• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabaren

The lord

Audemars
Moscow mule. 2 cl limejuice, 4 cl vodka och toppa med ginger beer.
IMG_20210722_204210.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Uppgraderat apelsinbittern till OF’en till en Bitter Truth. Bra skit!

Och ni som inte kör dubbelbitter (typ 3-4 droppar aromatic + 2-3 droppar apelsin) i er OF måste bara skaffa en; apelsinbitter alltså! (Angosturas eller Bitter Truth spelar ingen större roll, även om BT nog var lite vassare)

Även beställt deras aromatic bitter för att benchmarka mot Angosturan…

Skål!

4AD177A1-4ED3-4BEC-B404-B0E9D8117C33.jpeg
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Maraschino är ju en basvara! Behövs för bland annat För Hemingway Daiquiri.
Jag håller med. Maraschino är fantastiskt god och användbar tillsammans med gin och bourbon. Det är bara att hälla i en centiliter i de flesta cocktails, så har man skapat en fullt gångbar variant, förutsatt att det inte redan finns för mycket andra likörer i som gör att det skär sig eller blir för sött.

Chartreuse är också fantastisk, men kanske inte fullt så användbar.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Uppgraderat apelsinbittern till OF’en till en Bitter Truth. Bra skit!

Och ni som inte kör dubbelbitter (typ 3-4 droppar aromatic + 2-3 droppar apelsin) i er OF måste bara skaffa en; apelsinbitter alltså! (Angosturas eller Bitter Truth spelar ingen större roll, även om BT nog var lite vassare)

Även beställt deras aromatic bitter för att benchmarka mot Angosturan…

Skål!

4AD177A1-4ED3-4BEC-B404-B0E9D8117C33.jpeg
The Bitter Truth gör bra grejor. Testa deras Jerry Thomas bitters om du vill ha något som liknar aromatic, fast bättre. De har också gjort helt fantastiska bitters med citron och grapefrukt. Vissa finns ett tag och byts sedan ut i sortimentet, så jag vet inte om dessa finns just nu. Mitt största problem är att de tar slut för fort. Jag använder ofta fruktbaserade bitters i extremt utspädd fläderblomssaft till vardags.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag håller med. Maraschino är fantastiskt god och användbar tillsammans med gin och bourbon. Det är bara att hälla i en centiliter i de flesta cocktails, så har man skapat en fullt gångbar variant, förutsatt att det inte redan finns för mycket andra likörer i som gör att det skär sig eller blir för sött.

Chartreuse är också fantastisk, men kanske inte fullt så användbar.

Ja ja… Jag får väl beställa dom då… 😎
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
The Bitter Truth gör bra grejor. Testa deras Jerry Thomas bitters om du vill ha något som liknar aromatic, fast bättre. De har också gjort helt fantastiska bitters med citron och grapefrukt. Vissa finns ett tag och byts sedan ut i sortimentet, så jag vet inte om dessa finns just nu. Mitt största problem är att de tar slut för fort. Jag använder ofta fruktbaserade bitters i extremt utspädd fläderblomssaft till vardags.

Aha! Jag beställde precis deras Old Time Aromatic Bitter att ersätta Angosturas vanliga. Får prova nåt annat nästa gång.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Låter ärlig talat sådär, men like för snyggt bild.

Provat bourbon (JD) och Dr. Pepper (diet?!?) enl. Michael Douglas rollfigur i fantastiska Kominsky Method på Netflix?
Jag dricker inte Dr. Pepper, men kan tänka mig att testa ihop med bourbon på din (eller Michael Doglas rollfigurs) rekommendation. Men det får nog bli vanlig Dr. Pepper med socker i. Jag är inte så förtjust i sockerfri dricka överlag, och speciellt inte ihop med sprit. Det är som att smaken hos sötningsmedlet blir värre ihop med alkohol.

Jag borde väl kolla in serien också, då jag är ett fan av Michael Douglas sedan Streets of San Francisco, China Syndrome och framåt.
 
Senast ändrad:

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag dricker inte Dr. Pepper, men kan tänka mig att testa ihop med bourbon på din (eller Michael Doglas rollfigurs) rekommendation. Men det får nog bli vanlig Dr. Pepper med socker i. Jag är inte så förtjust i sockerfri dricka överlag, och speciellt inte ihop med sprit. Det är som att smaken hos sötningsmedlet blir värre ihop med alkohol.

Jag borde väl kolla in serien också, då jag är ett fan av Michael Douglas sedan Streets of San Francisco, China Syndrome och framåt.
Aldrig provat drinken. Dr. Pepper är vidrigt. Och diet-läsk förkastligt i min värld.
Men serien rekommenderas å det grövsta; det var mest det jag ville förmedla när bourbon/vanilla coke påminde mig om den.

Men jag kan t.o.m. tänka mig att testa JD/Pepper (INTE diet) nån gång oxå bara för att…
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Inget avancerat idag, men var förbi Hammar Bryggeri på en liten roadtrip idag och köpte upp mig på några av deras tonics. Börjar med en enkel GT på 4 cl Purity Gin + 8-10 cl av deras Elderflower Power. Ganska söt men frisk smak av fläder och citrus. Snygg etikett!

4A9D74B2-6DD1-428E-8BC5-F707CE3770BD.jpeg
 

Lyden

Panerai
Tom Collins 🍋

Recept:
• 5cl Gin (partisk som man är så använde jag vår Lydén Distillery Dry Gin)
• 3cl Färskpressad citronjuice
• 2cl Sockerlag
• Sodavatten
• Citronklyfta

Hur man gör det:
Skaka alla ingredienser, förutom sodavattnet. Sila upp i ditt favoritglas fyllt med is, toppa med sodavatten och garnera med en citronklyfta.

Servera och njut ansvarsfullt!

A972BF49-4069-4DC8-8861-97E9E6542F32.jpeg
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Inget avancerat idag, men var förbi Hammar Bryggeri på en liten roadtrip idag och köpte upp mig på några av deras tonics. Börjar med en enkel GT på 4 cl Purity Gin + 8-10 cl av deras Elderflower Power. Ganska söt men frisk smak av fläder och citrus. Snygg etikett!

4A9D74B2-6DD1-428E-8BC5-F707CE3770BD.jpeg

Ha, jag gjorde samma för inte så länge sedan. Plockade på mig lite av varje i deras ”garage-butik”. De hade svenska Gin-boken också som trevligt inslag bland tonicen.

👍
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Såja, äntligen dags för en Last Word! Googlade och det rekommenderades en ”örtig” gin och den enda som hade ”örtig” i smakbeskrivningen på mitt lokala Bolag var Gordons, så den fick det bli.

Inte 100 övertygad, tyvärr. Måste prova igen! Kanske ett case av klassiskt för höga förväntningar…
Men intressant ändå! Skulle nog vilja ha mer körsbär/mandel från Luxardon och jag tycker ändå att limen tar överhand. Får tweekas lite…

7E9D542E-3371-4CF6-B287-9A6D916B22D6.jpeg
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Såja, äntligen dags för en Last Word! Googlade och det rekommenderades en ”örtig” gin och den enda som hade ”örtig” i smakbeskrivningen på mitt lokala Bolag var Gordons, så den fick det bli.

Inte 100 övertygad, tyvärr. Måste prova igen! Kanske ett case av klassiskt för höga förväntningar…
Men intressant ändå! Skulle nog vilja ha mer körsbär/mandel från Luxardon och jag tycker ändå att limen tar överhand. Får tweekas lite…

7E9D542E-3371-4CF6-B287-9A6D916B22D6.jpeg
Ibland när jag följer amerikanske cocktailrecept undrar jag om de citrusfrukter vi kan köpa i Europa är surare än amerikanska frukter. Drinkarna blir helt enkelt lite för sura. Jag har bott i USA och noterat att apelsinerna i Florida är fantastiskt söta och goda.

Last word ska ju göras med lika delar Maraschino, Chartreuse, gin och lime, men om du tycker att det blir för surt så rekommenderar jag att du drar ner lite på limen, det gör jag ibland.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Ibland när jag följer amerikanske cocktailrecept undrar jag om de citrusfrukter vi kan köpa i Europa är surare än amerikanska frukter. Drinkarna blir helt enkelt lite för sura. Jag har bott i USA och noterat att apelsinerna i Florida är fantastiskt söta och goda.

Last word ska ju göras med lika delar Maraschino, Chartreuse, gin och lime, men om du tycker att det blir för surt så rekommenderar jag att du drar ner lite på limen, det gör jag ibland.

Körde med lika delar första försöket. Och några droppar av ”spadet” från körsbären.

Sett nå’t recept (Difford’s tror jag) där man kör 3 cl. Gin och 2 cl. av de övriga.
Tror jag provar 3 gin, 3 Luxardo, 2 Chartreuse, 2 lime nästa gång. Eller bara helt enkelt drar ner på limen som du säger. Kanske bara ska tweeka en ingrediens i taget. Tror Chartreusen gör mycket för karaktären.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Kör nåt sött efter maten idag; Revolver.
(Finns nog sedan tidigare i tråden, men men…)

6 cl Bourbon (Maker’s)
2 cl kaffelikör (Kahlua)
4 droppar apelsinbitter (Bitter Truth)
Rör på is.
Garnera med apelsintwist, helst ”flameat”.

Sött å gött! En del recept snackar om lite sockerlag oxå, men kör man Kahlua behövs absolut INTE extra socker….

Skål!

17F6C9B6-B007-4A9E-A8DE-F028D4FD0E33.jpeg
 

Lyden

Panerai
Negroni Week & jag börjar med min absoluta favorit och en av våra signature serves med vår Lydén Distillery Cask Gin.

• 3cl Lydén Distillery Cask Gin
• 3cl Campari
• 3cl Antica Formula

Blanda lika delar Cask Gin, Campari & Antica Formula i ett rörglas fyllt med is. Rör om och sila upp i ett old fashioned-glas, eller varför inte i ditt favoritglas med en stor isbit i. Garnera med ett apelsinzest.

Servera och njut ansvarsfullt!

DSC01161.jpg
 
Topp