• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Henryandy

Cartier
27032D10-277C-41A3-B42E-F5EE23BCF46A.jpeg

Det snurrar och det ryker!
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
I morgon kommer äntligen min efterlängtade Kamado att levereras.
La först en beställning på en Masterbuilt men de verkar vara restade och ingen kan svara säkert när de kommer in i lager.

Därför fick de bli en Kamado Joe Classic 1 i stället som fanns för omgående leverans.
När jag räknade på vad Divide and Conquer kostar att komplettera till Masterbuilt, som Kamado Joe har med som std, så var det ingen större prisskillnad att tala om.

Idag har jag därför köpt lite kol så att man är kittat för premiärgrillning och lite till.
Det blev bla.
-30kg av Hornbachs premium-kol som jag förstått ska vara bra.
-8kg Björkkol för höga temperaturer
-5 Kg Kubakol för low and slow.
Samt lite hickory-chunks för rökning och lite nya rubs att testa.

Kommer nog premiärgrilla entrecote och iberico-racks för att testa både low and slow och hot and fast.

Ska bli riktigt kul att experimentera med en Kamado.
Jag har sjukt höga förväntningar :)
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
I morgon kommer äntligen min efterlängtade Kamado att levereras.
La först en beställning på en Masterbuilt men de verkar vara restade och ingen kan svara säkert när de kommer in i lager.

Därför fick de bli en Kamado Joe Classic 1 i stället som fanns för omgående leverans.
När jag räknade på vad Divide and Conquer kostar att komplettera till Masterbuilt, som Kamado Joe har med som std, så var det ingen större prisskillnad att tala om.

Idag har jag därför köpt lite kol så att man är kittat för premiärgrillning och lite till.
Det blev bla.
-30kg av Hornbachs premium-kol som jag förstått ska vara bra.
-8kg Björkkol för höga temperaturer
-5 Kg Kubakol för low and slow.
Samt lite hickory-chunks för rökning och lite nya rubs att testa.

Kommer nog premiärgrilla entrecote och iberico-racks för att testa både low and slow och hot and fast.

Ska bli riktigt kul att experimentera med en Kamado.
Jag har sjukt höga förväntningar :)
Grattis :)
 

Henryandy

Cartier
I morgon kommer äntligen min efterlängtade Kamado att levereras.
La först en beställning på en Masterbuilt men de verkar vara restade och ingen kan svara säkert när de kommer in i lager.

Därför fick de bli en Kamado Joe Classic 1 i stället som fanns för omgående leverans.
När jag räknade på vad Divide and Conquer kostar att komplettera till Masterbuilt, som Kamado Joe har med som std, så var det ingen större prisskillnad att tala om.

Idag har jag därför köpt lite kol så att man är kittat för premiärgrillning och lite till.
Det blev bla.
-30kg av Hornbachs premium-kol som jag förstått ska vara bra.
-8kg Björkkol för höga temperaturer
-5 Kg Kubakol för low and slow.
Samt lite hickory-chunks för rökning och lite nya rubs att testa.

Kommer nog premiärgrilla entrecote och iberico-racks för att testa både low and slow och hot and fast.

Ska bli riktigt kul att experimentera med en Kamado.
Jag har sjukt höga förväntningar :)
Då har du massa skoj framför dig nu! Tycker Kamados egna kol är riktigt bra, passa på att handla äpple och cherry också, passar bra till gris och fågel. Ett annat tips är att köpa en Flame Boss, då slipper du följa tempen och får larm vid kritiska nivåer i luren.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Då har du massa skoj framför dig nu! Tycker Kamados egna kol är riktigt bra, passa på att handla äpple och cherry också, passar bra till gris och fågel. Ett annat tips är att köpa en Flame Boss, då slipper du följa tempen och får larm vid kritiska nivåer i luren.
Tack! Tror också det blir skitskoj sommar med en kamado.
Ska absolut köpa mer rökträ och har även sneglat på Flame Boss men det får bli efter jag lärt mig hantera manuellt och lärt mig beteendet på den.
 

Henryandy

Cartier
50582D4E-3FFD-46C2-9DF6-D64D6052381C.jpeg
Tack! Tror också det blir skitskoj sommar med en kamado.
Ska absolut köpa mer rökträ och har även sneglat på Flame Boss men det får bli efter jag lärt mig hantera manuellt och lärt mig beteendet på den.
Manuellt funkar utmärkt men sätt en egen tempmätare vid köttet, går inte att lita på mätaren i locket om man inte kalibrerar den. Köp även ett grillgaller i gjutjärn, helt klart värt det och bra kvalitet! Sen om du vill kosta på så är rotisserie och pizzajoe något jag kan rekommendera! Pizzorna blir gudomliga
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
50582D4E-3FFD-46C2-9DF6-D64D6052381C.jpeg

Manuellt funkar utmärkt men sätt en egen tempmätare vid köttet, går inte att lita på mätaren i locket om man inte kalibrerar den. Köp även ett grillgaller i gjutjärn, helt klart värt det och bra kvalitet! Sen om du vill kosta på så är rotisserie och pizzajoe något jag kan rekommendera! Pizzorna blir gudomliga
Bra tips!
Har övervakat temp med separat termometer och det kan diffa uppemot 10 grader vid uppvärmning men när krukan är stabil i temp så verkar den stämma rätt bra.
Har iofs bara kört low and slow så kan tänka mig att det diffar mer när man ska upp i högre temperaturer och ständigt ökar temp,

Pizzajoe har jag kikat på och även om jag ska testa pizza så måste jag säga att det är en sällsynt dyr pryl.
Är mervärdet motiverat mot att bara öppna locket och köra på en vanlig pizzasten?

Vänliga hälsningar
 

Henryandy

Cartier
Bra tips!
Har övervakat temp med separat termometer och det kan diffa uppemot 10 grader vid uppvärmning men när krukan är stabil i temp så verkar den stämma rätt bra.
Har iofs bara kört low and slow så kan tänka mig att det diffar mer när man ska upp i högre temperaturer och ständigt ökar temp,

Pizzajoe har jag kikat på och även om jag ska testa pizza så måste jag säga att det är en sällsynt dyr pryl.
Är mervärdet motiverat mot att bara öppna locket och köra på en vanlig pizzasten?

Vänliga hälsningar

nope, har även joejunior vilken jag ibland kör pizza på också. Tricket är dubbla stenar och hög temp. Samt att det tog ett tag att laborera fram en bra deg. Visst är kamados egna bra, främst när man gör många pizzor
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
nope, har även joejunior vilken jag ibland kör pizza på också. Tricket är dubbla stenar och hög temp. Samt att det tog ett tag att laborera fram en bra deg. Visst är kamados egna bra, främst när man gör många pizzor
Två stenar behövs inte om man har ”rätt” sten. Deflektorplattor underst givetvis om du räknar in dem. Men sen är Fredstone lösningen:)
 
Säkert som att svära i kyrkan om man pratar om gasolgrillar här men kan någon tipsa om en gasolgrill som inte har problem med att komma upp i riktigt höga temperaturer?
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Tack för tipsen!
Fredstone pizzasten beställd på tips av burnman. Även pizzaspade och tipo 00-mjöl är på väg hem tilp kommande vecka.
Jag har förstått att fuktmängd i degen kontra gräddnimgstemperstur är superviktigt, särskilt om man ska köra Napoletana pizzor.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Äntligen med Kamado sedan fredag eftermiddag.

First order of Business efter montering är givetvis att tända upp den och försöka hitta en bra inställning för första tillagningens måltemperatur på ca 120-130 grader.
I samband med att spänt stirra på temperaturutvecklingen likt en reaktoringenjör i Chernobyl passade jag även på att ta en liten vilopaus och en GT för att beundra inköpet.

Ja, toppventilen sitter inte på helt rakt och det åtgärdades snart efter att bilden tagits.

IMG_1572.jpeg



Efter en helg med min Kamado Joe Classic 1 så har jag hunnit laga en del kött redan.
Jag började med sånt som jag redan kan göra rätt bra och vet hur det brukar smaka på min Traeger så att man har någon form av referens.

Premiärköttet fick bli Iberico-ribs med hickory chunks.
Bilden är tagen ca 4.5h in och precis innan foliering.

Började med att röka på ca 80-90 grader i lite över 1h och ökade sen mot målet om 125.
Råkade öppna lite för mycket när jag ville höja tempen och tangerade 145 grader men lyckades till slut komma ner till stabila 125 grader vilket den fick gå i större delen av tiden.
IMG_1578.jpeg


Ruben och även såsen som användes i samband med foliering var följande:
IMG_1579.jpeg

Folierade med köttsida nedåt och lätt ligga i 120 grader i 2h och sedan vila i ytterligare 1h.
Resultatet blev helt gudomligt!
Så sjukt mycket smak och perfekt saftigt kött.

Nästa test blev pulled pork och pulled beef fjord på en större bit högrevskärna. Inte helt optimalt med en skiva men det fick duga i testsyfte.
Ungefär samma kryddning och tillvägagångssätt som ovan men med mindre temperaturvariaton då jag lyckats få lite bättre kläm på hur spjällen ska stå för att hamna på ca 125 grader.
Körde naket i nästan 6h och upp till 82 grader innertemperatur innan foliering.
IMG_1584.jpeg


IMG_1585.jpeg

I folie fick det sedan ligga ca 1.5h på samma temp och sedan ytterligare 1h vila.

Resultatet blev sinnesjukt bra.
Bästa pulled pork jag gjort och ätit (inräknat restaurangmat) och jag har säkert gjort ett 40-tal med olika tekniker.
Ingen PP har fått så bra smak som jag lyckats få till i Kamadon på första försöket.

Högrevet blev visserligen aningen för torrt då jag inte tog av det i tid men det funkade ändå bra i små kuber och hopkokt med bbq-sås.
Blev i princip pseudo-burnt ends vilket är en favorit.

I dag blev det kycklinglårfiléer för att testa på lite direkt värme och lite pekan för att få lite röksmak..
Drog upp grillen på 230 grader och körde till 70 grader innertemp.
Även det blev helt sanslöst bra.
Hur mycket smak som helst i köttet.

Jag måste säga att denna grill hittills har hjälpt överträffa alla mina tidigare grillbedrifter redan på första försöken.
Och detta alltså med en Kamado-Rookie bakom spjällen.
Kan inte vara annat än nöjd.

Återstår att köra ordentlig searing samt pizza med det får bli till nästa vecka :)

Trevlig grillsöndag!
 
Topp