• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabaren

Blixten

Omega
Kvällens drink!
Clover club cocktail
5 cl gin
2 cl färskpressad citronjuice
2 cl hallonsockerlag
Äggvita
🍸👌
Skål och en trevlig kväll!😊
20210319_191601.jpg
20210319_192050.jpg
Satan i gatan så fint! 👍🏻👍🏻
 

The lord

Audemars
Ser kanon ut! Vad tyckte du?

Tips är en apelsintwist på slutet. Alltså dra av det yttersta skalet på en fin apelsin med potatisskalare och vrid sedan ut skalbiten över glaset. Gnid gärna in kanterna på glaset med skalet innan du, gärna lite nonchalant, slänger ner skalet i glaset. Gör mycket mer än man tror!
Den är god, druckit den ute ofta. I början var den lite för spritig men ju mer isen smälter så blir den lenare. Köpte en form som gjorde isbitar 5x5 cm. Bäret gör ju mycket också, hade ingen fräsch apelsin hemma.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
En av mina absoluta favoriter:

Last word​

3 cl vardera av:
Gin
Maraschino-likör
Grön Chartreuse
Limejuice

Rör med is och servera straight up i ett cocktailglas.

Den biter bra, med 9 cl starksprit i glaset. Man kanske borde göra den mindre...

PXL_20210327_175315312.jpg
Den har man hört mycket om på sista tiden. Aldrig provat och tvekat på att köpa Chatreuse och Maraschino bara för att testa en.
får nog försöka hitta en ”riktig” cocktailbar snart och beställa en...
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Den har man hört mycket om på sista tiden. Aldrig provat och tvekat på att köpa Chatreuse och Maraschino bara för att testa en.
får nog försöka hitta en ”riktig” cocktailbar snart och beställa en...

Det är bara att hoppa i!

Baserat på de cocktails du postar här skulle det förvåna mig om du inte gillar Last word, och dessutom får användning för ingredienserna i andra sammanhang.

Maraschino funkar till massor av saker, typ egna varianter av kända cocktails. Du kan hälla den i det mesta. Jag använder den ofta i Gin & tonic för att ge extra körsbärs-sötma. Kolla in Tuxedo no. 2, som är en fantastisk variant av en Martini. Chartreuse är inte lika mångsidig, men Last word är anledning nog att ha den i hemmabaren.

Edit: jag höll på att glömma Bijou, som är en annan av mina favoriter och ytterligare en anledning att ha Chartreuse hemma.
 
Senast ändrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Stilfullt. Hur tänker du kring julcognac? Att den är speciell och inte kan användas som vanlig cognac? Jag är nyfiken på hur andra ser på detta. Personligen dricker jag julcognac precis som vanlig cognac, delvis ren, delvis i cocktails som exempelvis Sazerac enligt ovan. Det finns år då den varat ända till december året därpå. Det beror på hur många cognacssorter som jag har öppnade (oftast två eller tre vanliga, och en julcognac), samt vilka cocktails jag är sugen på.
 
Jag ser bara något du inte bör ha. Sierra "tequila".
Vad ska man köpa istället? Såg denna tråd och blev inspirerad. Köpte konstellation nedan att komplettera mitt barskåp med. Hade tänkt göra en Margarita och köpte då inte Sierra eftersom folk verkar avråda från den. Det enda alternativet på det lokala Systembolaget var dock en reposado och när jag kommer hem inser jag att det kanske inte är optimal.

20210401_173019.jpg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vad ska man köpa istället? Såg denna tråd och blev inspirerad. Köpte konstellation nedan att komplettera mitt barskåp med. Hade tänkt göra en Margarita och köpte då inte Sierra eftersom folk verkar avråda från den. Det enda alternativet på det lokala Systembolaget var dock en reposado och när jag kommer hem inser jag att det kanske inte är optimal.

20210401_173019.jpg
Don Julio gillar jag. Patron är poppis också men den har jag aldrig druckit. Tror jag.

 
Vad ska man köpa istället? Såg denna tråd och blev inspirerad. Köpte konstellation nedan att komplettera mitt barskåp med. Hade tänkt göra en Margarita och köpte då inte Sierra eftersom folk verkar avråda från den. Det enda alternativet på det lokala Systembolaget var dock en reposado och när jag kommer hem inser jag att det kanske inte är optimal.

20210401_173019.jpg
Mysigt batteri!
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Då får jag testa att beställa hem någon av dessa. Är det helt fel att använda en reposado i en Margarita? Gör lagringen att smaken blir markant annorlunda?

Jag tänker att Margarita ska göras på en olagrad tequila, men jag är absolut inget expert på just Margaria.

Det viktigaste kriteriet för en bra tequila är att den är gjord av riktig agave. Patron silver är en av mycket få (kanske den enda?) olagrade kvalitetstequila som finns på Systembolaget. Bland de lagrade är Don Julio som sagt mycket bra. Om man tycker att den är dyr kan man testa Don Roberto, som jag tycker är helt OK.

Tyvärr är Systembolaget totalt öken när det gäller tequila. De flesta butiker har inget vettigt alls, och det finns inte mycket i beställningssortimentet heller.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Vad ska man köpa istället? Såg denna tråd och blev inspirerad. Köpte konstellation nedan att komplettera mitt barskåp med. Hade tänkt göra en Margarita och köpte då inte Sierra eftersom folk verkar avråda från den. Det enda alternativet på det lokala Systembolaget var dock en reposado och när jag kommer hem inser jag att det kanske inte är optimal.

20210401_173019.jpg
Bra start!
Tyvärr ingen koll på tequila, men tror inte att den du köpt hör bort sig i en Margarita.
 
Kvällens negroni:
20210402_160635.jpg

4(!) ingrediensers negroni, första gången jag såg den var nog i Florens sen hörde jag Martin prata om det när han besökte podden Gentlemanualen. Hur som, mycket trevlig!
Kontrar med en egen negroni. Antar att det kan finnas synpunkter på innehållet men det är första gången jag testat denna cocktail. Jag kan nu dock konstatera att det inte blir den sista. Vilken otroligt häftig blandning av sött och bittert!

Upplever dock att kvaliteten på ingredienserna kan vara avgörande då alla nyanser av smaker framstår så tydligt. Vad ska jag byta ut i första hand och till vad?

20210402_210232.jpg
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Kontrar med en egen negroni. Antar att det kan finnas synpunkter på innehållet men det är första gången jag testat denna cocktail. Jag kan nu dock konstatera att det inte blir den sista. Vilken otroligt häftig blandning av sött och bittert!

Upplever dock att kvaliteten på ingredienserna kan vara avgörande då alla nyanser av smaker framstår så tydligt. Vad ska jag byta ut i första hand och till vad?

20210402_210232.jpg
Tipsar om en vermouth som kommer höja negroni rejält. Antica Formula (tror jag den heter).
 
Kontrar med en egen negroni. Antar att det kan finnas synpunkter på innehållet men det är första gången jag testat denna cocktail. Jag kan nu dock konstatera att det inte blir den sista. Vilken otroligt häftig blandning av sött och bittert!

Upplever dock att kvaliteten på ingredienserna kan vara avgörande då alla nyanser av smaker framstår så tydligt. Vad ska jag byta ut i första hand och till vad?

20210402_210232.jpg
Inga synpunkter!
Men har du inte gjort Boulevardier så måste det bli din nästa drink (byt bara ut ginen mot bourbon)
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Kontrar med en egen negroni. Antar att det kan finnas synpunkter på innehållet men det är första gången jag testat denna cocktail. Jag kan nu dock konstatera att det inte blir den sista. Vilken otroligt häftig blandning av sött och bittert!

Upplever dock att kvaliteten på ingredienserna kan vara avgörande då alla nyanser av smaker framstår så tydligt. Vad ska jag byta ut i första hand och till vad?

20210402_210232.jpg
Nice, första du ska byta ut är Martini rosson mot en bättre vermouth, typ Antica Formula eller Cocchi Storico. Sen kan du labba med gin (en sötare old Tom eller en dry som du körde nu). Kan varmt rekommendera den fjärde ingrediensen som jag visade ovan; Amaro Montenegro. Då kör man ungefär 4 gin+3+3+3 av de övriga.
 

Psykel

Patek
God fredag på er! Klassisk martini i kväll:
6cl gin (körde en av mina favoriter, japanska Etsu)
3cl vermouth (Noilly Prat, såklart)
Några stänk apelsinbitters
Citrontwist
9C69E55F-8C24-4E7A-8747-08C8EFF520A3.jpeg

Min input i tequiladiskussionen, förresten... Jag gillar Olmeca Altos. Finns både som reposado (lagrad) och plata (olagrad). Riktigt prisvärd (ca 320kr) och givetvis 100% agave.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Min fru tittade längst bak i barskåpet och hittade två tequila-flaskor som jag nästan glömt att jag hade.

Jag dricker en old fashioned nu, gjord på hälften Arette och hälften Cazadores. Det är inte i närheten av Don Julio, men klart drickbart.

PXL_20210402_190931305.jpg
 

Quark

Cartier
2-Faktor
God fredag på er! Klassisk martini i kväll:
6cl gin (körde en av mina favoriter, japanska Etsu)
3cl vermouth (Noilly Prat, såklart)
Några stänk apelsinbitters
Citrontwist
9C69E55F-8C24-4E7A-8747-08C8EFF520A3.jpeg

Min input i tequiladiskussionen, förresten... Jag gillar Olmeca Altos. Finns både som reposado (lagrad) och plata (olagrad). Riktigt prisvärd (ca 320kr) och givetvis 100% agave.

Precis så vill jag också ha min Martini: rejält med vermouth, apelsinbitters och citronskal, ingen oliv.
 
Tipsar om en vermouth som kommer höja negroni rejält. Antica Formula (tror jag den heter).

Inga synpunkter!
Men har du inte gjort Boulevardier så måste det bli din nästa drink (byt bara ut ginen mot bourbon)

Nice, första du ska byta ut är Martini rosson mot en bättre vermouth, typ Antica Formula eller Cocchi Storico. Sen kan du labba med gin (en sötare old Tom eller en dry som du körde nu). Kan varmt rekommendera den fjärde ingrediensen som jag visade ovan; Amaro Montenegro. Då kör man ungefär 4 gin+3+3+3 av de övriga.

Det var många och snabba svar. Verkar som att jag måste införskaffa en Antica Formula alltså. Spännande. Köpte ju också en bourbon i veckan så en Boulevardier får det bli imorgon.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Nice, första du ska byta ut är Martini rosson mot en bättre vermouth, typ Antica Formula eller Cocchi Storico. Sen kan du labba med gin (en sötare old Tom eller en dry som du körde nu). Kan varmt rekommendera den fjärde ingrediensen som jag visade ovan; Amaro Montenegro. Då kör man ungefär 4 gin+3+3+3 av de övriga.
Instämmer helt med monte negron. Den tillför så mycket örtighet/ komplexitet att man då lätt kan köra med rosso istället för antica (om man inte har den) i sin boulevardier eller negroni.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Det var många och snabba svar. Verkar som att jag måste införskaffa en Antica Formula alltså. Spännande. Köpte ju också en bourbon i veckan så en Boulevardier får det bli imorgon.
Antican är väldigt god. Det är en buffalo trace du har eller hur var det? Testa du med den i boulevardier och skulle du tycka att det är gott så kan du överväga en bulleit. Den står upp för sig lite mer än buffalon bland annat för att den är 45%. Gör större skillnad än man kan tro.
Edit: 4,3,3,1 bourbon, vermouth, campari, monte negro. Apelsintwist att klämma över och rimma med. Mums fillibabba!
 
Senast ändrad:

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Kvällen experiment med en flaska vodka som jag hittade i källaren..

18512C4E-053F-4C27-B719-83D7959170BD.jpeg
Vodka (2 cl)
Cointreau (1,5 cl)
Citron (1,5 cl)
Apelsinbitter.
(gjorde en jättelitet en för att testa och får att palla med ett par till under kvällen...)

Skakas på is.

Ok, men inte mer. Skulle nog må bra av lite sockerlag, men då blir det ju ”bara” en sour...

Får experimentera vidare med vodka!


Skål å fortsatt trevlig påskafton!
 
Topp