• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

MJ24

Patek
2-Faktor
Efter att ha köp en ny Rolex klurar jag lite på vad som egentligen är "papper" i sammanhanget "Box och papper". Är det garantibeviset där det står modellnr samt något klocknr? Räknas kvittot in? (antar att kvitto inte är en nackdel hur som, men).

Vad skulle ni säga är definitionen av papper för en ny Rolex?

Förutom manualer är det certifikatet som är viktigt. Certifikatet skall vara stämplat av en auktoriserad återförsäljare.
Finns originalkvitto kvar är det naturligtvis också bra att ha.
 

mackman

Cartier
Efter att ha köp en ny Rolex klurar jag lite på vad som egentligen är "papper" i sammanhanget "Box och papper". Är det garantibeviset där det står modellnr samt något klocknr? Räknas kvittot in? (antar att kvitto inte är en nackdel hur som, men).

Vad skulle ni säga är definitionen av papper för en ny Rolex?

Har inte särskilt lång erfarhet men skulle gissa garantibevis, alternativt att alla "papper" följer med precis som om du skulle köpt den ny.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej, någon som vet vad en oyster länk i stål som passar en Datejust 16220 kostar i dagsläget ? Tack på förhand !
 
D

Deleted member 6965

Guest
Bör man byta från orginal springbars när man ska köra Nato/perlon? Har för mig att jag hört att de lätt kan bli böjda för att trycket hamnar "fel".
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Någon Rolexfantast som kan säga mig någonting om tavlan på denna GMT?
Är det en orginal från Rolex eller är den en aftermarket? Jag har noll koll!
image.jpg
 

Babinus

Cartier
Eftersom jag bara är i början av klocksamlandet och ännu bara har köpt av för mig kända säljare, har jag ännu aldrig sett ett äkthetsintyg från urmakare. Jag vet alltså inte hur ett sådant ser ut.

Därför min fråga ifall det skulle bli aktuellt: Hur vanligt förekommande kan det vara med falska äkthetsintyg? Finns det några tumregler för att se om de är äkta? Eller bör man kontakta den berörda urmakaren för bekräftelse?

Allt kan ju förfalskas, så varför inte äkthetsintyg? Några råd till en som inte är så hemma på detta?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Eftersom jag bara är i början av klocksamlandet och ännu bara har köpt av för mig kända säljare, har jag ännu aldrig sett ett äkthetsintyg från urmakare. Jag vet alltså inte hur ett sådant ser ut.

Därför min fråga ifall det skulle bli aktuellt: Hur vanligt förekommande kan det vara med falska äkthetsintyg? Finns det några tumregler för att se om de är äkta? Eller bör man kontakta den berörda urmakaren för bekräftelse?

Allt kan ju förfalskas, så varför inte äkthetsintyg? Några råd till en som inte är så hemma på detta?


Det har förekommit kopior, så kontakta gärna butiken som har utfärdat intyget innan köp...
 

Babinus

Cartier
Mellan tummen och pekfingret: Vad kostar en service på ett automatiskt urverk och hur långt mellan servicetillfällena bör det vara? Frågan ställs för vetskap inför köp av äldre klocka som går bra, men inte servats på länge.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Mellan tummen och pekfingret: Vad kostar en service på ett automatiskt urverk och hur långt mellan servicetillfällena bör det vara? Frågan ställs för vetskap inför köp av äldre klocka som går bra, men inte servats på länge.


Beror ju på märket, åldern och urverket.
Man ska serva den vart 5-6 år.
Runt 3000-6000 kr.
 

Babinus

Cartier
Beror ju på märket, åldern och urverket.
Man ska serva den vart 5-6 år.
Runt 3000-6000 kr.
Hoppsan. Det betyder ju att det är tveksamt om det är lönt på en äldre Omega som är värd någostans däremellan. Såvida den inte har ett nostalgiskt värde.

Det som förvånar mig är att för sex år sedan ärvde jag en Omega Geneve som inte gick. Jag lämnade in den för reparation. Jag antar att service görs även då, eller är jag ute och cyklar då? Upputsad och fin blev den i alla fall och går perfekt än. Det gick på 900:-

Är det sannolikt att den kan ha blivit reparerad utan att ha blivit servad? Vad det var för fel frågade jag aldrig. Jag var ännu okunnigare då än idag.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hoppsan. Det betyder ju att det är tveksamt om det är lönt på en äldre Omega som är värd någostans däremellan. Såvida den inte har ett nostalgiskt värde.

Det som förvånar mig är att för sex år sedan ärvde jag en Omega Geneve som inte gick. Jag lämnade in den för reparation. Jag antar att service görs även då, eller är jag ute och cyklar då? Upputsad och fin blev den i alla fall och går perfekt än. Det gick på 900:-

Är det sannolikt att den kan ha blivit reparerad utan att ha blivit servad? Vad det var för fel frågade jag aldrig. Jag var ännu okunnigare då än idag.


Beror som sagt på verket... om det är en ETA, så är det såklart billigare :)
 

Babinus

Cartier
Beror som sagt på verket... om det är en ETA, så är det såklart billigare :)

OK. Har ingen aning om vad det är för verk i gamlingarna från 60- och 70-talet. Bara att det är Omegor, men några papper till dem har jag inte. De går ju bra ännu så länge, men det är ju bra att veta detta om man funderar på affär på en äldre klocka som inte är servad på länge.

Tack för svaren.
 

Mercy

Breitling
Min Rolex Sub föll av armen och sprintern mellan boet och länken är borta.

Ska iväg på lunchen till Nymans ur och fixa det. Vad kan det kosta ungefär? Inga skador bara sprintern som fattas.
 

F-L-P

Panerai
Min Rolex Sub föll av armen och sprintern mellan boet och länken är borta.

Ska iväg på lunchen till Nymans ur och fixa det. Vad kan det kosta ungefär? Inga skador bara sprintern som fattas.


Inte så mycket. Har fått gratis vissa tillfällen om jag har köpt band och vill ha på det på direkten.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Hejsan har lite frågor gällande orient och seiko.
Hur bra kvalitet är de egentligen? Är märkena likvärdiga? Vilken skulle ni satsa på och varför?

De gör trots allt väldigt snygga dykare. Tänker främst på Orient Ray och Seiko sbcm023.
Seiko sbcm023
SGC1UVg.jpg


Orient Ray
BlLRAUW.jpg


De två tillsammans
JxuSp0o.jpg
 

16610

Patek
2-Faktor
Orkar inte googla och grejjer så drar frågan här. Rolex cal 3135 introducerades väl 1989?
 

MartinGFX

Cartier
Hejsan har lite frågor gällande orient och seiko.
Hur bra kvalitet är de egentligen? Är märkena likvärdiga? Vilken skulle ni satsa på och varför?

De gör trots allt väldigt snygga dykare. Tänker främst på Orient Ray och Seiko sbcm023.
Seiko sbcm023
SGC1UVg.jpg


Orient Ray
BlLRAUW.jpg


De två tillsammans
JxuSp0o.jpg

Det är mycket klocka för pengen. Den Seikon (sbcm023) är väl cirkus dubbelt så dyr som en Orient Ray? En vettigare jämförelse hade nog varit en Seiko SKX007 eller liknande. Jag valde Orient över Seiko för jag tycker den ser roligare ut.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Det är mycket klocka för pengen. Den Seikon (sbcm023) är väl cirkus dubbelt så dyr som en Orient Ray? En vettigare jämförelse hade nog varit en Seiko SKX007 eller liknande. Jag valde Orient över Seiko för jag tycker den ser roligare ut.
Tack, ja Orienten ser roligare ut jag håller med dig.
Hade varit kul med en Orient Blue ray med natoband. Det får dock vänta då jag precis köpte en klocka ;)
 

HolyCrap

Omega
Hejsan har lite frågor gällande orient och seiko.
Hur bra kvalitet är de egentligen? Är märkena likvärdiga? Vilken skulle ni satsa på och varför?

De gör trots allt väldigt snygga dykare. Tänker främst på Orient Ray och Seiko sbcm023.
Seiko sbcm023
SGC1UVg.jpg


Orient Ray
BlLRAUW.jpg


De två tillsammans
JxuSp0o.jpg
Första bilden du har där antyder (för mig) av texten på tavlan att SBCM023 inte är en certifierad dykarklocka (borde stå "Diver's 200m" eller "Diver's watch 200m" tror jag).
Enligt denna artikel så är den visst certifierad. Den har dessutom ett ganska speciellt kvartsverk (8F35: 192kHz och +- 20s/år). Det förklarar "Perpetual Calender". Blev nästan sugen själv efter att ha läst det.

Den tredje bilden med Seiko och Orient tillsammans visar väl istället en Seiko SKX007. Den har även veckodag på tavlan. Har ingen erfarenhet av Orienten men SKX007 är mycket klocka för pengarna.

Gillar denna text (klippt av mig) i manualen angående skottsekund:
"When this happens, please adjust your watch accordingly.
Please refer to your newspaper for information on the leap second."
På hur många klockor känns det nödvändigt att justera efter en skottsekund?? :p
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Första bilden du har där antyder (för mig) av texten på tavlan att SBCM023 inte är en certifierad dykarklocka (borde stå "Diver's 200m" eller "Diver's watch 200m" tror jag).
Enligt denna artikel så är den visst certifierad. Den har dessutom ett ganska speciellt kvartsverk (8F35: 192kHz och +- 20s/år). Det förklarar "Perpetual Calender". Blev nästan sugen själv efter att ha läst det.

Den tredje bilden med Seiko och Orient tillsammans visar väl istället en Seiko SKX007. Den har även veckodag på tavlan. Har ingen erfarenhet av Orienten men SKX007 är mycket klocka för pengarna.

Gillar denna text (klippt av mig) i manualen angående skottsekund:
"When this happens, please adjust your watch accordingly.
Please refer to your newspaper for information on the leap second."
På hur många klockor känns det nödvändigt att justera efter en skottsekund?? :p
Hej, nu ser jag att det inte Sbcm023 på nedersta bilden, Klantigt av mig. Svårt val mellan dessa, och svårt när ingen butik i Stockholm verkar ha Seiko och Orient i sitt sortiment (visst har jag rätt?). Seikon är aningen mindre i diameter och höjd kanske passar min handled bättre. Tack för hjälpen!
 

HolyCrap

Omega
Hej, nu ser jag att det inte Sbcm023 på nedersta bilden, Klantigt av mig. Svårt val mellan dessa, och svårt när ingen butik i Stockholm verkar ha Seiko och Orient i sitt sortiment (visst har jag rätt?). Seikon är aningen mindre i diameter och höjd kanske passar min handled bättre. Tack för hjälpen!
Osäker på om Orient säljs i Sverige. Det brukar hänvisas till några europeiska internetbutiker, bland andra Orientuhren.de och Serious Watches har jag för mig. Seiko ska finnas i några butiker, men kan tänka mig att just dessa modeller (SBCM023 och SKX007) är svåra att hitta.

Av nyfikenhet, vilket föredrar du, kvarts eller mekaniskt urverk? För de flesta är det en avgörande faktor i klockvalet :)

Kolla i Officiella Seikotråden och Inofficiella Orienttråden för att få mer tips om hur du ska få tag på vilken du än bestämmer dig för.
 

Ponlarsson

Panerai
Osäker på om Orient säljs i Sverige. Det brukar hänvisas till några europeiska internetbutiker, bland andra Orientuhren.de och Serious Watches har jag för mig. Seiko ska finnas i några butiker, men kan tänka mig att just dessa modeller (SBCM023 och SKX007) är svåra att hitta.

Av nyfikenhet, vilket föredrar du, kvarts eller mekaniskt urverk? För de flesta är det en avgörande faktor i klockvalet :)

Kolla i Officiella Seikotråden och Inofficiella Orienttråden för att få mer tips om hur du ska få tag på vilken du än bestämmer dig för.
Neckwear.se säljer Orient.
 
Topp