• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

AndreasVH

Omega
2-Faktor
Om man säljer klocka till utlandet via C24, skickar man med det svenska kvittot då? Har köparen användning av det?
Klockan är mer eller mindre ny och förstås under garanti.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Om du har en klocka med ett Seiko nh35 urverk som tappar 55sek /dygn, vad gör du då?. Säljer till bottenpris? Lämnar in hos någon urmakare som är villig att reparera? Låter urmakaren byta urverk? Nypris var ca 3000sek år 2020.

Du kan justera urverket själv med en platt skruvmejsel. Kolla videor på Youtube. Har själv gjort det med lyckat resultat. Det kan ta lite tid och man måste vara väldigt försiktig, men det går.
Ladda ned Watch accuracy meter appen så du snabbt kan se förbättringen.
 

Nisse83

Breitling
Sitter och funderar på om jag skall sälja via chrono24 eller ej, men är det någon som vet om det finns någon funktion för att se slutpriserna för klockor som annonseras där ?
Vissa modeller har ju ett otroligt spann på priserna och skulle vara intressant och se vilka klockor som blir sålda och inte ?
 

Åskviggen

Panerai
Hår har vi en klocka som vart stulen för en tid sedan. Allt i original och nyservad vid tiden den stals.
Nu till min fråga, är i kontakt med mitt försäkringsbolag och försöker hitta en rimlig prisbild. Någon som har sett en omega seamaster 2846 fat lugs ute?
Tänker att dom vill ha ett antal annonser för att bilda en bra uppfattning?
CF6C21D3-48A2-44B0-95CF-F6C769FBD3A4.png
 

kuma-kun

Audemars
Ser lite då och då att folk döljer serienumret på klocka och verk på diverse forum och säljkanaler.
Kan kanske förstå att man gör det på nya dyrare klockor men ser det även på mycket äldre och billigare klockor, varför gör man så?
 
Senast ändrad:

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jag "fyndade" en gammal kvartsare på loppis och ska byta batteri och ser att det är 2st (1,5v, AG1).
Varför har man valt att sätta 2st måntro 🤔?
Och varför har man dubbla bandstift på varje bandhorn?
20230812_171730.jpg
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Jag "fyndade" en gammal kvartsare på loppis och ska byta batteri och ser att det är 2st (1,5v, AG1).
Varför har man valt att sätta 2st måntro 🤔?
Och varför har man dubbla bandstift på varje bandhorn?
20230812_171730.jpg
Har den några spännande funktioner? Verket "i mitten" ser ju ut som ett vanligt Miyota 2035 typ, fast modifierat med nån extra modul runt om. Dubbla bandstiften är nog bara pga att det ursprungliga armbandet var gjort för att följa boettens och hornens form och därför behövde dubbla fästpunkter.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Har den några spännande funktioner? Verket "i mitten" ser ju ut som ett vanligt Miyota 2035 typ, fast modifierat med nån extra modul runt om. Dubbla bandstiften är nog bara pga att det ursprungliga armbandet var gjort för att följa boettens och hornens form och därför behövde dubbla fästpunkter.
Inga funktioner. Inte ens datum... Verket är f.ö. från 2004 och förmodligen aldrig bytt batteri då klisterlappen (Pass Mars 04) satt kvar över batteriet :).
20230812_160903.jpg
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jag "fyndade" en gammal kvartsare på loppis och ska byta batteri och ser att det är 2st (1,5v, AG1).
Varför har man valt att sätta 2st måntro 🤔?
Och varför har man dubbla bandstift på varje bandhorn?
20230812_171730.jpg

Inga funktioner. Inte ens datum... Verket är f.ö. från 2004 och förmodligen aldrig bytt batteri då klisterlappen (Pass Mars 04) satt kvar över batteriet :).
20230812_160903.jpg
För de som otåligt väntat på förklaringen om de dubbla batterierna kan jag meddela att det är som någon var inne på en belysning i mitten på urtavlan. Den är ljus en sekund och växlar till mörk en sekund osv. Märkligt kan tyckas är att batterilös som på bilden är den ljus så den blinkar alltså mörkt🤔.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
För de som otåligt väntat på förklaringen om de dubbla batterierna kan jag meddela att det är som någon var inne på en belysning i mitten på urtavlan. Den är ljus en sekund och växlar till mörk en sekund osv. Märkligt kan tyckas är att batterilös som på bilden är den ljus så den blinkar alltså mörkt🤔.
Den lyser inte alltså? Bara en LCD över ett reflekterande lager?
 

higge79

Omega
Kan något vänligt Kineticsnille säga vad det mer finns för benämningar på denna? Varje tillverkare har ju sina egna j-a benämningar, och den här kan jag inte googla fram något om 🤬
IMG_20230807_193406.jpg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Kan något vänligt Kineticsnille säga vad det mer finns för benämningar på denna? Varje tillverkare har ju sina egna j-a benämningar, och den här kan jag inte googla fram något om 🤬
IMG_20230807_193406.jpg
Tror inte det det där är ett vanligt batteri med alternativa beteckningar, det heter just SL920. Det är nån slags laddningsbar "capacitor", Seiko-special. Finns på diverse nätbutiker.
 

Brimi

Cartier
Hår har vi en klocka som vart stulen för en tid sedan. Allt i original och nyservad vid tiden den stals.
Nu till min fråga, är i kontakt med mitt försäkringsbolag och försöker hitta en rimlig prisbild. Någon som har sett en omega seamaster 2846 fat lugs ute?
Tänker att dom vill ha ett antal annonser för att bilda en bra uppfattning?
CF6C21D3-48A2-44B0-95CF-F6C769FBD3A4.png
Kolla där:
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Är det svårt att byta band om man aldrig har gjort det? Tänker att man inte vill skada klockan om de finns chans till det.
Jag tycker inte det, jag byter ofta på mina, men det är lite pill och kan vara mer eller mindre trixigt beroende på vad det är för band och hur klockan är konstruerad; om det är genomborrade bandhorn eller inte t.ex. Man behöver ett bandverktyg och allmän händighet förstås. Det finns ju en liten risk för repor, men är det stålboett brukar det inte vara något problem. Ett knep är att alltid ta loss och sätta dit bandstiften från undersidan, så skulle det bli lite repor så syns det inte utåt.
 

MrP.

Omega
Grymt! Tack för tipset med att sätta från undersidan. Tänker jag får testa mig fram och känns som man behöver kunna de så man kan byta lite till och från :)
Jag tycker inte det, jag byter ofta på mina, men det är lite pill och kan vara mer eller mindre trixigt beroende på vad det är för band och hur klockan är konstruerad; om det är genomborrade bandhorn eller inte t.ex. Man behöver ett bandverktyg och allmän händighet förstås. Det finns ju en liten risk för repor, men är det stålboett brukar det inte vara något problem. Ett knep är att alltid ta loss och sätta dit bandstiften från undersidan, så skulle det bli lite repor så syns det inte utåt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Grymt! Tack för tipset med att sätta från undersidan. Tänker jag får testa mig fram och känns som man behöver kunna de så man kan byta lite till och från :)
Ett bra bandstift-verktyg är a och o. Sen så kan det skydda lite om du tejpar bandhornen med typ målartejp medan du byter. Det kan vara trixigt att få tejpen att linjera med bandhornen - men det är ingen som efteråt ser hur lång tid det tog ;)
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Funderarar på att hydromodda en kvartsare och undrar vilken olja/vätska som lämpar sig bäst? Har hört allt från babyolja till kylvätska till datorer...
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
Hej!

Lyckas inte få fram ett rakt svar från Google, så testar här!

Jag går i tankarna på att köpa en klocka som har dimensionerna ” 20mm lug width tapers to 16mm at clasp” men vill byta ut bandet emot en jubileelänk.

Köpte tidigare en länk till en annan klocka som hade 18mm lug to lug- men ”urmakaren” sa att storleken var helt fel och gick inte att sätta dit.

Vad mer än behöver jag tänka på, att än länken har samma mm mått lug to lug?
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Precis som grodslukarenx ovanför skriver :
Om du inte tänker leta upp ett original armband till just det märket och modellen utan köpa ett av annat fabrikat så måste du se till att endlinks passar ( de är i tillverkningen mera eller mindre böjda för att passa en viss form / diameter på boetten så minsta skillnad gör att de oftast inte passar ) Har man raka endlinks passar 20 mm länken alla som har 20 mm men då sluter ju inte länken tätt mot boetten vilket annars är det mera vanliga nu för tiden ( skinnband har dock ofta raka fästen och även vissa stållänkar på 50-60 talet ) det finns satser med olika generic ( utan visst märke , passar ”alla ”)endlinks att köpa på tex eBay så det går ofta att få till om man köper en sån större sats med kanske 20 olika storlekar …
 

Bilagor

  • IMG_0752.jpeg
    IMG_0752.jpeg
    89.9 KB · Visningar: 4
  • IMG_0754.jpeg
    IMG_0754.jpeg
    73.8 KB · Visningar: 3
Topp