• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Höst/vinterjacka

Skulle även jag hellre köpa nåt från Barbour, vilket dels är billigare dels snyggare. Annars har ju även Belstaff liknande jackor om man vill vara lite mer "exklusiv"..
Barbour gör verkligen snygga och bra jackor men min nuvarande höst/vinterjacka är redan en Barbour så vill gärna köra något annat. Men tackar för din input! Har redan hittat andra jackor som intresserar mig så vi får se vad det blir :D

Någon som har erfarenhet från Barbours klassiska Ashby & Beauford jackor nu till hösten?
funkar dom under hösten? eller kommer man frysa i dom?
mwx0002.jpg
Tycker den största skillnaden mellan deras höstmodeller är rymligheten. Jag testade Ashby eller Bedale tror jag och den som satt bäst var så pass tight att jag inte kunde dra igen dragkjedjan :p. Köpte istället en Bristol som i princip är en Beaufort med längre ärmar och utan fickan där bak, känns lite säckig men blir skön när man "gått in" den. Tycker det är lite så med deras jackor att de inte är bäst på något men heller inte dåliga på något.

En stickad tröja under så kan du lätt ha den i 5 minus, skulle du vara frusen av dig så kan man haka i deras väst på insidan, länkar den nedan. Om du planerar att ha jackan länge kan det va värt att köpa en burk vax också, kostar nästan det dubbla här i Sverige :)

http://www.countryattire.com/mens/jackets/wax-jackets.html?colour=144
http://www.countryattire.com/mens/waistcoats-gilets-liners/quilted-gilets.html?manufacturer=127
http://www.countryattire.com/catalo...f-wax-dressing-uac0001mi11-d270/category/152/

Senast ändrad:
Tycker den största skillnaden mellan deras höstmodeller är rymligheten. Jag testade Ashby eller Bedale tror jag och den som satt bäst var så pass tight att jag inte kunde dra igen dragkjedjan :p. Köpte istället en Bristol som i princip är en Beaufort med längre ärmar och utan fickan där bak, känns lite säckig men blir skön när man "gått in" den. Tycker det är lite så med deras jackor att de inte är bäst på något men heller inte dåliga på något.

En stickad tröja under så kan du lätt ha den i 5 minus, skulle du vara frusen av dig så kan man haka i deras väst på insidan, länkar den nedan. Om du planerar att ha jackan länge kan det va värt att köpa en burk vax också, kostar nästan det dubbla här i Sverige :)

http://www.countryattire.com/mens/jackets/wax-jackets.html?colour=144
http://www.countryattire.com/mens/waistcoats-gilets-liners/quilted-gilets.html?manufacturer=127
http://www.countryattire.com/catalo...f-wax-dressing-uac0001mi11-d270/category/152/

Beställde en Bristol igår!
är ganska lång och läste någonstans att Ashby är en lite kortare variant!
och med tanke på att den ska figurera som en höst jacka är det nog bara bra om den är lång!
okej så det är på www.countryattire.com man ska köpa sina "tillbehör" ?

Tack !

Blir Fjällräven greenland som vanligt till hösten. Vintern blir klurigare. Tror jag söker något militärinspirerat utan axelklaffarna. Får se vad som dyker upp.

image.jpg
Den har jag som vinterjacka ,iofs i Skåne , men jag har aldrig frusit med en stickad tröja under.. Jag vaxade den med grönlandsvax , blev supertät .

• Like
Reactions: SSL
Den har jag som vinterjacka ,iofs i Skåne , men jag har aldrig frusit med en stickad tröja under.. Jag vaxade den med grönlandsvax , blev supertät .

Blir nog vaxning för min efter i höst.
Jag bor i Stockholm och körde på Fjällräven no68 med en tunn dunjacka under förra vintern. No68 och Greenland kändes/är lika tjocka i tyget. Skillnaden är luva och fickorna typ. På min Greenland har jag sytt in armarna (var alldeles för pösiga) men har man en bra och varm stickad under kan jag tänka mig att det räcker långt.

• Like
Reactions: Ako
En möjligen irrelevant fråga, men ni som bär tjocka jackor (då packat med dun), vad arbetar ni med? För mig, med ett högst stillasittande arbete med bilkommunikation är en varm dunjacka uteslutet på vintern.

Beställde en Bristol igår!
är ganska lång och läste någonstans att Ashby är en lite kortare variant!
och med tanke på att den ska figurera som en höst jacka är det nog bara bra om den är lång!
okej så det är på www.countryattire.com man ska köpa sina "tillbehör" ?

Tack !
Ska och ska, det beror på hur mycket du handlar för. När jag beställde min Bristol fick jag den för 2200kr, gratis frakt och huvan på köpet. Vaxet kostade hälften och fodret går på 300-400kr mindre än på t.ex CareOfCarl eller i butik :)

Senast ändrad:
Hej samtliga...
Är inne på att köpa en vinterrock..
har spanat runt lite och hittar ganska många med " innerväst " i typ dunformat?

jälper inner västen under vinterns kalla dagar?
eller är den bara där för att det ska se snyggt ut?

har inte riktigt bestämt mig för om jag tycker det är snyggt eller inte?
Vad säger ni?
large.jpg

Hej samtliga...
Är inne på att köpa en vinterrock..
har spanat runt lite och hittar ganska många med " innerväst " i typ dunformat?

jälper inner västen under vinterns kalla dagar?
eller är den bara där för att det ska se snyggt ut?

har inte riktigt bestämt mig för om jag tycker det är snyggt eller inte?
Vad säger ni?
large.jpg
Det är säkert jättepraktiskt. Lite som ryggsäck till kostym. Komplettera med ett par vattentäta fotriktiga skor från Rieker eller Ecco och långfillingar så kvalar du in i gubbmaffian direkt oavsett ålder. :)

Det är säkert jättepraktiskt. Lite som ryggsäck till kostym. Komplettera med ett par vattentäta fotriktiga skor från Rieker eller Ecco och långfillingar så kvalar du in i gubbmaffian direkt oavsett ålder. :)

Och herre jävlar du var mig en riktigt riktigt torr prick...

hur svårt ska det vara att få ett normalt svar av folk???

så du herr modeguru Carlf ""ettakluddare"" anser att innerfoder av västversion är helt meningslöst?

......... burr burr

Och herre jävlar du var mig en riktigt riktigt torr prick...

hur svårt ska det vara att få ett normalt svar av folk???

Fast du var ju ingen muntergök du heller ;) Jag tycker att det var ett bra svar...glasklart vad han tycker och också varför.

Jag ska försöka vara tydligare. Enligt mig ser det riktigt, riktigt illa ut.
Men vill du ha funktionen så köp. Vill du däremot ha det för att det skulle vara snyggt så köp inte.

@MarkusA, jag tänker köpa en ny vinterrock nu när det närmar sig och komplettera den med en tunn dunväst/dunjacka när den värsta vargavintern biter sig tag i Norrbotten. Jag känner inte att jag behöver ha en parkas som klarar -87*C när jag kommer gå till/från bilen/jobbet.

Skippa den färdigfodrade, det ser bara för taskigt ut.

Sugen på en jacka i liknande snitt/stil som en belstaff roadmaster men som inte är vaxad. Är inne på min andra barbour och har öst kärlek och vax på dom de spricker och jävlas hela tiden. Kommer inte ge mig in i vaxträsket igen men gillar stilen och skulle helst undvika quiltat. Så har ni några bra tips?

Är ruskigt nöjd med min roadmaster med väst. Hade lite flyt och köpte min till halva priset i fjol.
men visst, lite märkliga slitage och något lite hål som jag inte kan förstå hur de har uppkommit.
Hade varit tokig om jag hade betalt fullpris på 7500:- NOK.

@MarkusA, jag tänker köpa en ny vinterrock nu när det närmar sig och komplettera den med en tunn dunväst/dunjacka när den värsta vargavintern biter sig tag i Norrbotten. Jag känner inte att jag behöver ha en parkas som klarar -87*C när jag kommer gå till/från bilen/jobbet.

Skippa den färdigfodrade, det ser bara för taskigt ut.
Okej!

Jo men det är så mina tankar går nu oxå!

har du tips på någon snygg?

Hjälp med varm vinterjacka till mig och tjejen. Dun av tjockare variant, kikat på fjällräven, canada goose, och monclear. Dock ingen Michelin gubbe dun. Vill ha något varmt, har duffel osv, max budget 7000/st, tips sökes.

Hjälp med varm vinterjacka till mig och tjejen. Dun av tjockare variant, kikat på fjällräven, canada goose, och monclear. Dock ingen Michelin gubbe dun. Vill ha något varmt, har duffel osv, max budget 7000/st, tips sökes.
Woolrich har en parka, kolla in den. Dock bara 550 fill power har jag för mig men det fungerar.
Peak har några ok modeller. Mountain works har för både kille & tjej men också unisex modeller.
edit. finns även colmar kom jag på, lite mer slimmade. :) @M021

Senast ändrad:
Boomerang har en del sjyssta dunjackor till tjejer. Samma stil som CG och liknande men jag tycker ofta de är lite snyggare med lite kvinligare former. Hur nu jag kan ha sett det har jag inte en aning om men det kanske är syrran och kusinernas fel då de alla har kört dessa jackor en längre tid...

Tillbaka
Topp