• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Hej!

Har e Vostok Amphibia som börjat strula.
"Skakar" man igång den så går den bara några sekunder innan den lägger av, detta oberoende av hur man håller den osv. Någon som kan ha en idé om vad detta kan bero på och hur man åtgärdar det? Känns kanske inte jätteaktuellt att lämna in en Vostok till urmakare såvida ingen här har lust att ta en kik på den? :)

/ Måberg
 
Hej!

Inhandlade nyligen denna klocka. Jag undrar kort och gott vilken funktion de röda siffrorna i mitten resp. i utkanten av urtavlan fyller? I övrigt kan jag väldigt lite om klockan utöver att den ska vara från 1945, så alla upplysningar/gissningar glädjer mig mycket!

Tack!
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    66.2 KB · Visningar: 85
Hej!

Inhandlade nyligen denna klocka. Jag undrar kort och gott vilken funktion de röda siffrorna i mitten resp. i utkanten av urtavlan fyller? I övrigt kan jag väldigt lite om klockan utöver att den ska vara från 1945, så alla upplysningar/gissningar glädjer mig mycket!

Tack!

Är telemeterscala, den yttre iaf, gissar att de inre är fortsättning på den yttre. Användes förr för att mäta avstånd, tiden mellan smäll och nedslag i artilleriet tex
 
Jag är på jakt efter en datejust. Snubblade över denna annons på Chrono24 - http://www.chrono24.se/rolex/nice-d...16200-no-stretch-36mm-datejust--id4395846.htm
Priset ligger på 28 000kr. I slutet av annonsen står det "1Jahr Gewährleistung Verkauf nach %25 Differenzbesteuerung". Jag förstår inte riktigt vad detta betyder. Min gissning är att det läggs på 25% skatt på priset? Känns rätt rimligt då 28 000 kanske är alldeles för billigt för en Datejust 16200. Min andra fråga är då - vad är ett rimligt pris på denna referens?
Mvh
 
Hejsan, snabb fråga: Tänkte plocka av länken på min Tudor bb men mitt verktig var för "brett". Vad jag förstod så har tudor, likt Rolex 1.1mm öppning vid bandstiften? Någon som kan tipsa om ett lämpligt verktyg? :)
 
Hejsan, snabb fråga: Tänkte plocka av länken på min Tudor bb men mitt verktig var för "brett". Vad jag förstod så har tudor, likt Rolex 1.1mm öppning vid bandstiften? Någon som kan tipsa om ett lämpligt verktyg? :)
Är du inte alltför darrhänt/oförsiktig så kan du ju använda vad som helst typ. Annars säljs det väl en mängd olika bandbytarverktyg av olika medlemmar på köp&sälj.
Vet att bland annat bergeon har verktyg där du kan byta spets/gaffel utifrån behov.
prova med en tandpetare, den repar inte.
 
Har en kompis som var nere i Kroatien med sin Sumo, han badade samt solade med klockan en dag märkte han att klockan var lite dimmig, är klockan ej vattentät eller vad är problemet?(klockan är relativt ny), klockan funkar bra nu inga som helst problem
 
image.jpeg

Har även postat i JLC tråden, men provar här med. Är det någon som kan svara på vad ett kurant pris på Jaeger Lecoultre Master Compressor Chronograph II ref q1758421 ifrån 2015 skall vara?
(gillar inte att kolla på Ch24 när det gäller JLC varav min fråga )

Tack / Xalle
 
Jag vet att en mekanisk klocka inte ska stå för länge för att må bra, men vilket är bäst för en klocka som man bara bär vid få tillfällen? Att dra upp den varje dag och låta den kontinuerligt gå där den ligger, eller låta den mest stå och dra upp den med jämna mellanrum? Slits den mer om den går jämt, eller håller den bättre då?
 
Jag vet att en mekanisk klocka inte ska stå för länge för att må bra, men vilket är bäst för en klocka som man bara bär vid få tillfällen? Att dra upp den varje dag och låta den kontinuerligt gå där den ligger, eller låta den mest stå och dra upp den med jämna mellanrum? Slits den mer om den går jämt, eller håller den bättre då?
Bästa är väl att börja använda den mer! Är det en dressklocka? Sätt isåfall på ett lite mer vardagligt klockband, jag tycker perlon gör sig bra till dressklockor om man vill bära dem till vardags.
 
Jag vet att en mekanisk klocka inte ska stå för länge för att må bra, men vilket är bäst för en klocka som man bara bär vid få tillfällen? Att dra upp den varje dag och låta den kontinuerligt gå där den ligger, eller låta den mest stå och dra upp den med jämna mellanrum? Slits den mer om den går jämt, eller håller den bättre då?
Ingen expert men att något mekaniskt skulle slitas mindre av att jobba hela tiden känns motsägelsefullt.
 
Har ringt både Nymans ur och Rob.E för att få ett äktahetsintyg på min OQ men ingen av dom verkar göra det längre så förslag vart man kan åka för att fixa det?:(
 
Jag vet att en mekanisk klocka inte ska stå för länge för att må bra, men vilket är bäst för en klocka som man bara bär vid få tillfällen? Att dra upp den varje dag och låta den kontinuerligt gå där den ligger, eller låta den mest stå och dra upp den med jämna mellanrum? Slits den mer om den går jämt, eller håller den bättre då?
Ingen expert men att något mekaniskt skulle slitas mindre av att jobba hela tiden känns motsägelsefullt.

Känns ju å andra sidan som det sliter på urverket att hela tiden stanna och startas. Men beror kanske lite på hur länge uret ligger mellan uppdragningstillfällena. Det är väl inte jättebra att låta den ligga så att oljorna torkar heller. Men det är bara mina högst okvalificerade gissningar :)
 
Känns ju å andra sidan som det sliter på urverket att hela tiden stanna och startas. Men beror kanske lite på hur länge uret ligger mellan uppdragningstillfällena. Det är väl inte jättebra att låta den ligga så att oljorna torkar heller. Men det är bara mina högst okvalificerade gissningar :)
Hur menar du att något av det mekaniska skulle slitas när det startas/stannas?
(Hade vi pratat en kall stridsvagnsmotor hade jag hållit med)

Sen har väl oljorna blivit bättre och bättre med åren?
 
Hur menar du att något av det mekaniska skulle slitas när det startas/stannas?
(Hade vi pratat en kall stridsvagnsmotor hade jag hållit med)

Sen har väl oljorna blivit bättre och bättre med åren?

Tänker på samma sätt som en bil (behöver inte nödvändigtvis vara en stridsvagnsmotor), att det sliter mer på samt drar mer bränsle i stadskörning där du behöver stanna och starta ofta, istället för en landsväg där du kan rulla lugnt och stabilt i 70. Vad säger att ett mekaniskt ur inte slits på samma sätt? Hävdar inte att jag har rätt, bara så jag tänker.
Vad menar du ang oljorna? De torkar ju om de ligger för länge
 
Bästa är väl att börja använda den mer! Är det en dressklocka? Sätt isåfall på ett lite mer vardagligt klockband, jag tycker perlon gör sig bra till dressklockor om man vill bära dem till vardags.
Ja, det är en gammal dressklocka i guld. väldigt liten och troligen känslig. Inget vattenskydd alls enligt papperet. Alltså är det inget jag bär till vardags. Jag har ärvt den och det är väl mer som minne den har värde. Men det är ju kul om den går och man kan ha den vid högtidliga tillfällen. Däremot lär jag inte ha den så ofta pga känsligheten och att den är så liten och gubbig. Jag tror inte ett armband gör så mycket förändring på det och dessutom föredrar jag mer robusta grejer till vardags.

Intressant diskussion mellan @Torsten och @Knugen. Jag har hört båda era argumentationer tidigare och tycker att det finns poänger i båda. Därför jag ställde frågan här. Frågan är vem som har mer rätt? Klockan är manuell så en uppdragare är inte aktuell, men borde jag dra upp den så den går jämt, eller en gång i veckan, månaden......eller?

Fler som har synpunkter?
 
Tänker på samma sätt som en bil (behöver inte nödvändigtvis vara en stridsvagnsmotor), att det sliter mer på samt drar mer bränsle i stadskörning där du behöver stanna och starta ofta, istället för en landsväg där du kan rulla lugnt och stabilt i 70. Vad säger att ett mekaniskt ur inte slits på samma sätt? Hävdar inte att jag har rätt, bara så jag tänker.
Vad menar du ang oljorna? De torkar ju om de ligger för länge
Jag kom att tänka på en sak här. I det där exemplet beror det ju på hur man jämför. Om man jämför två bilar med samma körsträcka så slits ju naturligtvis bilen som startas och stannas mer än den som kör långa sträckor i taget. Men om man sätter jämförelsen över ett tidsperspektiv så kan ju bilen som körs dagligen få exempelvis sju gånger så många mil per år jämfört med den som går en dag i veckan och står sex. Och då blir ju Torstens fundering rätt så relevant.

Min fråga liknar nog mer det senare exemplet. Mår en mekanisk klocka bättre av att gå kontinuerligt än bara en gång i veckan, eller månaden? Torkar oljorna så snabbt att kontinuerlig gång på de mekaniska delarna är att föredra, trots (åtminstone teoretiskt) ökat slitage?
 
Tillbaka
Topp