• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Platinum

Cartier
Prövar här också; kanske inte är något specifikt med Seiko..

Varför behåller Seiko certifikatet vid ett reklamationsärende? Omöjliggör inte det framtida reklamationsärenden om någonting annat skulle vara fel? Hur går man tillväga för att förhindra att en officiell Seiko- partner/verkstad behåller det (i och med att det verkar vara direktiv/regler ifrån Seikos sida)?
 
Tänker på samma sätt som en bil (behöver inte nödvändigtvis vara en stridsvagnsmotor), att det sliter mer på samt drar mer bränsle i stadskörning där du behöver stanna och starta ofta, istället för en landsväg där du kan rulla lugnt och stabilt i 70. Vad säger att ett mekaniskt ur inte slits på samma sätt? Hävdar inte att jag har rätt, bara så jag tänker.
Vad menar du ang oljorna? De torkar ju om de ligger för länge

Ett urverk går inte att jämföra med en bilmotor i det perspektivet; ett urverk "kallstartas" inte och är ju inte heller optimerat för gång under så höga arbetstemperaturer (som bara blir något högre när klockan hamnar på handleden). Arbetstakten är ju också densamma, så det finns ingen "stads-" respektive "landsvägskörning" - alla komponenter (löpverket, balansen etc.) har ett specifikt arbetstempo. Däremot spelar förstås yttre element; temperaturer, stötar, vibrationer, magnetism etc en stor betydelse för hur väl ett urverk mår och hur länge det kan gå mellan servicetillfällena.

Dagens moderna oljor håller sig fräscha betydligt längre än för bara 20-30 år sedan, såväl i lång vila som vid drift. De håller alltså för längre serviceintervaller för urverk; ur den synvinkeln kan man ju dra paralleller till bilindustrins långa (för långa) oljebytesintervaller numera.

Vänligen
Formets undersköterska
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Ett urverk går inte att jämföra med en bilmotor i det perspektivet; ett urverk "kallstartas" inte och är ju inte heller optimerat för gång under så höga arbetstemperaturer (som bara blir något högre när klockan hamnar på handleden). Arbetstakten är ju också densamma, så det finns ingen "stads-" respektive "landsvägskörning" - alla komponenter (löpverket, balansen etc.) har ett specifikt arbetstempo. Däremot spelar förstås yttre element; temperaturer, stötar, vibrationer, magnetism etc en stor betydelse för hur väl ett urverk mår och hur länge det kan gå mellan servicetillfällena.

Dagens moderna oljor håller sig fräscha betydligt längre än för bara 20-30 år sedan. De håller också för längre serviceintervaller för urverk; ur den synvinkeln kan man ju dra paralleller till bilindustrins långa (för långa) oljebytesintervaller numera.

Vänligen
Formets undersköterska

Makes sense :) Tack för redogörelsen! Tänkte faktiskt pinga just dig i tidgare inlägg för att få ett kvalificerat svar!
 
Hur kommer dig sig att olika urmakare säger olika saker? Ex, var inne med min sub för att kolla om den var tät, urmakare A sa att den klarade sig utmärkt men urmakare B sa att han skulle ej rekommendera att jag har klockan på tills jag byter alla packningar.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Finns väl några olika sätt att kontrollera detta, jag skulle gå till en AD för att få ett "riktigt" test utfört
 

månljus

Panerai
Tänkte på att kallstarta en motor.

Att oljorna kanske har utvecklats så att de inte torkar lika fort som tidigare. Om Rolex rekommenderar service var 10:e år så håller nog oljan i minst 15 år.

EDIT: Läste @Undersköterskans svar efter att jag skrev.
Citerar inte dig av någon speciell anledning, mest för att komma in i diskussionen. Vad jag har hört och även kör på är att klockor som används sällan ska dras upp 1-2 ggr i månaden. Att dra upp dom varje dag sliter och att aldrig dra upp dom är inte heller bra pga oljor osv.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Citerar inte dig av någon speciell anledning, mest för att komma in i diskussionen. Vad jag har hört och även kör på är att klockor som används sällan ska dras upp 1-2 ggr i månaden. Att dra upp dom varje dag sliter och att aldrig dra upp dom är inte heller bra pga oljor osv.
För att få ett vettigt svar på vad som är bäst bör man nog prata med en urmakare. @Echo Delta kanske kan sprida lite ljus över frågan?

Som jag skrev lite tidigare tror jag inte att Rolex skulle ha serviceintervaller på 5-10 år utan att ha tagit till i överkant och lite till.
En nyare Rolex som ligger still i 5 år och sedan dras upp borde vara mindre sliten än en som använts varje dag.
 

månljus

Panerai
För att få ett vettigt svar på vad som är bäst bör man nog prata med en urmakare. @Echo Delta kanske kan sprida lite ljus över frågan?

Som jag skrev lite tidigare tror jag inte att Rolex skulle ha serviceintervaller på 5-10 år utan att ha tagit till i överkant och lite till.
En nyare Rolex som ligger still i 5 år och sedan dras upp borde vara mindre sliten än en som använts varje dag.
Det sista är jag helt med dig på. Här snuddar dom lite på ämnet. Någon fråga ner. http://klockrent.cafe.se/sa-tar-du-hand-om-din-klocka/
 

månljus

Panerai
Undrar hur många som lämnar in länken på rengöring 1-2 ggr per år som Robs urmakare rekommenderar.. Själv tvättar jag klockan med tvål och varmt vatten 2-4 ggr i månaden.
Hur gör ni andra?
Haha verkligen. Brukar skölja av/tvätta den en gång i månaden kanske. Lite oftare under sommaren. Ser nu att det är dags igen. Har varit på gång att köpa en ultraljudstvätt men inte riktigt kommit till skott.
 

Olaola

Panerai
Vet ej om denna fråga vart uppe tidigare men kör ändå. Sitter och funderar på AR och varför Rolex inte använder detta? En solig dag i fel vinkel ser man ju knappt vad tiden är? Jämfört med tex Breitling som har grym AR?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Vet ej om denna fråga vart uppe tidigare men kör ändå. Sitter och funderar på AR och varför Rolex inte använder detta? En solig dag i fel vinkel ser man ju knappt vad tiden är? Jämfört med tex Breitling som har grym AR?
Ingen ska åka snålskjuts på en Rolex :cool:

Nej, jag har ingen aning och jag stör mig som fan på det.
 
Drwatch.se kanske kan hjälpa dig..?

Gå till Bukowskis och prata med Mikael Wallhagen eller Tony Frank så hjälper de nog dig med allt du behöver.

För att få ett vettigt svar på vad som är bäst bör man nog prata med en urmakare. @Echo Delta kanske kan sprida lite ljus över frågan?

Som jag skrev lite tidigare tror jag inte att Rolex skulle ha serviceintervaller på 5-10 år utan att ha tagit till i överkant och lite till.
En nyare Rolex som ligger still i 5 år och sedan dras upp borde vara mindre sliten än en som använts varje dag.

Både ja och nej, klockan i sig slits självklart mindre om den inte används eller går alls, men för helheten så mår den bättre av att gå kontinuerligt.
Ja, fjädern töjs ut (Mycket sakta förvisso.) men oljorna hålls på plats av kapillärkraften och vridmomentet av tapparna i verket.
Det kan jämföras med en bil som står i en verkstad; Visst den slits mindre men den kommer antagligen vara mer trögstartad och gå sämre till en början än en bil som går regelbundet och hålls i gott skick!

Angående länkrengöring så rekommenderar jag STARKT att göra detta MINST en gång per år på klockor som används vardagligen. Smutsen som samlas fungerar som ett slipmedel och då ju mer smuts = ju mer och snabbare slitage.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vet ej om denna fråga vart uppe tidigare men kör ändå. Sitter och funderar på AR och varför Rolex inte använder detta? En solig dag i fel vinkel ser man ju knappt vad tiden är? Jämfört med tex Breitling som har grym AR?
AR suger när man ska ta bilder på klockan så jag hatar det! :rage:

Har aldrig haft minsta problem med att se tiden på en Rolex, håller ni upp den rakt mot solen när ni inte kan avläsa tiden? :p
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Vet ej om denna fråga vart uppe tidigare men kör ändå. Sitter och funderar på AR och varför Rolex inte använder detta? En solig dag i fel vinkel ser man ju knappt vad tiden är? Jämfört med tex Breitling som har grym AR?

Ingen ska åka snålskjuts på en Rolex :cool:

Nej, jag har ingen aning och jag stör mig som fan på det.

Rykten/teorier säger att Rolex inte använder AR för att klockorna ska framstå som mer "blingiga" har jag hört. Fan vet om inte det stämmer eftersom jag har svårt att se någon annan orsak till varför man inte vill ha bättre AR på sina klockor.

Mvh, en till som stör sig...
 

Olaola

Panerai
Rykten/teorier säger att Rolex inte använder AR för att klockorna ska framstå som mer "blingiga" har jag hört. Fan vet om inte det stämmer eftersom jag har svårt att se någon annan orsak till varför man inte vill ha bättre AR på sina klockor.

Mvh, en till som stör sig...
Det låter som en lite långsökt teori om klockan är en borstad sportmodell? Men kanske stämmer? :)
 
Någon som vet om breitling crosswind använder sig av guldpläterade delar Som tex pilotbandet eller krona/ knappar ?
Mvh
Silva
 
Senast ändrad:

MaxAnd

Omega
Kommer köpa mig en Breitling från Chrono24.
Vart i Halland/Skåne kan man få denna snabbt kollad så den är äkta? Får cert och allt med, men man vill ju vara 100% säker.
Rydbergs Ur var ej intresserade.
 

Anti

Cartier
Fick frågan av en polare men jag passar vidare den direkt. Han lämnade in klocka hos Nymans för trycktest och fick tillbaka papper på att Test 1 var godkänt medan Test 2 ej var godkänt. Hur ska han tolka detta?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Fick frågan av en polare men jag passar vidare den direkt. Han lämnade in klocka hos Nymans för trycktest och fick tillbaka papper på att Test 1 var godkänt medan Test 2 ej var godkänt. Hur ska han tolka detta?
Spontant skulle jag säga att klockan inte var tät. Vill minnas att man vid Test 1 kör med lite undertryck och om klockan fixar det så kör man med övertryck till vad klockan ska klara. max 10bar.
Samtidigt så borde ju rimligtvis urmakaren eller butiksbiträdet ha talat om för din polare om klockan nu inte är tät?
 

Anti

Cartier
Spontant skulle jag säga att klockan inte var tät. Vill minnas att man vid Test 1 kör med lite undertryck och om klockan fixar det så kör man med övertryck till vad klockan ska klara. max 10bar.
Samtidigt så borde ju rimligtvis urmakaren eller butiksbiträdet ha talat om för din polare om klockan nu inte är tät?
Tack! Framgick inte, men jag antar att butiksbiträdet sa att den inte var tät. Däremot frågade min polare om den anställde visste varför det ena testet blev godkänt och det andra inte, men det kunde hon tydligen inte. Känns också lite konstigt.
 
Topp