Blixten
Basic
Satan i gatan så fint!Kvällens drink!
Clover club cocktail
5 cl gin
2 cl färskpressad citronjuice
2 cl hallonsockerlag
Äggvita
Skål och en trevlig kväll!![]()
![]()
![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Satan i gatan så fint!Kvällens drink!
Clover club cocktail
5 cl gin
2 cl färskpressad citronjuice
2 cl hallonsockerlag
Äggvita
Skål och en trevlig kväll!![]()
![]()
![]()
Den är god, druckit den ute ofta. I början var den lite för spritig men ju mer isen smälter så blir den lenare. Köpte en form som gjorde isbitar 5x5 cm. Bäret gör ju mycket också, hade ingen fräsch apelsin hemma.Ser kanon ut! Vad tyckte du?
Tips är en apelsintwist på slutet. Alltså dra av det yttersta skalet på en fin apelsin med potatisskalare och vrid sedan ut skalbiten över glaset. Gnid gärna in kanterna på glaset med skalet innan du, gärna lite nonchalant, slänger ner skalet i glaset. Gör mycket mer än man tror!
Den har man hört mycket om på sista tiden. Aldrig provat och tvekat på att köpa Chatreuse och Maraschino bara för att testa en.En av mina absoluta favoriter:
Last word
3 cl vardera av:
Gin
Maraschino-likör
Grön Chartreuse
Limejuice
Rör med is och servera straight up i ett cocktailglas.
Den biter bra, med 9 cl starksprit i glaset. Man kanske borde göra den mindre...
![]()
Den har man hört mycket om på sista tiden. Aldrig provat och tvekat på att köpa Chatreuse och Maraschino bara för att testa en.
får nog försöka hitta en ”riktig” cocktailbar snart och beställa en...
Vad ska man köpa istället? Såg denna tråd och blev inspirerad. Köpte konstellation nedan att komplettera mitt barskåp med. Hade tänkt göra en Margarita och köpte då inte Sierra eftersom folk verkar avråda från den. Det enda alternativet på det lokala Systembolaget var dock en reposado och när jag kommer hem inser jag att det kanske inte är optimal.Jag ser bara något du inte bör ha. Sierra "tequila".
Don Julio gillar jag. Patron är poppis också men den har jag aldrig druckit. Tror jag.Vad ska man köpa istället? Såg denna tråd och blev inspirerad. Köpte konstellation nedan att komplettera mitt barskåp med. Hade tänkt göra en Margarita och köpte då inte Sierra eftersom folk verkar avråda från den. Det enda alternativet på det lokala Systembolaget var dock en reposado och när jag kommer hem inser jag att det kanske inte är optimal.
![]()
Då får jag testa att beställa hem någon av dessa. Är det helt fel att använda en reposado i en Margarita? Gör lagringen att smaken blir markant annorlunda?Don Julio gillar jag. Patron är poppis också men den har jag aldrig druckit. Tror jag.
Don Julio Blanco
www.systembolaget.se
Mysigt batteri!Vad ska man köpa istället? Såg denna tråd och blev inspirerad. Köpte konstellation nedan att komplettera mitt barskåp med. Hade tänkt göra en Margarita och köpte då inte Sierra eftersom folk verkar avråda från den. Det enda alternativet på det lokala Systembolaget var dock en reposado och när jag kommer hem inser jag att det kanske inte är optimal.
![]()
Då får jag testa att beställa hem någon av dessa. Är det helt fel att använda en reposado i en Margarita? Gör lagringen att smaken blir markant annorlunda?
Bra start!Vad ska man köpa istället? Såg denna tråd och blev inspirerad. Köpte konstellation nedan att komplettera mitt barskåp med. Hade tänkt göra en Margarita och köpte då inte Sierra eftersom folk verkar avråda från den. Det enda alternativet på det lokala Systembolaget var dock en reposado och när jag kommer hem inser jag att det kanske inte är optimal.
![]()
Kontrar med en egen negroni. Antar att det kan finnas synpunkter på innehållet men det är första gången jag testat denna cocktail. Jag kan nu dock konstatera att det inte blir den sista. Vilken otroligt häftig blandning av sött och bittert!Kvällens negroni:
![]()
4(!) ingrediensers negroni, första gången jag såg den var nog i Florens sen hörde jag Martin prata om det när han besökte podden Gentlemanualen. Hur som, mycket trevlig!
Tipsar om en vermouth som kommer höja negroni rejält. Antica Formula (tror jag den heter).Kontrar med en egen negroni. Antar att det kan finnas synpunkter på innehållet men det är första gången jag testat denna cocktail. Jag kan nu dock konstatera att det inte blir den sista. Vilken otroligt häftig blandning av sött och bittert!
Upplever dock att kvaliteten på ingredienserna kan vara avgörande då alla nyanser av smaker framstår så tydligt. Vad ska jag byta ut i första hand och till vad?
![]()
Inga synpunkter!Kontrar med en egen negroni. Antar att det kan finnas synpunkter på innehållet men det är första gången jag testat denna cocktail. Jag kan nu dock konstatera att det inte blir den sista. Vilken otroligt häftig blandning av sött och bittert!
Upplever dock att kvaliteten på ingredienserna kan vara avgörande då alla nyanser av smaker framstår så tydligt. Vad ska jag byta ut i första hand och till vad?
![]()
Nice, första du ska byta ut är Martini rosson mot en bättre vermouth, typ Antica Formula eller Cocchi Storico. Sen kan du labba med gin (en sötare old Tom eller en dry som du körde nu). Kan varmt rekommendera den fjärde ingrediensen som jag visade ovan; Amaro Montenegro. Då kör man ungefär 4 gin+3+3+3 av de övriga.Kontrar med en egen negroni. Antar att det kan finnas synpunkter på innehållet men det är första gången jag testat denna cocktail. Jag kan nu dock konstatera att det inte blir den sista. Vilken otroligt häftig blandning av sött och bittert!
![]()
God fredag på er! Klassisk martini i kväll:
6cl gin (körde en av mina favoriter, japanska Etsu)
3cl vermouth (Noilly Prat, såklart)
Några stänk apelsinbitters
Citrontwist
![]()
Min input i tequiladiskussionen, förresten... Jag gillar Olmeca Altos. Finns både som reposado (lagrad) och plata (olagrad). Riktigt prisvärd (ca 320kr) och givetvis 100% agave.
Tipsar om en vermouth som kommer höja negroni rejält. Antica Formula (tror jag den heter).
Inga synpunkter!
Men har du inte gjort Boulevardier så måste det bli din nästa drink (byt bara ut ginen mot bourbon)
Nice, första du ska byta ut är Martini rosson mot en bättre vermouth, typ Antica Formula eller Cocchi Storico. Sen kan du labba med gin (en sötare old Tom eller en dry som du körde nu). Kan varmt rekommendera den fjärde ingrediensen som jag visade ovan; Amaro Montenegro. Då kör man ungefär 4 gin+3+3+3 av de övriga.
Instämmer helt med monte negron. Den tillför så mycket örtighet/ komplexitet att man då lätt kan köra med rosso istället för antica (om man inte har den) i sin boulevardier eller negroni.Nice, första du ska byta ut är Martini rosson mot en bättre vermouth, typ Antica Formula eller Cocchi Storico. Sen kan du labba med gin (en sötare old Tom eller en dry som du körde nu). Kan varmt rekommendera den fjärde ingrediensen som jag visade ovan; Amaro Montenegro. Då kör man ungefär 4 gin+3+3+3 av de övriga.
Antican är väldigt god. Det är en buffalo trace du har eller hur var det? Testa du med den i boulevardier och skulle du tycka att det är gott så kan du överväga en bulleit. Den står upp för sig lite mer än buffalon bland annat för att den är 45%. Gör större skillnad än man kan tro.Det var många och snabba svar. Verkar som att jag måste införskaffa en Antica Formula alltså. Spännande. Köpte ju också en bourbon i veckan så en Boulevardier får det bli imorgon.