• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Halios

Baramats

Audemars
2-Faktor
Någon som hört något om Universa-släppet via Huckberry?
Nej tyvärr, det är lite segt med all den här väntan.
Dagens:
DF91BE72-C838-49A7-90DF-72F342D3C593.jpeg
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Ni som haft Halios ett tag, hur tycker ni kvalitén är? Gillar klockorna, men känns svårt att bedöma kvalité på vissa micromärken, eftersom de ofta inte funnits så länge.

Och rent generellt, vad skulle ni säga om mikromärken? Kan alla som vill göra en klocka med god kvalité för ex. 3000+ kr?

Typ att de köper in ett bra verk från ETA eller Seiko, och råvarorna inte kostar mer än några hundralappar, så sitter resten sen i marknadsföring osv.
Hej, jag tycker Halios ligger i samma grupp som Oris, Monta m fl i kvalitet, men det är skitsvårt att värdera. Jag har en Seaforth som är från serie 3 som är som ny, men det kanske beror på att tidigare ägare inte använde den så mycket.
Min Fairwind andas kvalitet, likaså med Universa.
Det går inte att dra alla mikromärken över samma kam, vissa är bättre och mer prisvärda och andra inte.
Sen är det designen, här lägger Jason på Halios ner mycket tid på att skapa något eget och har enligt mig lyckats grymt bra med helheten på alla modeller jag testat.
Svårt att säga om du får mer eller mindre klocka för pengen från ett ”mikromärke” än från en etablerad stor tillverkare som lär ha bra mycket bättre inköpsvillkor och högre marginaler på allt.
Mitt råd är att köpa om du gillar dem, beg eller nytt om du orkar vänta på ett tillfälle. De är i alla fall inte dåliga kvalitetsmässigt och om man ska tänka på värde så håller Halios sitt värde hyffsat.
 

al3x

Omega
Hej, jag tycker Halios ligger i samma grupp som Oris, Monta m fl i kvalitet, men det är skitsvårt att värdera. Jag har en Seaforth som är från serie 3 som är som ny, men det kanske beror på att tidigare ägare inte använde den så mycket.
Min Fairwind andas kvalitet, likaså med Universa.
Det går inte att dra alla mikromärken över samma kam, vissa är bättre och mer prisvärda och andra inte.
Sen är det designen, här lägger Jason på Halios ner mycket tid på att skapa något eget och har enligt mig lyckats grymt bra med helheten på alla modeller jag testat.
Svårt att säga om du får mer eller mindre klocka för pengen från ett ”mikromärke” än från en etablerad stor tillverkare som lär ha bra mycket bättre inköpsvillkor och högre marginaler på allt.
Mitt råd är att köpa om du gillar dem, beg eller nytt om du orkar vänta på ett tillfälle. De är i alla fall inte dåliga kvalitetsmässigt och om man ska tänka på värde så håller Halios sitt värde hyffsat.
Bra insikter, tack Mats! Förstår att det är en lite vag fråga (därmed svår att besvara med precision), men superbra svar!

Gillar dem skarpt, ska försöka hålla utkik här på forumet.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Bra insikter, tack Mats! Förstår att det är en lite vag fråga (därmed svår att besvara med precision), men superbra svar!

Gillar dem skarpt, ska försöka hålla utkik här på forumet.
Tack!

Själv vill jag nog köpa alla varianter på Universa jag kan få tag på de närmsta åren, vilken dunderklocka det är alltså!

Quick and dirty köksbordsbild…

031D099E-D0F6-4C98-B3E8-33775FD7C0AA.jpeg
 

bjarne.heden

Rolex
2-Faktor
Vad är det for länk och vart köpta du den? Saknar att ha länk när jag bär min!
BoR länken är från Watchgecko. Dessvärre är jag osäker på vilken av de 2 varianter av end links som passade. Jag köpte nämligen båda varianterna för säkerhets skull. De var ej märka på något vis så det gick inte att direkt avgöra vilken som var vilken. De som passade behövdes dock inte justeras.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Vad är det for länk och vart köpta du den? Saknar att ha länk när jag bär min!
Jag har för mig att denna ska passa också, internetmatematik:


+


(vilket även innebär att länken till Oris divers 65 40 mm passar finfint till Seaforth, har testat)

EDIT: exempel från reddit
Jag tycker nästan att Oris-länken har bättre endlinks till SF än det andra alternativet som jag glömt vad det är...
 

Citrus

Omega
Är det någon mer än jag som inväntar Huckberry släppet med spänning i kroppen? Den gröna är så jäkla fin.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Är det någon mer än jag som inväntar Huckberry släppet med spänning i kroppen? Den gröna är så jäkla fin.
I morgon va? Den verkar fin.

Jag ska inte ha en för jag spontanköpte annat igår.

@Citrus har du konto på Huckberry, tips är att fixa det idag så det är klart. Kolla även regelbundet redan idag och under morgondagen innan ”nyhetsbrev/släppet”. Halios har bara sagt när nyhetsbrev brukar komma från Huckberry, det kanske går att köpa även innan tänker jag.
 
Senast ändrad:

Citrus

Omega
I morgon va? Den verkar fin.

Jag ska inte ha en för jag spontanköpte annat igår.

@Citrus har du konto på Huckberry, tips är att fixa det idag så det är klart. Kolla även regelbundet redan idag och under morgondagen innan ”nyhetsbrev/släppet”. Halios har bara sagt när nyhetsbrev brukar komma från Huckberry, det kanske går att köpa även innan tänker jag.
Ja imorn ska det vara!

Jasså vad blev det?

Ja jag har ett konto och har bokmärkt sidan där de kommer säljas! Är på tårna!
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
5057D707-CC57-41EB-9FB7-1871C078917C.png

Det var inga jättemängder som Huckberry fick. Intressant att det fanns hela 60 st provtavlor i grönt, det var ca samma med Pastellblå och 20 st i Silver. Det fanns en gammal bild på denna gröna tavla i nyhetsbrev ca 2019/2020 så nu är de nog slut fram till nästa produktion. Om jag förstått allt korrekt är det bara grå och blå som kommer släppas allt eftersom de byggs ihop i Vancouver.
Nästa produktionsserie blir förhoppningsvis byggd i Schweiz i större batcher. Hoppas på Bahama yellow Uni då. Eller en blek citrongul tavla.

Tillbaka till släpp via halioswatches.com och förhoppningsvis forasec.com
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
@Citrus det verkar som att dte dyker upp gröna sporadiskt på Huckberry, även de andra färegrna. Läge att sätta sig med f5 ett tag och uppdatera. Det verkar som att de jämför adresser på orders från i helgen och tvingar köpare att enbart välja en. Vissa upplever också att det kana vara fel på hemsidan, dvs du kan testa att lägga en grön i varukorgen (även om den är out of stock) och se om du kan komma till betalning. För vissa har det gått. Kolla in:
 

Grip

Breitling
Hann någon köpa någon igår? Fanns en blå kvar när jag tittade, sen skulle jag bara kika på hur den gråa (slutsålda) varianten såg ut och vips så var den blå också slut. If your snooze you... japp japp japp.
 
Topp