Rooster91
Silver
Tänkte mer på kronan det andra är nog lite vinkeln jag fota som lurar ögat lite. OmegaBeror på hur dyr klockan är.
Vad är det för klocka?
Ja, ser att märkning kl 2 är ganska OK, 3 är felplacerad och 4 helsned
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tänkte mer på kronan det andra är nog lite vinkeln jag fota som lurar ögat lite. OmegaBeror på hur dyr klockan är.
Vad är det för klocka?
Ja, ser att märkning kl 2 är ganska OK, 3 är felplacerad och 4 helsned
Ahhh, tror du ska kolla på foton på andra av samma modell, men ja borde vara helt inskruvadTänkte mer på kronan det andra är nog lite vinkeln jag fota som lurar ögat lite. Omega
Om du har en klocka med ett Seiko nh35 urverk som tappar 55sek /dygn, vad gör du då?. Säljer till bottenpris? Lämnar in hos någon urmakare som är villig att reparera? Låter urmakaren byta urverk? Nypris var ca 3000sek år 2020.
Har den några spännande funktioner? Verket "i mitten" ser ju ut som ett vanligt Miyota 2035 typ, fast modifierat med nån extra modul runt om. Dubbla bandstiften är nog bara pga att det ursprungliga armbandet var gjort för att följa boettens och hornens form och därför behövde dubbla fästpunkter.Jag "fyndade" en gammal kvartsare på loppis och ska byta batteri och ser att det är 2st (1,5v, AG1).
Varför har man valt att sätta 2st måntro ?
Och varför har man dubbla bandstift på varje bandhorn?
Inga funktioner. Inte ens datum... Verket är f.ö. från 2004 och förmodligen aldrig bytt batteri då klisterlappen (Pass Mars 04) satt kvar över batteriet .Har den några spännande funktioner? Verket "i mitten" ser ju ut som ett vanligt Miyota 2035 typ, fast modifierat med nån extra modul runt om. Dubbla bandstiften är nog bara pga att det ursprungliga armbandet var gjort för att följa boettens och hornens form och därför behövde dubbla fästpunkter.
Gissar på bakgrundsbelyst tavla som på FIFA-klockan jag har på köp & sälj nu. Den har ett batteri för verket och två för EL-panelen.Inga funktioner. Inte ens datum... Verket är f.ö. från 2004 och förmodligen aldrig bytt batteri då klisterlappen (Pass Mars 04) satt kvar över batteriet .
Är den inte ana-digi? Ser ut som en digital display där i mitten av tavlan.Inga funktioner. Inte ens datum... Verket är f.ö. från 2004 och förmodligen aldrig bytt batteri då klisterlappen (Pass Mars 04) satt kvar över batteriet .
Jag får helt enkelt se om det tänds upp något då den får batteri. Tack för svar @th0m och @Highvalley .Är den inte ana-digi? Ser ut som en digital display där i mitten av tavlan.
...eller så är det som @Highvalley säger.
Jag "fyndade" en gammal kvartsare på loppis och ska byta batteri och ser att det är 2st (1,5v, AG1).
Varför har man valt att sätta 2st måntro ?
Och varför har man dubbla bandstift på varje bandhorn?
För de som otåligt väntat på förklaringen om de dubbla batterierna kan jag meddela att det är som någon var inne på en belysning i mitten på urtavlan. Den är ljus en sekund och växlar till mörk en sekund osv. Märkligt kan tyckas är att batterilös som på bilden är den ljus så den blinkar alltså mörkt.Inga funktioner. Inte ens datum... Verket är f.ö. från 2004 och förmodligen aldrig bytt batteri då klisterlappen (Pass Mars 04) satt kvar över batteriet .
Den lyser inte alltså? Bara en LCD över ett reflekterande lager?För de som otåligt väntat på förklaringen om de dubbla batterierna kan jag meddela att det är som någon var inne på en belysning i mitten på urtavlan. Den är ljus en sekund och växlar till mörk en sekund osv. Märkligt kan tyckas är att batterilös som på bilden är den ljus så den blinkar alltså mörkt.
Den blinkar i takt med sekundvisarens hackiga kvartsgång. Mäktigt irriterande men lätt avhjälpt.Den lyser inte alltså? Bara en LCD över ett reflekterande lager?
Tror inte det det där är ett vanligt batteri med alternativa beteckningar, det heter just SL920. Det är nån slags laddningsbar "capacitor", Seiko-special. Finns på diverse nätbutiker.Kan något vänligt Kineticsnille säga vad det mer finns för benämningar på denna? Varje tillverkare har ju sina egna j-a benämningar, och den här kan jag inte googla fram något om
Kolla där:Hår har vi en klocka som vart stulen för en tid sedan. Allt i original och nyservad vid tiden den stals.
Nu till min fråga, är i kontakt med mitt försäkringsbolag och försöker hitta en rimlig prisbild. Någon som har sett en omega seamaster 2846 fat lugs ute?
Tänker att dom vill ha ett antal annonser för att bilda en bra uppfattning?
Jag tycker inte det, jag byter ofta på mina, men det är lite pill och kan vara mer eller mindre trixigt beroende på vad det är för band och hur klockan är konstruerad; om det är genomborrade bandhorn eller inte t.ex. Man behöver ett bandverktyg och allmän händighet förstås. Det finns ju en liten risk för repor, men är det stålboett brukar det inte vara något problem. Ett knep är att alltid ta loss och sätta dit bandstiften från undersidan, så skulle det bli lite repor så syns det inte utåt.Är det svårt att byta band om man aldrig har gjort det? Tänker att man inte vill skada klockan om de finns chans till det.
Jag tycker inte det, jag byter ofta på mina, men det är lite pill och kan vara mer eller mindre trixigt beroende på vad det är för band och hur klockan är konstruerad; om det är genomborrade bandhorn eller inte t.ex. Man behöver ett bandverktyg och allmän händighet förstås. Det finns ju en liten risk för repor, men är det stålboett brukar det inte vara något problem. Ett knep är att alltid ta loss och sätta dit bandstiften från undersidan, så skulle det bli lite repor så syns det inte utåt.
Ett bra bandstift-verktyg är a och o. Sen så kan det skydda lite om du tejpar bandhornen med typ målartejp medan du byter. Det kan vara trixigt att få tejpen att linjera med bandhornen - men det är ingen som efteråt ser hur lång tid det togGrymt! Tack för tipset med att sätta från undersidan. Tänker jag får testa mig fram och känns som man behöver kunna de så man kan byta lite till och från
Byter hela tiden och aldrig någonsin blivit repor. Är bara att ta det lite försiktigt.Är det svårt att byta band om man aldrig har gjort det? Tänker att man inte vill skada klockan om de finns chans till det.