• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

Negroni Week & jag börjar med min absoluta favorit och en av våra signature serves med vår Lydén Distillery Cask Gin.

• 3cl Lydén Distillery Cask Gin
• 3cl Campari
• 3cl Antica Formula

Blanda lika delar Cask Gin, Campari & Antica Formula i ett rörglas fyllt med is. Rör om och sila upp i ett old fashioned-glas, eller varför inte i ditt favoritglas med en stor isbit i. Garnera med ett apelsinzest.

Servera och njut ansvarsfullt!

DSC01161.jpg
Härligt att byta ut efter-maten-kaffet mot en negroni! 😁

Det kan inte bara vara jag som blir lite nervös när jag ser sådana bilder.. Känns som att klockan alltid kommer glida ner i glaset. Fin bild för övrigt :D
Bandet hjälper till mycket för att balansera klockan på kanten. Så blir oväntat stadigt. Men har alltid en liten rädsla och oro över att precis det ska hända då jag väljer att fota på det viset.

Tack 😀

Tuxedo no. 2.​

Ingredienser​

4 cl gin
2 cl torr vermouth
1,5 cl maraschino-likör
3 stänk apelsinbitters
Absint

Tillredning​

Rör gin, vermouth, maraschino och bitters med is i ett mixing-glas
Skölj ett cocktailglas med absint
Sila över drinken till cocktailglaset
Garnera med citronskal

PXL_20211008_171514502.jpg

Senast ändrad:
Gin Sour - sötma, syra och en härlig textur tack vare äggvitan. En av de mest klassiska inom drinkfamiljen Sour.

5cl Lydén Distillery Dry Gin
3cl färskpressad citronjuice
2cl sockerlag
1/2 äggvita

Häll alla ingredienser i en shaker och skaka först utan is, för att bilda ett bra skum. Fyll shakern med is och skaka igen tills den är kall. Dubbelsila upp i ett kylt cocktailglas, servera och njut ansvarsfullt!

Trevlig helg,

871EBAA6-8B78-4869-B70B-14A9CBCA91ED.jpeg

inga bra bilder men körde en trippel i helgen som var väldigt kul att testa efter 13 veckors nykterhet.

först en vanlig negroni på Bombay Sapphire, Campari och vanlig Martini rosso-vermouth. En klassisk Svensson-negroni som ändå alltid funkar.

sen en boulevardier där gin byttes mot Bulleit bourbon. En lite höstligare cocktail som är en trevlig variation.

till sist en Old Pal, där boulevardierns röda vermouth byttes mot en torr vermouth. Första gången jag gjorde en sån och den var väldigt intressant! Mer åt negroni än en boulevardier och ”torrheten” skiner igenom på ett faktiskt bra sätt.

så vill ni ha lite variation på era negronis räcker det alltså med bourbon och/eller torr vermouth!

Alltså… Kaffe-/espressosockerlag. Hur bra är inte det?!?
Här med rom och citron.

5 cl rom (körde Havanna 7 årig)
3 cl. citron
2 cl. kaffesockerlag
lite äggvita.

Dubbelskakas och silas upp på en stor isbit.
Några droppar chokladbitter på toppen och en citrontwist. Så j-la bra After-dinner cocktail.

Behöver ett namn. Förslag?

Skål!

DA88D0A4-E19E-44B8-92E4-B56798986321.jpeg

Mexican 75

4 cl tequila
3 cl färskpressad lime
3 cl agavesirap

Skaka med is och häll upp i champagneglas.

Fyll upp glaset med Champagne eller mousserande vin.

Frosta gärna kanten på glaset, jag valde socker, tyckte att det passade bäst.

IMG_20211126_181141.jpg

Edit: Provar Arette Tequila för första gången, riktigt mild och rund i smaken men inte den billigaste direkt.

Mexican 75

4 cl tequila
3 cl färskpressad lime
3 cl agavesirap

Skaka med is och häll upp i champagneglas.

Fyll upp glaset med Champagne eller mousserande vin.

Frosta gärna kanten på glaset, jag valde socker, tyckte att det passade bäst.

IMG_20211126_181141.jpg

Edit: Provar Arette Tequila för första gången, riktigt mild och rund i smaken men inte den billigaste direkt.
Arette är riktigt fin, eller hästens tequila som den heter i vårt hus. Jag har dock inte provat deras Blanco, bara Reposado.

Fin drink, förresten.

Senast ändrad:
Warm Glöggtail & Tonic. 🎅🏻
Gör en till dig själv, eller varför inte en gryta till glöggminglet den första advent?🕯

Du behöver:
• 5cl Lydén Distillery Dry Gin
• 1,5cl av din favorit starkvinsglögg
• 10cl Tonic, vi har använt oss av Ekobryggeriet Clove Tonic för extra julkänsla.
• 5cl Lättvispad grädde & en nypa vaniljsocker
• Apelsinzest

Gör så här:
1. Värm tonic & glögg på spisen, eller över öppen eld om man är utomhus.
2. Skaka eller vispa grädden lätt tillsammans med en nypa vaniljsocker.
3. Häll i gin, den varma tonicen & glöggen i ditt favoritglas och toppa med lättvispadgrädde. Avsluta med att pressa över ett apelsinzest över grädden.

Servera och njut ansvarsfullt!

En gryta (10 serveringar):
• En flaska Lydén Distillery Dry Gin
• 1,5dl av din favorit glögg
• 5 flaskor Tonic, vi har använt oss av Ekobryggeriet Clove Tonic för extra julkänsla.
• 5dl Lättvispad grädde & 2 tsk vaniljsocker
• 10x Apelsinzest

AC11C0CD-AEAF-46F4-8D29-44D41E6CDAF3.jpeg

D41F3D96-CFF8-4D61-BF4E-D6B29625232E.jpeg

Dubbelpostar min MicroBoulevardier.

3cl Bourbon
3cl Campari
3cl röd söt Vermouth

Rör i ett glas med två stora isbitar

Häll över en stor isbit i ett bra Old Fashioned-ish-glas, stänk över en apelsinzest som du sedan kastar ned i glaset och toppa med valfri high-end microbranddinka

Tillbaka
Topp