• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grilltråden v2.0

HaNi

Omega
Game on!
2BB4FFCE-8DC5-4476-B2EB-545FF7C7902E.jpeg
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Kul tråd!
Jag kör själv Weber klotgrill och Traeger 575 D2 pelletsgrill för mina grillbehov.

Tragern är grym för amerikansk BBQ som t.ex pulled pork.
För er som inte känner till denna typ av BBQ-grill fungerar den som en ungn ungefär, med elektronisk temperaturreglering, och klarar temperaturer från 75-260 grader.
Dessutom är den wifistyrd och har inbyggd termometer etc.

https://www.traegergrills.com/pellet-grills/pro-series/780-575-pellet-grill

Kört en hel del pulled pork, brisket och chili-grytor för att få den där härliga rökiga smaken men även en hel del helgrillade bitar av t.ex tri tip, flap stek kyckling och korv.
Riktigt bra pryl!

Är jag ute efter mycket yta är dock en klotgrillen att föredra för riktigt bra Maillard-effekt.
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Skönt att Klocksnack har en avdelning med proffs på diverse ämnen!

Jag behöver hjälp med val av grill.
Budgeten är relativt knaper: 15k
Primärt användande: Direkt grillning
Tidigare grillar: Weber klotgrill / weber gasolgrill (mindre balkongvariant)

Problemet är när man gärna vill ha allt men också enkelhet. Skulle gärna ha en traeger pelletsgrill men de känns spontant endast bra för indirekt grillning och klassisk BBQ, briskets, slow cooks osv. Vill kunna kasta på en Entrecôte och få bra yta.

Kolgrill är ju alltid kanon men det är ju enklare att bara kicka igång en gasolgrill tidsmässigt.

just nu står det mellan Broil King 490 och Weber Genesis II EP-335 GBS och ev en komplementsgrill i form av Boretti Barilo på sikt.

Tar gärna emot tankar, tips och recensioner :)
 

Henryandy

Cartier
Skönt att Klocksnack har en avdelning med proffs på diverse ämnen!

Jag behöver hjälp med val av grill.
Budgeten är relativt knaper: 15k
Primärt användande: Direkt grillning
Tidigare grillar: Weber klotgrill / weber gasolgrill (mindre balkongvariant)

Problemet är när man gärna vill ha allt men också enkelhet. Skulle gärna ha en traeger pelletsgrill men de känns spontant endast bra för indirekt grillning och klassisk BBQ, briskets, slow cooks osv. Vill kunna kasta på en Entrecôte och få bra yta.

Kolgrill är ju alltid kanon men det är ju enklare att bara kicka igång en gasolgrill tidsmässigt.

just nu står det mellan Broil King 490 och Weber Genesis II EP-335 GBS och ev en komplementsgrill i form av Boretti Barilo på sikt.

Tar gärna emot tankar, tips och recensioner :)

Om du bara ska ha för direkt grillning/stekning funkar vilken gasolgrill som helst egentligen. Eller elgrill, elektriskt stekplatta osv. Spara pengarna till bra kött i stället.
Om du däremot vill utveckla din matlagning och köra mer indirekt så är en Kamado ett utmärkt val, med denna kan du även grilla direkt, dock är det med kol. Lite bökigare än en gasol/elgrill.

Angående val av grill så är jag väldigt nöjd med min Weber Genesis rostfria, har varit felfri nu i fem år. Dessförinnan hade jag en Broil King där brännarna rostade sönder efter ett år år, även grillgallren rostade sönder. Förklaringen jag fick var att jag bodde för nära vatten med fuktig miljö....
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Om du bara ska ha för direkt grillning/stekning funkar vilken gasolgrill som helst egentligen. Eller elgrill, elektriskt stekplatta osv. Spara pengarna till bra kött i stället.
Om du däremot vill utveckla din matlagning och köra mer indirekt så är en Kamado ett utmärkt val, med denna kan du även grilla direkt, dock är det med kol. Lite bökigare än en gasol/elgrill.

Angående val av grill så är jag väldigt nöjd med min Weber Genesis rostfria, har varit felfri nu i fem år. Dessförinnan hade jag en Broil King där brännarna rostade sönder efter ett år år, även grillgallren rostade sönder. Förklaringen jag fick var att jag bodde för nära vatten med fuktig miljö....

Nu skulle jag ju iofs säga att det är skillnad på grill och grill också oavsett om man ska köra direkt grillning, så en elgrill blir det pass på :)

och ja... det blir inte Eldorado-entrecôte någonsin.
Allt kött som tillagas ska vara bra kött, alltid oavsett, annars kan man skit i det.

Bra att höra om din erfarenhet med Broiler King!
Weber har funkat bra för mig historiskt så lutar väl mer åt en sån!

Tack!
 

Henryandy

Cartier
Nu skulle jag ju iofs säga att det är skillnad på grill och grill också oavsett om man ska köra direkt grillning, så en elgrill blir det pass på :)

och ja... det blir inte Eldorado-entrecôte någonsin.
Allt kött som tillagas ska vara bra kött, alltid oavsett, annars kan man skit i det.

Bra att höra om din erfarenhet med Broiler King!
Weber har funkat bra för mig historiskt så lutar väl mer åt en sån!

Tack!

Weber har elgrillar också. Dessa ska tydligen vara riktigt bra. Det jag menar är att om man inte vill köpa en dyrare grill så gör i stort sätt alla grillar jobbet när det kommer till stekning. Kan vara väldigt onödigt att lägga 15-25 000kr på en ”stekhäll”. Min Weber används väldigt sällan, mer om familjen vill ha mat pronto och jag inte hunnit förbereda. Den kommer upp i temp på bara någon minut. Enda fördelen.
 

macallan

Cartier
Skönt att Klocksnack har en avdelning med proffs på diverse ämnen!

Jag behöver hjälp med val av grill.
Budgeten är relativt knaper: 15k
Primärt användande: Direkt grillning
Tidigare grillar: Weber klotgrill / weber gasolgrill (mindre balkongvariant)

Problemet är när man gärna vill ha allt men också enkelhet. Skulle gärna ha en traeger pelletsgrill men de känns spontant endast bra för indirekt grillning och klassisk BBQ, briskets, slow cooks osv. Vill kunna kasta på en Entrecôte och få bra yta.

Kolgrill är ju alltid kanon men det är ju enklare att bara kicka igång en gasolgrill tidsmässigt.

just nu står det mellan Broil King 490 och Weber Genesis II EP-335 GBS och ev en komplementsgrill i form av Boretti Barilo på sikt.

Tar gärna emot tankar, tips och recensioner :)
Har alltid kört med Webergrillar. Min gasolgrill, 3 brännare spirit 2 GBS gör vad jag tycker en gasgrill ska göra och den kostar under 6000. Sen har jag både klot och rök som komplement.. Det går ju knappt att slita ut en weber. Mina används flitigt och står ute året runt. Weber har dessutom väldigt generösa garantier och skulle man mot förmodan ha någon del som inte håller måttet så är det bara att kontakta dem så får man en ny del hemskickad.
 

Tobyponken

Cartier
Hej grillsnackare,
Har en fråga om stektermometrar. Har avverkat flertalet billiga digitala termometrar och börjar tröttna på att de inte håller mer än en säsong. Vill heller inte lägga en förmögenhet på detta. Verkar främst som det är kablarna som börjar glappa. Finns det ingen prisvärd termometer som håller?
Använder enbart till min weber klot så kabeln kläms ju när man lägger på locket varje gång.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Inser att jag inte kan lämna kolgrill så det blir en Kamodo Sumo XL.
Kika på Webers nya pellets grill. Du kan både röka och grilla med den.
Nu har det varit lite barnsjukdomar med den men tror att dom har börjat att komma till rätta med det och man har ju en låååång garantitid.

Jag har smoker, gasol och några Weberklot i olika storlekar men tycker att pellets känns rätt intressant.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hej grillsnackare,
Har en fråga om stektermometrar. Har avverkat flertalet billiga digitala termometrar och börjar tröttna på att de inte håller mer än en säsong. Vill heller inte lägga en förmögenhet på detta. Verkar främst som det är kablarna som börjar glappa. Finns det ingen prisvärd termometer som håller?
Använder enbart till min weber klot så kabeln kläms ju när man lägger på locket varje gång.
Googla Meater, har bara hört gott om den.

Bästa handhållna termometern är Thermapen.
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Hej grillsnackare,
Har en fråga om stektermometrar. Har avverkat flertalet billiga digitala termometrar och börjar tröttna på att de inte håller mer än en säsong. Vill heller inte lägga en förmögenhet på detta. Verkar främst som det är kablarna som börjar glappa. Finns det ingen prisvärd termometer som håller?
Använder enbart till min weber klot så kabeln kläms ju när man lägger på locket varje gång.

jag har kört professional secrets termometer.
Brukar inte låta den sitta i utanför sticktest då jag ändå vill kolla på mer än ett ställe.
Den är snabb och pricksäker.
 

Tobyponken

Cartier
Googla Meater, har bara hört gott om den.

Bästa handhållna termometern är Thermapen.
Meater, måste man ha mobilen för att läsa av temperaturen? Annars verkar den vettig då den inte har sladd.
En sån handhållen funkar inte då man måste lyfta på locket för att läsa av.


jag har kört professional secrets termometer.
Brukar inte låta den sitta i utanför sticktest då jag ändå vill kolla på mer än ett ställe.
Den är snabb och pricksäker.
Samma här. Vill undvika att öppna grillen för ofta.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Meater, måste man ha mobilen för att läsa av temperaturen? Annars verkar den vettig då den inte har sladd.
En sån handhållen funkar inte då man måste lyfta på locket för att läsa av.



Samma här. Vill undvika att öppna grillen för ofta.
Mobil ja.

Thermapen använder man till mycket annat än att grilla och BBQa.

Klart som tusan att man inte ska öppna locket stup i ett men lik väl så ska det ju någon gång öppnas och då kollar man av tempen.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Skönt att Klocksnack har en avdelning med proffs på diverse ämnen!

Jag behöver hjälp med val av grill.
Budgeten är relativt knaper: 15k
Primärt användande: Direkt grillning
Tidigare grillar: Weber klotgrill / weber gasolgrill (mindre balkongvariant)

Problemet är när man gärna vill ha allt men också enkelhet. Skulle gärna ha en traeger pelletsgrill men de känns spontant endast bra för indirekt grillning och klassisk BBQ, briskets, slow cooks osv. Vill kunna kasta på en Entrecôte och få bra yta.

Kolgrill är ju alltid kanon men det är ju enklare att bara kicka igång en gasolgrill tidsmässigt.

just nu står det mellan Broil King 490 och Weber Genesis II EP-335 GBS och ev en komplementsgrill i form av Boretti Barilo på sikt.

Tar gärna emot tankar, tips och recensioner :)

Jag tycker inte du ska räkna bort Tragern riktigt ännu då den är mer mångsidig än man kanske kan tro.
Bortsett från att köra en massa gudomligt Low and Slow går det att göra mer än så samtidigt som man får en vedeldad smakkomponent som är väldigt trevlig.

Jag kör själv en Traeger D575 Pro och med senaste FW-uppdatering har maxtemp höjts till 260 grader som på Timberline-serien.
Det innebär att den är än mer användbar än tidigare då man kan få riktigt fin yta om man även vill grilla kött.

Ett knep som man kan testa för ännu mer direkt värme underifrån är att ta bort dropp-plåten som över pellets-koppen/brännaren vilket ger ytterligare hetta, helt jämförbar med en hårt eldad kolgrill.
Det finns nämligen i USA, eftermarknads-insatser till Traeger. som ersätter dropplåten med en slitsad dropplåt just över brännaren för att låte ännu mer direkt värme komma upp mot grillgallret.
Detta gav mig inspirationen att testa detta själv genom att ta bort plåten helt och använda gjutjärnsplatta och -panna vilket tar ca 20 sekunder att göra då det bara är att lyfta ur den ur grillen.
Resultatet blir att det räcker att ha grillen inställd på ca: 200 grader för att få en mycket intensiv hetta.

När jag kör utan dropp-plåten så använder jag en vändbar gjutjärnsplatta från Skeppshult (snarlik denna i länken) så att ev. fett inte hamnar i botten av grillen då det är lite drygt att rengöra.
https://www.southsidebbq.se/71-grillar/traeger/traeger-cast-iron-griddle

Så här kan det se ut:
IMG_1470.jpg


Köttet körde på plattan och inte i pannan med grönsakerna men för att underlätta vid servering flyttades hamburgaren och ryggbiffen till pannan.
IMG_1472.jpg


Och resultatet efter lite vila?
Perfekt medium/medium-rare och krispig yta och som man kan se är det inget problem med att få det tillräckligt varmt för att både få bra yta och önskad innertemperatur på köttet.
IMG_1473.jpg



Nåväl, ville bara ge lite input och delge mina erfarenheter så du kan fatta ett välinformerat beslut,
Jag är supernöjd med pelletsgrillen då den kan användas till nästan all typ av matlagning och är superenkel att använda.
Ser man bara till att ha pellets påfyllt är det bara en knapptryckning och 10-15 min väntan innan man kan börja grilla.

Att den dessutom är termostatstyd som en ugn, har inbyggd termometer och är appstyrd gör att man kan vara oerhört väldigt flexibel i sin matlagning.

Jag har flera gånger kört Low and Slow utan att vara hemma vilket är rätt trevligt att kunna göra när man ska göra en brisket eller pulled pork :)

Lycka till med grill-köpet!
 

macallan

Cartier
Fick härförleden en uppenbarelse om att det är dags att ta nästa steg i grillningen. Kör idag kolgrill men tänker mig att smidigheten med gasol är trevligt.

Kan denna webern vara något att ha?
https://www.netonnet.se/art/hem-hus...-spirit-ii-e-310-gbs-gasolgrill/1006090.9271/
Den har jag och jag är väldigt nöjd med den. Den har allt som jag begär av en gasolgrill. Bra prestanda för en vettig peng. Väldigt smidigt med gasol, men behåll kolgrillen som komplement.
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Jag tycker inte du ska räkna bort Tragern riktigt ännu då den är mer mångsidig än man kanske kan tro.
Bortsett från att köra en massa gudomligt Low and Slow går det att göra mer än så samtidigt som man får en vedeldad smakkomponent som är väldigt trevlig.

Jag kör själv en Traeger D575 Pro och med senaste FW-uppdatering har maxtemp höjts till 260 grader som på Timberline-serien.
Det innebär att den är än mer användbar än tidigare då man kan få riktigt fin yta om man även vill grilla kött.

Ett knep som man kan testa för ännu mer direkt värme underifrån är att ta bort dropp-plåten som över pellets-koppen/brännaren vilket ger ytterligare hetta, helt jämförbar med en hårt eldad kolgrill.
Det finns nämligen i USA, eftermarknads-insatser till Traeger. som ersätter dropplåten med en slitsad dropplåt just över brännaren för att låte ännu mer direkt värme komma upp mot grillgallret.
Detta gav mig inspirationen att testa detta själv genom att ta bort plåten helt och använda gjutjärnsplatta och -panna vilket tar ca 20 sekunder att göra då det bara är att lyfta ur den ur grillen.
Resultatet blir att det räcker att ha grillen inställd på ca: 200 grader för att få en mycket intensiv hetta.

När jag kör utan dropp-plåten så använder jag en vändbar gjutjärnsplatta från Skeppshult (snarlik denna i länken) så att ev. fett inte hamnar i botten av grillen då det är lite drygt att rengöra.
https://www.southsidebbq.se/71-grillar/traeger/traeger-cast-iron-griddle

Så här kan det se ut:
IMG_1470.jpg


Köttet körde på plattan och inte i pannan med grönsakerna men för att underlätta vid servering flyttades hamburgaren och ryggbiffen till pannan.
IMG_1472.jpg


Och resultatet efter lite vila?
Perfekt medium/medium-rare och krispig yta och som man kan se är det inget problem med att få det tillräckligt varmt för att både få bra yta och önskad innertemperatur på köttet.
IMG_1473.jpg



Nåväl, ville bara ge lite input och delge mina erfarenheter så du kan fatta ett välinformerat beslut,
Jag är supernöjd med pelletsgrillen då den kan användas till nästan all typ av matlagning och är superenkel att använda.
Ser man bara till att ha pellets påfyllt är det bara en knapptryckning och 10-15 min väntan innan man kan börja grilla.

Att den dessutom är termostatstyd som en ugn, har inbyggd termometer och är appstyrd gör att man kan vara oerhört väldigt flexibel i sin matlagning.

Jag har flera gånger kört Low and Slow utan att vara hemma vilket är rätt trevligt att kunna göra när man ska göra en brisket eller pulled pork :)

Lycka till med grill-köpet!

Stort tack för en fantastisk recension, oavsett vad det nu blir för grill så blev jag jäkligt hungrig av att se de bilderna.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Hej grillsnackare,
Har en fråga om stektermometrar. Har avverkat flertalet billiga digitala termometrar och börjar tröttna på att de inte håller mer än en säsong. Vill heller inte lägga en förmögenhet på detta. Verkar främst som det är kablarna som börjar glappa. Finns det ingen prisvärd termometer som håller?
Använder enbart till min weber klot så kabeln kläms ju när man lägger på locket varje gång.

Jag håller med om att de flesta termometrar håller dålig kvalitet.

Detta låter säkert märkligt men den som hållt bäst för mig är Ikeas 39-kronors-variant.
Min har glömts på locket på klotgrillen så den delvis har smält samt att den får ligga utomhus under vintern eftersom jag förmodat att den ska ge upp närsomhelst men den verkar faktiskt odödlig.
Jämfört med min grills inbyggda termometer verkar den hålla samma precision så funktionellt finns det inte så mycket att klaga på.
 

Henryandy

Cartier
För mig funkar Flame Boss utmärkt när det gäller att hålla koll på Kamadon, skönt att vart man än befinner sig kunna styra temperaturen på Kamadon,
 
Topp