• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Osclat

Cartier
image.jpg
Undrar om man skulle kunna göra den polerade mittlänken till borstat genom att lämna in den någonstans? Stör mig ganska mycket att det repas så fruktansvärt lätt. Undrar om det skulle påverka värdet mycket och kanske finns andra nackdelar som garanti eller liknande?
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
image.jpg
Undrar om man skulle kunna göra den polerade mittlänken till borstat genom att lämna in den någonstans? Stör mig ganska mycket att det repas så fruktansvärt lätt. Undrar om det skulle påverka värdet mycket och kanske finns andra nackdelar som garanti eller liknande?
Det är bara att lämna in länken hos någon urmakare så borstar dom den utan problem. Klart lite värde förlorar du på att göra det. Men kanske inte gör något om det är en keeper
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Det är bara att lämna in länken hos någon urmakare så borstar dom den utan problem. Klart lite värde förlorar du på att göra det. Men kanske inte gör något om det är en keeper
följdfråga, vad skulle ett sådant ingrepp kosta, mellan tummen och pekfingret?

För mig är polerade mittlänkar en anledning till varför jag inte vill köpa den.,
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Ohh jag har inte aning men kanske runt 3000kr? Själv så älskar jag polerade mittlänkar :)
Shiieeet, låter dyrt. Blir snabbt dyrt om man sedan vill "polera" tillbaka det om man ska sälja den igen.
Kom på att det är någon som lämnade in sin gmt BLNR på borstning och resultatet blev riktigt bra
Du kommer inte ihåg vem denna person var?
Jag känner igen det men har ingen aning om vem det var.
 

MånsT

Rolex
Är här någon vänlig ägare av en Explorer (1)14270 som skulle kunna mäta diametern på själva tavlan? Vet att diametern på boetten är 36mm men vill veta själva tavlans storlek. Dial-bezel-ratio, y'know :)
 

JoeMix

Breitling
2-Faktor
Hej,

Är ny här på forumet men gillar klockor. Först var det mest utifrån ett estetiskt perspektiv för att mer ha glidit in på att uppskatta vad den "innehåller". Sedan ngt år har jag införskaffat mina två mekaniska klockor, båda med ETA 2824 verk i. Om någon vecka kommer en H2O med ETA 2892 i. Har läst här på forumet att en del mäter hur mkt +- klockorna går med hjälp av "Watch tuner" appar i mobilen. Är det något att ha eller ...? Vilka appar använder ni och var tycker ni om dem?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Är ny här på forumet men gillar klockor. Först var det mest utifrån ett estetiskt perspektiv för att mer ha glidit in på att uppskatta vad den "innehåller". Sedan ngt år har jag införskaffat mina två mekaniska klockor, båda med ETA 2824 verk i. Om någon vecka kommer en H2O med ETA 2892 i. Har läst här på forumet att en del mäter hur mkt +- klockorna går med hjälp av "Watch tuner" appar i mobilen. Är det något att ha eller ...? Vilka appar använder ni och var tycker ni om dem?
Det finns massa trådar om detta och de flesta apparna kan man inte lita på. Själv kör jag med emerald time, en app som synkar mot atomur och därefter noterar jag avvikelsen en gång/dygn.
 

Tre333

Cartier
Gnissel i en ny Rolex 116660? Enligt butiken Krons där den införskaffades är detta "normalt" på alla nya Rolex?

Alltså om jag skakar handen med klockan på gnisslar det vilket jag undrar om någon annan vart med om? Bara använda en månad enl butiken så ska det försvinna?!?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Gnissel i en ny Rolex 116660? Enligt butiken Krons där den införskaffades är detta "normalt" på alla nya Rolex?

Alltså om jag skakar handen med klockan på gnisslar det vilket jag undrar om någon annan vart med om? Bara använda en månad enl butiken så ska det försvinna?!?
Japp, det stämmer, min nya Rolex gnisslade också i början :)
 

mosse

Omega
Rucka Klocka i Göteborg, vart?!
Då jag tycker att detta är ett relativt enkelt ingrepp så är jag inte sugen på att betala mer än kanske 200-300kr?
Ringde Mariaplans Ur och han ville ha 500 för det.
Klockan är en Rolex 1601 som i April/Maj bedömdes av Rob E att INTE ha något servicebehov. Därav tror jag att ruckning räcker :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gnissel i en ny Rolex 116660? Enligt butiken Krons där den införskaffades är detta "normalt" på alla nya Rolex?

Alltså om jag skakar handen med klockan på gnisslar det vilket jag undrar om någon annan vart med om? Bara använda en månad enl butiken så ska det försvinna?!?
Gegga mellan länkbitarna. Tvätta länken ordentligt så försvinner det.
 

Aelgen

Omega
Finns det någon motsvarighet till polering när metallen är borstad? Har borstad länk så är lite nyfiken på om det går att i framtiden "polera" upp den för att bli av med hairlines etc.. Mest nyfiken på om det går att göra, inte säker på om det är något jag vill göra.

Tack!
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Görs det kopior, alltså fejkklockor på tudor? Är intresserad av att köpa en äkta såklart, men begagnad. Så det som föranleder frågan är om jag bör "se upp"?

Kan även då passa på att flika in: har du en tudor black bay röd? Hör gärna av dig, då jag är väldigt intresserad samt smidig att göra affärer med :)
 

mosse

Omega
Görs det kopior, alltså fejkklockor på tudor? Är intresserad av att köpa en äkta såklart, men begagnad. Så det som föranleder frågan är om jag bör "se upp"?

Kan även då passa på att flika in: har du en tudor black bay röd? Hör gärna av dig, då jag är väldigt intresserad samt smidig att göra affärer med :)
Ja, de finns kopior på Black Bay, riktigt bra gjorda desutom! Så se till att den ät från AD med cert :)
 

TimeDealer

Cartier
En klocka som inte använts regelbundet kan den efter ett tags vilande. ca 2 veckor hålla tiden sämre de första dygnen den används igen? Tar det ett tag innan klockan går som det brukar igen? Detta gäller en klocka från 2013.
 

TimeDealer

Cartier
image.jpg
Undrar om man skulle kunna göra den polerade mittlänken till borstat genom att lämna in den någonstans? Stör mig ganska mycket att det repas så fruktansvärt lätt. Undrar om det skulle påverka värdet mycket och kanske finns andra nackdelar som garanti eller liknande?

Gör som mig köp ett nato och låt länken ligga!! Annars borde väll någon finsmed kunna ordna det åt dig för en rimlig peng.
 

Dr.Rolex

Omega
Gegga på en helt ny? Mkt plast var det men ingen smuts. Använder den dagligen nu så hoppas jag det slutar gnissla. En månad sa de men sen borde det sluta tycker jag?!?!
Lite sent ute nu kanske, men, har också en ny 116660 som gnisslar. Och min förra nya 114060 gnisslade också i början. Alla Rolex gnisslar när dom är nya :D Och som jag läst någon annan stans, det är ett "tecken" på att den är ny och du kommer sakna det när det slutar ;) och ja, det kommer sluta!
 

Anthon

Breitling
Jag ska köpa en Omega klocka av en medlem här på klocksnack (annons upplagd här)
Omega Planet Ocean klockor, varför har vissa röd-Seamaster-text och vissa inte? (Tänker utslutande på de med svart urtavla) 2500 cal
Klockan är från 2009, något mer jag bör kika efter gällande äktheten? Jag har ruggigt dålig koll på Planet Ocean!
 

Mattiasss

Omega
Jag har en Rolex GMTII BLNR som snart är 2 år gammal. På 5 dagar har den nu gått +25 sekunder, ungefär. Är detta okej?
Jag nollställde och jämför med min macbook och den klockan borde väl inte ändra sig?
 
Topp