• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabaren

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Den enkla vägen till en god drink.
Hernö Cocktail Word.
Med limejuice så har man en Last Word.

IMG_20210604_165233__01.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Fusk! Men smart...
Jag har varit sugen på att testa en Last Word men varit tveksam till att skaffa alla ingredienser för ändamålet utan att veta om jag gillar den.
Måste hitta till en vettig cocktailbar nu när världen öppnar upp igen...
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Fusk! Men smart...
Jag har varit sugen på att testa en Last Word men varit tveksam till att skaffa alla ingredienser för ändamålet utan att veta om jag gillar den.
Måste hitta till en vettig cocktailbar nu när världen öppnar upp igen...
Har oxå velat testa. Men känt samma.
Tagit emot att köpa hem både Maraschino och Chartreuse innan man vet.
Sen dök Hernö upp med denna flaska.

Men kan rekommendera att testa en last word i en bar vid tillfälle. För mig var den bättre än väntat.
 

Psykel

Patek
Har oxå velat testa. Men känt samma.
Tagit emot att köpa hem både Maraschino och Chartreuse innan man vet.
Sen dök Hernö upp med denna flaska.

Men kan rekommendera att testa en last word i en bar vid tillfälle. För mig var den bättre än väntat.
Maraschino är ju en basvara! Behövs för bland annat För Hemingway Daiquiri.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Här är en ny improviserad, än så länge namnlös kreation.

4 cl pisco
2 cl torr vermouth
3 cl ananasjuice
3 stänk apelsinbitters

Rör med is och servera straight up i ett cocktailglas. Garnera med limeskal.

Jag är väldigt nöjd med den. Det känns som jag för en gångs skull hittade helt rätt proportioner på första försöket. Ananasjuice kan ju ge för mycket sötma, men denna är inte alls för söt.

PXL_20210709_180910233.jpg
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Mitt första försök på en Last Word. Nobbade Hernös färdigblandade variant men tackar dem för inspirationen att göra en egen från scratch
20210628_210743.jpg
Last word är helt enkelt bäst. Om jag skulle leva resten av livet med bara två cocktails så skulle det vara Old fashioned och Last word.

Men den borde väl serveras i ett cocktailglas?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Last word är helt enkelt bäst. Om jag skulle leva resten av livet med bara två cocktails så skulle det vara Old fashioned och Last word.

Men den borde väl serveras i ett cocktailglas?
Tycker den är riktigt god men slår inte en GT eller Vesper Martini för min del. Kul omväxling iallafall 😀

Har inga bra cocktailglas så fick bli en annan variant.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Pre-batchad Negroni på lika delar Lydén Distillery Cask Gin, Campari & Antica Formula.
DBDDDBA1-24EF-4D85-B4B9-585196473ED7.jpeg

Det är väldigt praktiskt med färdigblandade cocktails. Jag har oftast någon form av Old fashioned i kylen, men jag har inte tagit bort den gamla etiketten och gjort en egen tjusig märkning.

Använder Lydén och Grönstedts samma flaskor?

PXL_20210715_150728985.jpg

Jag förstår absolut tanken med färdigblandad, framför allt Negroni som ju bara är att röra ihop delarna, men tar det inte liiiiiite bort nöjet med cocktails. Alltså själva skapandet, hantverket, att kreera nåt i nuet?
(fan… blev ju nästan lite filosofiskt…)
 

Lyden

Panerai
Det är väldigt praktiskt med färdigblandade cocktails. Jag har oftast någon form av Old fashioned i kylen, men jag har inte tagit bort den gamla etiketten och gjort en egen tjusig märkning.

Använder Lydén och Grönstedts samma flaskor?

PXL_20210715_150728985.jpg

Deras flaskor är något bulkigare än våra, vår flaska är inte ”unik” - då vi använder oss av en så kallad standard-flaska. Vi är inte uppe i dom volymerna för att kunna ha en custom-flaska.


Jag förstår absolut tanken med färdigblandad, framför allt Negroni som ju bara är att röra ihop delarna, men tar det inte liiiiiite bort nöjet med cocktails. Alltså själva skapandet, hantverket, att kreera nåt i nuet?
(fan… blev ju nästan lite filosofiskt…)

Visst finns det en charm i att stå och blanda ihop cocktails, men att pre-batcha är riktigt bra om man ska ha en bjudning.. eller som jag själv - ta en Negroni lite då och då vid grillen 😎
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag förstår absolut tanken med färdigblandad, framför allt Negroni som ju bara är att röra ihop delarna, men tar det inte liiiiiite bort nöjet med cocktails. Alltså själva skapandet, hantverket, att kreera nåt i nuet?
(fan… blev ju nästan lite filosofiskt…)
Jag ser det som två olika former av cocktailblandande.

1. När man testar nya idéer eller gör cocktails tillsammans med vänner är hantverket definitivt en viktig del av upplevelsen.

2. När jag vill ha en old fashioned, där jag hittade de perfekta proportionerna enligt min smak för många år sedan, går det utmärkt att ta en färdigblandad. Som Lyden skriver är det också väldigt praktiskt när man snabbt vill sätta en cocktail i handen på många gäster.

Ibland ekfatslagrar jag dessutom cocktails i små enlitersfat.
 
Topp