• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UUNI pizzaugn

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Blev runda men brända ikväll🤣 Jäklar så fort det går. 20-30s innan jag snurrade var redan försent, har 50mbar regulator kan den vara problemet?
30 är väl standard i SE? Brukar vända efter ca 20-25 sekunder. Man kan ju även dra ner värmen lite precis innan man stoppar in pizzan
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
30 är väl standard i SE? Brukar vända efter ca 20-25 sekunder. Man kan ju även dra ner värmen lite precis innan man stoppar in pizzan
Precis drog ner 5-10s innan pizzan åkte in hjälpte inget😂 skulle göra nutellapizza till efterrätt den brann upp på 20s🤣🤣🤣 Blev förbannad så den sitter fast på väggen i garaget
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Blev 8 pizzor idag 🍕
D58D0B1E-A117-4466-9333-E368BB32C645.jpeg

FB9D445A-6019-4293-B571-B23A1B9FA411.jpeg

6868C93B-790D-49F6-BA95-087766F6F554.jpeg
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Vad kör ni för deg?
JAg har kört på detta recept ett par gånger, funkar riktigt bra.
1000 gram mjöl Caputo Pizzeria
630 gram vatten
28 gram salt
0.2 gram jäst (på sommaren) färsk

Lös upp saltet i vattnet. Smält jästen ner i vattnet och blanda sedan ner allt mjöl. Blanda tills det ej finns några klumpar kvar ca 2 min. Täck och låt degen vila ca 20 min. Vik sedan degen från ett hörn till ett annat så att degen blir som en spänd boll. Täck och låt vila igen ca 10-20 min. Upprepa detta två eller tre gånger. Degen ska bli slät. Täck sedan degen och låt den vila i ca 21 grader i ca 8-12 timmar. Efter 8-12 timmar bollar du degen till 260 grams bollar. Täck och låt vila ytterliggare 10-14 timmar. Degen ska nästan dubblas i storlek i boll.
 
Senast ändrad:

Zackowlio

Cartier
2-Faktor
Vad kör ni för deg?
JAg har kört på detta recept ett par gånger, funkar riktigt bra.
1000 gram mjöl Caputo Pizzeria
630 gram vatten
28 gram salt
0.2 gram jäst (på sommaren) färsk

Lös upp saltet i vattnet. Smält jästen ner i vattnet och blanda sedan ner allt mjöl. Blanda tills det ej finns några klumpar kvar ca 2 min. Täck och låt degen vila ca 20 min. Vik sedan degen från ett hörn till ett annat så att degen blir som en spänd boll. Täck och låt vila igen ca 10-20 min. Upprepa detta två eller tre gånger. Degen ska bli slät. Täck sedan degen och låt den vila i ca 21 grader i ca 8-12 timmar. Efter 8-12 timmar bollar du degen till 260 grams bollar. Täck och låt vila ytterliggare 10-14 timmar. Degen ska nästan dubblas i storlek i boll.
Låter nästan precis som det recept som står i lilla napolis bok, skillnaden är dock att de använder 660g vatten om jag inte minns fel. Det är också det enda recept jag använder och håller med om att det brukar bli riktigt bra. Kan även rekommendera att använda regnmätare för att ha koll på jäsningen, underlättar väldigt mycket om temperaturen skiftar lite hemma då 1 grads skillnad kan påverka jäsningen ganska mycket.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
märker du stor skillnad med den stene?
Yupp, det går framförallt att köra rejält högre sten-temp utan att bränns.

Här är 50sek på 460 grader, och som du ser väldigt tunnt utbakad. Med original corderite-stenen är typ 420 rimligt.

Hade Biscotto Di Sorrento även i tidigare ugn, och har kört 480gr utan problem med min deg!

Finns hos Forno stenugnar AB :)
3AF5DFEC-9DC4-4349-92A9-FD7A7629695E.jpeg
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Vad kör ni för deg?
JAg har kört på detta recept ett par gånger, funkar riktigt bra.
1000 gram mjöl Caputo Pizzeria
630 gram vatten
28 gram salt
0.2 gram jäst (på sommaren) färsk

Lös upp saltet i vattnet. Smält jästen ner i vattnet och blanda sedan ner allt mjöl. Blanda tills det ej finns några klumpar kvar ca 2 min. Täck och låt degen vila ca 20 min. Vik sedan degen från ett hörn till ett annat så att degen blir som en spänd boll. Täck och låt vila igen ca 10-20 min. Upprepa detta två eller tre gånger. Degen ska bli slät. Täck sedan degen och låt den vila i ca 21 grader i ca 8-12 timmar. Efter 8-12 timmar bollar du degen till 260 grams bollar. Täck och låt vila ytterliggare 10-14 timmar. Degen ska nästan dubblas i storlek i boll.
Jag gör en fördeg (poolish) kvällen innan. Sen gör jag degen med poolish som bas. Finns bra med info på nätet.
finns det intresse kan jag skriva ner hela receptet jag gör på.
gör alltid 10 degar och fryser in dom som blir över
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Jag gör en fördeg (poolish) kvällen innan. Sen gör jag degen med poolish som bas. Finns bra med info på nätet.
finns det intresse kan jag skriva ner hela receptet jag gör på.
gör alltid 10 degar och fryser in dom som blir över
Skriv gärna, det skadar inte!

Jag kör också med poolish! Sen kyl 48-72h
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Skriv gärna, det skadar inte!

Jag kör också med poolish! Sen kyl 48-72h
Det här blir ungefär 10st 250g bollar. Funkar utmärkt att frysa in och sedan ta dram kvällen innan och lägga i kylen.


poolish,

300g mjöl
300g vatten
5g jäst
5g honung
Blanda ihop och låt stå i rumstemperatur 1 timme, stoppa sedan in i kylen 16-24 timmar.


Deg,
All poolish
700g vatten
1250g mjöl
40g salt

lös upp all poolish i vattnet.
tillsätt mjöl allt erftersom, försök att gå i med saltet så sent som möjligt för att inte störa jästen.
forma till en stor boll, den kommer inte vara slät, låt vila under lock/plast 15 min och forma en boll igen. Nu kommer den bli slät och fin.
Låt den vila 30 min under lock/plast. Gör bullar i valfri storlek och låt jäsa under plast i två timmar.
Nu är dom klara, ska dom inte användas direkt så ställer man in dom i kylen. Annars fryser man in det som blir över.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Några tips på vad man ska köpa för ugn, jag har googlat runt lite hastigt, verkar vara en Ooni karu multi fuel 16 man ska satsa på.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Har ätit artisan-pizza i typ varje stad & land jag besökt, men denna tar priset!
Hundralappen, och magisk deg + tomatsås. Välbalanserat, luftigt & smakfullt!

6178B4DA-A5A7-449C-A903-4E4A02EF8EFD.jpeg

04E6C613-0DDC-4AE7-9E78-F693D8D3FBD8.jpeg
 
Topp