. Men det är helt och hållet din budget som avgör. vissa tycker det är festligt att ånga kött på 200 grader jag vill gärna ha en grill som klarar av 250-300 grader minst för kunna få en schyst yta.

El är ingen grill :D då kan du lika gärna använda microns grillfunktion.

En Weber har bra brännare....tycker du ska ge dig själv schysta förutsättningar att grilla vilket en bra grill gör. Men det är helt och hållet din budget som avgör. vissa tycker det är festligt att ånga kött på 200 grader jag vill gärna ha en grill som klarar av 250-300 grader minst för kunna få en schyst yta.

El är ingen grill :D då kan du lika gärna använda microns grillfunktion.
Precis det jag tänker! Jag är inte så insatt därav önskar jag lite rekommendationer så man inte köper något skit.

Min uppfattning om el är typ likadan haha..

Precis det jag tänker! Jag är inte så insatt därav önskar jag lite rekommendationer så man inte köper något skit.

Min uppfattning om el är typ likadan haha..

Min erfarenhet av all hobbyverksamhet är att man ska köpa lite bättre än man tror sig behöva...finns ingen anledning att inte köpa en grill som klarar av en middag för 6 pers om man har råd. Så slipper du byta om nåt år...hållbart och billigt i längden

Lite förutsättningar:
Tack på förhand!
Skulle oxå definitivt rekommendera Weber, kan tyckas lite dyrt kanske men som med mycket annat tycker jag man får vad man betalar för.
Har en Weber Genesis EP-330 (modellen heter nu / har nu mer ersatts av Genesis II E-335) den är typ 7-8 år gammal nu och har använts mycket flitigt till allt från grillkorv till pizza och långrökning av bringa och revben. Tycker den serien ligger lite i sweet-spotten för att man får mycket grill för pengarna. Skulle jag köpa en ny i dagsläget kanske jag skulle kliva upp på den som heter E-435 istället så får man en extra brännare. Sen kan jag väl tillägga att kokplattan på sidan använder jag nästan aldrig men kan va bra o ha och nu får man inget skåp med stängbara dörrar under grillen (som jag faktiskt använder en del) om man inte tar modellen med kokplatta.

Har varit ohälsosamt sugen på en Primo Oval 400, såg att vi hade extra rabatt genom jobbet också. Men nu verkar rean vara slut, missade tåget :confused:. Kommer väl fler reor, lättare att motivera att ersätta befintlig Weber om det är lite specialpris, även om det inte är samma sak som en vanlig klotgrill.

Har varit ohälsosamt sugen på en Primo Oval 400, såg att vi hade extra rabatt genom jobbet också. Men nu verkar rean vara slut, missade tåget :confused:. Kommer väl fler reor, lättare att motivera att ersätta befintlig Weber om det är lite specialpris, även om det inte är samma sak som en vanlig klotgrill.
Vill bara påpeka att jag är avundsjuk på att d kan få rabatt genom jobbet :D:D är nog den bästa grill man kan få för dessa pengar

Måste bara fråga varför tråden är så frälst i Primo om man snackar keramik(Har bara läst senaste sidorna av tråden) Kamdo Joe bättre packning, gångjärn, topp ventil, sex delad eld låda(Big Joe) galler osv är halvmånar=oändliga möjligheter?
Grymt mycket tillbehör finns om man vill konvertera sin grill till något annat.

Bilagor

• 9FBF6013-EE2D-4935-BAA6-31D1EC481BB6.jpeg
    9FBF6013-EE2D-4935-BAA6-31D1EC481BB6.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 4
Aja så länge alla är ute och grillar, delar med sig, inspirerar och pushar grill konsten framåt så får man så klart köra på det man vill. (Bara nyfiken)

Men blev iaf I fredags.
cheesesteak philly style till lunch när en bit högrev på ca 1,5 kg endå skulle vila innan jag drog isär det på ett hamburgerbröd toppat med coleslaw, till middag.
Lunchen blev galet bra! inte speciellt svårt då det bara va att dra upp grillen på riktigt hög temp.
Högreven blev mindre bra.
När jag trimmade bort överflödigt gäddhäng och rubba biten daggen innan rökning så ”delade” sig biten. Eller den satt bara ihop i ett tunt membran? Någon som vet?
Var det en högrev som har blivit så dåligt tillskuren så att en annan detalj också hängde med? Är inte speciellt bra på styckdetaljer men eftersom man har ett helt nytt fläsk krematorium tänkte jag försöka bli.
Ingen bild på högrevs bitarna tyvärr.
BA13A4D7-A0DD-44B3-A767-7DB89634F4F7.jpeg 18A01EC7-F426-4D22-B70F-04225D495E97.jpeg 628C2949-82C3-42E2-98DD-3FD7AC742137.jpeg

Aja så länge alla är ute och grillar, delar med sig, inspirerar och pushar grill konsten framåt så får man så klart köra på det man vill. (Bara nyfiken)

Men blev iaf I fredags.
cheesesteak philly style till lunch när en bit högrev på ca 1,5 kg endå skulle vila innan jag drog isär det på ett hamburgerbröd toppat med coleslaw, till middag.
Lunchen blev galet bra! inte speciellt svårt då det bara va att dra upp grillen på riktigt hög temp.
Högreven blev mindre bra.
När jag trimmade bort överflödigt gäddhäng och rubba biten daggen innan rökning så ”delade” sig biten. Eller den satt bara ihop i ett tunt membran? Någon som vet?
Var det en högrev som har blivit så dåligt tillskuren så att en annan detalj också hängde med? Är inte speciellt bra på styckdetaljer men eftersom man har ett helt nytt fläsk krematorium tänkte jag försöka bli.
Ingen bild på högrevs bitarna tyvärr.
BA13A4D7-A0DD-44B3-A767-7DB89634F4F7.jpeg 18A01EC7-F426-4D22-B70F-04225D495E97.jpeg 628C2949-82C3-42E2-98DD-3FD7AC742137.jpeg
Förstår inte vad du menar hände med stycket. Men högrev kan ju vara lite olika beroende på var på djuret.

"Rib cap'en" som jag inte vet vad det heter på Svenska lossnar ju runt fettögat väldigt lätt, om den är tagen närmare Entrecot'en.

Förstår inte vad du menar hände med stycket. Men högrev kan ju vara lite olika beroende på var på djuret.
tycker jag va ganska varsam med biten när jag tog fram den, spolade den under kranen med så kalt vatten jag kan få hemma. Redan då kändes det som att biten egentligen var två. Men det var inte så att det va två bitar i en vaccad påse utan att det var två bitar som satt ihop i ett tunt membran eller sena.
"Rib cap'en" som jag inte vet vad det heter på Svenska lossnar ju runt fettögat väldigt lätt, om den är tagen närmare Entrecot'en.
tycker jag va ganska varsam med biten när jag tog fram den, spolade den under kranen med så kalt vatten jag kan få hemma. Redan då kändes det som att biten egentligen var två. Men det var inte så att det va två bitar i en vaccad påse utan att det var två bitar som satt ihop i ett tunt membran eller sena.

Vad sportar ni för grill? Jag funderar på att gå all in på en Napoleon. Samt en Weber 57a. Då täcker det mesta av mina behov :)

Tillbaka
Topp