• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Jag håller med om att de flesta termometrar håller dålig kvalitet.

Detta låter säkert märkligt men den som hållt bäst för mig är Ikeas 39-kronors-variant.
Min har glömts på locket på klotgrillen så den delvis har smält samt att den får ligga utomhus under vintern eftersom jag förmodat att den ska ge upp närsomhelst men den verkar faktiskt odödlig.
Jämfört med min grills inbyggda termometer verkar den hålla samma precision så funktionellt finns det inte så mycket att klaga på.
Kan instämma här. IKEA:s (som numera kostar 49 tror jag) fungerar faktiskt bra.. om man bara vill ha koll på temperaturen. Har blivit riktigt besviken på några dyrare. Denna har man inga enorma förväntningar på och då är det helt omöjligt att bli besviken. Lägg lite på en sådan och lite mer på en superfast thermapen som man kan använda till mycket i köket. Har även webers igrill men lite störande när man går utanför räckvidden med mobilen och det måste reconnecta och börjas om. Jag föredrar faktiskt dessa enklare modeller.

Man kan möjligen anmärka på att det inte går att förvara gasolflaskan dold i ett skåp under själva grillen.
Det enda faktiskt som jag störde mig på när jag köpte denna. Kunde förvara gasflaskan inne i den gamla. Men jag vande mig snabbt och dessutom är det lättare att komma åt att vrida på och av gasen nu.
20200420_183035.jpg

När kan det inte ersätta menar du? Hur än trevligt det skulle vara vill jag nog gärna undvika "grillbonanza" och ha endast en grill som funkar för allt.
Smakmässigt så är kolgrillat svårslaget och då menar jag kol och inte briketter. Går inte in i ytterligare diskussion då jag själv kör med kol, gas och en gammal New Braunfels Smoker alla fyller sin funktion. Pellets är väl det som kommer starkt och lite sugen är man ju att testa den nya Webern som funkar för både BBQ och grill.

Smakmässigt så är kolgrillat svårslaget och då menar jag kol och inte briketter. Går inte in i ytterligare diskussion då jag själv kör med kol, gas och en gammal New Braunfels Smoker alla fyller sin funktion. Pellets är väl det som kommer starkt och lite sugen är man ju att testa den nya Webern som funkar för både BBQ och grill.

Håller med till fullo, riktigt kol tillför smak tillsammans med rökveden, gasol eller pellets får inte detta. Viktigt för mig.

Håller med till fullo, riktigt kol tillför smak tillsammans med rökveden, gasol eller pellets får inte detta. Viktigt för mig.
Man kan ju givetvis köra på med rökflis till gasolgrillen finns att köpa lite olika behållare som man placerar ovanpå en brännare. Dessvärre så blir det inte lika trevlig smak som att grilla eller BBQa på kol.

Att grilla har ju blivit en materialsport men har man grillat i över 40 år sommar som vinter så har man väl kanske lärt sig något. Exempelvis att man vill köpa mer prylar:D

Man kan ju givetvis köra på med rökflis till gasolgrillen finns att köpa lite olika behållare som man placerar ovanpå en brännare. Dessvärre så blir det inte lika trevlig smak som att grilla eller BBQa på kol.

Att grilla har ju blivit en materialsport men har man grillat i över 40 år sommar som vinter så har man väl kanske lärt sig något. Exempelvis att man vill köpa mer prylar:D
Framförallt så är det ju en helt annan känsla med eld och kol. Men man behöver kanske inte den känslan varje gång man grillar, och till alla rätter.. Var själv en stor gasolmotståndare tidigare men det är ju fan så bekväm, och det gör ju att antal grillningar per år ökar rejält. Och det får väl klassas som positivt. Ordet materialsport passar väldigt bra in när man pratar grillning :)

Inge orsak!
Lycka till i Grill-Djungeln :)

Jag är sugen på en mindre kamado själv att komplettera Traegern med.
Är nog en grym kombo.

Blev en beställning idag på en Kamado Masterbuild istället för Sumo... fick en känsla när jag såg att Sumo var en produkt som Jureskog var involverad i att det egentligen är en billigare Kamado som de dragit upp priset på när de fått med sig en kändiskock på tåget.
Fick väl det mer eller mindre bekräftat av några olika grillbutiker.

Får jag min vilja igenom blir det nog en traeger på sikt också :)

På grund av det här jäkla forumet har jag nu blivit sugen på att komplettera min Traeger med en Kamado då de verkar helt grymma ju mer jag läser på om grilltypen.

Vad säger ni kamadoproffs här inne är värt att satsa på?
Jag har lyckats lista ut att de dyrare märkena i "premiumsegmentet" verkar ge livstids garanti på keramiken, vilket låter som något man verkligen vill ha.
De varumärken som jag uppfattat erbjuder detta är Big Green Egg, Kamado Joe, Primo och Jureskogs Kamado Sumo.

Just Kamado Sumo verkar kanske mest intressant då de ligger klart lägre än övriga "premium-kamados" jag listar ovan.

En feature som är riktigt kul med Kamado Joe är att man kan komplettera med en wifistyrd fläkt med tempgivare som kan finjustera lufttillförseln och därmed temperatur.
Dock har jag redan en Traeger med just denna funktion så det blir lite kaka på kaka samt att bara wifi-tillsatsen kostar 3000.

Är det någon som har några andra tips på Kamado-grillar och kanske märken och modeller som jag missat?
Alla erfarenheter på ämnet välkomnas :)

Vänliga hälsningar

På grund av det här jäkla forumet har jag nu blivit sugen på att komplettera min Traeger med en Kamado då de verkar helt grymma ju mer jag läser på om grilltypen.

Jag har lyckats lista ut att de dyrare märkena i "premiumsegmentet" verkar ge livstids garanti på keramiken, vilket låter som något man verkligen vill ha.
De varumärken som jag uppfattat erbjuder detta är Big Green Egg, Kamado Joe, Primo och Jureskogs Kamado Sumo.

Just Kamado Sumo verkar kanske mest intressant då de ligger klart lägre än övriga "premium-kamados" jag listar ovan.

En feature som är riktigt kul med Kamado Joe är att man kan komplettera med en wifistyrd fläkt med tempgivare som kan finjustera lufttillförseln och därmed temperatur.
Dock har jag redan en Traeger med just denna funktion så det blir lite kaka på kaka samt att bara wifi-tillsatsen kostar 3000.

Är det någon som har några andra tips på Kamado-grillar och kanske märken och modeller som jag missat?

Vänliga hälsningar

själv kör jag Primo. Läser du på ordentligt på nätet finner du att just primon, pga sin ovala form, är den enda som erbjuder riktigt 2-zons grillning. De andra påstår att de kan göra detsamma med olika dividersystem men sanningen är att en rund kamado får samma temp överallt efter ett tag. Oundvikligt!! Primon har ytterligare en stor fördel kom sin form. Du kan röka en hel laxsida i den utan problem (om du kör 400xl dvs) Alla kamados du nämner kan Wi-Fi styras. Jag har en flameboss som jag inte använt på ca 2 år. Den kan du få köpa för ett schysst pris. Just kamado sumo känner jag ett år griller som haft problem med. Ojämn i keramiken så den drar tjuvlyft med oönskad tempökning som följd. Top of the line gällande kamados är utan snack Primo och BGE. Mest bang for the buck har du i kamado joe. Mitt tips är BGE eller Primo om du vill lägga samma pengar som en ny Tudor ungefär. Kamado Joe om du känner att du vill ha både en kamado och en sinn för samma pengar :)

Vänliga hälsningar

Primo med sin Ovala form är oslagbar, gör inte mitt misstag och köp en liten då är hela poängen med en riktig grill borta.

Vänliga hälsningar
Kör själv med Kamado Joe, gillar deras tänk med senaste ”teknologin” om en fördelare för värmen. Wi-Fi-styrda fläktar kan du ha till alla grillar. Kör Flame Boss och riktigt skönt att kunna styra sin grill från vart än man befinner sig. Angående storleken så har jag stora och lilla och använder båda lika mycket.

Vänliga hälsningar

Jag har precis gått igenom denna resa dock hade jag inte riktigt den budget jag önskat för då hade jag köpt en Kamado Joe.
Anledningen till att jag valt den och inte Big Green Egg är egentligen två, vad som ingår vid leverans (den kommer med mycket mer utrustning).
Locket har hydralik vilket gör att den inte smäller igen och den blir lättare att jobba med. Sen kanske en grön kamado är snyggare än en röd vad vet jag :)

De jag pratade med sa i samklang att Sumo egentligen bara är vilken "kina"-Kamado som helst som fått ett brandat namn där de valde Jureskog som profil.
Samt att keramiken i den inte alls håller kvaliteten och därav tappar värme mycket snabbare än de övriga om man öppnar locket.

Mitt val föll på en Kamado Masterbuild som är Kamado Joes lillebrorsa den är säkerligen inte bättre än en Sumo men den är iaf 4-5k billigare.
Och dessutom funkar alla Kamado Joe tillbehör.

själv kör jag Primo. Läser du på ordentligt på nätet finner du att just primon, pga sin ovala form, är den enda som erbjuder riktigt 2-zons grillning. De andra påstår att de kan göra detsamma med olika dividersystem men sanningen är att en rund kamado får samma temp överallt efter ett tag. Oundvikligt!! Primon har ytterligare en stor fördel kom sin form. Du kan röka en hel laxsida i den utan problem (om du kör 400xl dvs) Alla kamados du nämner kan Wi-Fi styras. Jag har en flameboss som jag inte använt på ca 2 år. Den kan du få köpa för ett schysst pris. Just kamado sumo känner jag ett år griller som haft problem med. Ojämn i keramiken så den drar tjuvlyft med oönskad tempökning som följd. Top of the line gällande kamados är utan snack Primo och BGE. Mest bang for the buck har du i kamado joe. Mitt tips är BGE eller Primo om du vill lägga samma pengar som en ny Tudor ungefär. Kamado Joe om du känner att du vill ha både en kamado och en sinn för samma pengar :)

Superbra och detaljerat svar!
Tack!
Jag får ta en rejäl funderare då jag inte mentalt har så hög budget som rekommendationerna innebär samt att mitt use case är ett komplement till en pellets-BBQ som jag kan köra stora detaljer för Low and Slow.
Därför tänker jag mig att jag klarar mig på mindre och kanske lite billigare Kamado.
Dock vill man ju inte köpa nåt skit som man får reklamera eller värsta fall ersätta efter ett par år.

Vänliga hälsningar

Jag har precis gått igenom denna resa dock hade jag inte riktigt den budget jag önskat för då hade jag köpt en Kamado Joe.
Anledningen till att jag valt den och inte Big Green Egg är egentligen två, vad som ingår vid leverans (den kommer med mycket mer utrustning).
Locket har hydralik vilket gör att den inte smäller igen och den blir lättare att jobba med. Sen kanske en grön kamado är snyggare än en röd vad vet jag :)

De jag pratade med sa i samklang att Sumo egentligen bara är vilken "kina"-Kamado som helst som fått ett brandat namn där de valde Jureskog som profil.
Samt att keramiken i den inte alls håller kvaliteten och därav tappar värme mycket snabbare än de övriga om man öppnar locket.

Mitt val föll på en Kamado Masterbuild som är Kamado Joes lillebrorsa den är säkerligen inte bättre än en Sumo men den är iaf 4-5k billigare.
Och dessutom funkar alla Kamado Joe tillbehör.

Det här var ju superintressant information.
Både vad gäller Sumo och att det tyvärr verkar vara brandade "Kina-kamados" samt Masterbuilt och Kamado Joes förhållande till varandra.
Verkligen tråkigt att höra att Sumo verkar vara rätt dåliga men samtidigt bra att inte slagit till på en då den var på min shortlist.

Angående Masterbuilt MCG300S verkar den alltså vara en Kamado Joe Classic av första generationen som jag förstår det men med några smärre förändringar i stativ och toppventil och som du säger så passar Kamado Joes tillbehör.
Räknar man dessutom att det är ett REK-pris på 7995:- för en 47cm så verkar det oerhört mycket bang för the Buck och kanske exakt vad jag letar efter.
Nu ska jag forska vidare på Masterbuilt och se vad mer matnyttigt man kan hitta.

Vänliga hälsningar

Det här var ju superintressant information.
Både vad gäller Sumo och att det tyvärr verkar vara brandade "Kina-kamados" samt Masterbuilt och Kamado Joes förhållande till varandra.
Verkligen tråkigt att höra att Sumo verkar vara rätt dåliga men samtidigt bra att inte slagit till på en då den var på min shortlist.

Angående Masterbuilt MCG300S verkar den alltså vara en Kamado Joe Classic av första generationen som jag förstår det men med några smärre förändringar i stativ och toppventil och som du säger så passar Kamado Joes tillbehör.
Räknar man dessutom att det är ett REK-pris på 7995:- för en 47cm så verkar det oerhört mycket bang för the Buck och kanske exakt vad jag letar efter.
Nu ska jag forska vidare på Masterbuilt och se vad mer matnyttigt man kan hitta.

Vänliga hälsningar

Citerar mig själv för ovanlighetens skull i samband med en liten uppdatering.
Efter att har grillat 1kg texas-bif/högrevshjärta på ena weber 57:an ackompanjerat med sallad vin och nån GT så har nu en beställning lagts på en 46cm budget-Kamado Joe, alltså Masterbuilt MCS 300s.
Efter lite efterforskning kan jag inte hitta något särskilt negativt eller något annat i denna prisklass som verkar vara i närheten.

Återstår att se om den lever upp till förväntningarna när den anländer :)

Har kollat på Primo och de verkar superbra men lite utanför årets grilbudget tyvärr :)
Jag har kollat på Kamado Joes divide and conquer där man har tvådelade deflektorer och höjd på gallren men du menar alltså denna inte är effektiv för ändamålet?

Flameboss kan absolut vara intressant att testa men inget måste iom att jag redan har en wifistyrd Pellets-grill för Set and Forget och Kamado hoppas jag ska ge lite mer pyssel att få bra resultat med.
Du får gärna PM:a mig ditt tänkta pris för flamebossen så ska jag läsa på hur den fungerar under tiden. Jag gissar att det är en fläkt och en tempgivare som tillsammans reglerar luftflödet beroende på temp?

Citerar mig själv för ovanlighetens skull i samband med en liten uppdatering.
Efter att har grillat 1kg texas-bif/högrevshjärta på ena weber 57:an ackompanjerat med sallad vin och nån GT så har nu en beställning lagts på en 46cm budget-Kamado Joe, alltså Masterbuilt MCS 300s.
Efter lite efterforskning kan jag inte hitta något särskilt negativt eller något annat i denna prisklass som verkar vara i närheten.

Återstår att se om den lever upp till förväntningarna när den anländer :)

Jag fick min Masterbuild idag och måste säga att monteringen var busenkel och relativt snabbt utförd, förutom en ring-**vel som ska hålla de keramiska plattorna på plats. Men total tid landade på runt 20 min.

ska elda in den i helgen om det hinns med i flyttkaoset.

Hej grillsnackare,
Har en fråga om stektermometrar. Har avverkat flertalet billiga digitala termometrar och börjar tröttna på att de inte håller mer än en säsong. Vill heller inte lägga en förmögenhet på detta. Verkar främst som det är kablarna som börjar glappa. Finns det ingen prisvärd termometer som håller?
Använder enbart till min weber klot så kabeln kläms ju när man lägger på locket varje gång.
Bra fråga ställde liknande fråga back in the days men då var Ks inte lika utvecklat som i Lebens och Hooks nivå
https://klocksnack.se/threads/ot-stektermometer.4230/
Med andra ord kvarstår frågan :D

Bra fråga ställde liknande fråga back in the days men då var Ks inte lika utvecklat som i Lebens och Hooks nivå
Som någon redan nämnt är thermapen helt outstanding för snabb och exakt avläsning. Använder min till allt hela tiden. Söker du en grilltermometer för mer low’n’slow där du vill ha proben sitta i för avläsning konstant finns det bara en värd namnet: Maverick!! Kika på dem. Helt otroligt stabila och exakta. Värd varenda krona!!

Som någon redan nämnt är thermapen helt outstanding för snabb och exakt avläsning. Använder min till allt hela tiden. Söker du en grilltermometer för mer low’n’slow där du vill ha proben sitta i för avläsning konstant finns det bara en värd namnet: Maverick!! Kika på dem. Helt otroligt stabila och exakta. Värd varenda krona!!
Thermapen Ja! Och Skulle säga allt som thermoworks gör! Jag har bla denna:
https://www.thermoworks.com/MTC-KIT-HP
Och med den nåltunna proben till den läses verkligen temp av skitsnabbt, sen har jag en större dual-temp enhet oxå (som man kan koppla två prober till) och så en probe monterad i grillen på lämplig höjd för indirekt grillning och en köttsticke probe för att lämna i köttbiten när den ligger på grillen.
Köp in dig i thermo-couple träsket så blir du inte missnöjd!

Någon som kan rekommendera en gasolgrill med 2-3 brännare som blir tillräckligt varma för att grilla grönsaker? Värmen verkar vara ett återkommande problem, även för Weber, när man läser omdömen.

Senast ändrad:
Många Napoleon har en Sizzle-zon vid sidan om grillen, den blir upp till 800 grader, men är inte så stor yta.

Har någon provat Weber smart hub? Verkar vara ett bättre alternativ än igrill2 tack vara wifi och tydlighet i solsken?
Tacksam för input om någon provat.

Tillbaka
Topp